Milovaná technológia ti môže zruinovať peňaženku. Rýchlonabíjanie má neviditeľný dopad na batériu
Rok 2025 sa čoraz viac označuje ako obdobie explózie ultrarýchleho nabíjania elektromobilov, ktoré síce výrazne odbúrava strach z nedostatočného dojazdu, no zároveň otvára novú dilemu – za pohodlie sa možno platí skrátenou životnosťou batérie. Kým vývoj technológií rýchleho a ultrarýchleho nabíjania posúva hranice komfortu, ozývajú sa obavy zo zrýchleného starnutia akumulátorov a nejasných záručných podmienok.
Medzi spotrebiteľmi sa čoraz viac šíri presvedčenie, že časté využívanie ultrarýchleho nabíjania má na batériu podobný vplyv ako rýchlonabíjanie mobilných telefónov – teda jej skracuje životnosť, informuje CNC.
Mnohí síce nemajú presné údaje o rozsahu tohto dopadu, no vedomie, že výmena batérie môže stáť až polovicu ceny nového auta, alebo dokonca prevyšovať jeho zostatkovú hodnotu, vedie k logickému strachu. Pre mnohých to znamená nepríjemnú dilemu – vymeniť batériu alebo rovno celé vozidlo.
Vyzerá to ako pokrok, ale môže to byť pasca
Zvlášť kritická situácia nastáva u vodičov taxislužieb a zdieľanej mobility, ktorí sú na rýchle nabíjanie odkázaní prakticky denne. Výskumy ukazujú, že ak elektromobil najazdí vyše 100 kilometrov denne a používa ultrarýchle nabíjanie viac než v 70 % prípadov, jeho kapacita môže za dva roky klesnúť zo 100 % na 85 %, a to s narastajúcim tempom. Podľa výskumu univerzity Tsinghua batérie pravidelne nabíjané výkonom nad 120 kW strácajú až 40 % zo svojej životnosti v porovnaní s tými, ktoré sa nabíjajú pomaly.
Čínske nariadenia nateraz stanovujú, že výrobcovia musia na batérie a ďalšie kľúčové komponenty poskytovať záruku najmenej 8 rokov alebo 120 000 kilometrov. V praxi však býva uplatnenie týchto záruk často zložité. Výrobcovia síce deklarujú výmenu batérie, ak jej kapacita klesne pod 70 – 80 % v rámci záruky, no podmienky bývajú prísne.
Takzvané „doživotné záruky“ znejú síce veľkoryso, ale často zahŕňajú množstvo obmedzení – auto musí zostať v rukách pôvodného majiteľa, nesmie najazdiť príliš veľa kilometrov, musí byť servisované výhradne v oficiálnych servisoch a nesmie byť používané na komerčné účely. V niektorých prípadoch sa zo záruky vylučujú aj autá, ktoré ultrarýchle nabíjanie využívajú nad určitý povolený počet.
Hľadá sa spôsob, ako batériu ochrániť
Nejasnosti okolo záruk sú podčiarknuté aj nízkou informovanosťou zákazníkov – len asi 23 % vlastníkov elektromobilov rozumie detailom svojej záruky a viac než polovica sa mylne domnieva, že „doživotná záruka“ znamená bezplatnú výmenu batérie po celý čas používania vozidla.
Odborníci aj výrobcovia preto hľadajú riešenia, ako skĺbiť rýchlosť nabíjania s ochranou batérie. Technologické pokroky sa zameriavajú najmä na vylepšenie tepelných manažmentov, inteligentných batériových systémov a tzv. „ochranné režimy ultranabíjania“, ktoré automaticky upravujú nabíjací výkon podľa stavu batérie. Najmodernejšie nabíjacie stanice dokážu samé prispôsobovať prúd v reálnom čase, aby minimalizovali škody.
Z hľadiska bežného používateľa odborníci odporúčajú neprekračovať 40 % ultrarýchleho nabíjania zo všetkých cyklov a využívať pomalé nabíjanie vždy, keď to čas dovolí. Nabíjanie pri stave batérie pod 10 % alebo nad 90 % sa tiež považuje za rizikové, pretože práve v týchto extrémoch dochádza k najväčšiemu poškodeniu článkov.
Ak má ultrarýchle nabíjanie plnohodnotne fungovať a neohrozovať dlhodobú udržateľnosť elektromobility, bude nevyhnutné zaviesť vyvážený prístup – kombináciu technologických opatrení, lepšej informovanosti používateľov a jasných pravidiel pre výrobcov aj záruky. Len tak sa môže marketingové heslo o „desaťročnej bezstarostnej batérii“ premeniť na skutočnosť.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Tesla v kľúčovom teste „pohorela“. Odhalili najväčšiu slabinu Cybertrucku a Modelu 3 (+VIDEO)
Volkswagen má batériu, ktorá zníži ceny elektromobilov. Solid-state technológiu otestoval v motocykli Ducati
Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Pokuty až 5 000 eur: Slováci často netušia, že bežným kúrením porušujú zákon
Ministerka Šimkovičová skončila v nemocnici. Zdravotný stav zostáva nejasný
Koniec plošných dotácií: Štát začne pomáhať podľa príjmu a veľkosti domácnosti
Infarkt si vyberá obete medzi mladými. Vedci odhalili prekvapivé spúšťače, ktoré lekári často prehliadajú
Fico „na čele pelotónu“: Zarába 8-násobok priemernej mzdy, prekonal ho len jeden politik (REBRÍČEK)
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
-
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
Kybernetická éra sa ukázala v Košiciach. SlovakiaTech 2025 láme všetky očakávania
Realita o elektroautách prekvapila celé Slovensko. Len malá časť ľudí má reálnu skúsenosť za volantom
Nečakaná krajina zbrojí na úroveň veľmocí. Od Izraelu kúpila zbrane za vyše 2 miliardy eur
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
Slováci v tom majú jasno: Táto vec najviac znečisťuje ovzdušie v našej krajine
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP