Absolútnou alfou a omegou v elektromobiloch sú ich batérie. Od nich sa odvíja dojazd a samozrejme aj cena. Batérie v elektromobiloch sú podobné tým „tuškovým“, ktoré poznáme z rôznych zariadení, no hlavný rozdiel je v tom, že majú vyššiu energetickú hustotu. Pri batériách je veľmi dôležitá ich výdrž a životnosť, ktorá často závisí od rôznych faktorov.
Batérie sú navrhnuté tak, aby vydržali mnoho rokov. Súčasným štandardom používaným v elektromobiloch, či smartfónoch sú Lítium-Iónové batérie. Väčšina automobiliek poskytuje na batérie niekoľkoročné záruky, takže je predpoklad, že by s batériou nemali byť niekoľko rokov žiadne problémy. Ak aj budú, v rámci záruky sa o všetko postará servis. Podľa portálu ucsusa.org je zvyčajne poskytovaná záruka od 5 do 8 rokov, prípadne sa kombinuje s prejdenými kilometrami.
Batérie v elektrických vozidlách fungujú podobne, ako batérie v našich smartfónoch. Postupne v priebehu používania sa ich kapacita znižuje. Kapacita batérie sa dokonca znižuje aj vtedy, keď je vozidlo dlhšie nevyužívané.
Dávaj si pozor pri ojazdených elektromobiloch
Niektoré vozidlá, ako napríklad Tesla, majú možnosť komunikácie cez aplikácie v tvojom smartfóne. Aplikácia dokáže s vozidlom komunikovať na diaľku, pričom dokáže zistiť aktuálny stav nabitia, či rôzne iné informácie. Aplikácia vysiela do auta podnety na základe ktorých zo softvéru získava tieto informácie. Týmto sa vozidlo v určitých intervaloch prebúdza, čo tiež nie je pre batériu dobré.
Výdrž batérie je veľmi dôležitá aj pri kúpe ojazdeného elektrického vozidla. Ešte pred samotnou kúpou je veľmi dôležité vykonať takzvaný „test zdravia“ batérie. Ide o užitočný spôsob, ako posúdiť, koľko života ešte batérii zostáva. Diagnostika dokáže poskytnúť údaje, ktoré pomôžu určiť, akú dlhú životnosť môžeš od batérie očakávať na základe toho, ako sa používala. Tento test dokážu urobiť napríklad aj v servisných strediskách značky Tesla.
Aj ty sám môžeš ovplyvniť to, ako dlho ti batéria vydrží
Najväčší vplyv na životnosť a výdrž batérie má jednoznačne vodič elektromobilu, ktorý ju na základe určitých odporúčaní dokáže šetriť tak, aby vydržala, čo najdlhšie.
Medzi základné veci patrí jednoznačne plynulá jazda. Tá je pre batériu šetrná a nerobí jej príliš dobre, ak sa prudko zrýchľuje alebo naopak prudko brzdí. Pokiaľ to nie je dôležité, tak sa tomu treba vyvarovať. Batérii škodí aj príliš časté nabíjanie. Samozrejme toto závisí od mnohých faktorov, ako je napríklad typ vozidla, kapacita batérie, dojazd, či v neposlednom rade to, ako často sa s elektromobilom jazdí.
Elektromobil je potrebné nabíjať len v prípade potreby. Mnoho ľudí si myslí, že ak poklesne kapacita batérie napríklad na 40 %, tak ihneď ho musia nabiť. Takéto riešenie nie je pre batérie najlepšie a ak sa budeš držať tohto pravidla, tak zistíš, že elektromobil naozaj nebudeš musieť nabíjať každý deň.
Batériám rozhodne nerobia dobre extrémne teploty. Niektoré batérie majú systémy riadenia teploty, ktoré používajú malé množstvo energie na ochranu batérie reguláciou jej teploty. V každom prípade ale platí, že vo veľmi horúcom počasí je dobré parkovať v tieni a taktiež v tieni aj nabíjať. Ideálnym riešením je nabíjanie v garáži. V prípade mrazivého počasia je potrebné sa riadiť pokynmi v príručke, no tiež je vhodné nabíjať na takých miestach, kde je prijateľná teplota.
Pokiaľ sa elektrické vozidlo nebude dlhšiu dobu používať, tak je vhodné sa riadiť pokynmi na starostlivosť o batériu, ktoré sú zväčša uvedené v príručke. Nie je dobré nechať dlho odstavené vozidlo s plne nabitou batériou, nakoľko jej to môže zbytočne ubrať na životnosti, uvádza portál CleanTechnica.com.
Veľmi dôležitý je aj servis v odporúčaných intervaloch. Okrem toho, že by mal servis vykonávať kvalifikovaný pracovník, tak je veľmi dôležité, nevyhýbať sa servisným prehliadkam. Servis je potrebný v oveľa menšom množstve, ako je to pri spaľovacích vozidlách, pričom býva často krát lacnejší.
Výmena nie je najlacnejšia, no…
Jedného dňa nastane čas, kedy bude potrebné batériu vymeniť, nakoľko už nebude schopná vykonávať svoju činnosť plnohodnotne. Niekedy ju stačí len renovovať, kedy sa vymenia mŕtve články za nové, no v drvivej väčšine prípadov je potrebná jej celková výmena.
Batéria je aktuálne jednou z najnákladnejších častí celého elektromobilu a preto je potrebné sa pripraviť na vyššie náklady. Výhodou však je, že majiteľ elektromobilu ušetrí počas prevádzky na servisoch a taktiež aj na pohonných hmotách. Pri investovaní do novej batérie je taktiež potrebné myslieť na to, že s najväčšou pravdepodobnosťou bude opäť slúžiť niekoľko rokov.
Cena batérií sa odvíja od jej kvality, či kapacity. Ceny sa zvyčajne pohybujú od 2 500 € vyššie, pričom niektoré batérie stoja aj okolo 7 000 € až 8 000 €. Staré batérie sa môžu recyklovať alebo použiť opätovne na inú činnosť. Niektoré firmy dokonca vykupujú takéto batérie, a tak je možné za ňu získať aspoň malú finančnú náhradu.
Aj napriek výmene batérie nebudeš v strate
Výskum agentúry EECA ukázal, že aj keď majiteľ elektromobilu potreboval investovať do výmeny batérie, elektrické vozidlá konkurujú spaľovacím autám z hľadiska celkových životných nákladov, informoval portál energywise.com.
Ako už bolo vyššie spomenuté, batérie dokážu spĺňať svoj účel niekoľko rokov, no ich životnosť závisí od mnohých faktorov. Jedným z nich je aj správanie samotného majiteľa elektromobilu, ktorý dokáže ovplyvniť výdrž a životnosť batérie. Náklady na výmenu batérií sú síce vysoké, no na druhej strane sú ušetrené peniaze na servise a pohonných hmotách.
Výrobné procesy sa vďaka technologickému pokroku posúvajú stále vpred a tak je viac než isté, že batérie budú postupne na cene klesať. Taktiež sa budú vyrábať batérie, ktoré budú mať ešte vyššiu výdrž, či životnosť. V hre je aj vývoj nových materiálov z ktorých by mohli byť do budúcna batérie vyrábané. Batérie by tak mohli mať iné vlastnosti ako doteraz a zároveň by dostalo menej zabrať životné prostredie, ktoré je poznačené hlavne ťažbou surovín, ktoré sú potrebné na výrobu dnešných batérií.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
Elektrickú verziu nikto nekupoval. Fiat vracia na trh ikonický model so spaľovákom, jeho cena zarazí
Dopyt po elektromobiloch raketovo stúpol. Dôležitý trh v Európe však brzdí vláda a nezmyselná daň
V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
RECENZIA: Má dojazd vyše 500 km na diaľnici. Nové BMW aj v základe ponúka totálny luxus
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
ŠÚKL stiahol z trhu 2 populárne lieky: Varuje pred možnou kontamináciou, skontroluj svoju lekárničku
Splatiť hypotéku skôr, alebo radšej investovať? Expert ukázal, čo môže Slovákom ušetriť tisíce eur (ROZHOVOR)
Rodinný dom s pozemkom za 17 000 eur: Štát predáva nepotrebný majetok za rozprávkové ceny
KVÍZ Len 15 % Slovákov vie odpovedať na všetky otázky. Prever svoje znalosti zo všeobecného prehľadu o svete
Obľúbená sladkosť zlepšuje výkon mozgu a náladu. Ak ju zješ v nesprávnom čase, oberáš sa o to najlepšie
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- Stalo sa jej to najhoršie. Žena si kúpila lacný elektromobil, po roku ním nedôjde ani do práce
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- Európa má novú elektromobilovú veľmoc. Krajine menšej ako Slovensko vládne Škoda a Volkswagen
- AKTUÁLNE: Slovensko ťaží z vysokých ciel. Veľká automobilka bude v Košiciach vyrábať nový model
-
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- Stalo sa jej to najhoršie. Žena si kúpila lacný elektromobil, po roku ním nedôjde ani do práce
- Európa má novú elektromobilovú veľmoc. Krajine menšej ako Slovensko vládne Škoda a Volkswagen
- Blesk z jasného neba: Revolučná elektráreň dostala zelenú. Stojí za ňou Bill Gates
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
-
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- Stalo sa jej to najhoršie. Žena si kúpila lacný elektromobil, po roku ním nedôjde ani do práce
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Blesk z jasného neba: Revolučná elektráreň dostala zelenú. Stojí za ňou Bill Gates
Slováci prepadli pri výbere auta novému trendu. Čísla hovoria za všetko, pozor však na riziká
AI pretransformuje spoločnosť, tvrdí odborník. Varuje pred kľúčovou chybou, ktorú robíme
Nepríjemná správa pre motoristov na Slovensku. Analytik predpovedá ceny palív, susedia sú na tom lepšie
Cukrovkári dostali nádej na život bez striekačiek. Vedci vyvinuli liečbu, ktorá donúti telo k tvorbe inzulínu
Mladí Slováci podľahli nebezpečnému trendu. Umelá inteligencia im nahrádza jednu z najdôležitejších vecí
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP