Milovaná technológia ti môže zruinovať peňaženku. Rýchlonabíjanie má neviditeľný dopad na batériu
Rok 2025 sa čoraz viac označuje ako obdobie explózie ultrarýchleho nabíjania elektromobilov, ktoré síce výrazne odbúrava strach z nedostatočného dojazdu, no zároveň otvára novú dilemu – za pohodlie sa možno platí skrátenou životnosťou batérie. Kým vývoj technológií rýchleho a ultrarýchleho nabíjania posúva hranice komfortu, ozývajú sa obavy zo zrýchleného starnutia akumulátorov a nejasných záručných podmienok.
Medzi spotrebiteľmi sa čoraz viac šíri presvedčenie, že časté využívanie ultrarýchleho nabíjania má na batériu podobný vplyv ako rýchlonabíjanie mobilných telefónov – teda jej skracuje životnosť, informuje CNC.
Mnohí síce nemajú presné údaje o rozsahu tohto dopadu, no vedomie, že výmena batérie môže stáť až polovicu ceny nového auta, alebo dokonca prevyšovať jeho zostatkovú hodnotu, vedie k logickému strachu. Pre mnohých to znamená nepríjemnú dilemu – vymeniť batériu alebo rovno celé vozidlo.
Vyzerá to ako pokrok, ale môže to byť pasca
Zvlášť kritická situácia nastáva u vodičov taxislužieb a zdieľanej mobility, ktorí sú na rýchle nabíjanie odkázaní prakticky denne. Výskumy ukazujú, že ak elektromobil najazdí vyše 100 kilometrov denne a používa ultrarýchle nabíjanie viac než v 70 % prípadov, jeho kapacita môže za dva roky klesnúť zo 100 % na 85 %, a to s narastajúcim tempom. Podľa výskumu univerzity Tsinghua batérie pravidelne nabíjané výkonom nad 120 kW strácajú až 40 % zo svojej životnosti v porovnaní s tými, ktoré sa nabíjajú pomaly.

Čínske nariadenia nateraz stanovujú, že výrobcovia musia na batérie a ďalšie kľúčové komponenty poskytovať záruku najmenej 8 rokov alebo 120 000 kilometrov. V praxi však býva uplatnenie týchto záruk často zložité. Výrobcovia síce deklarujú výmenu batérie, ak jej kapacita klesne pod 70 – 80 % v rámci záruky, no podmienky bývajú prísne.
Takzvané „doživotné záruky“ znejú síce veľkoryso, ale často zahŕňajú množstvo obmedzení – auto musí zostať v rukách pôvodného majiteľa, nesmie najazdiť príliš veľa kilometrov, musí byť servisované výhradne v oficiálnych servisoch a nesmie byť používané na komerčné účely. V niektorých prípadoch sa zo záruky vylučujú aj autá, ktoré ultrarýchle nabíjanie využívajú nad určitý povolený počet.
Hľadá sa spôsob, ako batériu ochrániť
Nejasnosti okolo záruk sú podčiarknuté aj nízkou informovanosťou zákazníkov – len asi 23 % vlastníkov elektromobilov rozumie detailom svojej záruky a viac než polovica sa mylne domnieva, že „doživotná záruka“ znamená bezplatnú výmenu batérie po celý čas používania vozidla.
Odborníci aj výrobcovia preto hľadajú riešenia, ako skĺbiť rýchlosť nabíjania s ochranou batérie. Technologické pokroky sa zameriavajú najmä na vylepšenie tepelných manažmentov, inteligentných batériových systémov a tzv. „ochranné režimy ultranabíjania“, ktoré automaticky upravujú nabíjací výkon podľa stavu batérie. Najmodernejšie nabíjacie stanice dokážu samé prispôsobovať prúd v reálnom čase, aby minimalizovali škody.
Z hľadiska bežného používateľa odborníci odporúčajú neprekračovať 40 % ultrarýchleho nabíjania zo všetkých cyklov a využívať pomalé nabíjanie vždy, keď to čas dovolí. Nabíjanie pri stave batérie pod 10 % alebo nad 90 % sa tiež považuje za rizikové, pretože práve v týchto extrémoch dochádza k najväčšiemu poškodeniu článkov.
Ak má ultrarýchle nabíjanie plnohodnotne fungovať a neohrozovať dlhodobú udržateľnosť elektromobility, bude nevyhnutné zaviesť vyvážený prístup – kombináciu technologických opatrení, lepšej informovanosti používateľov a jasných pravidiel pre výrobcov aj záruky. Len tak sa môže marketingové heslo o „desaťročnej bezstarostnej batérii“ premeniť na skutočnosť.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Nová dopravná značka zarazila vodičov. Susedná krajina spustí extrémne prísne pravidlo, pokuty sú obrovské

Švajčiarsko zaplatilo 100 000 eur za porovnanie spaľováku a EV. Keď zistili výsledky, radšej ich ututlali

Európa sa prebúdza, Amerika spomaľuje a Čína drví svet. Ľudia kupujú čoraz viac elektromobilov, trh rastie

Automobilky majú veľkú dilemu: Kia odhalila pravdu o elektromobiloch, ktorú Brusel nechce počuť

Má 547 koní a namiesto emisií produkuje pitnú vodu. Toyota predstavila off-road so skeptickým pohonom
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Juraj a Kristína sa presťahovali na Island: „Na Slovensku sme mali ako benefit Multisport kartu, tu chodíme zadarmo pozorovať veľryby“
PREMIUMNa sociálnych sieťach vieš zarobiť aj 300 eur za jedno video. Nepotrebuješ byť ani influencer (ROZHOVOR)

Spolujazdci si nevypijú ani kvapku, hrozia mastné pokuty. Vláda sprísňuje pravidlá

Olej označovaný za „zázrak Stredomoria“ spomaľuje priberanie, odhalili vedci

Veľká banka hlási technické problémy. Ponúka riešenie a na odstránení problémov pracuje
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Automobilky majú veľkú dilemu: Kia odhalila pravdu o elektromobiloch, ktorú Brusel nechce počuť
- Európa sa prebúdza, Amerika spomaľuje a Čína drví svet. Ľudia kupujú čoraz viac elektromobilov, trh rastie
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Má 547 koní a namiesto emisií produkuje pitnú vodu. Toyota predstavila off-road so skeptickým pohonom
- Štát ušetrí Slovákom desiatky eur na STK. Ak spĺňaš túto podmienku, kontrola ťa čaká každé 4 roky
-
- Automobilky majú veľkú dilemu: Kia odhalila pravdu o elektromobiloch, ktorú Brusel nechce počuť
- Európa sa prebúdza, Amerika spomaľuje a Čína drví svet. Ľudia kupujú čoraz viac elektromobilov, trh rastie
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Má 547 koní a namiesto emisií produkuje pitnú vodu. Toyota predstavila off-road so skeptickým pohonom
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
-
- Automobilky majú veľkú dilemu: Kia odhalila pravdu o elektromobiloch, ktorú Brusel nechce počuť
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Štát ušetrí Slovákom desiatky eur na STK. Ak spĺňaš túto podmienku, kontrola ťa čaká každé 4 roky
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- Automobilová dohoda storočia: BMW sa spojí so Samsungom, aby svet urýchlene prešiel na elektromobily
EÚ prekročila červenú čiaru a chystá veľkú kontroverziu. Čas sa kráti, kričia vedci z celého sveta
Japonská automobilka hlási stratu 600 miliónov eur. Pripisuje ju clám, má plán, ako sa vrátiť k zisku
Obrovská nádej pre celú Európu: Americký ropný gigant preskúma dôležité ložisko plynu
OFICIÁLNE: Európska únia schválila jednotnú metodiku výpočtu emisií z dopravy
Slovákom prinesú vyššie ceny, Európe tlak. Emisné povolenky pre domácnosti zrejme odložia
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Juraj a Kristína sa presťahovali na Island: „Na Slovensku sme mali ako benefit Multisport kartu, tu chodíme zadarmo pozorovať veľryby“
PREMIUMNa sociálnych sieťach vieš zarobiť aj 300 eur za jedno video. Nepotrebuješ byť ani influencer (ROZHOVOR)

Spolujazdci si nevypijú ani kvapku, hrozia mastné pokuty. Vláda sprísňuje pravidlá

Olej označovaný za „zázrak Stredomoria“ spomaľuje priberanie, odhalili vedci

