Všetko je inak. Európskeho lídra v oblasti batérií nezachráni ani Čína, ostáva v kritickom stave
Aktualizované 2. decembra 2024:
V uplynulých dňoch sa rozvírili špekulácie, že čínska spoločnosť CATL by mohla zachrániť švédskeho výrobcu batériových článkov Northvolt, ktorý sa dostal do finančných problémov. Spoluzakladateľ CATL, Pan Jian, však tieto dohady vyvrátil. „Získať podiel v Northvolte nie je našou prioritou,“ uviedol. Na tému upozornil Electrive.
Podľa švédskeho denníka Dagens Nyheter má Northvolt rokovať s čínskymi výrobcami batérií vrátane CATL. Stretnutia medzi zástupcami firiem údajne prebiehajú už od leta v sídle CATL v Ningde.
Rokovania sa však mohli týkať rôznych oblastí – technickej spolupráce, dodávok surovín, licenčných modelov alebo možnej priamej investície do Northvoltu. Po začatí reštrukturalizačných konaní podľa kapitoly 11 v USA získali tieto správy ešte väčší priestor na interpretácie, vrátane možnosti, že CATL by Northvolt mohol finančne zachrániť. Táto myšlienka sa zdá byť paradoxná, keďže Northvolt bol pôvodne založený ako európska odpoveď na dominantných ázijských výrobcov batérií.
Pan Jian v rozhovore pre nemecký denník Frankfurter Allgemeine Zeitung potvrdil, že medzi firmami prebiehali diskusie. „Hovorili sme o tom, či by sme mohli Northvoltu pomôcť s výrobou a technológiou. Išlo o licenčný model, podobne ako máme s Fordom,“ vysvetlil.
Finančná investícia do Northvoltu, ktorá by bola pre švédsku firmu v tejto chvíli kľúčová, však podľa neho neprichádza do úvahy. „Je to ešte komplikovanejšie ako licenčné partnerstvo. Je potrebné zvážiť veľa vecí,“ uviedol Pan Jian. Dodal však, že CATL je otvorené pomoci európskym firmám, ktoré to potrebujú.
Neúspech pôvodných rokovaní o licenčnom modeli je podľa všetkého spôsobený ťažkou finančnou situáciou Northvoltu. „Neuvedomili sme si, že už sú v takejto zložitej situácii. Ak by nás kontaktovali pred rokom alebo dvoma, keď boli ešte finančne stabilní, bolo by to jednoduchšie,“ dodal Pan Jian. Napriek tomu nevylúčil možnosť technickej pomoci pri výrobe v budúcnosti.
Northvolt tak zostáva vo vážnej situácii, pričom jeho osud bude zrejme závisieť od ďalších rokovaní a nových partnerov.
Pôvodný článok:
Švédsky výrobca batérií Northvolt sa údajne nachádza v pokročilých rokovaniach s čínskym lídrom v oblasti batérií, spoločnosťou Contemporary Amperex Technology Co. Ltd. (CATL). Tento potenciálny partner by mohol pomôcť Northvoltu prekonať finančné problémy, ale zároveň by mohol výrazne ovplyvniť budúcnosť európskeho trhu s batériami pre elektromobily, informuje BNN Bloomberg.
Cesta Northvoltu k problémom
Spoločnosť Northvolt, založená v roku 2015 bývalými manažérmi Tesly, mala ambíciu stať sa kľúčovým hráčom v udržateľnej výrobe batérií v Európe. Napriek tomu sa firma stretla s viacerými prekážkami, vrátane vysokých výrobných nákladov, poklesu dopytu po elektromobiloch a silnej konkurencie zo strany čínskych výrobcov.
Minulý týždeň Northvolt požiadal o ochranu pred veriteľmi podľa kapitoly 11 amerického zákona o bankrote, čo podčiarklo vážnosť jeho finančnej situácie.
Partnerstvo je šancou na záchranu
Rokovania medzi Northvoltom a CATL, ktoré prebiehajú od leta 2024, by mohli byť pre švédsku firmu kľúčové. CATL, ktorá ovláda takmer 40 % globálneho trhu s batériami pre elektromobily, má záujem posilniť svoju prítomnosť v Európe.
Potenciálne partnerstvo by mohlo Northvoltu priniesť technologické výhody – CATL by mohla zabezpečiť prístup k pokročilým technológiám a výrobným kapacitám, ktoré Northvoltu chýbajú. Taktiež by to mohlo znamenať, že spolupráca s dominantným hráčom by mohla Švédom pomôcť stabilizovať podnikanie a obnoviť dôveru investorov.
Z tejto spolupráce by, pochopiteľne, vyťažila aj spoločnosť CATL, ktorá by dosiahla silnejšiu pozíciu v Európe, čo by im umožnilo lepšie využitie lokálnych zdrojov a pokrytie rastúceho dopytu po batériách. V čase, keď sa Európa snaží o väčšiu autonómiu v oblasti batérií, by CATL získala taktiež strategický vplyv na lokálnu výrobu.
Geopolitické výzvy
Potenciálna spolupráca sa odohráva v kontexte rastúceho napätia medzi Západom a Čínou. Kritici varujú, že takýto krok by mohol oslabiť snahy Európy o sebestačnosť v strategických technológiách. Existuje riziko, že Northvolt by sa stal len „predĺženou rukou“ čínskeho giganta, čo by mohlo podkopať európske ambície na poli udržateľnej energetiky.
Výsledok rokovaní medzi Northvoltom a CATL bude mať významný vplyv nielen na osud švédskej spoločnosti, ale aj na celý európsky trh s batériami. Ak sa partnerstvo uzavrie, môže to otvoriť nové možnosti pre oboch hráčov, no zároveň vyvoláva otázky o tom, aký podiel bude Európa schopná udržať v tomto kľúčovom odvetví.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
Zabudnutá talianská značka prebudila legendárny model. Dostane elektromotor a zaujímavú cenu
Automobilky sa boria s ďalším problémom. Tieto autá sa vôbec nepredávajú, chýba im spaľovací motor
Váži 13 500 ton a za deň zlikviduje 240 000 m³ zeminy. Nemecký Bagger je najväčším strojom sveta
Má 10-násobný výkon a uhasí sa sama. Čína stvorila prelomovú batériu, ktorá zmení elektromobily
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
TOP 10 najlepších letísk v Európe podľa dochvíľnosti: Na vrchole zoznamu je veľké prekvapenie (REBRÍČEK)
18 mesiacov na prípravu: „Diktátori Číny a Ruska sa už pripravujú na koordinovaný útok,“ varuje generál NATO
Na zmenu života ti stačí 11 minút denne. Vedci odhalili overenú techniku na zníženie stresu
Orbán o budúcnosti Maďarska: „Existuje bod, za ktorým už nemá cenu byť súčasťou EÚ“
Veľká odstávka obľúbenej banky: O tomto čase nezaplatíš kartou, nepôjde ti ani aplikácia
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Automobilky sa boria s ďalším problémom. Tieto autá sa vôbec nepredávajú, chýba im spaľovací motor
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Váži 13 500 ton a za deň zlikviduje 240 000 m³ zeminy. Nemecký Bagger je najväčším strojom sveta
-
- Automobilky sa boria s ďalším problémom. Tieto autá sa vôbec nepredávajú, chýba im spaľovací motor
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Našiel som dokonalé rodinné auto. Na novej Dacii som prešiel 1 400 km do Chorvátska, otvorila mi oči
- Váži 13 500 ton a za deň zlikviduje 240 000 m³ zeminy. Nemecký Bagger je najväčším strojom sveta
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Našiel som dokonalé rodinné auto. Na novej Dacii som prešiel 1 400 km do Chorvátska, otvorila mi oči
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
- EÚ zlomila palicu nad fosílnymi palivami. V Afrike bude „dolovať“ čistú energiu za miliardy eur
EÚ chystá zákon, ktorý si posvieti operátorov. Vo vesmíre ich prinúti robiť túto vec
Pre Teslu to už nemôže byť horšie. Na kľúčových európskych trhoch sa prepadla až o 60 %
Svetový úspech vedcov SAV: Slováci vyvinuli zbraň proti vírusu, ktorý môže spúšťať rakovinu
Aplikácia Slovenskej pošty sa mení na digitálnu pobočku: Pribudnú kľúčové novinky
Slováci nakupujú inak, predajcov pribúda. E-shopy u nás prechádzajú premenou
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP