Nová generácia herných zariadení je tu s nami už nejaký piatok. Ak patríš k šťastlivcom, ktorým PlayStation 5 spokojne vrní vedľa televízora (lebo kvôli svojim rozmerom sa do poličky pod ním nevošla) určite ti neunikla drobnosť, že okrem troch exkluzívnych noviniek ušitých na mieru tomuto zariadeniu máš k dispozícii ohromnú knižnicu titulov určených pre PlayStation 4.

Uvedenie nových herných zariadení zvyčajne nesprevádza veľká ponuka titulov schopných prezentovať ich možnosti, skôr naopak. Pri najnovšej generácii tomu nie je inak a pri vydaní PlayStation 5 boli k dispozícii presne tri tituly šité, ktoré plnohodnotne naznačujú silu nového hardvéru.

Našťastie najvýkonnejšia herná konzola spoločnosti Sony disponuje režimom spätnej kompatibility umožňujúcom hranie titulov z bohatej ponuky určenej pôvodne pre PlayStation 4. Viaceré hry dostali next-gen patche, my sme sa však pozreli na tituly, ktoré z výkonu PS5 profitujú aj bez dodatočného zásahu vývojárov. Tu je zoznam hier, ktoré na PS5 aj bez patchu prinášajú celkom nový herný zážitok.

1. Sekiro: Shadow Die Twice

Majstrovské dielo vývojarov From Software si po vydaní odniesol niekoľko ocenení a vrátane prestížneho titulu hra roku 2019. Aj napriek svojim kvalitám Sekiro stále predstavuje slušnú výzvu a je to práve náročnosť, ktorá mnohých hráčov od hry odradila. To je zároveň škoda, keďže dizajnovo sa tento kúsok radí k tomu najlepšiemu, čo sme kedy na obrazovkách videli a hrali.

Aj napriek nesporným kvalitám trpel titul na PlayStation 4 niekoľkými chybami prevažne technického rázu. Na pôvodnej (a dokonca aj na Pro verzii) konzole bol viditeľným problémom nesprávny frame-pacing, teda zlé časovanie radenia jednotlivých snímok. Pri akčnej zábave, ktorá je postavená na reakciách vyžadujúcich si presné načasovanie, technický nedostatok vyslovene kazil herný zážitok.

O to väčšie prekvapenie nás čakalo pri prvom spustení titulu na PlayStation 5.  Neuveriteľná plynulosť 60 fps pri pri 4K rozlíšen nám takmer vyrazila dych. Ak by sme mali vybrať z nášho zoznamu titul, ktorý dodatočným výkonom získal najviac, tak je to práve Sekiro. Okrem nádherne plynulej vizuálnej stránky, ktorá je skutočným potešením pre oči sa posúva o niekoľko úrovní smerom nahor práve hrateľnosť.

NEPREHLIADNI
Oddworld zadarmo, nové hry aj množstvo next-gen noviniek. Konferencia Sony nesklamala, tu je kompletný prehľad

Vďaka výbornej odozve sme nadobudli pocit, že hráme úplne inú hru. Po pôvodných 80 hodinách utopených v tomto neľútostnom svete sme rázom dostali chuť pustiť sa do porciovania protivníkov zasa. A to už o niečom svedčí…

2. Infamous Second Son

Ide o jeden z prvých titulov vydaných exkluzívne pre PlayStation 4. Aj napriek tomu sa vďaka šikovnosti vývojárov Sucker Punch Production dodnes radí k vizuálne najpríťažlivejším hrám pre túto platformu. Infamous Second Son predstavuje príbeh mladého rebela Delsina, ktorý pričinením osudu získa nadprirodzené schopnosti umožňujúce ovládanie jednotlivých živlov.

Seattle, v ktorom sa dej odohráva, bol vytvorený pomocou vlastného enginu, ktorého využitie istý čas zvažoval aj Hideo Kojima pre svoj pripravovaný titul Death Stranding. Použitá technológia totiž dokázala zobraziť otvorený a rozľahlý svet, ktorý by zároveň nepôsobil prázdne a naopak, bol dynamický a plný života.

Pre pôvodnú PlayStation 4 sú na výber dve možnosti snímkovania, konkrétne stabilných 30 fps alebo otvorené snímkovanie cieliace až na 60 fps. Ani jedna možnosť žiaľ nefungovala dokonale, to je však dnes minulosťou.

Infamous Second Son beží na PlayStation 5 v 4K rozlíšení a v stabilných 60 fps. So zapnutou funkciou HDR vyzerá titul famózne. Obraz je nádherne ostrý, plynulý a vďaka spomínanej technológii HDR vyniknú zvolené pastelové farby. Stabilné snímkovanie navyše prispieva k rýchlejšej odozve v ovládaní, čo má za následok ešte lepší herný zážitok ako v minulosti.

3. Final Fantasy XV

Hráčskou obcou a kritikou rozporuplne prijaté pokračovanie legendárnej série JRPG bolo vo vývoji takmer desať rokov. Aj keď výsledný produkt nesplnil všetky očakávania, v jednej oblasti určite exceloval. Hovoríme o vizuálnej stránke a celkovej estetike, ktorá pri vydaní hry skutočne pôsobila nadčasovo. Po technickej stránke sa však písal celkom iný príbeh.

Okrem nestabilného snímkovania, ktoré sa často prepadalo pod hranicu 30 fps, titul sužovali predovšetkým dlhé nahrávania. Problém so snímkovaním sa čiastočne vyriešil s príchodom PlayStation 4 Pro, kde hráči mali možnosť výberu medzi niekoľkými režimami zobrazenia. Na výber boli možnosti zobrazenia v 4K rozlíšení s uzamknutým snímkovaním na hodnote 30 fps alebo zníženie rozlíšenia na 1080p a otvorené snímkovanie atakujúce hranicu 60 fps.

Ani jeden z týchto režimov nefungoval dobre, titul totiž trpel zlým radením jednotlivých snímok, tzv. frame-pacing. Pri hraní sme sa neubránili pocitu, že titul konštante trhá, čo samozrejme herný zážitok degradovalo. PlayStation 5 všetky spomínané problémy eliminuje automaticky vďaka výkonovej rezerve. Po prepnutí hry do tzv. Lite módu beží titul v stabilných 60 fps a SSD disk zabezpečuje bleskové načítavanie, pôvodne trvajúce aj niekoľko minút.

4. Kingdom Hearts 3

Čo vznikne spojením série Final Fantasy a rozprávkového univerza Disney? Kingdom Hearts. Presne takto by sa dala popísať obľúbená japonská séria, na ktorej tretie pokračovanie sme museli čakať dlhých 14 rokov. Nakoniec sme sa ale dočkali a mohli sa ponoriť do príbehu mladíka Sora. Podobne ako v predchádzajúcich hrách však aj tu stretneš množstvo známych rozprávkových i filmových postáv, okrem iných napríklad piráta Jacka Sparrowa alebo animovaného Herkulesa.

Uznávame, že na prvý pohľad to vyzerá netradične, ale spojenie týchto dvoch svetov funguje výborne. Čo až tak výborne nefunguje je práve technická stránka titulu. Pre hru bol zvolený osvedčený Unreal engine 4 generácie. Optimalizácia však nedopadla tak, ako by sa na titul vyvíjaný takmer 15 rokov patrilo a nestabilné snímkovanie sa často prepadávalo pod únosnú mieru 30 fps.

S príchodom PlayStation 4 Pro sa technická stránka mierne upravila. Ako vo väčšine titulov, aj tu je k dispozícii niekoľko režimov zobrazenia. Natívne 4K rozlíšenie si vyžiadalo daň v podobe obmedzenia snímkovania na hodnotu 30 fps. Druhý režim snímkovanie odomyká a atakuje 60 fps, no dynamicky sa znižujúce rozlíšenie pôsobí ako päsť na oko. A samozrejme, zlý frame-pacing sa objavuje aj tu.

Prečítaj si tiež
Takto sa robia pokračovania. Prekvapivý herný hit dostal skvelého, no desivého nástupcu (recenzia)

Režim spätnej kompatibility sa na PS5 našťastie aj tu predviedol v plnej paráde. Kingdom Hearts 3 si na PlayStation 5 vychutnáš v stabilných 60 fps, tentokrát ale bez nepríjemného znižovania rozlíšenia. Nie je to síce plnohodnotné 4K, to by muselo byť upravené formou dodatočného updatu, ale zvolené rozlíšenie 1440p titulu hanbu určite nespraví. Práve naopak.

5. Killzone: Shadow Fall

Štvrté pokračovanie konzolovej akcie z pohľadu prvej osoby prinieslo do zabehnutej značky kopec noviniek. Neľútostný boj o záchranu ľudstva proti mimozemským protivníkom Hellgast sa presunul z uzavretých oblastí a interiérov do otvoreného prostredia. Frenetické súboje boli nahradené opatrnejším prístupom s veľkým dôrazom na tichú elimináciu nepriateľov.

Jednou z noviniek bolo samozrejme technické spracovanie. Guerilla Games sú známi neustálym posúvaním hraníc vizuálneho stvárnenia svojich titulov a ani Killzone: Shadow Fall nebol výnimkou. Vzhľadom na to, že išlo o ich prvý počin pre PlayStation 4 im nemáme za zlé, že predstavený vizuál bol až príliš ambiciózny a konzola sa občas až príliš „zadýchala“.

K dispozícii boli dva režimy zobrazenia. Prvý uzamkol rozlíšenie na hodnotu 1080p a zároveň obmedzil snímkovanie na hranicu 30 fps. Druhou voľbou je možnosť odomknutia snímkovania nad uvedenú hranicu. Aby bolo možné dosiahnuť vyššie hodnoty fps, rozlíšenie sa dynamicky znižovalo, čo viedlo k zníženej kvalite celkového zobrazenia.

Pozri si aj
Myslíš si, že filmy podľa hier sú katastrofa? Opačne je to ešte horšie – toto sú najhoršie hry inšpirované filmami

Keďže ide o zatiaľ posledný produkt z tohto univerza a komunita okolo titulu je stále aktívna, hráči privítali vylepšenia prameniace z výkonu next-gen zariadenia. Titul na PlayStation 5 beží v stabilných 60 fps, čo je obrovským prínosom hlavne pri hre viacerých hráčov. Vzhľadom na výkonovú rezervu konzoly ostáva tentokrát rozlíšenie fixné, teda 1080p.

BONUS Cyberpunk 2077

Najočakávanejší hit minulého roka nedopadol presne podľa našich predstáv. Je však potrebné uviesť veci na pravú mieru a jedným dychom dodať, že teraz sa bavíme o konzolovej verzii tohto akčného RPG z futuristického Night City. Neónový svet je v PC verzii diametrálne odlišný od toho, ktorý bol vyobrazený vo verziách pre niekoľkoročné konzoly. Tvorcovia Zaklínača sa síce snažia a neustále plátajú, čo sa dá, horká pachuť z nenaplneného očakávania sa však s poľskými vývojármi ponesie ešte poriadne dlho.

Doskakovanie textúr, miznutie objektov a charakterov z obrazovky, prepady snímkovania, prepady do neznáma a nekonečné nahrávanie lokalít. Vymenovali sme len niektoré z technických problémov, ktoré položili konzolové verzie počinu s veľmi zaujímavým príbehom na kolená. Cyberpunk 2077 je však aj napriek svojim nedostatkom titulom, ktorý stojí za vyskúšanie. Najmä ak si majiteľom niektorej z next-gen konzol.

NEPREHLIADNI
RECENZIA: Absolútne jedinečná hra. Chytľavá RPG malého štúdia vytasila next-gen verziu a opäť je skvelá

Stále síce ide o titul určený pre pomaly odchádzajúcu generáciu konzol, no pár vylepšení prameniacich z dostatočného výkonu aktuálnych herných zariadení sa tu nájde. V prvom rade musíme spomenúť snímkovanie, ktoré sa poskočilo z nestabilných 30 fps rovno na dvojnásobok, teda 60 fps. Dlhé nahrávanie je minulosťou a doskakovanie textúr je eliminované prenosovou rýchlosťou použitého SSD.

Hrateľnosť a dojem z vizuálnej stránky je úplne inde ako pri hraní na staršej PlayStation 4. Ak si ale chceš vychutnať výborný príbeh v skutočne next-gen spracovaní, odporúčame ešte chvíľu počkať. Autori totiž pracujú na bezplatnom vylepšení, ktoré by malo upraviť titul pre aktuálnu generáciu herných zariadení a priblížiť sa tak k PC spracovaniu. Držíme im palce, Cyberpunk  2077 si to zaslúži.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú