Spoločnosť AutoBest poriadne preverila schopnosti najdostupnejších elektromobilov na trhu. V rámci akcie EcoBest Challenge 2021 preverila dojazd najnovších elektromobilov na trhu a porovnala ho s udávanými hodnotami podľa WLTP. Viaceré modely veľmi milo prekvapili.

Z praxi vieme, že hodnoty dojazdu udávané podľa WLTP sa v reálnych podmienkach nie vždy dajú dosiahnuť. Aj keď sa európska komisia snaží neustále zlepšovať metodiku, na základe ktorej testuje dojazd elektromobilov, v skutočnom svete sa jazdné podmienky neustále menia, čo samozrejme vplýva aj na samotný dojazd vozidla.

AutoBest

V rámci testu EcoBest Challenge 2021 sa spoločnosť AutoBest pozrela na dojazd cenovo najdostupnejších elektromobilov, ktoré sú v súčasnosti dostupné na trhu. Do testu preto dostali vozidlá, ktoré svojou cenou nepresahujú cenovku 32 000 € bez dane a zároveň je ich udávaný WLTP dojazd vyšší ako 200 km.

Homologizovanú hodnotu nedosiahol ani jeden

Testovaciu porotu tvorilo až 32 odborníkov z celej Európy, ktorí si vozidlá menili po 25 km. Testovacia trasa zahŕňala diaľnice, okresky aj mesto a vodiči jazdili štandardným štýlom, počas pracovných dní aj víkendov a zároveň využívali všetky komfortné funkcie auta.

AutoBest

Testované elektromobily dokonca vybili až na úplnú nulu. Jazdili s nimi aj po tom, čo im palubný počítač ukázal nulový dojazd a mnohé z nich prešli aj po tom ešte desiatky kilometrov.

Prekvapivý víťaz

Elektromobil, ktorý sa naviac priblížil reálnym dojazdom tomu, ktorý uvádza metodika WLTP, je zároveň aj najlacnejším. Ide o Daciu Spring, ktorá sa WLTP dojazdu priblížila až na 98 % a v reálnych podmienkach sa jej tak podarilo prejsť 221 km.

Po zobrazení nulového dojazdu Spring prešiel ešte ďalších 31 km, čo je tiež pozoruhodný výkon. Pri tomto elektromobile sa tak nemusíš obávať toho, že by ťa niekde „nechal“.

AutoBest

Úplne najhoršie si viedol Citroen C4, ktorý v reálnych podmienkach prešiel takmer o 100 km menej, ako udáva metodika WLTP. S dojazdom 262 km sa jej priblížil iba na 74 % a po zdanlivom vybití prešiel ešte ďalších 18 km.

Absolútne najviac prešiel po ukázaní nulového dojazdu Nissan Leaf, ktorý so zdanlivo prázdnou batériou dokázal prekonať ešte ďalších 37,8 km.

Segment s dlhšou návratnosťou

Vo väčšine prípadov je stále pravda, že elektrické auto je podstatne drahšie, než jeho alternatíva so spaľovacím motorom. Toto však nie vždy platí. Pri našich porovnaniach vyšlo, že čím výkonnejšie a prémiovejšie vozidlo si zákazník kupuje, tým je rozdiel medzi spaľovákom a elektromobilom nižší.

Mestské vozidlá sú predovšetkým malé, lacné a nepotrebujú až tak veľký výkon. Z toho vyplýva, že rozdiel v cene mestského elektromobilu a mestského spaľováku by mal byť najväčší.

Je to paradox, ale pri mestskom elektromobile sa ti veľmi jednoducho môže stať, že finančný rozdiel obstarávacej ceny v porovnaní so spaľovákom sa nemusí vrátiť ani za desiatky rokov prevádzky.

FonTech

Pri porovnaní mestského elektromobilu Renault Zoe a obľúbeného lacného auta Slovákov – Škody Fabia vyšlo, že po spočítaní úspor na palive by sa rozdiel v obstarávacej cene v tom najlepšom prípade vrátil až za 19 rokov jazdenia, respektíve po prejdení takmer 300 000 km.

V tomto prípade nemožno v žiadnom prípade hovoriť o skorej návratnosti a následnom šetrení na jazde. Rozdiel v obstarávacej cene je totiž priveľký. Tu sme narazili na jeden zásadný problém. V súčasnosti nám na trhu chýbajú rýdzo mestské elektromobily, akým bola napríklad Škoda Citigo-e či VW e-UP. Porovnanie elektrickej Citigo s tou spaľovacou totiž odhaľuje pozitívnejšie čísla.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú