Čínska spoločnosť Guangzhou Automobile Group (GAC), ktorá je z polovice vlastnená spoločnosťou Toyota Motor Corporation, predstavila začiatkom minulého mesiaca prvý spaľovací motor pre automobily poháňaný vodným roztokom amoniaku, teda čpavkom. Hoci nejde o prvý motor, ktorý túto vysokotoxickú látku využíva ako palivo, ide o prvý, ktorý je mimo odvetvia lodnej a nákladnej dopravy. Na tému upozornil portál Bloomberg.

Prvý svojho druhu

Amoniak sa ako bezuhlíková alternatíva konvenčných palív testuje už pomerne dlhú dobu. Inžinieri sa však pri vývoji spoľahlivého a efektívneho motora stretávajú s rôznymi prekážkami, pričom najväčším kameňom úrazu je jeho nízka horľavosť a vysoká miera emisií oxidu dusíka.

Podľa inžiniera z výskumného a vývojového centra GAC Qi Hongzhogna spoločnosť v spolupráci s Toyotou úspešne prekonala problém nízkej horľavosti amoniaku a tiež nadmerných emisií dusíka a dokázala vytvoriť efektívny motor poháňaný amoniakom pre osobné automobily.

Motor bol predstavený v rámci konferencie Tech Day 2023, kde bolo spolu s ním predstavené aj lietajúce auto Gove a hybridný vodíkový model dodávky Trumpchi.

Ako píše portál AutoCar, nový experimentálny prototyp motora predstavuje alternatívu k elektrickému a vodíkovému pohonu, pričom tento 2-litrový štvorvalec s výkonom 120 kW produkuje v porovnaní s konvenčnými palivami až o 90 % uhlíka menej.

ScreenShot/Automobile Post/YouTube

Je to skutočne budúcnosť?

Ako sme spomínali, využitie amoniaku ako alternatívneho paliva bola väčšinou zamerané na nákladné vozidlá a lodnú dopravu, nie na osobné vozidlá, pretože tieto odvetvia boli lepšie pripravené na manipuláciu s touto toxickou substanciou.

Hoci štátna čínska spoločnosť GAC tvrdí, že vytvorila prototyp motora, ktorý rieši mnohé problémy, experti majú stále mnoho otázok ohľadom používania amoniaku na pohon osobných automobilov.

„Manipulácia s amoniakom je náročná,“ povedal Colin McKerracher, vedúci analýzy dopravy a automobilov BloombergNEF. „Nemyslím si, že by sa (amoniak) mohol presadiť v osobných automobiloch.“

Ako píše portál MotorTrend, využitie amoniaku ako paliva má dve hlavné prekážky. Prvou je samozrejme to, že ide o toxickú látku. Amoniak je totiž zlúčenina dusíka a vodíka (NH3), ktorá je pri bežnom tlaku a teplote toxický, žieravý a bezfarebný plyn s ostrým a dráždivým zápachom. Ide tiež o rozpúšťadlo, ktoré dokáže rozpúšťať alkalické kovy a pri dlhodobom vystavení dokáže viesť k smrti ľudí aj zvierat.

Okrem toho je čpavok veľmi ťažké využiť ako palivo, pretože kvapalná forma amoniaku horí veľmi pomaly a v porovnaní s benzínom má len polovičnú energetickú hustotu. Amoniak má tiež vysoké oktánové číslo 120  – čím je vyššie oktánové číslo, tým je palivo odolnejšie proti detonačnému spaľovaniu.

Hoci pri horení do okolia neuvoľňuje takmer žiadne emisie CO2 či ďalších výfukových splodín, bez motora, ktorý používa vysoký kompresný pomer, uvoľňuje do ovzdušia veľa dusíka, čo vedie k tvorbe amoniaku a ozónu v atmosfére. Aj preto mnohí odborníci pochybujú o správnosti využitia amoniaku, respektíve čpavku ako alternatívneho paliva. Realita je taká, že automobilky vedú kampane proti elektromobilom, aby si kúpili viac času a dobehli zvyšok trhu v ich vývoji – z tejto stratégie vo veľkom ťaží práve Toyota, ktorá elektromobily dlhé roky úplne ignorovala a väčšina výrobcov má pred ňou obrovský náskok.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú