S kúpou každého automobilu je potrebné myslieť aj na dodatočné náklady, pričom hlavne tie servisné patria medzi najdrahšie. Výnimkou nie sú ani elektromobily, ktoré sa tešia čoraz väčšej obľube a zároveň sú považované medzi viacerými odborníkmi za dopravné prostriedky budúcnosti.
Čoraz väčší záujem o elektrické autá je ovplyvnený hlavne podporou zo strany štátu v podobe dotácií, či rôznych úľav a výhod. V neposlednom rade sa aj samotné automobilky snažia zlepšiť predaje uvádzaním stále dostupnejších vozidiel pre čo najširšiu skupinu zákazníkov. Samotnou kúpou vozidla to však nekončí. Je potrebné myslieť aj udržiavanie vozidla v dobrej kondícii s čím súvisia aj ďalšie náklady.
Vozidlá sú vyrábané z materiálov a súčiastok, ktoré sa po určitom čase opotrebujú a preto je nutná ich výmena. Bežná kontrola elektromobilu väčšinou zahŕňa kontrolu pneumatík, geometrie a doplnenie vody do ostrekovačov. Taktiež je možné skontrolovať brzdový systém, no brzdy elektromobilov sú vďaka rekuperačnému systému namáhané menej oproti vozidlám so spaľovacím motorom.
Servisné prehliadky sa líšia oproti bežným vozidlám so spaľovacím motorom
Pri elektromobiloch napríklad nie je nutná výmena filtrov, motorového oleja, oleja v prevodovke, či sviečok. Samotná konštrukcia motora je veľmi jednoduchá, pričom býva oveľa spoľahlivejší a menej náročný na údržbu, takže aj servisné náklady bývajú v tomto smere oveľa nižšie oproti spaľovaciemu motoru.
Podľa viacerých testov je používanie elektrických vozidiel až desaťnásobne ekonomickejšie v porovnaní s vozidlami so spaľovacím motorom. Rôzne prieskumy taktiež uvádzajú, že servisné náklady elektromobilov sa pohybujú v rozmedzí od 270 € do 330 € v priebehu 10 rokov.
Ako je na tom Tesla vs Nissan Leaf?
Tesla nevyžaduje ročnú údržbu a pravidelné výmeny tekutín. Každý model má však užívateľskú príručku, kde sa nachádzajú najnovšie odporúčania týkajúce sa údržby vozidla. Napríklad, ak majiteľ nebude svoje vozidlo pravidelne servisovať, tak na záruku by to nemalo mať vplyv, no ak bude vodič cez systém vyzvaný, aby prišiel s vozidlom do servisu a nedostaví sa, prípadne sa dostaví do iného neautorizovaného servisu, vplyv na záruku to bude mať takmer určite.
Tesla odporúča napríklad každé dva roky výmenu vzduchového filtra, každých 16 až 20 000 kilometrov kontrolu pneumatík a geometriu, každé dva roky test brzdovej kvapaliny na jej znečistenie, kontrolu vzduchotechniky a klimatizačného systému, či každých 12 mesiacov premazanie a vyčistenie brzdových strmeňov pre automobily, ktoré sú používané v oblastiach s nižšími teplotami.
Podľa dostupných informácií vychádzajú servisné prehliadky pri vozidlách Tesla okolo 2400 €, po prepočte podľa aktuálneho kurzu. Cena sa však môže líšiť podľa krajiny, typu vozidla, či akcie.
V nedávnom článku sme ťa napríklad informovali o nákladoch, s ktorými sa podelil majiteľ Tesly S zo Spojených štátov, ktorý s ňou najazdil až 700 000 km, pričom zďaleka neplánuje skončiť. Počas celej doby používania predstavovali celkové výdavky viac ako 27 tisíc dolárov, pričom takmer 13 000 stála len pravidelná údržba vozidla.
Zvyšná suma putovala na generálne opravy a na ďalšie servisné úkony. Celkové náklady, vrátane ceny za nabíjanie, predstavujú 74 404 dolárov, čo je viac ako 66 000 €. To je takmer cena novej Tesly, no treba vziať do úvahy, že sa jedná o prémiové vozidlo. Po prepočítaní to však vychádza len na necelých 11 centov za kilometer jazdy, čo je zhruba 11 € na 100 kilometrov.

Zobraziť celú galériu (0) Jeden z najpredávanejších elektromobilov na Slovensku, Nissan Leaf. Podľa normy WLTP má dojazd verzia so 64 kWh motorom až 385 km, Nissan
V prípade najpredávanejšieho elektrického vozidla Nissan Leaf zahŕňa servisná prehliadka výmenu brzdovej a chladiacej kvapaliny, nastavenie geometrie, či výmenu chladiacej kvapaliny. Nissan však poskytuje 5 (5 rokov) servisných prehliadok zdarma, čo sa odrazí aj na cene, ktorá je už aj tak veľmi nízka. Prehliadky za 10 rokov totiž vychádzajú po prepočte podľa portálu hybrid.cz okolo 293 €.
Najväčšie náklady predstavuje výmena batérie
Životnosť batérie pri elektromobiloch je stanovená cyklami nabitia. V závislosti od životnosti batérie a dojazdu daného vozidla môžeme predpokladať, že výmena batérie bude nutná pri nájazde od približne 250 000 km do 500 000 km. Samotná výmena batérie je nákladná, no majiteľ elektrického vozidla ušetrí za viaceré servisné úkony, ktoré sú bežné pre vozidlá s benzínovým alebo naftovým motorom.
Dobrou správou je, že väčšina výrobcov poskytuje záruku na batérie najmenej 8 rokov alebo na 200 000 km, no ak je potrebná ich výmena, je nutné siahnuť naozaj hlboko do vrecka. Výmena batérie sa môže v závislosti od kapacity a výrobcu pohybovať približne od 2 300 € vyššie, pričom úplne bežné sú ceny aj okolo 6 300 €.
Bez nulovej údržby to samozrejme nejde a aj pri elektromobiloch je starostlivosť veľmi dôležitá. V porovnaní s bežnými vozidlami sú však náklady na servis oveľa nižšie. Finančne zabolieť môže určite výmena batérie, ktorá je veľmi nákladná, no vynaložené prostriedky vykompenzuje ušetrenie za servisné úkony a v neposlednom rade za pohonné hmoty. Časom sa očakáva, že s pribúdajúcim záujmom o elektrické vozidlá sa ceny batérií budú postupne znižovať.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
PRIPOMIENKA KVÍZ: Oplatí sa ti viac elektromobil alebo spaľovák? Vyplň tieto otázky a zisti
Česká automobilka šokuje. Takto bude vyzerať nová Škoda Octavia
CATL uvádza revolučné batérie Shenxing Pro pre Európu. 478 km dojazdu pribudne za 10 minút nabíjania
Automobilky robili veľkú chybu: Francúzom stačil jeden model na elektrický prevrat, Nóri dokázali nemožné
Lietajúce auto zo Slovenska je zachránené. Toto s ním bude ďalej
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Konsolidácia zasiahne peňaženky všetkých: Minister Kamenický predstavil balík
Šesť miliónkrát menej ako zrnko soli. Virológ objasnil, prečo sa Kotlár mýli: „mRNA vakcíny nemenia DNA“ (ROZHOVOR)
Pyrotechnici zneškodňujú bombu v centre Bratislavy: Uzavreté sú klúčové úseky
Nebezpečný vírus „zaplavil“ Európu: Prvé príznaky oklamú aj lekára, rúška a umývanie rúk nestačia
Náborový príspevok až 5 000 eur a slušný plat: Finančná správa hľadá posily do tímu
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Lietajúce auto zo Slovenska je zachránené. Toto s ním bude ďalej
- Automobilky robili veľkú chybu: Francúzom stačil jeden model na elektrický prevrat, Nóri dokázali nemožné
- Konečne lacné SUV. Volkswagen predstavil nový cenovo dostupný elektromobil
-
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
- Konečne lacné SUV. Volkswagen predstavil nový cenovo dostupný elektromobil
- Lietajúce auto zo Slovenska je zachránené. Toto s ním bude ďalej
- Trh s elektromobilmi v Číne explodoval. Teraz mu hrozí vlastná smrť
-
- BMW to myslí naozaj vážne. Už čoskoro spustí sériovu výrobu odpísaného pohonu áut
- Najväčší problém elektromobilov rozpustili ako cukrovú vatu. Vedci ukázali riešenie, ktoré všetko zmení
- Stojí len 8 200 eur. Čínska značka pôsobiaca aj na Slovensku, predstavila elektromobil s novou technológiou
- Trh s elektromobilmi v Číne explodoval. Teraz mu hrozí vlastná smrť
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
Slovenský export zbraní rastie nebývalým tempom. Rok 2025 môže priniesť 3 miliardy eur
Mapy Google sa v Kórei menia. Citlivé oblasti už nebudú viditeľné
Nový prieskum odhalil trend. Platby kartou a mobilom sa stali štandardom na Slovensku
Prekvapenie: Európske automobilky úspešne plnia prísne emisie EÚ, zaostáva len slávna značka
Nemecký politik chce zrušiť zákaz spaľovacích motorov. Prehliadame vraj dostupnú alternatívu pre spaľováky
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP