Vlastníctvo elektromobilu môže byť čoraz zaujímavejšie a výhodnejšie aj pre podnikateľov. Elektrické autá majú väčšinou podstatne vyššiu obstarávaciu cenu, no na prevádzke batériového auta sa dá v istých situáciách ušetriť aj viac než 10 000 € ročne, o čom svedčí porovnanie, ktoré na Twitteri zverejnil @elegantnikuryr.

Požívateľ vytvoril prehľadnú infografiku, v ktorej porovnáva prevádzkové náklady Tesly Model 3 a Škody Superb 2.0 TSI v situácii, že obe autá boli využívané ako taxislužba. V tomto prípade sa jednalo o Škodu vo výbave L&K, ktorá s motorom 2.0 TSI začína na sume 44 500 €. Nemáme informáciu, o akú Teslu Model 3 sa jednalo, no najlacnejší Model 3 aktuálne v Česku stojí 46 000 € aj s daňou.

Cenový rozdiel medzi elektromobilom a spaľovákom teda v tomto prípade môžeme zanedbať, hoci Superb je priestorovo výrazne väčšie auto.

Za rok ušetrí elektromobil cez 10 000 €

Autor príspevku získal dáta priamo od spoločnosti, ktorá obe vozidlá prevádzkuje ako taxi. Na základe ich účtovníctva má teda spoločnosť dokonalý prehľad o tom, koľko minuli na pohonné hmoty či nabíjanie, ale aj na ďalej servis či poistenie.

Za rok prevádzky najazdili obe autá cez 50 000 km, v prípade Tesly to bolo ešte o pár tisíc viac. Nabíjanie Tesly stálo dokopy cez 60 000 korún (2 500 €), pričom tankovanie benzínovej Škody vyšlo až na 313 000 korún, v prepočte šokujúcich 13 000 €. Len na palive elektromobil firme ušetril viac než 10 000 € za rok.

Benzínový dvojliter ako taxík?

V prípade výpočtov však treba upozorniť na jeden zásadný fakt. Výber motora 2.0 TSI ako motorizácie pre vozidlo taxi s takto vysokým ročným nájazdom v praxi takmer absolútne nedáva zmysel.

Jednoduchý výpočet, ktorý by zvažoval cenu benzínu vo výške 40 CZK / liter hovorí, že Superb mal spotrebu na úrovni 15 litrov na 100 km.

Takýto údaj spochybňujú aj mnohí diskutéri pod príspevkom na Twitteri. Autor však reaguje, že ide o reálne dáta z účtovníctva firmy, respektíve, že motorizácia TSI je len orientačná a príspevok má za úlohu skôr prinútiť ľudí poznať svoje reálne náklady v spojení s vozidlom.

Úver, pravdepodobne aj s poistením vyšli takmer rovnako a pohybovali sa na úrovni 12 300 €. Elektromobil výrazne ušetril aj na servise v pomere 4 000 korún (170 €) ku 18 200 korunám (760 €).

Výsledný sumár

Celkové ročné náklady na Teslu Model 3 vyšli na 15 700 €, zatiaľ čo v prípade Škody Superb to bolo niečo vyše 27 000 €. Elektromobil teda za rok dokázal firme ušetriť cez 12 000 €. V prepočte na 100 km jazdy to vychádza na 29 €, respektíve 53 € v prípade Škody.

Ak by aj došlo k rapídnemu opotrebeniu akumulátora v prípade Tesly, jeho výmena by zrejme nestála viac než 20 000 €. Firma by tak mohla batériu meniť každé dva roky a aj tak by stále s elektromobilom ušetrila. K takému niečomu ale s najväčšou pravdepodobnosťou nedôjde, nakoľko záruka na akumulátor je v prípade Tesly až  8 rokov, respektíve 160 000 km.

Ak by teda k poškodeniu či výraznému opotrebeniu batérie došlo do troch rokov, pri ročnom nájazde 50 000 km by bola jej výmena zdarma.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú