Americká letecká spoločnosť Boeing narazila so svojimi dopravnými lietadlami 737 Max na ďalšie problémy, tentoraz sa týkajúce uvoľnených skrutiek, upozorňuje portál Interesting Engineering. Spoločnosť už upozornila aerolínia na celom svete, aby vykonali potrebnú inšpekciu, čím sa Boeing dostáva do ďalšej kontroverzie a zároveň stráca aj časť hodnoty svojich akcií.

Uvoľnená skrutka a chýbajúca matica

Závažné upozornenie vydal Boeing po tom, čo sa na jednom zo strojov našla uvoľnená skrutka s chýbajúcou maticou na mechanizme zodpovednom za ovládanie chvostovej klapky, dodáva Reuters. Na lietadle, na ktorom bola chyba nájdená, sa ju už podarilo vyriešiť a je možné, že išlo len o ojedinelý prípad, vďaka čomu sa nič podobné na iných strojoch 737 Max nenájde.

Situácie podrobne monitoruje aj Federálny letecký úrad (FAA) a odporúčané inšpekcie majú trvať len asi dve hodiny, pričom všetky majú byť dokončené v priebehu približne dvoch týždňov. Podľa Boeingu sa navyše táto chyba netýka starších modelov 737 a 737 Max majú lietať aj naďalej bezpečne, bez rizika pre cestujúcich.

SITA

Pri samotnej inšpekcii je nutné odstrániť jeden kryt a následne prezrieť, či je všetko v poriadku – vďaka tomu má ísť o pomerne rýchlu kontrolu.

Aerolínie majú povinnosť hlásiť výsledky týchto inšpekcií práve FAA, pričom úrad dal najavo, že je pripravený podstúpiť ďalšie potrebné kroky v prípade, že sa chyba nájde aj na iných strojoch.

Až 100 rokov väzenia

Bývalý testovací pilot americkej spoločnosti Boeing bol obžalovaný z podvodu v súvislosti s kauzou strojov typu 737 MAX, kvôli čomu mu hrozí až 100 rokov väzenia.

Mark Forkner pracoval ako hlavný technický pilot. Podľa prokuratúry vedel o tom, že systém MCAS si bude vyžadovať dodatočný výcvik pilotov, ktorí mali licenciu na iné stroje modelového radu 737. Podľa AP by dodatočný výcvik navýšil cenu každého nového stroja až o jeden milión americký dolárov.

Jeden problém za druhým

Práve lietadlá Boeing 737 Max za sebou už majú veľké množstvo problémov, kvôli ktorým boli napríklad uzemnené až na 20 mesiacov kvôli hneď dvom smrteľným nehodám v rokoch 2018 a 2019, kvôli ktorým prišlo o život až 346 ľudí. Spoločnosť pritom ešte stále čaká na potrebnú certifikáciu menších lietadiel 737 Max 7 a väčších 737 Max 10.

V Európe sa vrátili tieto lietadlá do prevádzky v roku 2021. Koncom roka 2020 obnovili komerčné lety so strojmi Boeing 737 MAX aerolínie v USA a Brazílii. I keď sú však tieto stroje naspäť v prevádzke, firma zápasí s finančnými ťažkosťami a rôznymi ďalšími výzvami, ktoré jej komplikujú život.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú