Po viac ako štyridsiatich rokoch výroby sa uzatvára jedna významná kapitola českej automobilovej histórie. Legendárna Tatra 815 totiž oficiálne končí a nebude sa už viac vyrábať. Ikonický nákladiak si vďaka svojej univerzálnosti a spoľahlivosti našiel uplatnenie nielen v civilnom sektore, ale aj v armáde či u hasičov.

Kopřivnická automobilka za desaťročia produkcie vyrobila úctyhodných 158 065 kusov tohto modelového radu. Posledný vyrobený exemplár – konkrétne verzia Tatra 815-2 Terra – bude slúžiť hasičom. O téme informoval portál ČT24.

Výnimočný koncept a široké uplatnenie

Tatra 815 si získala popularitu v desiatkach štátov po celom svete, a to najmä vďaka konštrukcii, ktorá umožnila jej využitie v rôznych úlohách. Model nadviazal na úspech Tatry 148, ktorej sa vyrobilo až 100 000 kusov. Zároveň však nahradil nielen civilnú výrobu, ale aj robustnú vojenskú Tatru 813. Charakteristickým znakom vozidla zostal podvozok s centrálnou nosnou rúrkou, pričom vďaka unifikácii dielov sa podarilo zlacniť a zjednodušiť výrobu.

Výroba Tatry 815 bola súčasťou širšieho rozvojového plánu socialistických krajín. Automobilka sa v rámci Rady vzájomnej hospodárskej pomoci (RVHP) špecializovala na produkciu ťažkých nákladných vozidiel, pričom na tento projekt získala aj medzinárodnú pôžičku. Sériový model bol prvýkrát predstavený verejnosti v roku 1982 na strojárskom veľtrhu v Brne a od januára 1983 sa rozbehla jeho sériová výroba. Už v prvom roku sa podarilo vyrobiť viac ako 9 000 kusov.

Tatra 815
Wikimedia Commons

Tatra 815 bola dostupná v mnohých variantoch – od trojnápravových sklápacích verzií cez valníky s plachtou, hasičské cisterny, miešačky betónu až po špeciálne zásahové vozidlá pre políciu. Mimoriadne zaujímavou verziou bol model 815 TPL, ktorý bol používaný na pražskom letisku v Ruzyni. Tento 7,9 metra dlhý a 28 ton vážiaci kolos dokázal utiahnuť aj gigantický Antonov An-124 Ruslan s hmotnosťou presahujúcou 400 ton.

Výkonné motory a vojenské nasadenie

Tatra 815 sa vyznačovala robustnými vzduchom chladenými motormi. Najčastejšie išlo o osem- až dvanásťvalcové pohonné jednotky, pričom najvýkonnejší preplňovaný dvanásťvalec s objemom 19 litrov dosahoval výkon až 265 kW.

Takéto verzie sa využívali najmä v armádnych štvornápravových variantoch. Vojenské modely boli známe extrémnou odolnosťou v teréne a prispôsobením na spaľovanie nielen nafty, ale aj leteckého petroleja či zmesi benzínu a nafty.

Tatra 815
Wikimedia Commons

Transformácia a modernizácia

Do konca 80. rokov sa vyrobilo viac ako 95 000 kusov Tatry 815. Po zmene režimu v 90. rokoch prišla modernizácia – najskôr verzia 815-2, ktorá sa prispôsobila novým emisným normám a dostala napríklad ABS. Neskôr nasledovali ďalšie inovované verzie, vrátane modelu TERRN°1 a v roku 2018 predstavená Tatra Terra.

Po páde socialistického bloku už však automobilka nemohla stavať svoju budúcnosť len na jednom modeli, a preto rozšírila výrobu o ďalšie typy vozidiel.

Aj napriek ukončeniu výroby je Tatra 815 stále kľúčovým vozidlom Armády Českej republiky. Podľa oficiálnych údajov slúži v armádnych radoch takmer 2 700 vozidiel tohto modelového radu. Česká armáda plánuje nákup novej generácie vozidiel – v júli 2024 podpísalo Ministerstvo obrany kontrakt so spoločnosťou Tatra Defence Systems na dodanie až 872 terénnych automobilov Tatra 815-7 do roku 2031, pričom celková hodnota zmluvy môže dosiahnuť 13,35 miliardy korún.

Budúcnosť Tatry

Aj keď Tatra 815 končí, kopřivnická automobilka pokračuje v modernizácii a výrobe nových modelov. Medzi jej súčasné kľúčové rady patrí Tatra Force a Tatra Phoenix. V roku 2024 predala spoločnosť 1 548 vozidiel, pričom obranný sektor tvoril najväčšiu časť produkcie. Hoci domáci trh zostáva dôležitý, Tatra vyváža svoje vozidlá aj do krajín ako Holandsko, Austrália, India, Nemecko, Rakúsko či Slovensko.

Od roku 2013 patrí Tatra Trucks do priemyselno-technologického holdingu Czechoslovak Group, vlastneného miliardárom Michalom Strnadom, a strojárenskej skupiny Promet Group rodiny Materových.

Čítajte viac z kategórie: Tech

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP