Zimný test dojazdu elektrických vozidiel vedený nórskymi organizáciami Motor a NAF (Norsk Automobilforbund) priniesol v roku 2025 nečakané prekvapenie. Tesla, ktorá v minulých rokoch dominovala týmto testom, sklamala, zatiaľ čo Polestar 3 dosiahol jeden z najlepších výsledkov v histórii zimných testov. Tento test ukazuje, ako ďaleko sa elektrické vozidlá dokážu dostať v reálnych zimných podmienkach v porovnaní s oficiálnymi číslami WLTP. A výsledky? Pre Teslu sú tvrdou ranou.

Tesla Model 3 s pohonom zadných kolies, ktorý má podľa WLTP dojazd 702 km, prišiel na test s veľkými očakávaniami. V minulosti bola Tesla často na vrchole zoznamov v zimných testoch, ale tentoraz bolo všetko inak. Model 3 dosiahol v reálnych podmienkach len 530 km, čo znamená pokles o 24,5 % oproti oficiálnym údajom WLTP. To je omnoho väčší pokles, ako sa očakávalo. Oproti konkurencii ide o výrazný rozdiel.

Organizátori testu poznamenali, že „Tesla bola na vrchole našich rebríčkov v predchádzajúcich testoch. Tento rok však sklamala, napriek tomu, že sa dostala takmer na úroveň Polestar 3.“ Tento výsledok je zvlášť prekvapivý, keďže podmienky neboli mimoriadne drsné. Test sa konal pri relatívne miernych zimných teplotách okolo 5 °C a na rôznych typoch ciest.

CarSpyMedia/YouTube/Driving Sports TV/YouTube

Prekvapivý víťaz zimy

Polestar 3 zažiaril s vynikajúcim výsledkom, keď jeho reálny dojazd dosiahol 531 km. To predstavuje iba 5,18 % pokles oproti WLTP, čo je druhý najlepší zimný výsledok v histórii týchto testov. Jediným vozidlom, ktoré prekonalo tento výkon, bol v roku 2021 BMW iX3 s odchýlkou iba 4 %.

Polestar 3 sa pritom ocitol v rovnakej kategórii ako Tesla Model 3, no ukázal oveľa lepšiu spoľahlivosť a menší pokles dojazdu. Organizátori testu sa zhodli, že výsledok Polestaru bol „skutočne pôsobivý“, a navyše jeho výkon bol potvrdený kontrolou pomocou Google Maps, čo eliminuje akékoľvek pochybnosti o presnosti údajov.

Okrem Polestar 3 sa vynikajúco umiestnil aj BYD Tang, ktorý zaznamenal pokles dojazdu pod 10 %. Mini Countryman, ktorý prekvapil v letnom teste 2024 pozitívnym odchýlením od WLTP, si tentoraz viedol veľmi dobre aj v zime s poklesom dojazdu na úrovni 11 %.

table visualization

Kĺzavé cesty a premenlivé teploty

Tento test bol už 12. v poradí a šiesty, ktorý sa uskutočnil v zimných podmienkach. Trasa viedla cez Nórsko, medzi Lunnerom a Gjøvikom, s prechodom cez zasnežené a extrémne klzké úseky ciest. Teploty sa pohybovali okolo 5 °C, pričom na niektorých miestach boli cesty vlhké a posypané soľou, čo vytváralo špecifické výzvy pre všetky testované vozidlá.

Podľa organizátorov boli podmienky na severe od Lillehammeru ideálne pre testovanie, no obzvlášť klzké úseky a mokré cesty výrazne preverili schopnosti elektromobilov.

Zimný test roku 2025 poukazuje na veľké rozdiely medzi oficiálnymi WLTP údajmi a reálnymi podmienkami. Výsledky opäť zdôrazňujú dôležitosť zimných testov pre overenie skutočných schopností elektrických vozidiel. Polestar 3 ukázal, že sa môže smelo postaviť Tesle a dokonca ju poraziť, čo je signálom, že konkurencia na trhu elektromobilov sa zvyšuje.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP