Ľudstvu dochádza dôležitá energetická surovina. Vedci našli riešenie, ktoré môže fungovať miliardy rokov
Atómové elektrárne patria medzi najlepšie zdroje energie, ktoré kedy ľudstvo vytvorilo. Napriek odstávke mnohých z nich kvôli obavám o bezpečnosť, ktoré sú neopodstatnené, sa ich ľudstvo nevzdáva a dokonca pracuje na stavbe nových reaktorov.
Dôvod je pritom prostý. Ide totiž o nesmierne efektívny a zároveň jeden z najčistejších zdrojov elektrickej energie, aké má ľudstvo k dispozícii. Paradoxne, napriek známej katastrofe v Černobyle, ide aj o najbezpečnejší zdroj energie. Má však jeden zásadný problém, ktorým je urán – jeho zásoby sú obmedzené.
Koľko nám ostáva paliva?
V roku 2009 Scientific American predpokladal, že zásoby komerčne dostupného uránu vydržia asi 200 rokov, čo je však hodnota predpokladaná pri dnešnej spotrebe. Tá ale môže poriadne narásť a podľa iných sa môže minúť do 100 rokov, avšak experti pre WhatIsNuclear vysvetľujú, že sa na Zemi nachádza ohromné množstvo jadrového paliva v ďalších formách a môže nám vydržať až 4 miliardy rokov.
Väčšina uránu v prírode je izotop U-238. Ten tvorí až 99,3 % prirodzene sa vyskytujúceho uránu a nie je štiepny, kdežto zvyšných 0,7 % tvorí U-235 ktorý je pre reaktory vhodný. Je však možné skonštruovať špeciálny typ reaktora, ktorý využíva štiepnu časť uránu na produkciu energie a zároveň premenu zvyšného uránu na U-235, vďaka čomu je možné používať prirodzene sa vyskytujúci urán.

Väčšina uránu používaného v dnešných reaktoroch je slabo obohatená a len v jadrových zbraniach sa nachádza urán, kde až 90 % tvorí U-235. Vedci vysvetľujú, že je možné v reaktoroch použiť ako palivo aj tórium a takéto „plodné“ reaktory môžu poháňať ľudstvo po dobu miliárd rokov. Kedy sa teda dočkáme reaktorov spaľujúcich tórium?
Prelomovú technológiu máme, treba ju len odladiť
Množstvo slávy štiepnych jadrových reaktorov opadlo, keď sa vedci začali intenzívne zaujímať o termojadrové reaktory, v ktorých prebieha miesto štiepenia fúzia a sú oveľa bezpečnejšie. Vývojom prebieha hneď niekoľko takýchto zariadení a fascinujúce správy o ich pokrokoch spôsobili, že ich mnohí považovali a dodnes aj považujú za nástupcu dnešných zdrojov energie.
V článku sa po odomknutí dozvieš
- Aké palivo je najlepšou alternatívou pre dnešné reaktory?
- Čo dokážu reaktory na roztavené soli a kto sa ich snaží vybudovať?
- Ako je možné spojiť štiepne reaktory s fúznymi a recyklovať palivo?
- Akému najväčšiemu problému jadrová energetika čelí a ako ho dokážeme vyriešiť?
- Aká je budúcnosť jadrových reaktorov a v čom ich obmedzujú dnešné technológie?
Po odomknutí tiež získaš
- Články bez reklám
- Neobmedzený prístup k viac ako 75 000 článkom
- Exkluzívne benefity
Čítaj viac z kategórie: Tech
Teraz čítajú

Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu

Tesla zhorela na celej čiare. Ak si chceš kúpiť jazdenku, týmto modelom sa oblúkom vyhni

EÚ sa dohodla na novom zákone o autách. Budú ešte ekologickejšie, dotkne sa aj jazdeniek

Zásadná zmena prepíše zákaz spaľovákov. EÚ zrejme povolí výnimku pre dva typy áut až do roku 2040

Batéria sa mu nevyrovná. Číňania vložili do dronu unikátny pohon a preleteli obrovskú diaľku
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Slovenský travel influencer má dlhovať klientom a cestovke desaťtisíce eur. „Na naše mená neexistovali žiadne letenky“
PREMIUMV 17. rokoch začala podnikať, vybudovala firmu s obratom 296 miliónov eur: Ak chceš robiť biznis, musíš sa naučiť žiť s rizikom. Inak to nejde

Novú reformu pocítia tisíce rodín: Jeden z príspevkov stúpne na 1 010 eur. Pellegrini podpísal zmeny

K masívnym protestom sa prvýkrát pridáva Maďarská Aliancia: „Unavuje nás cynická ľahostajnosť“

Bratislavská pizzeria sa zaradila medzi TOP európske podniky. Vybrali ju elitní inšpektori
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Výrobcovia sa smejú Slovákom. Do mobilov zabudovali vec, ktorá im zarába miliardy na tvoj úkor
- Zatiaľ čo Európa míňa miliardy v USA, Švédi postavili stíhačku s motorom Volvo pre reálnu vojnu
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Na Slovensko mieri nová TV cez anténu. Pokryje 97 % územia a nebude treba žiadny internet
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
-
- Zatiaľ čo Európa míňa miliardy v USA, Švédi postavili stíhačku s motorom Volvo pre reálnu vojnu
- Výrobcovia sa smejú Slovákom. Do mobilov zabudovali vec, ktorá im zarába miliardy na tvoj úkor
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
-
- Zatiaľ čo Európa míňa miliardy v USA, Švédi postavili stíhačku s motorom Volvo pre reálnu vojnu
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Výrobcovia sa smejú Slovákom. Do mobilov zabudovali vec, ktorá im zarába miliardy na tvoj úkor
- Spojenec Slovenska dostal ultimátnu zbraň. „Dračiemu ohňu“ neunikne ani jedna raketa, zasiahne aj mincu
- Zdrvujúca slovenská novinka zbúrala Netflix. Porazila aj hollywoodsky hit za 200 miliónov
Slovensko má dve šance na Oscara. Najdiskutovanejší film roka o hroznej tragédii ale vypadol
Kým ostatní riešia konflikty, Európa poslala do vesmíru raketu. Rusko ani USA už nepotrebujeme
Známa automobilka pochovala elektrické nákladiaky. Smeruje k hybridom a menším elektromobilom
Zlom v EÚ: Spaľovacie motory po roku 2035 nezmiznú. Nový balík umožní ich prežitie
Elon Musk prepisuje dejiny. Výška jeho majetku vyráža dych, vďačí za to jednej veci
Zostrihaný prejav spustil peklo. Trump od BBC žiada likvidačné odškodné
Poliakom došla trpezlivosť. Vyvíjajú štátnu aplikáciu na nahlasovanie podozrivých situácií
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Slovenský travel influencer má dlhovať klientom a cestovke desaťtisíce eur. „Na naše mená neexistovali žiadne letenky“
PREMIUMV 17. rokoch začala podnikať, vybudovala firmu s obratom 296 miliónov eur: Ak chceš robiť biznis, musíš sa naučiť žiť s rizikom. Inak to nejde

Novú reformu pocítia tisíce rodín: Jeden z príspevkov stúpne na 1 010 eur. Pellegrini podpísal zmeny

K masívnym protestom sa prvýkrát pridáva Maďarská Aliancia: „Unavuje nás cynická ľahostajnosť“

