Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Elektromobily disponujú jednou skvelou vlastnosťou, ktorú auto s čisto spaľovacím motorom nemá a nikdy ani mať nebude. Je ňou rekuperácia, čiže možnosť spätného získavania energie pri brzdení.

Aby bolo auto takéhoto niečoho schopné, potrebuje batériu a generátor elektrickej energie, alebo veľmi jednoducho povedané “dynamo”. V elektrifikovaných autách túto úlohu spravidla zohráva elektromotor. Ak máš doma nejaký hybrid, s najväčšou pravdepodobnosťou dokáže rekuperovať, no a elektromobily touto vlastnosťou disponujú vždy.

Rekuperácia tak výrazne prispieva k nižšej spotrebe vozidla a pri jazde z kopca môže mať elektromobil alebo nejaký hybrid dokonca “negatívnu” spotrebu, čiže do batérie dobije viac energie ako pri jazde spotrebuje.

Nastavenie rekuperácie má niekoľko úrovní

Pri brzdení spaľovák vytvára odpadové teplo, ktoré vzniká trením brzdových kotúčov a platničiek. Elektromobil a hybrid najprv pri brzdení zapája elektromotory, ktoré v tomto prípade fungujú ako generátory elektrickej energie, ktoré začnú auto spomaľovať a získanú energiu ukladajú späť do batérie. Ak už rekuperácia nestačí na spomalenie či zastavenie vozidla, až vtedy sa do hry zapoja mechanické brzdy.

Martin Katler/FonTech

Väčšina moderných batériových vozidiel má niekoľko úrovní nastavenia rekuperácie. To však neznamená, že ak máš nastavenú najnižšiu úroveň, prichádzaš o istú časť energie a viac sa zapájajú mechanické brzdy. Miera úrovne rekuperácie spôsobuje, ako intenzívne začne auto spomaľovať, keď dáš dolu nohu z akcelerátora.

Ak máš teda rekuperáciu nastavenú na najsilnejšiu úroveň, auto po zložení nohy z “plynu” začne okamžite brzdiť najväčšou silou, akú dokáže rekuperácia vyprodukovať. Následne po stlačení brzdového pedála začne hneď zapájať mechanické brzdy a auto tak spomaľuje ešte intenzívnejšie.

Naopak, ak je rekuperácia nastavená na najslabšiu úroveň, auto po zložení nohy z akcelerátora začne takpovediac “plachtiť” a motory nekladú odpor. Je to podobný pocit, akoby si na spaľováku počas jazdy vyradil rýchlosť. V takomto prípade ale pri stlačení brzdy začne elektrické auto najprv zapájať rekuperáciu, a až keď jej sila nie je dostatočná, potom zapojí aj mechanické brzdy.

Ultimátny test 
Tento článok je dostupný členom Fontech PREMIUM

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú