Telekomunikační operátori na Slovensku ponúkajú svojim zákazníkom viacero vlastných služieb, no popri nich sa pred rokmi rozhodli niektorí z nich spustiť aj virtuálnych operátorov, ktorí využívajú siete materských spoločností. Hoci o nich už nepočúvame tak často ako pred časom, sú stále medzi nami. Juro a FunFón z nášho trhu ešte nezmizli a aj po rokoch ponúkajú zákazníkom svoje služby. My sme zisťovali ako sú na tom dnes.

Prví virtuálni operátori, označovaní aj ako mobilní sieťoví operátori MNO (mobile network operator), spustili svoje služby ešte pred 10 rokmi, kedy nastal na Slovensku veľký „boom“ a svojej šance sa chceli chopiť aj spoločnosti, ktoré do tej doby nemali s ponukou telekomunikačných služieb veľa skúseností.

V roku 2009 začalo O2 poskytovať svoju sieť pre Tesco mobile a dnes už zabudnutý Naymobile. O rok sme sa dočkali aj konkurenčného FunFónu, ktorý dodnes funguje pod krídlami spoločnosti Orange.

V tom čase prišiel na Slovensko aj operátor Mphone od firmy Metro Cash and Carry a využíval technické riešenia od T-Mobile. Slovak Telekom však len pred 3 rokmi spustil aj „ľudového operátora“ Juro. Viacerí z nich však precenili slovenský trh a skončili už po pár rokoch.

Dodnes môžu zákazníci využívať služby iba 3 z nich a momentálne u nás stále pôsobí Juro, FunFón a Tesco mobile, ktorý ostáva najaktívnejší. Majú však zvyšní dvaja virtuálni operátori dostatok zákazníkov alebo záujem po rokoch klesol?

Juro a FunFón neupadli do zabudnutia

FunFón priniesol od roku 2010 viacero noviniek, ktorými chcel zaujať zákazníkov. Dnes v jeho ponuke nájdeme služby FunFón Férofka a balík Centofku. V minulom roku sa medzi jeho služby zaradil aj balík SMART, v ktorom si môže zákazník vybrať služby podľa svojich potrieb. Veľkú výhodu čerpá tento virtuálny operátor zo siete Orange a vďaka veľkému pokrytiu je možné využívať 4G internet na väčšine územia Slovenska s rýchlosťou 225 Mbit/s pri sťahovaní a 50 Mbit/s pri uploade.

Nenechaj si ujsť
Máme skutočne dôvod na hnev pri porovnaní cien paušálov s okolitými krajinami? Pozri si, aká je realita

Predplatená karta Juro ponúka lacné volania, SMS správy a denný balík pre surfovanie na internete. Poslednou novinkou bolo v máji tohto roka zníženie cien SMS správ zo SR do EÚ na 7 centov. Telekom sa tak stále snaží udržať si zákazníkov, ktorých je podľa vyjadrení hovorcu spoločnosti stále dostatok. Stabilné portfólio klientov má aj FunFón, ktorý sa nezameriava už len na mladých ľudí.

„Záujem o Jura je v poslednom období približne rovnaký, počet zákazníkov je stabilný, resp. zaznamenávame mierny nárast počas niektorých mesiacov,“ vyjadril sa pre FonTech.sk hovorca Telekomu, Michal Korec.

„Demograficky ide o ľudí oboch pohlaví vo veku 15-45 rokov, 30% z nich študuje na strednej škole, 44% z nich študuje na Univerzite, väčšinou vo väčších mestách po celom Slovensku. Ich charakteristikami sú: aktívni užívatelia internetu, online nakupujúci, z dôrazom na vplyv recenzií pri produktoch, otvorení novým veciam a produktom, majú radi cestovanie a šport,“ informovala FonTech.sk hovorkyňa spoločnosti Orange, Alexandra Piskunová.

Stále propagovaným a aktívnym operátorom je z aktuálnej trojice Tesco mobile, ktorý má viac ako 250 000 zákazníkov. Rovnako im ponúka predplatené karty s rôznymi službami, pričom najnovšou z nich je letná ponuka dát iba za 1 €, ktorú spustil 1. júla.

„Dobíjacie karty využívajú zákazníci naprieč vekovými segmentami. Často ide o prvú kartu pre tínedžera, či o konzervatívnych zákazníkov, ktorí sú možno až desaťročia zvyknutí dobíjať si kredit, pričom tento spôsob platby za mobilné služby im vyhovuje najviac,“ povedala pre FonTech.sk hovorkyňa O2 Slovakia, Tereza Molnárová.

Slovenskí klienti tak stále využívajú aj predplatené karty. Tie naďalej ostávajú výhodnejšou ponukou pre menej náročných zákazníkov, ktorí si príliš nepotrpia na dátových balíkoch a vystačia si aj s kreditom.

„Počet zákazníkov, ktorí využívajú predplatené karty s dobíjaním kreditu stále tvorí významný podiel. K 31.05.2019 ich bolo viac ako 400 tisíc. Len počas mája sme predali viac ako 4000 Prima kariet.

Sme presvedčení, že predplatené karty budú mať vždy svojich fanúšikov a zákazníkov, ktorí ich budú uprednostňovať pred paušálmi,“ uviedla pre FonTech.sk hovorkyňa Orange Slovensko, Alexandra Piskunová.

Jediným operátorom na našom trhu, ktorý neponúka služby v rámci vlastného mobilného sieťového operátora, je 4ka. Spoločnosť sa napriek tomu sústredí aj na poskytovanie predplatených kariet, ktoré zväčša využívajú zákazníci od 40 do 50 rokov.

Láka ich vysoký stupeň variability a flexibility, ktorý im obyčajný paušál na faktúru nedokáže poskytnúť a výhodou sú tiež veľké objemy dát,“ uviedol hovorca spoločnosti Matúš Benčík.

[supsystic-tables id=32]

 

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú