Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
Na slovenských diaľniciach sa už roky opakuje ten istý scenár. Ľavý pruh je obsadený vodičmi, ktorí sa v ňom usadia ako doma, aj keď je pravý úplne prázdny. Tento zlozvyk sa stal symbolom arogancie, nepozornosti a dopravnej frustrácie. V Nemecku však na to našli jasný liek: pravidlo 20 sekúnd, ktoré prináša jednoduché pravidlo a tvrdú pokutu 80 eur a jeden trestný bod.
20 sekúnd a dosť
Nemecký systém funguje priamočiaro. Vodič môže zostať v ľavom jazdnom pruhu len vtedy, ak nemôže bezpečne prejsť do pravého počas nasledujúcich 20 sekúnd. Ak je pravý pruh voľný a vodič ho ignoruje, dopúšťa sa priestupku. Tento časový limit síce nie je priamo zapísaný v zákone, no vychádza zo súdnych rozhodnutí a odporúčaní nemeckého autoklubu ADAC, ktorý sa dlhodobo zasadzuje o plynulú premávku a bezpečnosť na diaľniciach. Na tému upozornil portál Autoviny.sk.
Z pohľadu logiky ide o zásadný krok. Vodič musí neustále vyhodnocovať situáciu, byť aktívny a pripravený na návrat do pravého pruhu. Koniec kempovania, koniec spomalenia prúdu a nervóznych predbiehaní sprava.
Nemecké predpisy hovoria jasne
Ľavý pruh slúži výhradne na predbiehanie. Ak vodič po manévri zostane vľavo, brzdí rýchlejšie vozidlá a ohrozuje plynulosť. Súdna prax preto potvrdila, že ak vodič po predbiehaní nevie preukázať dôvod, prečo sa nevrátil včas do pravého pruhu, nasleduje pokuta 80 eur. V niektorých spolkových krajinách dokonca polícia využíva civilné vozidlá s kamerami, ktoré dokumentujú tých, čo si z ľavého pruhu urobili súkromný koridor.
Na Slovensku je pravidlo jazdy vpravo síce jasne stanovené, no jeho dodržiavanie je viac výnimkou než normou. Dôvodov je viacero. Mnohí vodiči veria, že ľavý pruh je automaticky rýchlejší, iní zas ignorujú pravidlá z arogancie alebo pohodlnosti. Chýba aj dôsledná kontrola zo strany polície. Ak sa vodiči nemusia báť postihu, nemajú dôvod meniť správanie.
Mohlo by to fungovať aj u nás
Zavedenie nemeckého systému by na Slovensku mohlo priniesť revolúciu. Jasne definovaný časový limit 20 sekúnd by odstránil nejednoznačnosť a poskytol by polícii merateľné kritérium pre pokuty. Takýto krok by mohol znížiť riziko kolízií, zvýšiť plynulosť premávky a naučiť vodičov aktívne pracovať s dopravnou situáciou namiesto pasívneho odpočívania v ľavom pruhu.

Zavedenie tohto pravidla by však nebolo len legislatívnou zmenou. Bola by to kultúrna transformácia. Vyžadovala by si disciplínu, pozornosť a rešpekt k ostatným účastníkom premávky, teda hodnoty, ktoré sú základom bezpečnej jazdy.
Nemecký model ukazuje, že aj jednoduché pravidlo dokáže zmeniť správanie miliónov vodičov. Pravidlo 20 sekúnd by preto mohlo byť pre Slovensko ideálnym testom. Dokážeme byť disciplinovaní ako Nemci alebo ostaneme krajinou, kde ľavý pruh patrí tým, ktorí majú čas?
Ak chceme, aby slovenské diaľnice fungovali s rovnakou efektivitou a bezpečnosťou ako tie nemecké, nestačí meniť dopravné značky. Musíme zmeniť mentalitu vodičov a nastaviť pravidlá, ktoré sú jasné, merateľné a nekompromisné. Pravidlo 20 sekúnd by mohlo byť prvým krokom k tomu, aby sa aj u nás jazdilo podľa európskych štandardov, rýchlo, plynulo a s rešpektom.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Tesla dostala silného konkurenta s TOP cenou. Mazda spojila luxus s dojazdom a vznikla dokonalosť (RECENZIA)

Honda oživila legendu po 25 rokoch: Jeden z najikonickejších modelov sa vracia ako nadupaný hybrid

EÚ ide po vodičoch. Drastické zmeny pocítia aj Slováci, za toto ti môžu zobrať vodičák (PREHĽAD)

Ušetrí 37 500 litrov nafty. Liebherr testuje prvý nakladač s podceňovaným pohonom budúcnosti

Toyota varuje celý svet. Elektromobily spôsobia veľké problémy, existujú aj alternatívne pohony
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Na Sviatok všetkých svätých už obchody nezatvoria, 1. november sa opäť stane nákupným dňom
PREMIUMOdborník na investovanie: Kto rýchlo pochopí princíp zloženého úročenia, má obrovský náskok (ROZHOVOR)

Sociálna poisťovňa zverejnila zoznam dlžníkov: Najhoršie je na tom nemocnica s dlhom viac ako 135 miliónov eur

Úrad inšpekčnej služby obvinil bývalého vyšetrovateľa NAKA. V minulosti vyšetroval kauzu Kaifáš

Slovensko zasiahne teplotná zmena. November prinesie extrémne výkyvy, varujú experti (PREDPOVEĎ)
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- EÚ ide po vodičoch. Drastické zmeny pocítia aj Slováci, za toto ti môžu zobrať vodičák (PREHĽAD)
- Toyota varuje celý svet. Elektromobily spôsobia veľké problémy, existujú aj alternatívne pohony
- Tesla dostala silného konkurenta s TOP cenou. Mazda spojila luxus s dojazdom a vznikla dokonalosť (RECENZIA)
- Honda oživila legendu po 25 rokoch: Jeden z najikonickejších modelov sa vracia ako nadupaný hybrid
- Ušetrí 37 500 litrov nafty. Liebherr testuje prvý nakladač s podceňovaným pohonom budúcnosti
-
- EÚ ide po vodičoch. Drastické zmeny pocítia aj Slováci, za toto ti môžu zobrať vodičák (PREHĽAD)
- Toyota varuje celý svet. Elektromobily spôsobia veľké problémy, existujú aj alternatívne pohony
- Ušetrí 37 500 litrov nafty. Liebherr testuje prvý nakladač s podceňovaným pohonom budúcnosti
- Tesla dostala silného konkurenta s TOP cenou. Mazda spojila luxus s dojazdom a vznikla dokonalosť (RECENZIA)
- Honda oživila legendu po 25 rokoch: Jeden z najikonickejších modelov sa vracia ako nadupaný hybrid
-
- Automobilky oklamali svet a budú platiť. Obľúbený pohon zlyhal na celej čiare, produkuje veľké emisie
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Toyota varuje celý svet. Elektromobily spôsobia veľké problémy, existujú aj alternatívne pohony
- EÚ ide po vodičoch. Drastické zmeny pocítia aj Slováci, za toto ti môžu zobrať vodičák (PREHĽAD)
- Slováci netušia, čo im hrozí. Nová „značka“ právom zaskočila vodičov, pokuta je až 1200 eur
Slovensko chystá prelom v jadrovej energii. Veľmoc má s nami tieto veľké plány
Experti bijú na poplach: Umelá inteligencia má novú temnú stránku, o ktorej sa nehovorí
Elektroniku už Slováci nekupujú cez e-shop najčastejšie. Vystriedal ju produkt, ktorý vodiči prestávajú uznávať
Slovensko patrí medzi najohrozenejšie štáty. EÚ zavedie od roku 2026 nové clo, má pomôcť klíme
Umelá inteligencia terorizuje novú skupinu ľudí. Slovenský expert ukázal šialené čísla
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Na Sviatok všetkých svätých už obchody nezatvoria, 1. november sa opäť stane nákupným dňom
PREMIUMOdborník na investovanie: Kto rýchlo pochopí princíp zloženého úročenia, má obrovský náskok (ROZHOVOR)

Sociálna poisťovňa zverejnila zoznam dlžníkov: Najhoršie je na tom nemocnica s dlhom viac ako 135 miliónov eur

Úrad inšpekčnej služby obvinil bývalého vyšetrovateľa NAKA. V minulosti vyšetroval kauzu Kaifáš

