Toto ti automobilky pred kúpou nepovedia. Elektromobily spotrebujú oveľa viac elektriny, odhalila štúdia
Podľa nedávnej analýzy nemeckých odborníkov spotrebujú elektromobily v reálnej prevádzke viac elektrickej energie a ponúkajú kratší dojazd, než uvádzajú ich výrobcovia. Hoci technológie pohonu prešli za posledné roky výrazným pokrokom, celková efektivita elektromobilov klesla. Dôvodom je trend väčších, ťažších vozidiel so silnejšími batériami.
Výskum realizoval tím vedený Martinom Weissom z Hochschule Trier, ktorý analyzoval 342 elektrických áut aktuálne dostupných na európskom trhu. Zamerali sa na čisto elektrické vozidlá, pričom porovnali údaje o spotrebe popisované výrobcami so skutočnou spotrebou na nemeckých cestách. Dáta získali z platformy Spritmonitor, kde vodiči zaznamenávajú svoje reálne skúsenosti. O téme informoval portál Ecomento.de.
Vyššia spotreba, kratší dojazd
Podľa analýzy spotrebujú elektromobily priemerne 20,7 kWh na 100 kilometrov, čo je viac než uvádzaných 19,4 kWh. Dojazd vozidiel na jedno nabitie dosahoval v priemere 383 kilometrov namiesto uvedených 438 kilometrov. V štúdií popisujú ich zistenie, že reálna spotreba energie je o približne sedem percent vyššia než certifikovaná. To naznačuje systematické podhodnocovanie pri európskych testoch spotreby. Na tieto rozdiely vplývajú faktory ako štýl jazdy, kvalita ciest a teplota prostredia. Výskumníci preto odporúčajú upraviť metodiku certifikačných testov tak, aby lepšie odrážala reálne podmienky.
Významným faktorom ovplyvňujúcim spotrebu je hmotnosť vozidla. Väčšie modely, ako elektrické SUV, spotrebujú viac energie než kompaktné elektromobily. Autori tvrdia, že každých 100 kilogramov hmotnosti zvyšuje spotrebu o 0,2 ± 0,1 kWh na 100 kilometrov. Spotrebu ovplyvňuje aj aerodynamika. Konkrétne veľkosť čelnej plochy auta. Zvýšenie čelnej plochy o 0,1 štvorcového metra znamená nárast spotreby o 0,9 ± 0,1 kWh na 100 kilometrov. Podobne majú vozidlá s pohonom všetkých kolies vyššiu reálnu spotrebu v porovnaní s dvojkolovými variantmi.
Efektivita ustupuje veľkosti
Pri hodnotení efektivity elektromobilov môže byť prekvapivé, že vyšší výkon a cena nemusia nevyhnutne znamenať lepšie výsledky. Aj keď drahšie modely často ponúkajú výkonnejšie batérie a dlhší dojazd, tieto výhody sú sprevádzané zásadným kompromisom. A to vyššou hmotnosťou, ktorá priamo ovplyvňuje celkovú energetickú účinnosť vozidla. Batérie s vyššou kapacitou, ktoré zabezpečujú dlhší dojazd, sú nevyhnutne ťažšie. Štúdie ukazujú, že samotná hmotnosť batérie môže tvoriť až polovicu celkovej hmotnosti elektromobilu.
To znamená, že čím väčšiu kapacitu batéria má, tým viac energie je potrebné na pohon vozidla. Táto nerovnováha spôsobuje, že efektivita elektromobilov, teda množstvo energie, ktoré dokážu premeniť na prejdenú vzdialenosť, môže klesať.
Aj keď pohonné systémy prešli výrazným technologickým pokrokom a sú čoraz efektívnejšie, trend zvyšovania hmotnosti nových modelov túto výhodu čiastočne eliminuje. Nové elektromobily sú často väčšie a robustnejšie ako ich predchodcovia, čo je výsledkom snahy výrobcov uspokojiť dopyt po vozidlách s väčším priestorom, vyšším komfortom a pokročilými bezpečnostnými technológiami. Táto orientácia na rozšírenie rozmerov a výbavy má však za následok zvýšenú spotrebu energie na kilogram hmotnosti vozidla.
Návrh na energetické štítky
Tím Martina Weissa navrhol zavedenie energetických štítkov pre elektromobily, podobne ako pri spotrebičoch. Tieto štítky by označovali energetickú efektivitu na stupnici od A po G s farebným rozlíšením v štýle semaforu. Takýto systém by mohol motivovať výrobcov k vývoju úspornejších modelov.
Podobné označenie by mohlo byť použité aj pre iné elektrické vozidlá, ako e-skútre, e-kamióny či e-autobusy, ak by sa vykonali porovnania ich efektivity. Štúdia tak prináša dôležité poznatky o reálnej efektivite elektromobilov, ktoré môžu slúžiť ako základ pre zlepšenie testovacích metód a vývoja udržateľnejších vozidiel.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
PRIPOMIENKA Zvládneš ho aspoň na 15 bodov? Toto je najťažší KVÍZ o akčných filmoch, pri ktorom sa zapotia aj experti
NESMIEŠ PREHLIADNUŤ Dobyli Hollywood a žiarili na streamovacích službách. Tieto TOP filmy a seriály natáčali na Slovensku
Rozumie futbalu aj fyzike. Viac ako 100-tisíc ľudí si stiahlo kurióznu appku, je po slovensky a zadarmo
Ohrozených je skoro 400 000 áut. Vozidlám populárnej značky môže zlyhať dôležitý komponent
Pridali vytúženú funkciu, no odstrihli tisíce ľudí. Nový WinRar už nespustíš na týchto počítačoch
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Fico v USA prekvapil vyjadreniami: „Rusko malo ‚vážne bezpečnostné dôvody‘ na inváziu na Ukrajinu“
Odhaľ klamára už po 30 sekundách rozhovoru. Toto sú varovné signály, že niekto ovláda tvoje rozhodnutia (ODBORNÍK)
MIMORIADNE: Na lyžiarskom svahu v Poľsku zomrel 13-ročný Slovák
Tragédia v Nízkych Tatrách: V oblasti Derešského sedla zomrela 47-ročná žena
Správne množstvo vody chráni pred infarktom o 20 %. Nová štúdia prináša prevratné zistenia o pitnom režime
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Stojí smiešne peniaze. Tento inteligentný hybrid prejde 1 200 km s minimálnou spotrebou
- Autá produkujú čosi horšie, než len spaliny. Tento problém majú aj elektromobily
- Cybertruck vystavili najnáročnejším testom. Výsledky prekvapili, majú však odvrátenú stránku
- KVÍZ: Oplatí sa ti viac elektromobil alebo spaľovák? Vyplň tieto otázky a zisti
- Uloží celodennú produkciu jadrového reaktora. BYD postaví v ďalekej krajine gigantický sklad energie
-
- Stojí smiešne peniaze. Tento inteligentný hybrid prejde 1 200 km s minimálnou spotrebou
- Uloží celodennú produkciu jadrového reaktora. BYD postaví v ďalekej krajine gigantický sklad energie
- Autá produkujú čosi horšie, než len spaliny. Tento problém majú aj elektromobily
- Cybertruck vystavili najnáročnejším testom. Výsledky prekvapili, majú však odvrátenú stránku
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák. Polícia dostala nový prístroj, Slovákov začali kontrolovať priamo na ceste
-
- Stojí smiešne peniaze. Tento inteligentný hybrid prejde 1 200 km s minimálnou spotrebou
- Ak nepredáš auto, poškodíme ti ho. Majitelia populárnej značky čelia vyhrážkam po celom svete
- Kia uviedla na trh elektrickú beštiu, ktorá výkonom poráža aj športiaky. Cena ťa prekvapí
- Má spotrebu 1,3 litra na 100 km a dojazd 2 000 km. Číňania predávajú neuveriteľné auto za 14 000 €
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák. Polícia dostala nový prístroj, Slovákov začali kontrolovať priamo na ceste
Môže za to najmä jeden faktor. Apple zvýšil cenu nového iPhonu, ten ďalší bude ešte drahší
Musk obvinil Bidena v citlivej veci. Európsky astronaut ho usvedčil z jasného klamstva
Oživili zabudnutý projekt. YouTube dostane novú aplikáciu, používateľov až tak veľmi nepoteší
Apple pridáva do svojich zariadení novú funkciu. Pomôže zefektívniť ich používanie
Slovenské projekty dostanú miliónovú podporu. Zamerajú sa na výrobu perspektívnej suroviny
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Fico v USA prekvapil vyjadreniami: „Rusko malo ‚vážne bezpečnostné dôvody‘ na inváziu na Ukrajinu“
Odhaľ klamára už po 30 sekundách rozhovoru. Toto sú varovné signály, že niekto ovláda tvoje rozhodnutia (ODBORNÍK)
MIMORIADNE: Na lyžiarskom svahu v Poľsku zomrel 13-ročný Slovák
Tragédia v Nízkych Tatrách: V oblasti Derešského sedla zomrela 47-ročná žena
Správne množstvo vody chráni pred infarktom o 20 %. Nová štúdia prináša prevratné zistenia o pitnom režime
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené