Mestské crossovery sa v posledných rokoch stali voľbou číslo jedna pre tých, ktorí hľadajú kompaktné auto do mesta, no zároveň vyžadujú dostatočne veľký vnútorný priestor. Hyundai so svojím modelom Kona už pri prvej generácii, ktorá prišla na trh v roku 2017, presne trafil potreby Slovákov, pričom auto okrem iného zdobila veľmi atraktívna cenovka.

Nedávno však na trh prišla úplne nová 2. generácia Kony, ktorá je lepšia vo všetkých ohľadoch. Má atraktívnejší dizajn, špičkovejšie technológie a taktiež je o niečo priestrannejšia, no tieto vlastnosti idú ruka v ruke s mierne vyššou cenovkou.

Tomáš Oros/Fontech

Z ponuky motorov si vyberie každý

Ponuka pohonov novej Kony je naozaj bohatá a pri čisto spaľovacej verzii je bohatá aj ponuka motorizácií, respektíve kombinácií motora, prevodovky a výbavy. “Vstupnú bránu” predstavujú čisto spaľovacie verzie s 1-litrovým alebo 1,6-litrovým benzínovým motorom.

Výkon motorov je 120 koní, respektíve 198 koní, pričom obom z nich pomáha aj turbo. Slabšia motorizácia je dostupná so 6-stupňovým manuálom, ako aj 7-stupňovou DTC automatickou prevodovkou, výkonnejšiu verziu môžeš mať iba z automatom. Cena sa v závislosti od motorizácie a výbavy pohybuje od 22 590 € až po 33 390 €.

Zaujímavejšou, a určite aj ekologickejšou voľbou je hybridná motorizácia, ktorá je dostupná s 1,6-litrovým benzínovým motorom, tentokrát však bez turba. Tomu ale dopomáha elektromotor a celkový výkon je tak 141 koní. Pozor, ide však o obyčajný hybrid, nie plug-in hybrid, takže auto sa dobíja len počas jazdy. S motorom spolupracuje 6-stupňová automatická prevodovka a cena hybridu sa pohubyje medzi 30 690 € až 32 690 €.

Vrchol však predstavuje elektrická verzia, ktorá sa začala predávať od 14. septembra. Elektrická verzia novej Kony prichádza na trh výhradne s pohonom predných kolies. Zákazník má na výber z dvoch veľkostí batérie a to 48,4 kWh alebo 65,4 kW. Práve väčší z dvojice akumulátorov bol medzi zákazníkmi preferovanejší aj pri staršej generácii, pričom novej Kone Electric zabezpečí dojazd na jedno nabitie až 513 km.

Futuristický dizajn, s ktorým budeš na cestách vytŕčať

Ako prvý si na autách všímame dizajn a ten sa automobilke Hyundai pri novej Kone podaril. Prednú masku zdobí denné svietenie v podobe LED pásu, ktorý sa tiahne cez celú jej šírku. Podobné LED svetlo Hyundai použil aj na zadnej strane vozidla. Tieto dva prvky autu dodávajú elegantný a zároveň športový nádych.

Futuristický dizajn autu dodáva aj aktívna mriežka chladiča, ktorá sa podľa potreby otvára a zatvára. Rovnako moderný je aj interiér, pričom v ňom okrem dvojice obrazoviek nájdeme aj obrovské množstvo hardvérových tlačidiel. Tí, ktorí teda neradi ovládajú základné funkcie ako klimatizácia, dotykom, si v novej Kone rozhodne prídu na svoje.

Technológie, ktoré v danej triede vôbec nie sú štandardom

V čom ale nová generácia Kony oproti predchodcovi vytŕča najviac, sú bez najmenších pochýb technológie. Crossover nižšej strednej triedy sa technologicky dotiahol aj na väčších súrodencov, ako napríklad Hyundai Tucson či elektrický Ioniq 5.

TOP technológie, ktoré ponúka nová Kona v základe:

  • Systém na automatické udržanie vozidla v jazdnom pruhu LKA 
  • Systém na nasledovanie jazdného pruhu LFA
  • Systém na sledovanie pozornosti vodiča kamerou v interiéri (ICC)
  • Asistent na jazdu na diaľnici HDA – len 7 DCT
  • Adaptívny tempomat s funkciou „auto stop a štart“ 
  • Integrovaná navigácia s 12,3″ farebným LCD a služby Apple CarPlay/Android Auto/Bluelink/Live Services
  • Zadná parkovacia kamera

Základná výbava Comfort je však voči strednému stupňu Family ešte značne oklieštená a práve pri strednom stupni výbavy prakticky miznú technologické rozdiely medzi Konou a autami vyšších tried. Vo výbave Family dostane zákazník už v základe dvojicu 12,3” obrazoviek. Pred vodičom je tak plne digitálny kokpit, na ktorom sa dá zobraziť plejáda informácií o jazde či dokonca navigácia. Stupeň Family dostal do výbavy aj predné Full LED svetlá či ďalších asistentov, ktorí uľahčujú každodenný život s vozidlom.

Tomáš Oros/Fontech

V najvyššom stupni výbavy je napokon auto vybavené takými vychytávkami, ako možnosť vyparkovať si vozidlo len pomocou kľúča, alebo ako kľúč používať smartfón vďaka technológii digitálneho kľúča. Nechýba efektné ambientné podsvietenie či prémiové audio značky BOSE. Za príplatok sú k dispozícii aj extrémne komfortné relaxačné sedadlá v prvom rade, ktoré poznáme napríklad z modelov rodiny Ioniq.

Nadštandardnou funkciou pri testovanej verzii Family boli aj vyhrievané zadné sedadlá. Za príplatok môžeš mať v Kone aj ventilované sedadlá, avšak iba pre vodiča a spolujazdca. Zadní pasažieri majú k dispozícii dvojicu USB-C konektorov, napríklad na nabíjanie smartfónu či tabletu. Dve USB-C sa nachádzajú aj vpredu, jedno slúži len na nabíjanie a druhé na prepojenie smartfónu s autom. Žiaľ, bezdrôtové Apple CarPlay tu chýba, čo je škoda, najmä keď má Kona vpredu zabudovanú aj bezdrôtovú nabíjačku.

Litrovému motoru dravosť nechýba

Počas jedného týždňa sme vyskúšali novú Konu aj na vlastnej koži, pričom sme dostali “najslabšiu” verziu s litrovým turbobenzínovým motorom. Z ponuky motorizácii síce ide o najmenej výkonný agregát, no litrovému motoru dravosť rozhodne nechýba.

Tomáš Oros/Fontech

Auto je v mestských podmienkach mimoriadne svižné a dokonca nestráca dych ani pri vyšších diaľničných rýchlostiach. Daňou za vysoký výkon v malom objeme je o niečo vyššia spotreba.

V meste sme dokázali s novou Konou jazdiť so spotrebou 7-9 l/100 km v závislosti od premávky. Čím bola doprava v hlavnom meste hustejšia, tým rástla aj spotreba, no dlhodobý údaj mestskej spotreby sa zastavil na 7,5 l/100 km.

Diaľničná jazda svižným tempom bola v prípade Kony druhej generácie prekvapivo efektívna a spotreba dosiahla 7,2 l/100 km. Pri pohodovej jazde na diaľnici v kombinácii s okreskami spotreba klesla na 6,3 l/100 km.

Hyundai ukázal, ako má vyzerať medzigeneračný pokrok. Nová Kona je lepšia vo všetkých ohľadoch

S objemnejším, 1,6-litrovým motorom bude Kona určite svižnejšia a pri ustálenej jazde by mohla byť aj efektívnejšia, čo sa týka spotreby. Rozhodne najefektívnejšou verziou do mesta je ale hybridná motorizácia.

Oplatí sa? 

Hyundai všetkým ukázal, ako by mal vyzerať medzigeneračný pokrok. Nová Kona je väčšia, priestrannejšia a technologicky nabitejšia. Už v základe dostane zákazník vychytávky, ktoré častokrát nie sú štandardom ani pri modeloch vyššej triedy.

Ideálna konfigurácia novej Kony podľa FonTech.sk: by Majo Š. on Scribd

Kona druhej generácie si pritom stále zachováva atraktívnu cenovku hlboko pod 25 000 €. Zlatou strednou cestou a akýmsi ideálnym kompromisom medzi výbavou a cenou je však verzia Family, ktorá s aktuálnym zvýhodnením 1 500 € začína na sume 25 290 € a ktorá ponúka všetky dôležité technológie, vďaka ktorým sa nová Kona dotiahla na modely ako Ioniq 5 či Tucson.

Prečo je podľa nás nová Kona najlepšie auto v pomere cena/výkon?

Nová generácia Kony skutočne ponúka výbavu, akú za rovnaké peniaze nedostaneš v žiadnom inom aute. Technologicky sa dotiahla na autá vyšších tried a už v základe má zákazník pokročilého asistenta jazdy na diaľnici. Obrovskou výhodou je ponuka prakticky všetkých možných pohonov, takže z novej Kony si vyberie každý, či už chce čistý spaľovák, hybrid, alebo plnohodnotný elektromobil.

Väčší priestor oproti predchádzajúcej generácii a kvalita spracovania sú taktiež silnými stránkami druhej generácie Hyundai Kona. My sme sa boli dokonca osobne pozrieť na výrobu auta, ktoré schádza z linky v českých Nošoviciach. Pri pohľade na jednotlivé výrobné procesy nám bolo jasné, že nová Kona rozhodne nie je odfláknutá.

Ideálna konfigurácia podľa nás zahŕňa motor 1.0 T-GDi v kombinácii so 7-stupňovou DCT prevodovkou vo výbave Family za 27 490 €.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú