Všetko je inak. Európskeho lídra v oblasti batérií nezachráni ani Čína, ostáva v kritickom stave
Aktualizované 2. decembra 2024:
V uplynulých dňoch sa rozvírili špekulácie, že čínska spoločnosť CATL by mohla zachrániť švédskeho výrobcu batériových článkov Northvolt, ktorý sa dostal do finančných problémov. Spoluzakladateľ CATL, Pan Jian, však tieto dohady vyvrátil. „Získať podiel v Northvolte nie je našou prioritou,“ uviedol. Na tému upozornil Electrive.
Podľa švédskeho denníka Dagens Nyheter má Northvolt rokovať s čínskymi výrobcami batérií vrátane CATL. Stretnutia medzi zástupcami firiem údajne prebiehajú už od leta v sídle CATL v Ningde.
Rokovania sa však mohli týkať rôznych oblastí – technickej spolupráce, dodávok surovín, licenčných modelov alebo možnej priamej investície do Northvoltu. Po začatí reštrukturalizačných konaní podľa kapitoly 11 v USA získali tieto správy ešte väčší priestor na interpretácie, vrátane možnosti, že CATL by Northvolt mohol finančne zachrániť. Táto myšlienka sa zdá byť paradoxná, keďže Northvolt bol pôvodne založený ako európska odpoveď na dominantných ázijských výrobcov batérií.
Pan Jian v rozhovore pre nemecký denník Frankfurter Allgemeine Zeitung potvrdil, že medzi firmami prebiehali diskusie. „Hovorili sme o tom, či by sme mohli Northvoltu pomôcť s výrobou a technológiou. Išlo o licenčný model, podobne ako máme s Fordom,“ vysvetlil.
Finančná investícia do Northvoltu, ktorá by bola pre švédsku firmu v tejto chvíli kľúčová, však podľa neho neprichádza do úvahy. „Je to ešte komplikovanejšie ako licenčné partnerstvo. Je potrebné zvážiť veľa vecí,“ uviedol Pan Jian. Dodal však, že CATL je otvorené pomoci európskym firmám, ktoré to potrebujú.
Neúspech pôvodných rokovaní o licenčnom modeli je podľa všetkého spôsobený ťažkou finančnou situáciou Northvoltu. „Neuvedomili sme si, že už sú v takejto zložitej situácii. Ak by nás kontaktovali pred rokom alebo dvoma, keď boli ešte finančne stabilní, bolo by to jednoduchšie,“ dodal Pan Jian. Napriek tomu nevylúčil možnosť technickej pomoci pri výrobe v budúcnosti.
Northvolt tak zostáva vo vážnej situácii, pričom jeho osud bude zrejme závisieť od ďalších rokovaní a nových partnerov.
Pôvodný článok:
Švédsky výrobca batérií Northvolt sa údajne nachádza v pokročilých rokovaniach s čínskym lídrom v oblasti batérií, spoločnosťou Contemporary Amperex Technology Co. Ltd. (CATL). Tento potenciálny partner by mohol pomôcť Northvoltu prekonať finančné problémy, ale zároveň by mohol výrazne ovplyvniť budúcnosť európskeho trhu s batériami pre elektromobily, informuje BNN Bloomberg.
Cesta Northvoltu k problémom
Spoločnosť Northvolt, založená v roku 2015 bývalými manažérmi Tesly, mala ambíciu stať sa kľúčovým hráčom v udržateľnej výrobe batérií v Európe. Napriek tomu sa firma stretla s viacerými prekážkami, vrátane vysokých výrobných nákladov, poklesu dopytu po elektromobiloch a silnej konkurencie zo strany čínskych výrobcov.
Minulý týždeň Northvolt požiadal o ochranu pred veriteľmi podľa kapitoly 11 amerického zákona o bankrote, čo podčiarklo vážnosť jeho finančnej situácie.
Partnerstvo je šancou na záchranu
Rokovania medzi Northvoltom a CATL, ktoré prebiehajú od leta 2024, by mohli byť pre švédsku firmu kľúčové. CATL, ktorá ovláda takmer 40 % globálneho trhu s batériami pre elektromobily, má záujem posilniť svoju prítomnosť v Európe.
Potenciálne partnerstvo by mohlo Northvoltu priniesť technologické výhody – CATL by mohla zabezpečiť prístup k pokročilým technológiám a výrobným kapacitám, ktoré Northvoltu chýbajú. Taktiež by to mohlo znamenať, že spolupráca s dominantným hráčom by mohla Švédom pomôcť stabilizovať podnikanie a obnoviť dôveru investorov.
Z tejto spolupráce by, pochopiteľne, vyťažila aj spoločnosť CATL, ktorá by dosiahla silnejšiu pozíciu v Európe, čo by im umožnilo lepšie využitie lokálnych zdrojov a pokrytie rastúceho dopytu po batériách. V čase, keď sa Európa snaží o väčšiu autonómiu v oblasti batérií, by CATL získala taktiež strategický vplyv na lokálnu výrobu.
Geopolitické výzvy
Potenciálna spolupráca sa odohráva v kontexte rastúceho napätia medzi Západom a Čínou. Kritici varujú, že takýto krok by mohol oslabiť snahy Európy o sebestačnosť v strategických technológiách. Existuje riziko, že Northvolt by sa stal len „predĺženou rukou“ čínskeho giganta, čo by mohlo podkopať európske ambície na poli udržateľnej energetiky.
Výsledok rokovaní medzi Northvoltom a CATL bude mať významný vplyv nielen na osud švédskej spoločnosti, ale aj na celý európsky trh s batériami. Ak sa partnerstvo uzavrie, môže to otvoriť nové možnosti pre oboch hráčov, no zároveň vyvoláva otázky o tom, aký podiel bude Európa schopná udržať v tomto kľúčovom odvetví.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Stačilo by mi tankovať raz za mesiac. 3 týždne som testoval nový Kodiaq, zbúral všetky mýty o nabíjaní
Prejde 1 200 km bez tankovania či nabíjania a má spotrebu 0,97 litra. Toto SUV šokovalo svet
Tesla si kope hrob. Do áut vraj úmyselne vkladá vec, ktorá pripravuje o peniaze milióny ľudí
ZAUJÍMAVÉ Pochovali spaľováky: Elektromobil nabiješ za 4 minúty. Európska firma vynašla geniálny systém
S naftou zmizli aj karcinogénne látky. Američania nasadili elektrické vlaky, z ich vedľajších účinkov ostali šokovaní
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Čína vyvinula desivú vodíkovú bombu bez jadrovej nálože. Jej ničivá sila prekonáva všetky očakávania
Mladí menia pohľad na peniaze, startupy zlyhávajú a ženy trpia potichu. Čo sme sa dozvedeli tento týždeň (PREHĽAD)
TOP 10 seriálov na Netflixe podľa Slovákov: Prvé miesto ťa určite prekvapí (ZOZNAM)
Šéf Pentagónu opäť zdieľal utajené informácie: V chate sa jeho manželka mala dozvedieť o útokoch na Jemen
Šokujúci objav: Až 13 % pacientov s demenciou dostalo nesprávnu diagnózu. Skutočný problém je v jednom orgáne
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Tesla si kope hrob. Do áut vraj úmyselne vkladá vec, ktorá pripravuje o peniaze milióny ľudí
- S naftou zmizli aj karcinogénne látky. Američania nasadili elektrické vlaky, z ich vedľajších účinkov ostali šokovaní
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Môžeme len ticho závidieť. Honda predáva elektrické SUV s 650 km dojazdom a šialenou cenou
- Slávna značka je v hlbokej kríze. Ku dnu ju ťahá hneď niekoľko faktorov, Stellantis je zúfalý
-
- Tesla si kope hrob. Do áut vraj úmyselne vkladá vec, ktorá pripravuje o peniaze milióny ľudí
- S naftou zmizli aj karcinogénne látky. Američania nasadili elektrické vlaky, z ich vedľajších účinkov ostali šokovaní
- Slávna značka je v hlbokej kríze. Ku dnu ju ťahá hneď niekoľko faktorov, Stellantis je zúfalý
- Pochovali spaľováky: Elektromobil nabiješ za 4 minúty. Európska firma vynašla geniálny systém
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
-
- Tento typ pohonu je definitívne obrovský emisný podvod. Potvrdila to ďalšia štúdia
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Definitívny obrat? Známy ropný gigant na svojich čerpačkách prestáva predávať benzín a naftu
- Čech si poriadne zavaril. Elektromobil nabíjal zo zásuvky v spoločnej garáži, účet za elektrinu susedov šokoval
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
Rusi opäť provokujú Európu. Britské Typhoony ukázali pripravenosť NATO
Ukrajine dochádza plyn. Pred zimou ju čaká najväčší energetický test
Odštartovali najväčšie vojenské manévre v Indo-Pacifiku. Filipíny a USA posielajú odkaz Číne
Motoristi môžu v najbližších dňoch natankovať lacnejšie. Analytici odhalili cenový trend pohonných hmôt
Farebné autá sa predávajú rýchlejšie. Kupujeme ich však menej
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Čína vyvinula desivú vodíkovú bombu bez jadrovej nálože. Jej ničivá sila prekonáva všetky očakávania
Mladí menia pohľad na peniaze, startupy zlyhávajú a ženy trpia potichu. Čo sme sa dozvedeli tento týždeň (PREHĽAD)
TOP 10 seriálov na Netflixe podľa Slovákov: Prvé miesto ťa určite prekvapí (ZOZNAM)
Šéf Pentagónu opäť zdieľal utajené informácie: V chate sa jeho manželka mala dozvedieť o útokoch na Jemen
Šokujúci objav: Až 13 % pacientov s demenciou dostalo nesprávnu diagnózu. Skutočný problém je v jednom orgáne
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené