Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Toyotu v posledných mesiacoch kritizovali investori aj laická verejnosť za jej ležerný prístup k elektromobilite ako takej. Automobilka ale v posledných týždňoch úplne otočila svoj postoj a predstavila víziu, akou by sa mali uberať jej elektromobily budúcnosti. Prevádzkový riaditeľ Toyoty pre Európu, Matt Harrison, na kongrese organizovanom Automotive News prezradil, že ak budú nútení, od roku 2035 budú pripravení predávať už iba elektromobily. Na tému upozornil Automobilwoche.

Japonská automobilka sa ani po veľkolepých oznámeniach nových plánov z hľadiska elektrifikácie nechce jednoznačne vzdať áut so spaľovacími motormi. Je však dobré, že do vývoja batériových elektromobilov investuje viac úsilia, aby mohla byť konkurencieschopná aj po roku 2035.

Toyota

Od tohto dátumu totiž už v Európe automobilky budú môcť predávať iba autá s nulovými emisiami. Harrison sebavedomo uviedol, že ak tento scenár skutočne nastane, Toyota bude pripravená. Otázku zákazu predaja áut so spaľovacími motormi od roku 2035 ale zrejme nechávajú v Toyote ešte pootvorenú a veria, že sa to môže nejakým spôsobom zmeniť.

Prevádzkový riaditeľ tiež otvorene kritizoval aj normu Euro 7, ktorá by mala vstúpiť do platnosti v roku 2025, píše InsideEVs. Tá ale nedáva zmysel podľa viacerých odborníkov a zástupcov automobiliek, nakoľko produkciu emisií zníži oproti Euro 6 len nepatrne. Výrobcovia áut však budú musieť investovať do vývoja ekologickejších motorov ďalšie prostriedky, ktoré by inak mohli ísť na vývoj elektromobilov.

Elektrické autá s dojazdom cez 1 000 km

Nedávno sme informovali aj o nových, veľkolepých plánoch Toyoty, ktoré sa týkajú vývoja elektromobilov. Japonská automobilka uviedla, že jej cieľom je uviesť na trh batérie novej generácie od roku 2026, ktoré ponúknu dlhší dojazd a rýchlejšie nabíjacie časy. Doba nabíjania, jedna z hlavných nevýhod elektrických vozidiel, sa skráti na 10 minút alebo menej.

Ďalej automobilka pracuje na vývoji hromadnej komerčnej výroby polovodičových batérií, ktorú chce spustiť v rokoch 2027 – 2028. Toyota to oznámila deň pred výročným stretnutím akcionárov, kde sa bude skúmať stratégia a riadenie. Ide o doteraz najúplnejšie odhalenie stratégie Toyoty, ktorá na rýchlo rastúcom trhu s elektrickými vozidlami zaostáva za súpermi.

Toyota

Automobilka plánuje vyrábať vozidlá s efektívnejšou bipolárnou LFP batériou, ktorá bude mať dojazd 1 000 km. Značka, ktorá postaví prvý elektromobil na tejto novej platforme, by mala byť Lexus.

Tu ale ambície Toyoty nekončia, nakoľko po roku 2028 by sa mali objaviť ešte lepšie batérie vlastnej produkcie, ktoré elektromobilom zabezpečia dojazd okolo 1 450 km.

Okrem toho automobilka nasadí do výroby áut technológie, ktoré svet „obkukal“ od Tesly. Jedná sa o takzvaný „Gigacasting“, čiže odlievanie alebo lisovanie celých zložitých dielov karosérie miesto ich zvárania a nitovania.

Stále sa držia aj vodíka

Zatiaľ čo väčšina automobiliek a expertov sa zhoduje, že budúcnosť sú elektromobily, nie všetci súhlasia. Silným príkladom je Toyota, ktorá sa na rozdiel od európskych výrobcov aj v posledných rokoch odmietala sústrediť len na elektromobily.

Toyota (Úprava redakcie)

Tento prístup vedenia najväčšej svetovej automobilky vyvrcholil v januári tohto roku, kedy z pozície šéfa spoločnosti odstúpil vnuk zakladateľa Toyoty Akio Toyoda. Ten v minulosti neraz kritizoval prístup ostatných výrobcov, ktorí sa rozhodli sústrediť výhradne na elektromobilitu.

Jeho skeptický pohľad na batériové autá spoločnosť dostal do nemilej pozície, no zároveň stál za jedným z jej najdôležitejších technologických pokrokov. Toyota totiž konečne disponuje použiteľným motorom spaľujúcim vodík a tvrdí, že môže ísť o prvú reálnu alternatívu k elektromobilom. Nový agregát prináša niekoľko výhod, no nesmieme si nasadiť rúžové okuliare.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú