Toyota našla jediný spôsob, ako pochovať elektromobily. Takto chce spaľováky zbaviť emisií
V článku boli použité aj materiály TASR.
Toyota sa rozhodla, že bežné automobily nerobia pre svetový ekologický postup dostatok. Prišli s inovatívnou technológiou, ktorá má počas jazdy z ovzdušia odstraňovať CO2. Nová inovácia by tak bola stredovým míľnikom pre všetkých kritikov „spaľovákov“, no aj tých, ktorým sa do elektromobilu zatiaľ sadať nechce.
Elektromobily sú síce označované za sľubné riešenie na zníženie emisií, ale ich širokému rozšíreniu bránia praktické problémy, ako napríklad obmedzený dojazd a problémy s batériami. Práve preto Toyota priekopnícky prišla s prevratnou koncepciou. Ako upozornil portál Carscoops, nový plán Toyoty predstavuje filtre na zachytávanie oxidu uhličitého priamo do vozidiel.
Cieľom tohto inovatívneho prístupu je riešiť vplyv jazdy bežných „spaľovákov“ na životné prostredie aktívnym odstraňovaním CO2 z atmosféry počas prevádzky. Celá koncepcia vlastne spočíva v montáži vzduchových filtrov do prednej časti vozidiel. Naplno by sa tak využilo odpadové teplo z motora na zachytávanie a vstrekovanie CO2 do jednorazovej kvapaliny.
Tento systém by teda mal vodičom umožniť užiť si pohodlie tradičných automobilov poháňaných palivom a zároveň zmierniť ich uhlíkovú stopu.
Súčasná implementácia tejto technológie ale ešte nie je dosť efektívna. Správy uvádzajú, že filtre zachytávajú len zlomok emisií produkovaných týmito motormi, pričom počas typickej jazdy sa zachytí približne 20 gramov CO2. Tieto účinky veru nie sú veľmi výrazné v porovnaní so značnými emisiami, ktoré vznikajú pri spálení jedného litra benzínu. Zároveň nie je celkom jasné, čo sa myslí pod pojmom typická jazda.
Realita je však taká, že tento efekt zrejme bude úplne zanedbateľný – zatiaľ čo elektromobily dnes vypúšťajú okolo 128 gramov CO2/kilometer, u spaľovákov hovoríme o takmer 260 gramoch CO2/kilometer. V tejto hodnote je pritom započítané úplne všetko od výroby auta až po emisie spojené s prevádzkou a pohonnými hmotami pri životnosti 150 000 kilometrov, uvádza portál Virta.
Aj keď teda Toyota tento nový systém prezentuje ako spôsob, ktorým sa „vyhne“ elektromobilom, realita hovorí niečo iné – ak by to tak naozaj malo byť, systém by musel byť 13-násobne výkonnejší a zároveň lacnejší než cenová prémia elektromobilu. Ak by sa ale aj podarilo tento systém výrabať s dostatočne nízkou cenou, stále by dávalo väčší zmysel inštalovať ho na elektromobily a zbaviť ich aj zbytkového množstva emisií, prípadne ich urobiť karbónovo negatívnymi (z atmosféry by extrahovali viac CO2 než vypúšťajú).
Toyota stavila na ekologickosť
Využitie tohto systému na výrazné zníženie emisií z vozidiel zostáva neisté. Napriek tomu však snaha Toyoty o inovatívne riešenia znázorňuje, že sú skeptickí voči rozšíreniu elektrických vozidiel. Predstavitelia spoločnosti verejne vyjadrili pochybnosti o trhovom potenciáli elektrických vozidiel a predpokladajú, že v budúcnosti nebudú tvoriť viac ako 30 % predaja vozidiel, informuje Futurism.
Tento skepticizmus podporujú klesajúce údaje o predaji elektrických vozidiel napriek stimulom, ako sú daňové úľavy a zníženie cien. Okrem toho praktické obavy, ako napríklad výkonnosť elektrických vozidiel v extrémnych poveternostných podmienkach, ďalej zdôrazňujú problémy spojené s úplným prechodom na elektrický pohon.
Snaha Toyoty o ekologickejšiu prevádzku konvenčných vozidiel na plynový pohon je chvályhodná. Účinnosť jej úsilia sa však nakoniec bude merať hmatateľnými výsledkami. Dovtedy zostáva skepsa voči realizovateľnosti skutočne ekologických vozidiel na plynový pohon opodstatnená.
Najväčšou kritikou elektromobilov je recyklácia batérií
Švédski a indickí vedci popísali metódu, ktorá pri recyklovaní lítiovo-iónových batérií umožňuje využiť drvivú väčšinu použitých vzácnych kovov. Využíva na to rozpúšťadlo vyrobené z moču a octu, respektíve jeho podstatnej zložky – kyseliny octovej. TASR informuje na základe článku servera thecooldown.com.
Vedci z Linného univerzity (LNU) vo Švédsku a z Indického technologického inštitútu v Madrase (IITM) publikovali výsledky svojej práce v podobe štúdie v odbornom časopise ACS Omega.
V rámci neustálej snahy o zlepšovanie výroby, uskladňovania a recyklácie batérií pre elektromobily vedci experimentujú s rôznymi materiálmi. Nová metóda recyklácie využíva rozpúšťadlo z ľahko dostupných zdrojov a výrazne nižšie množstvo energie než doteraz používané postupy.
„Kombinácia ľahko dostupných a relatívne neškodných látok a vysokej energetickej efektivity dáva našej metóde potenciál fungovať veľkokapacitne. Účinnejšie a ekologickejšie postupy nám umožnia recyklovať skutočne vysoké množstvo použitého kobaltu, ktorý tak nebude potrebné ťažiť,“ uviedol v tlačovej správe Ian Nicholls z LNU. Nová metóda údajne umožní recyklovať až 97 percent kobaltu použitého v batérii.
Kobalt je kov chemickými vlastnosťami podobný železu a niklu, v porovnaní s niklom je však oveľa vzácnejší. Nie je známe, že by sa v prírode vyskytoval v podobe rudných nálezísk, vždy sa vyskytuje iba ako sprievodný prvok v niklových rudách alebo v sulfidických rudách medi či olova, čo komplikuje a sťažuje jeho získavanie.
Rastúca popularita elektromobilov si vyžaduje čoraz väčšie množstvo zdrojov na výrobu batérií. Ich ťažba však pre životné prostredie často predstavuje výraznú ekologickú záťaž. Riešením tejto dilemy by preto mohli byť práve ďalšie výskumy v oblasti zdokonaľovania procesu recyklácie starých batérií.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Nezastaví ho sneh a porazí aj ľad. Elektrický Range Rover prekvapil skeptikov v extrémnom teste
Na Slovensko vstupuje ďalšia automobilka. Bude u nás predávať prémiový aj lacný elektromobil
Veľmoc dala zelenú autu budúcnosti. Lietajúci elektromobil s dojazdom 1000 km je za rohom
Má 340 koní a 560 km dojazd. Nová Škoda je najvýkonnejšie auto milovanej značky
Najväčšia automobilka sveta kolíše. Bojí sa riskovať a zvažuje stopku pre elektromobily
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Zverejnili nominácie na Homofóba roka: Nominovaní sú Matovič, tenista Kližan či známy raper
Slovenský spevák ADONXS, ktorý v Eurovízii 2025 reprezentoval Česko, nepostúpil do finále
3 populárne koreniny z tvojej špajze ovplyvňujú účinok liekov. Ak máš cukrovku či problémy s tlakom, vyhni sa im
„Námestie slepého Cintulu“ a zmrzlináreň „Pif-Paf“. Slováci provokujú na Google mapách rok po atentáte
Polícia našla v slovenských záhradách poklad: Vzácne zvieratá za 90 000 € skrývali roky
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Strmhlavý pád Tesly pokračuje. Zverejnili katastrofálne čísla, Musk konečne našiel vinníka
- Svet urobil rozhodujúcu chybu. Odhalili dôvod, prečo sú čínske elektromobily také lacné
- Zabudol si si kúpiť diaľničnú známku a aj tak si išiel na cestu? Takto sa vyhneš pokute
- Nezastaví ho sneh a porazí aj ľad. Elektrický Range Rover prekvapil skeptikov v extrémnom teste
- Prejde 1 200 km bez tankovania či nabíjania a má spotrebu 0,97 litra. Toto SUV šokovalo svet
-
- Strmhlavý pád Tesly pokračuje. Zverejnili katastrofálne čísla, Musk konečne našiel vinníka
- Svet urobil rozhodujúcu chybu. Odhalili dôvod, prečo sú čínske elektromobily také lacné
- Nezastaví ho sneh a porazí aj ľad. Elektrický Range Rover prekvapil skeptikov v extrémnom teste
- Najväčšia automobilka sveta kolíše. Bojí sa riskovať a zvažuje stopku pre elektromobily
- Zabudol si si kúpiť diaľničnú známku a aj tak si išiel na cestu? Takto sa vyhneš pokute
-
- Na Slovensko vstupuje ďalšia automobilka. Bude u nás predávať prémiový aj lacný elektromobil
- Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
- Najväčšia automobilka sveta kolíše. Bojí sa riskovať a zvažuje stopku pre elektromobily
- Strmhlavý pád Tesly pokračuje. Zverejnili katastrofálne čísla, Musk konečne našiel vinníka
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
Nemecko splní klimatické ciele do roku 2030. Pomohla pandémia aj slabá ekonomika
India a Pakistan uzavreli prímerie. Jadrové napätie však pretrváva
Dopyt po rope rastie, no trh čaká prebytok. Ceny môžu klesnúť
Dvojhodinové zdržania na hraniciach. V Budapešti skolaboval informačný systém
Irán súhlasí s ústupkami v jadrovom programe. USA sa blížia k novému diplomatickému kroku
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Zverejnili nominácie na Homofóba roka: Nominovaní sú Matovič, tenista Kližan či známy raper
Slovenský spevák ADONXS, ktorý v Eurovízii 2025 reprezentoval Česko, nepostúpil do finále
3 populárne koreniny z tvojej špajze ovplyvňujú účinok liekov. Ak máš cukrovku či problémy s tlakom, vyhni sa im
„Námestie slepého Cintulu“ a zmrzlináreň „Pif-Paf“. Slováci provokujú na Google mapách rok po atentáte
Polícia našla v slovenských záhradách poklad: Vzácne zvieratá za 90 000 € skrývali roky
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené