Absolútnou alfou a omegou v elektromobiloch sú ich batérie. Od nich sa odvíja dojazd a samozrejme aj cena. Batérie v elektromobiloch sú podobné tým „tuškovým“, ktoré poznáme z rôznych zariadení, no hlavný rozdiel je v tom, že majú vyššiu energetickú hustotu. Pri batériách je veľmi dôležitá ich výdrž a životnosť, ktorá často závisí od rôznych faktorov.
Batérie sú navrhnuté tak, aby vydržali mnoho rokov. Súčasným štandardom používaným v elektromobiloch, či smartfónoch sú Lítium-Iónové batérie. Väčšina automobiliek poskytuje na batérie niekoľkoročné záruky, takže je predpoklad, že by s batériou nemali byť niekoľko rokov žiadne problémy. Ak aj budú, v rámci záruky sa o všetko postará servis. Podľa portálu ucsusa.org je zvyčajne poskytovaná záruka od 5 do 8 rokov, prípadne sa kombinuje s prejdenými kilometrami.
Batérie v elektrických vozidlách fungujú podobne, ako batérie v našich smartfónoch. Postupne v priebehu používania sa ich kapacita znižuje. Kapacita batérie sa dokonca znižuje aj vtedy, keď je vozidlo dlhšie nevyužívané.
Dávaj si pozor pri ojazdených elektromobiloch
Niektoré vozidlá, ako napríklad Tesla, majú možnosť komunikácie cez aplikácie v tvojom smartfóne. Aplikácia dokáže s vozidlom komunikovať na diaľku, pričom dokáže zistiť aktuálny stav nabitia, či rôzne iné informácie. Aplikácia vysiela do auta podnety na základe ktorých zo softvéru získava tieto informácie. Týmto sa vozidlo v určitých intervaloch prebúdza, čo tiež nie je pre batériu dobré.
Výdrž batérie je veľmi dôležitá aj pri kúpe ojazdeného elektrického vozidla. Ešte pred samotnou kúpou je veľmi dôležité vykonať takzvaný „test zdravia“ batérie. Ide o užitočný spôsob, ako posúdiť, koľko života ešte batérii zostáva. Diagnostika dokáže poskytnúť údaje, ktoré pomôžu určiť, akú dlhú životnosť môžeš od batérie očakávať na základe toho, ako sa používala. Tento test dokážu urobiť napríklad aj v servisných strediskách značky Tesla.
Aj ty sám môžeš ovplyvniť to, ako dlho ti batéria vydrží
Najväčší vplyv na životnosť a výdrž batérie má jednoznačne vodič elektromobilu, ktorý ju na základe určitých odporúčaní dokáže šetriť tak, aby vydržala, čo najdlhšie.
Medzi základné veci patrí jednoznačne plynulá jazda. Tá je pre batériu šetrná a nerobí jej príliš dobre, ak sa prudko zrýchľuje alebo naopak prudko brzdí. Pokiaľ to nie je dôležité, tak sa tomu treba vyvarovať. Batérii škodí aj príliš časté nabíjanie. Samozrejme toto závisí od mnohých faktorov, ako je napríklad typ vozidla, kapacita batérie, dojazd, či v neposlednom rade to, ako často sa s elektromobilom jazdí.
Elektromobil je potrebné nabíjať len v prípade potreby. Mnoho ľudí si myslí, že ak poklesne kapacita batérie napríklad na 40 %, tak ihneď ho musia nabiť. Takéto riešenie nie je pre batérie najlepšie a ak sa budeš držať tohto pravidla, tak zistíš, že elektromobil naozaj nebudeš musieť nabíjať každý deň.
Batériám rozhodne nerobia dobre extrémne teploty. Niektoré batérie majú systémy riadenia teploty, ktoré používajú malé množstvo energie na ochranu batérie reguláciou jej teploty. V každom prípade ale platí, že vo veľmi horúcom počasí je dobré parkovať v tieni a taktiež v tieni aj nabíjať. Ideálnym riešením je nabíjanie v garáži. V prípade mrazivého počasia je potrebné sa riadiť pokynmi v príručke, no tiež je vhodné nabíjať na takých miestach, kde je prijateľná teplota.
Pokiaľ sa elektrické vozidlo nebude dlhšiu dobu používať, tak je vhodné sa riadiť pokynmi na starostlivosť o batériu, ktoré sú zväčša uvedené v príručke. Nie je dobré nechať dlho odstavené vozidlo s plne nabitou batériou, nakoľko jej to môže zbytočne ubrať na životnosti, uvádza portál CleanTechnica.com.
Veľmi dôležitý je aj servis v odporúčaných intervaloch. Okrem toho, že by mal servis vykonávať kvalifikovaný pracovník, tak je veľmi dôležité, nevyhýbať sa servisným prehliadkam. Servis je potrebný v oveľa menšom množstve, ako je to pri spaľovacích vozidlách, pričom býva často krát lacnejší.
Výmena nie je najlacnejšia, no…
Jedného dňa nastane čas, kedy bude potrebné batériu vymeniť, nakoľko už nebude schopná vykonávať svoju činnosť plnohodnotne. Niekedy ju stačí len renovovať, kedy sa vymenia mŕtve články za nové, no v drvivej väčšine prípadov je potrebná jej celková výmena.
Batéria je aktuálne jednou z najnákladnejších častí celého elektromobilu a preto je potrebné sa pripraviť na vyššie náklady. Výhodou však je, že majiteľ elektromobilu ušetrí počas prevádzky na servisoch a taktiež aj na pohonných hmotách. Pri investovaní do novej batérie je taktiež potrebné myslieť na to, že s najväčšou pravdepodobnosťou bude opäť slúžiť niekoľko rokov.
Cena batérií sa odvíja od jej kvality, či kapacity. Ceny sa zvyčajne pohybujú od 2 500 € vyššie, pričom niektoré batérie stoja aj okolo 7 000 € až 8 000 €. Staré batérie sa môžu recyklovať alebo použiť opätovne na inú činnosť. Niektoré firmy dokonca vykupujú takéto batérie, a tak je možné za ňu získať aspoň malú finančnú náhradu.
Aj napriek výmene batérie nebudeš v strate
Výskum agentúry EECA ukázal, že aj keď majiteľ elektromobilu potreboval investovať do výmeny batérie, elektrické vozidlá konkurujú spaľovacím autám z hľadiska celkových životných nákladov, informoval portál energywise.com.
Ako už bolo vyššie spomenuté, batérie dokážu spĺňať svoj účel niekoľko rokov, no ich životnosť závisí od mnohých faktorov. Jedným z nich je aj správanie samotného majiteľa elektromobilu, ktorý dokáže ovplyvniť výdrž a životnosť batérie. Náklady na výmenu batérií sú síce vysoké, no na druhej strane sú ušetrené peniaze na servise a pohonných hmotách.
Výrobné procesy sa vďaka technologickému pokroku posúvajú stále vpred a tak je viac než isté, že batérie budú postupne na cene klesať. Taktiež sa budú vyrábať batérie, ktoré budú mať ešte vyššiu výdrž, či životnosť. V hre je aj vývoj nových materiálov z ktorých by mohli byť do budúcna batérie vyrábané. Batérie by tak mohli mať iné vlastnosti ako doteraz a zároveň by dostalo menej zabrať životné prostredie, ktoré je poznačené hlavne ťažbou surovín, ktoré sú potrebné na výrobu dnešných batérií.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
S naftou zmizli aj karcinogénne látky. Američania nasadili elektrické vlaky, z ich vedľajších účinkov ostali šokovaní
Slávna značka je v hlbokej kríze. Ku dnu ju ťahá hneď niekoľko faktorov, Stellantis je zúfalý
Mať veľké oči sa mu nevyplatilo. Musk s Cybertruckom prerazil dno, teraz zúfalo znižuje cenu
Elektromobil nabijeme za 4 minúty. Európska firma hlási obrovský pokrok v rozbehnutom projekte
Spoluzakladateľ Tesly má plán, ako poraziť Čínu. Odpad z batérií mení na „strategickú zbraň“
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Mladá vodička zrazila muža na priechode pre chodcov, na mieste ho oživujú záchranné zložky
„Len sa uč a budeš sa mať dobre“ už neplatí: Generácia Z mení pohľad na peniaze a nebojí sa riskovať, hovorí odborník (ROZHOVOR)
Transakčná daň „nie je pre všetkých“: Ministerstvo financií zverejnilo zoznam účtov, na ktoré sa nevzťahuje
Putin chce zničiť západ: „Urobí to v troch krokoch, šanca na vojnu medzi Ruskom a NATO je vysoká,“ tvrdí historik
Klasika slovenskej kuchyne je „zdravým pokladom“. Chráni črevá a podporuje trávenie
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Definitívny obrat? Známy ropný gigant na svojich čerpačkách prestáva predávať benzín a naftu
- Môžeme len ticho závidieť. Honda predáva elektrické SUV s 650 km dojazdom a šialenou cenou
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Posledný klinec do rakvy spaľovákov? Nová batéria je o 80 % ľahšia a prakticky nestráca kapacitu
- Elektromobilom povedali nie. Slávna značka ostane pri spaľovákoch a zásadne mení plány
-
- Definitívny obrat? Známy ropný gigant na svojich čerpačkách prestáva predávať benzín a naftu
- Posledný klinec do rakvy spaľovákov? Nová batéria je o 80 % ľahšia a prakticky nestráca kapacitu
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Elektromobilom povedali nie. Slávna značka ostane pri spaľovákoch a zásadne mení plány
- Môžeme len ticho závidieť. Honda predáva elektrické SUV s 650 km dojazdom a šialenou cenou
-
- Tento typ pohonu je definitívne obrovský emisný podvod. Potvrdila to ďalšia štúdia
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Definitívny obrat? Známy ropný gigant na svojich čerpačkách prestáva predávať benzín a naftu
- Čech si poriadne zavaril. Elektromobil nabíjal zo zásuvky v spoločnej garáži, účet za elektrinu susedov šokoval
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
Ceny stúpli, no obsah zabodoval. Netflix prekonal očakávania analytikov
Sci-fi technológiu zo Star Treku premenili na realitu. Vyvinuli hologramy, ktoré cítiš v rukách
Zabudni na rebríček TOP 10. Netflix ti prečíta myšlienky a ukáže, čo máš rád
Ministerstvo školstva pripravuje veľkú zmenu. Slovenskí študenti absolvujú elektronickú skúšku dospelosti
Rusko posiela Nemecku jasný odkaz. Rakety Taurus môžu všetko zmeniť
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Mladá vodička zrazila muža na priechode pre chodcov, na mieste ho oživujú záchranné zložky
„Len sa uč a budeš sa mať dobre“ už neplatí: Generácia Z mení pohľad na peniaze a nebojí sa riskovať, hovorí odborník (ROZHOVOR)
Transakčná daň „nie je pre všetkých“: Ministerstvo financií zverejnilo zoznam účtov, na ktoré sa nevzťahuje
Putin chce zničiť západ: „Urobí to v troch krokoch, šanca na vojnu medzi Ruskom a NATO je vysoká,“ tvrdí historik
Klasika slovenskej kuchyne je „zdravým pokladom“. Chráni črevá a podporuje trávenie
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené