Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Nedávne testy nemeckého autoklubu ADAC ukazujú, aké sú modrené vozidlá so systémom  bezkľúčového prístupu zraniteľné voči krádeži.

ADAC si tentoraz posvietil na 360 vozidiel a motocyklov širokého portfólia značiek pričom zistil, že až na pár výnimiek je možné bez problémov odcudziť takmer všetky z nich použitím nástroja len za niekoľko desiatok eur.

Prehľad všetkých testovaných automobilov, ktoré uspeli a neuspeli v teste: 

Komfortný systém, ktorý ale predstavuje zásadné problémy

Samotný bezkľúčový prístup a štartovanie vozidla už dávno nie je výsadou len prémiových značiek a drahších modelov áut. Dnes je k dispozícii už prakticky v každej značke automobilov a v niektorých prípadoch už v základných výbavách. Ide o komfortné riešenie, ktoré však pre svojich majiteľov predstavuje zásadný problém.

Vozidlá s bezkľúčovým prístupom je možné ľahko a hlavne nenásilne ukradnúť. To znamená, že do automobilu sa dostane útočník spôsobom, ktorý nezanechá žiadne stopy po vlámaní. Stačí použiť jednoduchý nástroj, ktorý zosilní a predĺži signál generovaný kľúčom. V tomto prípade autoklub ADAC používa zariadenie, ktorého zostavenie vyšlo na 100 €, pričom na internete sa dá kúpiť ešte lacnejšie.

Zlodejom sa stačí priblížiť k bránam, vchodom alebo stenám obytných domov, zachytiť signál, predlžiť ho a auto otvoriť či naštartovať. Toto zariadenie však nijakým spôsobom nečíta údaje z kľúča či nedešifruje ho. Jednoducho predĺži signál, aby si systémy vozidla mysleli, že kľúč je fyzicky blízko. S naštartovaným automobilom je tak možné odísť a bude schopné jazdy dovtedy, kým sa motor nevypne.

Odolali len prémiové britské značky a nový Golf

Čo je ale zaujímavé, ADAC svoj nástroj na predlženie signálu využíva už tretí rok po sebe a automobily takmer všetkých značiek sú voči nemu prakticky bezmocné. Autoklub už roky upozorňuje výrobcov na túto slabinu, no zdá sa, že bez úspechov. Počas svojich testov zistil, že takmer všetky z 360 vozidiel a motocyklov neboli schopné nástroju odolať.

Maličkou výnimkou je však Jaguar a jeho modely E-Pace a i-Pace vyrobené po roku 2018. Rovnako nástroju odolali modely Discovery a Range Rover automobilkyy Land Rover. Tie totižto využívajú bezkontaktné kľúče s technológiou UWB a pokročilými čipmi. Podľa zistení používa tieto kľúče aj nový VW Golf 8- generácie, ktorý nástroju odolal.

Zatiaľ čo bezkontaktné kľúče s technológiou UWB boli doteraz súčasťou prémiového segmentu, Golf ukazuje, že je ich možné adoptovať v rámci kompaktnej triedy. Otázkou je, či táto technológia je súčasťou aj 4. generácie Škody Octavie či nového Leona automobilky Seat, ktoré sa ešte v teste neobjavili.

Každopádne, máme k dispozícií ďalší z dlhej série dôkazov, že bezkontaktné kľúčové systémy automobiliek sú slabo zabezpečené a sme zvedaví, kedy konečne dôjde k ich náprave.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú