S kúpou každého automobilu je potrebné myslieť aj na dodatočné náklady, pričom hlavne tie servisné patria medzi najdrahšie. Výnimkou nie sú ani elektromobily, ktoré sa tešia čoraz väčšej obľube a zároveň sú považované medzi viacerými odborníkmi za dopravné prostriedky budúcnosti.
Čoraz väčší záujem o elektrické autá je ovplyvnený hlavne podporou zo strany štátu v podobe dotácií, či rôznych úľav a výhod. V neposlednom rade sa aj samotné automobilky snažia zlepšiť predaje uvádzaním stále dostupnejších vozidiel pre čo najširšiu skupinu zákazníkov. Samotnou kúpou vozidla to však nekončí. Je potrebné myslieť aj udržiavanie vozidla v dobrej kondícii s čím súvisia aj ďalšie náklady.

Vozidlá sú vyrábané z materiálov a súčiastok, ktoré sa po určitom čase opotrebujú a preto je nutná ich výmena. Bežná kontrola elektromobilu väčšinou zahŕňa kontrolu pneumatík, geometrie a doplnenie vody do ostrekovačov. Taktiež je možné skontrolovať brzdový systém, no brzdy elektromobilov sú vďaka rekuperačnému systému namáhané menej oproti vozidlám so spaľovacím motorom.
Servisné prehliadky sa líšia oproti bežným vozidlám so spaľovacím motorom
Pri elektromobiloch napríklad nie je nutná výmena filtrov, motorového oleja, oleja v prevodovke, či sviečok. Samotná konštrukcia motora je veľmi jednoduchá, pričom býva oveľa spoľahlivejší a menej náročný na údržbu, takže aj servisné náklady bývajú v tomto smere oveľa nižšie oproti spaľovaciemu motoru.
Podľa viacerých testov je používanie elektrických vozidiel až desaťnásobne ekonomickejšie v porovnaní s vozidlami so spaľovacím motorom. Rôzne prieskumy taktiež uvádzajú, že servisné náklady elektromobilov sa pohybujú v rozmedzí od 270 € do 330 € v priebehu 10 rokov.
Ako je na tom Tesla vs Nissan Leaf?
Tesla nevyžaduje ročnú údržbu a pravidelné výmeny tekutín. Každý model má však užívateľskú príručku, kde sa nachádzajú najnovšie odporúčania týkajúce sa údržby vozidla. Napríklad, ak majiteľ nebude svoje vozidlo pravidelne servisovať, tak na záruku by to nemalo mať vplyv, no ak bude vodič cez systém vyzvaný, aby prišiel s vozidlom do servisu a nedostaví sa, prípadne sa dostaví do iného neautorizovaného servisu, vplyv na záruku to bude mať takmer určite.
Tesla odporúča napríklad každé dva roky výmenu vzduchového filtra, každých 16 až 20 000 kilometrov kontrolu pneumatík a geometriu, každé dva roky test brzdovej kvapaliny na jej znečistenie, kontrolu vzduchotechniky a klimatizačného systému, či každých 12 mesiacov premazanie a vyčistenie brzdových strmeňov pre automobily, ktoré sú používané v oblastiach s nižšími teplotami.

Podľa dostupných informácií vychádzajú servisné prehliadky pri vozidlách Tesla okolo 2400 €, po prepočte podľa aktuálneho kurzu. Cena sa však môže líšiť podľa krajiny, typu vozidla, či akcie.
V nedávnom článku sme ťa napríklad informovali o nákladoch, s ktorými sa podelil majiteľ Tesly S zo Spojených štátov, ktorý s ňou najazdil až 700 000 km, pričom zďaleka neplánuje skončiť. Počas celej doby používania predstavovali celkové výdavky viac ako 27 tisíc dolárov, pričom takmer 13 000 stála len pravidelná údržba vozidla.
Zvyšná suma putovala na generálne opravy a na ďalšie servisné úkony. Celkové náklady, vrátane ceny za nabíjanie, predstavujú 74 404 dolárov, čo je viac ako 66 000 €. To je takmer cena novej Tesly, no treba vziať do úvahy, že sa jedná o prémiové vozidlo. Po prepočítaní to však vychádza len na necelých 11 centov za kilometer jazdy, čo je zhruba 11 € na 100 kilometrov.

Zobraziť celú galériu (0) Jeden z najpredávanejších elektromobilov na Slovensku, Nissan Leaf. Podľa normy WLTP má dojazd verzia so 64 kWh motorom až 385 km, Nissan

V prípade najpredávanejšieho elektrického vozidla Nissan Leaf zahŕňa servisná prehliadka výmenu brzdovej a chladiacej kvapaliny, nastavenie geometrie, či výmenu chladiacej kvapaliny. Nissan však poskytuje 5 (5 rokov) servisných prehliadok zdarma, čo sa odrazí aj na cene, ktorá je už aj tak veľmi nízka. Prehliadky za 10 rokov totiž vychádzajú po prepočte podľa portálu hybrid.cz okolo 293 €.
Najväčšie náklady predstavuje výmena batérie
Životnosť batérie pri elektromobiloch je stanovená cyklami nabitia. V závislosti od životnosti batérie a dojazdu daného vozidla môžeme predpokladať, že výmena batérie bude nutná pri nájazde od približne 250 000 km do 500 000 km. Samotná výmena batérie je nákladná, no majiteľ elektrického vozidla ušetrí za viaceré servisné úkony, ktoré sú bežné pre vozidlá s benzínovým alebo naftovým motorom.

Dobrou správou je, že väčšina výrobcov poskytuje záruku na batérie najmenej 8 rokov alebo na 200 000 km, no ak je potrebná ich výmena, je nutné siahnuť naozaj hlboko do vrecka. Výmena batérie sa môže v závislosti od kapacity a výrobcu pohybovať približne od 2 300 € vyššie, pričom úplne bežné sú ceny aj okolo 6 300 €.
Bez nulovej údržby to samozrejme nejde a aj pri elektromobiloch je starostlivosť veľmi dôležitá. V porovnaní s bežnými vozidlami sú však náklady na servis oveľa nižšie. Finančne zabolieť môže určite výmena batérie, ktorá je veľmi nákladná, no vynaložené prostriedky vykompenzuje ušetrenie za servisné úkony a v neposlednom rade za pohonné hmoty. Časom sa očakáva, že s pribúdajúcim záujmom o elektrické vozidlá sa ceny batérií budú postupne znižovať.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily

Najskôr ich nechápali, dnes ich obdivujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré šokovali celý svet

Pošlú ich rovno do šrotu? Kontroverzná regulácia EÚ o autách sa blíži, vyvoláva veľké obavy

Elektromobily preniknú za nepriateľské línie, Nemecko ohlásilo kľúčovú investíciu

Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

MIMORIADNE: Karlos Vémola skončil v nemocnici. Jeho zdravotný stav sa po kriminálnej razii prudko zhoršil

Dôchodkový vek sa láme. Rok 2026 prinesie posledné ročníky starej tabuľky a nový automat

Vráti sa ruský plyn do Európy? Brusel posiela Kremľu jasný signál, do hry vstupujú aj USA

Karlos Vémola je obvinený zo závažnej trestnej činnosti. Hrozí mu až 18 rokov za mrežami

Má ich doma väčšina Slovákov. Expertka na upratovanie odhalila 5 vecí, ktoré by si nikdy nekúpila
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Pošlú ich rovno do šrotu? Kontroverzná regulácia EÚ o autách sa blíži, vyvoláva veľké obavy
- Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku
- Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi
- Najskôr ich nechápali, dnes ich obdivujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré šokovali celý svet
-
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Pošlú ich rovno do šrotu? Kontroverzná regulácia EÚ o autách sa blíži, vyvoláva veľké obavy
- Najskôr ich nechápali, dnes ich obdivujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré šokovali celý svet
- Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku
- Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi
-
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi
- Pošlú ich rovno do šrotu? Kontroverzná regulácia EÚ o autách sa blíži, vyvoláva veľké obavy
- Najskôr ich nechápali, dnes ich obdivujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré šokovali celý svet
- Elektromobily preniknú za nepriateľské línie, Nemecko ohlásilo kľúčovú investíciu
Slováci si neuvedomujú, že to môže vybuchnúť. Odborník varuje pred „elektronickým“ zlozvykom domácností
Katastrofa je zabudnutá. Ázijsky štát znova spustí najväčšiu jadrovú elektráreň na svete
Slováci dôverujú umelej inteligencii viac než expertom. Výsledky prieskumu šokovali
Známa sociálna sieť má zarobené na problém. Jej algoritmy vraj spôsobili tragédiu v Poľsku
Budú mať lasery, rakety a hypersonické zbrane. USA vyvinie najsmrteľnejšie hladinové bojové lode
Zvolili prešibanú stratégiu. Obľúbené značky Slovákov si udržali silnú pozíciu na automobilovom trhu
Susedná krajina ide do vojny s EÚ. Odmieta uznať jadro ako „zelenú energiu“, chystá veľký zvrat
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

MIMORIADNE: Karlos Vémola skončil v nemocnici. Jeho zdravotný stav sa po kriminálnej razii prudko zhoršil

Dôchodkový vek sa láme. Rok 2026 prinesie posledné ročníky starej tabuľky a nový automat

Vráti sa ruský plyn do Európy? Brusel posiela Kremľu jasný signál, do hry vstupujú aj USA

Karlos Vémola je obvinený zo závažnej trestnej činnosti. Hrozí mu až 18 rokov za mrežami

