Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Každý z nás by chcel, aby mu jeho vozidlo vydržalo čo najdlhšie a na servis musel minúť čo najmenej peňazí. „Autíčkári“ aj odborníci z profesionálnych servisov sa pritom zhodnú, že moderné úsporné turbomotory a trojvalce dokážu v tomto smere majiteľov potrápiť ešte oveľa viac než staršie atmosférické agregáty bez DPF filtrov, EGR ventilov a iných snáh o čo najväčšie znižovanie emisií.

Našťastie, ako vodiči máme vplyv na to, koľko motor a iné diely našich áut vydržia. Dodržiavaním niekoľkých jednoduchých zásad dokážeme opravy oddialiť o celé desaťtisíce kilometrov. Základom je pravidelná výmena oleja a správny štýl jazdy, no aj tankovanie prémiového paliva s čistiacimi účinkami.

Pomaly neznamená vždy šetrne

Hoci servisné knižky často hovoria o tom, že olej v aute vydrží až 30-tisíc kilometrov, každý skúsený mechanik ti odporučí interval výmeny skrátiť na polovicu, teda ideálne po najazdení každých 15 000 km. Najmä ak jazdíš kratšie trasy a v meste. Ak toľko za rok nenajazdíš, stále platí, že olej v aute degraduje aj časom, nielen kilometrami. Výmenu si teda, nezávisle na nájazde, naplánuj aspoň raz do roka.

Krátko po naštartovaní by si mal mať mimoriadne ľahkú nohu na plyne a motor príliš nevytáčať. Nad 3 000 otáčok sa snaž dostať až vtedy, ak sa motor dostatočne zohreje – ale pozor, ručička teplomera na prístrojovke obyčajne ukazuje teplotu chladiacej kvapaliny, nie oleja. Ten sa na správne hodnoty dostane až o pár minút potom, ako kvapalina dosiahne 90 °C.

Potom sa však už otáčok netreba báť. Pri dynamickejšej jazde pracuje motor najefektívnejšie a výsledkom je aj oveľa čistejšie horenie paliva. Počas jazdy na príliš nízkych otáčkach je to presne naopak. Aby motor zvládal plniť prísne emisné normy, EGR ventil potom môže spaliny z výfukového potrubia vracať naspäť do motora.

Časom preto, spolu so stenami valcov, trpí zanášaním, respektíve tzv. karbonizáciou. Preto sa oplatí motor pri akcelerácii z času na čas pohnať do otáčok – reč je o aspoň 4 000 otáčkach za minútu. Paradoxne, takéto dynamické zrýchľovanie, napríklad na diaľničných 130 km/h, tiež spotrebuje menej paliva než lenivé rozgúľavanie dávno po opustení pripájacieho pruhu.

Karbonizácia a usadeniny sú problém pre benzín aj naftu

Fyziku v tomto prípade nemožno oklamať. Aromatické uhľovodíky, ktorých horenie je príčinou vytvárania usadenín, sa nachádzajú v benzíne aj nafte. Otázkou tak nie je či, ale ako rýchlo sa nazbierajú aj v motore tvojho auta.

Menej ich bude vznikať pri dokonalejšom horení, ktoré môžeš ovplyvniť samotnou jazdou, ale aj zložením tankovaného paliva.

Na začiatku premeny ropu na benzín či naftu je bežná rafinéria, z ktorej vychádza základný produkt schopný poháňať vznetový či zážihový motor. V žiadnom prípade však neplatí, že „všetky čerpacie stanice majú rovnaký benzín“.

Niektoré siete čerpacích staníc totiž dodávané palivo dopĺňajú špeciálnymi aditívami, ktoré vylepšujú čistiace vlastnosti. Majú tak vplyv na tvorbu či dokonca schopnosť odstraňovať už vzniknuté usadeniny.

Upchaný EGR ventil spaľovacieho motora obr.: Wikimedia/Moosealope

Ľudia netušia o nutnosti tankovať aditivované palivá a šetria na nesprávnom mieste

Kým rady o včasnej výmene oleja sú notoricky známe a dostali sa tak aj k väčšine bežných vodičov, o nutnosti tankovať aditivované palivo s čistiacimi účinkami často netušia ani tí, ktorí témou štyroch kolies doslova žijú a hltajú všetky novinky zo sveta automobilov. Prieskum spoločnosti Shell medzi motoristami totiž hovorí o tom, že o problematike vznikajúcich usadenín počulo len 53 % vodičov, pričom 47 % o nich naopak nikdy nepočulo. Je to teda prakticky 50:50.

Z prieskumu tiež vyplýva, že napríklad zmienenú výmenu oleja a filtrov vodiči nezanedbávajú, no účinok paliva na čistotu motora prehliadajú.

Riešiš pri starostlivosti o auto aj karbón v motore?

Načítava sa... ... Načítava sa... ...

„Počas prevádzky sa na kľúčových častiach motora, vrátane častí palivového a vzduchového systému ako sú sacie ventily a palivové trysky, môžu začať tvoriť usadeniny. Tie znižujú výkon, najmä ak sa používajú menej pokročilé alebo menej kvalitné palivá. Na kľúčových častiach motora môžu vznikať usadeniny u oboch typov motorov, či už naftových alebo benzínových,“ uviedol doc. Ing. Michal Puškár, PhD. z Technickej univerzity v Košiciach.

Niektoré špecializované servisy ponúkajú službu dekarbonizácie EGR ventilu alebo celého motora vodíkom a ultrazvukovým čistením, no tieto služby začínajú s cenou rádovo stoviek eur a v prípade väčšieho nánosu usadenín už nemusia pomôcť. Výrazne zanesený agregát vďaka usadeninám v priebehu svojho života stráca výkon a zvyšuje sa jeho spotreba aj emisie. Všetko však môže skončiť aj rozsvietením núdzových kontroliek na prístrojovej doske, pádom motora do núdzového režimu a drahým servisom za štvorciferné sumy.

Vývoj aditív prebieha celé roky. Pomáhajú aj tímy Formuly 1

Vývoj palív má mnoho smerov, kde trendy udávajú vedci v špecializovaných laboratóriách. Vývoj a testovanie  nového zloženia trvá aj niekoľko rokov. Výsledky laboratórnych experimentov pritom nestačia. Firmy ako napríklad Shell svoje aditivované palivá testujú aj v praxi a na rôznych druhoch motorov od značiek, ktoré jazdia aj na slovenských cestách.

Shell svoje palivá vyvíja a testuje vo vlastnom technologickom centre v Hamburgu, ktoré je najväčším globálnym centrom Shell pre výskum a vývoj palív a mazív pre autá, priemysel, letecké aj lodné technológie. Práve rôzne typy motorov sú zárukou dostatku dát.

V prípade Shellu je výkon palív overený aj v motoršporte a náročných podmienkach pretekov Formuly 1. Dnes používané motory v F1 totiž už nie sú tak ďaleko od bežných spaľovákov, aspoň z toho pohľadu, že ide o 1,6-litrové turbomotory, ktoré podľa aktuálnych pravidiel musia vydržať v priemere viac než 5 pretekov a tisíce kilometrov.

Výsledkom vývoja a testov je to, že aditivované palivá Shell s čistiacimi účinkami pracujú rovnako v nových, ako aj v starých motoroch. Dokladať to majú vedecké štúdie na webe stopusadeninam.sk, ktorý tiež ponúka niekoľko tipov na jazdu šetrnú k motoru.

Spoločnosť Shell uviedla na slovenský trh svoje doteraz najúčinnejšie palivá. Nová generácia benzínu a nafty Shell V-Power 100 % čistí a odstraňuje usadeniny, ktoré negatívne pôsobia na fungovanie motora. Testy tiež ukázali, že dlhodobé používanie palív Shell V-Power zabraňuje ďalšej tvorbe usadenín v kľúčových častiach motora.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú