V centre Prahy sa rozbieha zaujímavý pilotný projekt, ktorý môže zmeniť spôsob, akým funguje mestská doprava a doručovanie zásielok. Spoločnosť Wolt je známa najmä z oblasti donáškových služieb, no tentokrát sa spojila s rumunským výrobcom UNY a v rámci iniciatívy podporenej EIT Urban Mobility testuje flotilu dvadsiatich elektrických vozidiel so vymeniteľnými batériami.

Cieľom je znížiť emisie, zefektívniť doručovanie na poslednom úseku trasy a ukázať, že udržateľná doprava nemusí znamenať kompromisy v rýchlosti či komforte.

Ambiciózny projekt

Z fotografií, ktoré Wolt a UNY zverejnili, je zrejmé, že ide o model Smart Balance Pocket. Je to drobný mestský elektromobil s dvomi sedadlami a malým nákladným priestorom, v ktorom sú uložené samostatné batériové moduly. Podľa údajov výrobcu má auto dojazd až 130 kilometrov vďaka trom lítiovo-iónovým batériám, pričom je možné pridať ďalšie dve na predĺženie vzdialenosti. Pri pražskom teste však nie je jasné, aká konfigurácia sa používa. Maximálna rýchlosť vozidla je 80 km/h, čo je pre mestské prostredie viac než postačujúce.

Pilotmý projekt prebieha v rámci projektu NG SEED, ktorý zavádza univerzálny ekosystém vymeniteľných batérií určený pre flotily vozidiel na poslednú míľu. Tento systém zahŕňa bezemisné elektromobily napájané univerzálnymi batériami a sieť záložných výmenných staníc so solárnym napájaním. Batérie sú podľa organizátorov kompatibilné s viac ako dvadsiatimi typmi vozidiel, čo otvára cestu k širšiemu nasadeniu v rôznych mestách a pri rôznych prevádzkovateľoch.

Až v 6 mestách

V samotnej Prahe momentálne fungujú štyri výmenné stanice, kde vodiči môžu prázdne batérie okamžite nahradiť plne nabitými. Tento proces trvá len niekoľko sekúnd, čo znamená, že vozidlá nemajú prakticky žiadny prestoj a môžu byť neustále v pohybe. Rýchla výmena batérií zároveň eliminuje potrebu dlhého nabíjania, ktoré býva Achillovou pätou mnohých elektrických áut.

Projekt NG SEED sa realizuje v šiestich mestách. Okrem Prahy aj vo Varšave a Budapešti, kde je partnerom taktiež Wolt, a v troch rumunských mestách Temešvár, Bukurešť a Konstanca, kde spolupracuje s doručovacou službou Glovo. Každý pilotný program má trvať minimálne pol roka a jeho výsledky by mohli rozhodnúť o budúcej expanzii.

unymobility wolt
Unymobility

Ambície sú pritom vysoké. Do konca testovacej fázy chce Wolt vo všetkých troch mestách, kde je partnerom, zrealizovať viac než 70-tisíc bezemisných doručení, prejsť 360-tisíc kilometrov a ušetriť približne 25 ton oxidu uhličitého.

„Účasťou v programe NG SEED testujeme systém, ktorý dokáže znížiť emisie CO₂ až o 90 % a zároveň znížiť prevádzkové náklady na polovicu. Verím, že riešenia ako toto môžu zlepšiť kvalitu života v mestách,“ vysvetľuje Jakub Moťovský, manažér pre stratégiu a inovácie Wolt Couriers v strednej Európe.

Ak sa projekt ukáže ako úspešný, Praha a ďalšie zapojené mestá by sa mohli stať vzorom pre moderné, ekologické a efektívne doručovacie služby, kde sa už žiadne auto nezdrží kvôli prázdnej batérii, ale jednoducho si v priebehu pár sekúnd „doleje energiu“ a pokračuje ďalej.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP