Pád novej marvelovky na kvalitatívne dno predpovedalo viacero faktorov či detailov aj samotnej filmovej kampane. Najkratšia stopáž z rodiny filmov MCU, nenávidená hlavná hrdinka, nepresvedčivý trailer či posledná filmová ukážka, ktorá útočila na city divákov skrz spomienky na miláčikov Marvelu, ako bol Tony Stark či Steve Rogers.

Dlhšie sa polemizovalo nad scenárom, že práve prvá ženská tímovka v komiksovo-filmovom vesmíre dopadne väčšou katastrofou ako Thanosovo lusknutie rukavicou nekonečna. Divákov tak pri výrazne pribrzdených očakávaniach čaká síce ukričaný biják a chaotický bordel s momentami až hmatateľnej trápnosti, no s prekvapivo svižnou akciou a sympatickou staromódnou patinou prvých marveloviek.

Marvels

Marvel to opäť skúša so supertímovkou

Marvel Studios oprášili starý recept, aký použil pri Avengers, len s tým rozdielom, že ženský superhrdinský tím Marvels pozliepal z menej zaujímavých postáv a nechal ich čeliť ešte nezaujímavejšej hrozbe. Marvels si tak zo superhrdinskej bonboniéry vytiahli Captain Marvel, Ms. Marvel a kapitánku Monicu Rambeau.

Štúdiám slúži ku cti, že filmové trio hrdiniek predstavilo v individuálnych filmoch či seriáloch a predpripravili tak ústrednej trojici ako-takú pôdu pre vlastný film. Vyvarovali sa teda fatálnemu prešľapu, ktorý si vyskúšali už pri superbožskom prepadáku Eternals. Ním chceli prvoplánovo okopírovať úspech Avengerov, no bez predhistórie hrdinov v sólo filmoch a na celej čiare pohoreli.

Marvels

Marvels tak skončil niekde na polceste. Captain Marvel s tvárou Brie Larson si v roku 2019 môže odškrtnúť fanúšikmi nenávidenú supersólovku, kapitánka Monica Rambeau sa objavila a osvojila si svoje superschopnosti v seriáli WandaVision a Kamala Khan ako Ms. Marvel si zase uchmatla ústrednú úlohu v rovnomennom seriálovom počine Marvelu.

Trojicu hrdiniek prepája motív tajuplnej energie, ktorú doslova majú pod palcom, čo je aj hlavným námetom čerstvej kinonovinky. Hrdinky sa tak po kontakte s rozorvaným vesmírom a spomínaným energickým výbojom dostávajú do chaotického scenáristického kolotoča a nadobúdajú tak chtiac-nechtiac novú kurióznu superschopnosť.

Trojica hlavných postáv sa totiž po aktivácií svojich schopností medzi sebou teleportujú a scenáristom sa tak otvárajú bohaté možnosti, ako dostať protagonistky do nezávydeniahodných situácií, ktoré mohli diváci sčasti ochutnať aj vo filmovom traileri.

Rozšafným hrdinkám čoskoro skríži vesmírne cesty záporáčka Dar-Benn, ktorej koluje v žilách krv Kreeov a na jej muške sa neocitol nikto iný ako samotná Captain Marvel. Práve tá v kultúre mimozemskej civilizácii Kree nemá najlepšie meno a dostala veľavravnú prezývku Pustošiteľka, predovšetkým pre jej dobromyseľné, no devastačné rošády na planéte Hala.

Marvels

Dar-Benn sa tak snaží ušlachtile zachrániť rodnú planétu, ktorá prišla o slnečné svetlo, vodné zdroje a atmosféru, nie príliš ušlachtilými krokmi, ktoré by zlé vesmírne jazyky označili za genocídu.

V duchu múdra, keď sa rúbe les, lietajú triesky, sa tak filmová nemesis rozhodne ukoristiť chýbajúce zdroje z cudzích planét. Plán, za ktorý by sa nehanbili ani karikatúry záporákov z Jamesa Bonda, ale prekáža čerstvému tímu Marvels a začína tak megasúboj plný planetárnej turistiky, vesmírnej CGI akcie, ale aj snahy priblížiť sa pubescentnému publiku, zväčša nežného pohlavia.

Marvels

Keď v Marveli varil psíček a mačička nový kinofilm

Nie je asi žiadnym prekvapením, že časť indícií, ktoré predpovedali, že Marvels skončí na kvalitatívnom chvoste dinosaura zvaného MCU, sa sčasti aj naplnili.

Finálny produkt v tieni štúdií veľkého červeného „emka“ pôsobí ako pozošívané Frankeinsteinovo monštrum z rôznorodých scenáristických motívov, charakterových rozhodnutí a nešťastných dramaturgických kľučiek. Do istej miery je tak Marvels pretlakovaným hrnocm, v ktorom vrie more nesúrodých ingrediencií a divák len čaká, kedy nastane očakávaná explózia.

Blockbuster už na prvý pohľad budí dojem, že k nemu neboli strihačské nožnice príliš milosrdné. Niektoré scény akoby boli do deja vpáčené nasilu a mnohé ďalšie, naopak, dramaturgovia vybágrovali nežnosťou odpálenej jadrovej pumy. Film tak pôsobí nekonzistentne, ako nedopečený polotovar cieliaci najmä na peňaženky divákov.

Marvels

Zaujme akcia, no pochová ju generickosť filmu

Nový Marvels je zároveň ľahké bombardovať negatívami, pretože je naozaj stredobodom, častokrát oprávnenej kritiky. Zároveň má aj niekoľko svetlých momentov, ktoré treba vypichnúť. Film tak už tradične pri MCU spektákloch trpí obvyklou chorobou čiastočne nezvládnutej práce s trikmi, a tak sa diváci môžu poľahky utopiť v eklektickom guláši farieb, chaotického strihu a CGI orgií.

Zaujímavosťou ale je, že mladej režisérke Nia DaCosta sa podarilo vyrobiť pár pútavých akčných scén, ktoré vyčnievajú choreografiou a nápadmi. Obzvlášť udrie do očí úvodná akčná scénka, v ktorej DaCosta pracuje práve s ústredným motívom „preblikávania“ medzi postavami.

V chaose scény zároveň divák nachádza kľúč, režisérka s nečakanou superschopnosťou trojice hrdiniek originálne pracuje a fanúšikovia tak dostanú zábavnú akčnú sekvenciu, ktorá estetikou pripomína výnimočnú akčnú jednozáberovku z posledných Strážcov galaxie.

Scéna v Marvels síce vyčnieva z akčného priemeru posledných naservírovaných kúskov z MCU, no zároveň ho následne pochováva generická a nudná akcia, ktorej je taktiež v kinohite požehnane.

Obzvlášť nevyužitou je postava hlavnej záporáčky, ktorá je doslova do počtu a stáva sa len umelým katalyzátorom deja. Pri plochej situačnej nemesis sa síce autori snažia o určitú plastickosť charakteru súvisiacu so záchranou jej rodnej planéty, no úsilie tvorcov vyprcháva do prázdna a z Dar-Benn sa nakoniec stáva len bezpohlavná figúrka na bohatej šachovnici postáv.

Marvels

Autori otvorili zaujímavú tému, no nedotiahli ju do konca

Cení sa snaha cieliť dej na trojicu hlavných hrdiniek a ich charakterový vývoj. Režisérka pracuje s kontrastom nepremožiteľnej Captain Marvel postavenej do protikladu hľadajúcich sa Ms. Marvel a Monicy Rambeau. Zatiaľ čo Brie Larson je obdobou Supermana s nadľudským portfóliom schopností, zvyšok tímu schopnosti stále objavuje a sú tak až sympaticky nešikovné.

Autori sa zľahka snažia objaviť aj vrstvy a ľudskosť samotnej Captain Marvel, ktorá vo svojom sólo filme schytala kritiku práve pre jej dvojrozmernú plochosť. Kapitánku tak tvorcovia bez ľútosti hádžu do nekomfortných situácií, v ktorej sa dozvedáme viac o jej charaktere a vesmírnych dobrodružstvách. A to aj napriek kvalitatívne kolísajúcim momentom, ktoré najmä na „muzikálovej“ planéte môžu byť pre diváka hotovou audiovizuálnou tortúrou a neprehltnuteľným bizárom.

Marvels tak rozohráva viacero motívov, a to aj na úkor silnejších tém, ktoré režisérka často pochová pod tsunami vtipov hraničiacich s trápnosťou a cringeom. Obzvlášť zamrzí, že sa tvorcovia citlivejšie a na väčšej ploche nevenovali dejovej linke Captain Marvel ako Pustošiteľky.

Film rozdá zaujímavé karty a otvára tému, ktorá je v MCU takmer ignorovaná, a to odvrátená stránka hrdinstva a činov, ktoré môžu v určitej perspektíve pôsobiť heroicky, no zároveň opačný uhol pohľadu hrdinu deformuje do role záporáka.

Marvels

Praktiky Marvelu na facku

V negatívnom svetle sa Marvel Studios ukázali aj krátko pred premiérou kinonovinky. Pár dní pred uvedením do multiplexov totiž zverejnili trailer, ktorý naznačoval, že by sa v Marvels mohli objaviť staré známe tváre z tímu Avengerov. Trailer totiž pracoval s retrospektívnymi zábermi na Kapitána Ameriku či Iron Mana a budil, tak dojem, že v určitej forme sa v blockbusteru, napríklad vo flashbackoch, objavia práve aj tváre Tonyho Starka či Stevea Rogersa.

Štúdiá tušili, že Marvels bude minimálne diváckym prepadákom, a tak prikročili k triku, ktorý v kontexte celej snímky zanecháva u fanúšikov trpkú pachuť. Ikony tímu Avengers totiž marketéri využili len na umelé vytvorenie očakávaní, ktoré sa u fanúšikov po pozretí snímky skrátka nenaplnia a trailerová bublina tak vyznie ako klamlivé PR.

Marvels dieru do sveta kinematografie neurobia. Potitulkovou scénou síce odštartujú u skalných fanúšikov veľké očakávania, no zároveň divákov, ktorí vyrástli pri 33 filmoch z MCU potešia návratom ku koreňom estetiky celej značky. Obzvlášť tak zamrzia až necitlivé praktiky Marvelu, ktorými napumpovali posledný trailer – akoby si nevážili to hlavné vďaka čomu MCU rastie a existuje, a to sú diváci.