Vojna na Ukrajine kosí automobilový priemysel. Nemci s odstávkami výroby elektromobilov dosahujú hrozivý stav
Devastácia automobilového priemyslu vojnou na Ukrajine pokračuje. Továrne koncernu VW predlžujú pozastavenie výroby elektromobilov až do začiatku apríla, informuje portál InsideEVs.
Za prerušením výroby stojí nedostatok komponentov, prevažne káblových zväzkov, ktoré koncern VW dovážal primárne z Ukrajiny. Aj keď koncern aktívne hľadá nových dodávateľov, tento proces ešte môže chvíľu potrvať a tak sa rozhodol odstávku predĺžiť až do apríla.
Pôvodne mali byť výrobné linky zastavené iba do 18. marca, no situácia u našich východných susedov sa nezlepšila, práve naopak. Aj tých málo výrobcov káblových zväzkov na Ukrajine už pomaly prechádza z obmedzeného režimu výroby do úplnej odstávky.
Ako dodáva portál Electrive, rovnaký scenár nastal aj v továrni v Drážďanoch, ktorá takisto pozastavuje výrobu elektromobilu VW ID.3 až do apríla tohto roku.
Továreň v Zwickau produkuje elektromobily VW ID.4, ID.5, Audi Q4 e-tron a Q4 e-tron Sportback, no tiež úplnú novinku Cupra Born. Problémy teda môžu pocítiť najmä záujemci o VW ID.5, ktorý mal k prvým zákazníkom doraziť už začiatkom apríla a zrejme sa tak v dôsledku pozastavenia výroby nestane.
Ostatní si takmer určite budú musieť na svoje auto počkať o pár týždňov a možno aj mesiacov dlhšie. Továrne v Zwickau a Drážďanoch sú totiž jediné, kde sa zatiaľ európske elektromobily postavené na platforme MEB vyrábajú, samozrejme s výnimkou Mladej Boleslavy, kde sa vyrába elektrická Škoda Enyaq.
Ani Enyaq už pár dní neschádza z výrobnej linky
Až donedávna sa elektrická vlajková loď mladoboleslavskej automobilky vyrábala úplne bez problémov. Už sú to ale skoro tri týždne, čo z linky nezišiel ani jeden kus. Dôvod je jednoduchý. V dôsledku vojny na Ukrajine chýbajú súčiastky.
Škoda, respektíve celý koncern VW, má na Ukrajine niekoľko významných dodávateľov. Od nášho východného suseda importuje aj Škoda najmä práve káblové zväzky, ktoré sú pri elektromobile kľúčovým komponentom.
„Ak bude tento konflikt pokračovať, pozastavenie výroby sa môže ťahať týždne či dokonca mesiace. Jednou z možností je tiež presunúť výrobu elektrického SUV,“ tvrdí člen predstavenstva Škoda Auto, Martin Jahn.
Modely Scala a Kamiq sa zatiaľ vyrábajú bez problémov, no aj pri týchto modeloch môže čoskoro dôjsť k nedostatku komponentov a tak sa bude musieť zastaviť, alebo minimálne spomaliť aj výroba týchto dvoch cenovo dostupnejších modelov.
Problémov je viac
Ruská vojna devastuje celý automobilový priemysel a základná surovina na výrobu áut zdražela za posledné týždne o viac ako 300 %. Okrem ropy a plynu je Rusko jedným z najväčších ťažiarov a vývozcov paládia, ktoré sa využíva na výrobu katalyzátorov do áut. Rusko je tiež zodpovedné aj za ťažbu a vývoz 20 % svetovej produkcie niklu a ten je jedným z kľúčových komponentov batérií pre elektromobily.
Tento kov zažil v posledných dňoch azda najprudší nárast ceny v histórii. Začiatkom februára stála tona niklu 21 700 €, dnes sa jeho cena šplhá k 90 000 € za tonu, čo je viac než štvornásobný nárast v priebehu zhruba jedného mesiaca. Rusko zodpovedá aj za 6 % svetovej produkcie a aj tento kov za posledný mesiac zdražel o 25 %.
Elektromobily sú vypredané, nie však kvôli nedostatku komponentov
Dlhé čakacie doby na nové auto neboli v posledných mesiacoch ničím nezvyčajným. Čipová kríza zasiahla celý automobilový segment a nevyhol sa jej žiaden výrobca.
Koncern VW však nedávno prišiel s veľmi zlou správou. Niektoré elektromobily sú beznádejne vypredané do roku 2023 a vojna na Ukrajine môže čakacie doby ešte predĺžiť.
S touto nie príliš pozitívnou informáciou prišiel finančný riaditeľ spoločnosti Arno Antlitz. Podľa jeho slov však za touto situáciou nie je polovodičová kríza, ale vysoký dopyt motoristov o po elektrických autách.
To ale prináša aj niekoľko výhod. Samozrejme, skôr pre samotné automobilky. Tou najzásadnejšou je, že elektromobily sa môžu pre výrobcov stať ziskové podstatne skôr, než sa predpokladalo, informuje portál Bloomberg.
V roku 2021 koncern predal vyše 450 000 čistých elektromobilov, čo predstavovalo medziročný nárast o viac ako 95 %.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
Veľmoc našla ložisko 18 miliónov ton vzácnej suroviny. Vyrobia z nej milióny elektromobilov
PRIPOMIENKA KVÍZ: Oplatí sa ti viac elektromobil alebo spaľovák? Vyplň tieto otázky a zisti
Česká automobilka šokuje. Takto bude vyzerať nová Škoda Octavia
CATL uvádza revolučné batérie Shenxing Pro pre Európu. 478 km dojazdu pribudne za 10 minút nabíjania
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slávna kozmetická značka sa topí v sťažnostiach. Slováci márne čakajú na svoje online nákupy, firma ich ignoruje
Prekvapivé odhalenie: Tieto potraviny urýchľujú demenciu o desiatky rokov, ukazuje rozsiahly výskum
50-tisíc úmrtí ročne prinútilo vládu konať. Španielsko zavádza najprísnejší zákaz v Európe
O prácu prídu mnohí Slováci: Štátna firma vo veľkom prepúšťa, dôvodom je konsolidácia
Ako ovládaš slovenské dejiny? Prever si svoje vedomosti v kvíze, druhú otázku uhádne len skutočný národovec
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Lietajúce auto zo Slovenska je zachránené. Toto s ním bude ďalej
- Výborný dojazd a cena ako pre Slovákov. Škoda predstavila nový dostupný elektromobil
- Konečne lacné SUV. Volkswagen predstavil nový cenovo dostupný elektromobil
- Automobilky robili veľkú chybu: Francúzom stačil jeden model na elektrický prevrat, Nóri dokázali nemožné
-
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Výborný dojazd a cena ako pre Slovákov. Škoda predstavila nový dostupný elektromobil
- Veľmoc našla ložisko 18 miliónov ton vzácnej suroviny. Vyrobia z nej milióny elektromobilov
- Konečne lacné SUV. Volkswagen predstavil nový cenovo dostupný elektromobil
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
-
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
- Konečne lacné SUV. Volkswagen predstavil nový cenovo dostupný elektromobil
- Výborný dojazd a cena ako pre Slovákov. Škoda predstavila nový dostupný elektromobil
Blanárove slová o dronoch vzbudili reakciu. Ukrajina odmieta spochybňovanie faktov
Rusko bojuje s krízou. Dôležitá komodita je ohrozená a láme rekordy cien, urobili zúfalý krok
iPhony a Androidy si konečne rozumejú. Veľký operátor spustil Slovákom roky vytúženú funkciu
Slovenský export zbraní rastie nebývalým tempom. Rok 2025 môže priniesť 3 miliardy eur
Mapy Google sa v Kórei menia. Citlivé oblasti už nebudú viditeľné
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP