Ak si si niekedy predstavoval, že tvoj budúci rodinný SUV by mal byť schopný prežiť zásah stovkami guliek, švédska automobilka Volvo má pre teba prekvapenie. Faceliftované verzie ich plug-in hybridných SUV modelov XC90 a XC60 teraz môžeš mať priamo z výroby s plnohodnotným pancierovaním, informuje Insideevs.
Výkon ostáva nezmenený
Tento netradičný krok spája špičkovú technológiu, ochranu na úrovni balistickej vesty a pohodlie moderného hybridného pohonu. A hoci pridanie pancierovania logicky pridáva stovky kilogramov navyše, vozidlá si stále dokážu udržať schopnosť jazdiť čisto na elektrinu, a to približne 48 až 64 kilometrov.
V prípade väčšieho XC90 je dojazd na batériu podľa cyklu WLTP až 67 kilometrov, čo je len o tri kilometre menej než pri štandardnej verzii T8. Ide o rozdiel, ktorý možno pripísať práve nárastu hmotnosti o 320 kilogramov. Úložný priestor síce mierne klesol zo 650 litrov na 623, ale to je malá daň za dodatočnú ochranu.
Výkon hybridného pohonu pritom zostáva nezmenený, 455 koní a 709 Nm krútiaceho momentu stále zaručujú svižnú jazdu. Aby vozidlá zvládli vyššiu hmotnosť, Volvo zosilnilo podvozok, pridalo silnejšie brzdy a použilo 20-palcové kolesá určené pre väčšiu záťaž. Samotná jazda by pritom mala byť prakticky identická ako v bežných verziách, čo podčiarkuje aj jedna z hlavných výhod týchto vozidiel, čím je diskrétnosť. Volvo tvrdí, že na prvý pohľad nie je vôbec zrejmé, že ide o obrnené auto.
Preveria si ťa
Modely s označením Protection si zachovávajú rovnaké senzory, radary a kamery ako ich bežné varianty a na ich šoférovanie nie je potrebný žiadny špeciálny vodičský preukaz. Volvo navyše potvrdzuje, že o kúpu sa môže uchádzať prakticky ktokoľvek – súkromná osoba aj firma.
„Predaj obrnených vozidiel môže podliehať obchodným sankciám a vývozným kontrolám. Na zabezpečenie súladu s týmito pravidlami budú všetci zákazníci pri nákupe obrneného vozidla Volvo podrobení prevereniu sankcií a posúdeniu, či je potrebná licencia na konkrétny cieľ alebo použitie,“ dodáva samotná automobilka.
Zadné okná neotvoríš
Výrobný proces obrneného Volva je zaujímavý sám o sebe. Najprv sa zmontuje štandardné vozidlo, ktoré sa následne rozoberie a pomocou 3D skenera sa presne zmapuje jeho štruktúra. Na základe skenov sa navrhnú a vyrobia špeciálne pancierové časti, ktoré sa potom integrujú späť do karosérie bez toho, aby bola narušená estetika či konštrukcia.

Na zabezpečenie balistickej ochrany sa použilo viac vrstiev aramidu – rovnakého materiálu ako v nepriestrelných vestách – a na vybraných miestach aj špeciálne nerezové oceľové diely. Všetky okná boli nahradené laminovaným pancierovým sklom, ktoré však nijako neobmedzuje funkčnosť bezpečnostných systémov.
Jediným praktickým obmedzením je, že zadné okná nie je možné otvoriť. Čo sa týka samotnej odolnosti, Volvo deklaruje, že vozidlá spĺňajú balistické štandardy NIJ IIIA v kombinácii s VPAM 2009. Podľa vlastných slov je jediným výrobcom, ktorý tieto normy dosahuje priamo vo fabrike bez dodatočnej prestavby.
Obrnené XC90 a XC60 si zachovávajú rovnakú záruku a servisné podmienky ako štandardné modely, čo predstavuje výrazné plus z pohľadu údržby a spoľahlivosti. A hoci pravdepodobne nikto nemieri na teba, pocit bezpečia, ktorý tieto vozidlá ponúkajú, je možno presne to, čo si celý život hľadal.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku

Musia okamžite konať. Známu automobilku čaká kvôli elektromobilom strata až 19,5 miliárd dolárov

Konzervatívci dali zbohom nafte. Susedia Slovenska už kupujú viac elektromobilov

ROZHODNUTÉ: Európska únia povolí. Zákaz spaľovákov sa odkladá, ide o pyrrhovo víťazstvo

Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Po summite prichádza tvrdý odkaz z Bruselu: „Slovensko, Česko a Maďarsko nemusia platiť. Zaplatia politicky“
PREMIUMAž 29,9 % Slovákov žije v preplnených domácnostiach. Priemerné nájomné je 727 eur, nové bývanie pribúda extrémne pomaly

Slovenský úspech, aký si nečakal: Naše mesto sa dostalo do TOP 10 zimných destinácií, porazilo aj Mníchov

Polárny vortex zasiahne v plnej sile. Slovensko čaká zlom, prichádza rapídne ochladenie

Dcéra Juraja Blanára havarovala na nebezpečnom úseku. Minister incident objasnil
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
-
- Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
Ukrajina môže uloviť ďalšie ruské klenoty. Moskva poslala vojakom dva strategické zbrane
Drony ich nevedia zneškodniť. Rusko rozmiestnilo rakety s dosahom do Európy
Proruskí hackeri v decembri zintenzívnili útoky na vládne inštitúcie vyspelej krajiny Európy
Najväčší zamestnávateľ na Slovensku dočasne vypne výrobu. Vieme, čo bude ďalej
Malý ostrov sa mení na najnebezpečnejšie miesto Ázie. Veľmoci rozmiestňujú rakety a chrlia vyhrážky
Nová TV stanica na Slovensko nepríde. Po veľkých plánoch prišlo vytriezvenie
Čína varuje svojho „úhlavného nepriateľa“: Prestaňte dávať zbrane do tejto krajiny, inak príde odveta
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Po summite prichádza tvrdý odkaz z Bruselu: „Slovensko, Česko a Maďarsko nemusia platiť. Zaplatia politicky“
PREMIUMAž 29,9 % Slovákov žije v preplnených domácnostiach. Priemerné nájomné je 727 eur, nové bývanie pribúda extrémne pomaly

Slovenský úspech, aký si nečakal: Naše mesto sa dostalo do TOP 10 zimných destinácií, porazilo aj Mníchov

Polárny vortex zasiahne v plnej sile. Slovensko čaká zlom, prichádza rapídne ochladenie

