Teraz čítate
Zabudni na elektromobily. Budúcnosťou sú vraj vodíkové autá, zhodla sa väčšina svetových odborníkov


Technologický svet a najmä zarytí priaznivci áut v napätí sledujú, kam sa ich vývoj pohne o niekoľko rokov. Už dnes sme svedkami vývoja elektrických áut na batériový, ale aj vodíkový pohon.

Sleduj Fontech.sk aj na Facebooku, YouTube a Instagrame!

Výkonní riaditelia automobiliek v tom ale už majú viac-menej jasno. Tí totiž dávajú omnoho väčšiu šancu autám s vodíkovými palivovými článkami. Takýto názor v globálnom prieskume vyjadrilo až 78 % exekutívy. Problém vraj tkvie vo vytvorení prijateľnej infraštruktúry nabíjacích staníc, kvôli ktorej si až 62 % respondentov myslí, že elektrické autá čaká neúspech.

Rýchlejšie tankovanie
vodíkové autá

zdroj fotografie: Toyota

Nenechaj si ujsť
Na Tesla Model S za dva roky prešli 480 000 kilometrov. Ušetrili niekoľko tisíc eur na údržbe a palive

Podľa prieskumu vzišlo, že exekutíva má takýto názor z toho dôvodu, že vodíkové autá sa dajú neporovnateľne rýchlejšie natankovať. Kým vodíkové auto sa dá natankovať tak rýchlo ako bežné autá na čerpacej stanici, nabíjanie batérií áut čo i len 25-35 minút sa zdá byť pre nich neprijateľné. Elektromobily pritom mali vstúpiť do mysli verejnosti iba kvôli škandálom s emisiami.

Bude to komplikovanejšie
vodíkové autá

zdroj fotografie: BMW

Aj napriek tomu sú ale podľa štúdie tento rok top trendom autá na batérie, a to najmä vďaka konektivite a digitalizácii. Vodíkové autá skončili na treťom mieste a hybridné elektrické autá zas na štvrtom mieste. Investícia do rýchlonabíjania síce má trh s batériovými autami stabilizovať, no na vodíkové to vraj nemusí stačiť. Budovanie vodíkovej infraštruktúry na čerpacích staniciach bude dokonca komplikovanejšie a drahšie ako pri nabíjacích staniciach.

Získanie vodíka do skladovacích nádrží tiež predstavuje veľkú výzvu. Bude totiž potrebné budovanie potrubí a dodávanie paliva nákladnými vozidlami s tlakovými zásobníkmi. Naproti tomu, náklady na nabíjacie stanice neustále klesajú. Vodíkových staníc je zatiaľ veľmi málo a ich budovanie sa realizuje prevažne v Kalifornii. Neskôr však budú pribúdať aj v Európe, USA a Japonsku.

Aká je tvoja reakcia?
Milujem to
0%
Páči sa mi to
64%
Chcem to
0%
Mám to
9%
Nepáči sa mi to
27%
Neznášam to
0%
O autorovi
Peter Puhovich
Študent so zameraním na grafický dizajn, fanúšik smartfónov, ale aj iných IT zariadení. O technológie som sa začal zaujímať vďaka svojmu prvému Android tabletu a po čase ma zaujali aj čínske zariadenia. Ak budete mať akékoľvek otázky, môžete ma kontaktovať e-mailom alebo na sociálnych sieťach.
  • palec

    Nemate tam nahodou hrubku v slove „výkonný“ riaditelia? Nemalo by tam byť „výkonní“ riaditelia? Pardon ak sa mylim.

  • Diego

    Hoc som sám bol veľkým fanúšikom vodíkových áut. Tieto ich argumenty sú absurdné. Všetky do jedného. Úplne to vyznieva ako lobby zo strany nejakých spoločností, ktoré týmto prídu o zisky (ropné spoločnosti). Keďže ľudia si budú schopní dobiť auto doma, v práci, vo fast foode, a nebudú odkázaní na komplikovanú infraštruktúru čerpacích staníc.

    • forky

      ano, dojazd elektromobilu nie je problem ak sa pouziva na vzdialenosti jedneho nabitia.
      Problem zacina pokial clovek byva v bytovke v malom meste (bez pristupu k zasuvke) alebo robieva pravidelne vacsie vzdialenosti. 300km je pre mna malo a kapacita baterie sa vekom znizuje…