Všetko je inak. Európskeho lídra v oblasti batérií nezachráni ani Čína, ostáva v kritickom stave
Aktualizované 2. decembra 2024:
V uplynulých dňoch sa rozvírili špekulácie, že čínska spoločnosť CATL by mohla zachrániť švédskeho výrobcu batériových článkov Northvolt, ktorý sa dostal do finančných problémov. Spoluzakladateľ CATL, Pan Jian, však tieto dohady vyvrátil. „Získať podiel v Northvolte nie je našou prioritou,“ uviedol. Na tému upozornil Electrive.
Podľa švédskeho denníka Dagens Nyheter má Northvolt rokovať s čínskymi výrobcami batérií vrátane CATL. Stretnutia medzi zástupcami firiem údajne prebiehajú už od leta v sídle CATL v Ningde.
Rokovania sa však mohli týkať rôznych oblastí – technickej spolupráce, dodávok surovín, licenčných modelov alebo možnej priamej investície do Northvoltu. Po začatí reštrukturalizačných konaní podľa kapitoly 11 v USA získali tieto správy ešte väčší priestor na interpretácie, vrátane možnosti, že CATL by Northvolt mohol finančne zachrániť. Táto myšlienka sa zdá byť paradoxná, keďže Northvolt bol pôvodne založený ako európska odpoveď na dominantných ázijských výrobcov batérií.
Pan Jian v rozhovore pre nemecký denník Frankfurter Allgemeine Zeitung potvrdil, že medzi firmami prebiehali diskusie. „Hovorili sme o tom, či by sme mohli Northvoltu pomôcť s výrobou a technológiou. Išlo o licenčný model, podobne ako máme s Fordom,“ vysvetlil.
Finančná investícia do Northvoltu, ktorá by bola pre švédsku firmu v tejto chvíli kľúčová, však podľa neho neprichádza do úvahy. „Je to ešte komplikovanejšie ako licenčné partnerstvo. Je potrebné zvážiť veľa vecí,“ uviedol Pan Jian. Dodal však, že CATL je otvorené pomoci európskym firmám, ktoré to potrebujú.
Neúspech pôvodných rokovaní o licenčnom modeli je podľa všetkého spôsobený ťažkou finančnou situáciou Northvoltu. „Neuvedomili sme si, že už sú v takejto zložitej situácii. Ak by nás kontaktovali pred rokom alebo dvoma, keď boli ešte finančne stabilní, bolo by to jednoduchšie,“ dodal Pan Jian. Napriek tomu nevylúčil možnosť technickej pomoci pri výrobe v budúcnosti.
Northvolt tak zostáva vo vážnej situácii, pričom jeho osud bude zrejme závisieť od ďalších rokovaní a nových partnerov.
Pôvodný článok:
Švédsky výrobca batérií Northvolt sa údajne nachádza v pokročilých rokovaniach s čínskym lídrom v oblasti batérií, spoločnosťou Contemporary Amperex Technology Co. Ltd. (CATL). Tento potenciálny partner by mohol pomôcť Northvoltu prekonať finančné problémy, ale zároveň by mohol výrazne ovplyvniť budúcnosť európskeho trhu s batériami pre elektromobily, informuje BNN Bloomberg.
Cesta Northvoltu k problémom
Spoločnosť Northvolt, založená v roku 2015 bývalými manažérmi Tesly, mala ambíciu stať sa kľúčovým hráčom v udržateľnej výrobe batérií v Európe. Napriek tomu sa firma stretla s viacerými prekážkami, vrátane vysokých výrobných nákladov, poklesu dopytu po elektromobiloch a silnej konkurencie zo strany čínskych výrobcov.
Minulý týždeň Northvolt požiadal o ochranu pred veriteľmi podľa kapitoly 11 amerického zákona o bankrote, čo podčiarklo vážnosť jeho finančnej situácie.
Partnerstvo je šancou na záchranu
Rokovania medzi Northvoltom a CATL, ktoré prebiehajú od leta 2024, by mohli byť pre švédsku firmu kľúčové. CATL, ktorá ovláda takmer 40 % globálneho trhu s batériami pre elektromobily, má záujem posilniť svoju prítomnosť v Európe.
Potenciálne partnerstvo by mohlo Northvoltu priniesť technologické výhody – CATL by mohla zabezpečiť prístup k pokročilým technológiám a výrobným kapacitám, ktoré Northvoltu chýbajú. Taktiež by to mohlo znamenať, že spolupráca s dominantným hráčom by mohla Švédom pomôcť stabilizovať podnikanie a obnoviť dôveru investorov.
Z tejto spolupráce by, pochopiteľne, vyťažila aj spoločnosť CATL, ktorá by dosiahla silnejšiu pozíciu v Európe, čo by im umožnilo lepšie využitie lokálnych zdrojov a pokrytie rastúceho dopytu po batériách. V čase, keď sa Európa snaží o väčšiu autonómiu v oblasti batérií, by CATL získala taktiež strategický vplyv na lokálnu výrobu.
Geopolitické výzvy
Potenciálna spolupráca sa odohráva v kontexte rastúceho napätia medzi Západom a Čínou. Kritici varujú, že takýto krok by mohol oslabiť snahy Európy o sebestačnosť v strategických technológiách. Existuje riziko, že Northvolt by sa stal len „predĺženou rukou“ čínskeho giganta, čo by mohlo podkopať európske ambície na poli udržateľnej energetiky.
Výsledok rokovaní medzi Northvoltom a CATL bude mať významný vplyv nielen na osud švédskej spoločnosti, ale aj na celý európsky trh s batériami. Ak sa partnerstvo uzavrie, môže to otvoriť nové možnosti pre oboch hráčov, no zároveň vyvoláva otázky o tom, aký podiel bude Európa schopná udržať v tomto kľúčovom odvetví.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Stojí len 8 200 eur. Čínska značka pôsobiaca aj na Slovensku, predstavila elektromobil s novou technológiou
Izrael má futuristické riešenie pre elektromobily. Budú sa dobíjať bezdrôtovo a za jazdy
Najväčší problém elektromobilov rozpustili ako cukrovú vatu. Vedci ukázali riešenie, ktoré všetko zmení
EÚ ide po vodičoch. Drastické zmeny pocítia aj Slováci, za toto ti môžu zobrať vodičák (PREHĽAD)
Nové MG obracia plug-in hybridy naruby: Luxusná kabína, nízka spotreba a cena, ktorú nečakáš
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
„Transakčná daň nás stojí 100-tisíc ročne.“ MTBIKER hlási tržby cez 20 miliónov eur, cyklistika nespí, pokles záujmu je mýtus
Sociálna poisťovňa mení pravidlá: Živnostníkom sa od januára 2026 zvýšia sociálne dávky (TABUĽKA)
Bežný vitamín môže spomaliť starnutie buniek. Nová štúdia odhaľuje aj nečakané riziko
Tisíce Slovákov dostanú viac: VšZP zvyšuje svoj najpopulárnejší benefit
92-ročná bežkyňa „uteká“ pred časom. Svaly má ako dvadsiatnička, vedci odhalili jej tajomstvo
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- EÚ ide po vodičoch. Drastické zmeny pocítia aj Slováci, za toto ti môžu zobrať vodičák (PREHĽAD)
- Najväčší problém elektromobilov rozpustili ako cukrovú vatu. Vedci ukázali riešenie, ktoré všetko zmení
- Posledný argument odporcov skončil. Najväčší mýtus o elektromobiloch bol jedno veľké klamsto
- Nové MG obracia plug-in hybridy naruby: Luxusná kabína, nízka spotreba a cena, ktorú nečakáš
- Najrýchlejší Model Y v histórii prichádza aj k nám. Takáto je cena modelu Perfomance pre Slovákov
-
- Najväčší problém elektromobilov rozpustili ako cukrovú vatu. Vedci ukázali riešenie, ktoré všetko zmení
- EÚ ide po vodičoch. Drastické zmeny pocítia aj Slováci, za toto ti môžu zobrať vodičák (PREHĽAD)
- Nové MG obracia plug-in hybridy naruby: Luxusná kabína, nízka spotreba a cena, ktorú nečakáš
- Posledný argument odporcov skončil. Najväčší mýtus o elektromobiloch bol jedno veľké klamsto
- Už žiadne pokuty, rovno ti vezmú auto. Susedná krajina spustila extrémne prísny zákon
-
- Už žiadne pokuty, rovno ti vezmú auto. Susedná krajina spustila extrémne prísny zákon
- Nové MG obracia plug-in hybridy naruby: Luxusná kabína, nízka spotreba a cena, ktorú nečakáš
- Giganti sa spojili, aby zachránili spaľováky. Dostanú technológie, aké čakáš len od elektromobilov
- Posledný argument odporcov skončil. Najväčší mýtus o elektromobiloch bol jedno veľké klamsto
- Závislosť na nafte môže navždy skončiť. Afrika konečne napĺňa svoj potenciál, zažíva obrovskú zmenu
Slovensko nedokáže opraviť kľúčovú elektráreň už 10 rokov. Cena jej opravy exponenciálne stúpa
AKTUÁLNE: ZSSK hlási veľký výpadok. Nefungujú jej viaceré dôležité služby
Šokujúci incident na letisku v Bulharsku: Ruské rušičky vyradili GPS a ohrozili šéfku Európskej komisie
Ďalší automobilový gigant upadá, nový model ich nezachránil a situácia sa zhoršuje
Pentagon čaká najväčšia zmena od roku 1949. Trump zvažuje kontroverzný krok
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP