Európsky trh s elektromobilmi zažil v februári 2025 výrazný nárast, keď bolo zaregistrovaných 164 148 nových elektrických vozidiel. To predstavuje medziročný nárast o 26 %, pričom elektromobily dosiahli 17 % podiel na trhu. Zároveň sa predalo 72 639 plug-in hybridov, čo znamená mierny nárast o 1 % oproti minulému roku. Napriek celkovému poklesu registrácií áut o 2,5 % sa ukazuje, že dopyt po elektromobiloch stále rastie, čo je rozhodne dobrou správou pre planétu aj celý trh.

Analýza JATO Dynamics ukazuje, že február 2025 bol pre batériové elektromobily (BEV) historicky najlepší. Spolu s januárovými výsledkami sa v Európe za prvé dva mesiace tohto roka predalo 329 700 elektromobilov, čo predstavuje medziročný nárast o 31 %. Avšak najväčšiu pozornosť vzbudzuje situácia okolo Tesly, ktorej predajné čísla zaznamenali výrazný pokles.

Tesla stráca pôdu pod nohami

Americká automobilka Tesla bola dlhé roky lídrom trhu s elektromobilmi. V posledných mesiacoch však bojuje s poklesom trhového podielu. Vo februári klesol jej podiel na 9,6 %, pričom za prvé dva mesiace roka dosiahla len 7,7 %, čo je dramatický prepad oproti 18,4 % v rovnakom období minulého roka. Dôvodov je hneď niekoľko: narastajúca konkurencia, politická angažovanosť Elona Muska a najmä očakávané uvedenie novej verzie Modelu Y.

„Tesla prechádza obdobím výrazných zmien. Okrem narastajúcej konkurencie a angažovanosti Elona Muska v politike značka postupne ukončuje výrobu súčasnej verzie Modelu Y, aby pripravila trh na novú generáciu. Pri takýchto prechodoch sa často stáva, že predaje dočasne klesnú, no po uvedení nového modelu by sa mali vrátiť na pôvodnú úroveň,“ uviedol Felipe Munoz, globálny analytik JATO Dynamics.

Tento trend potvrdzujú aj konkrétne čísla. Predaje Modelu Y sa vo februári prepadli o 56 % na 8 800 kusov, zatiaľ čo Model 3 zaznamenal pokles o 14 % na 6 800 jednotiek. Podľa Munoza to naznačuje, že pokles predajov Tesly je viac spôsobený zmenou Modelu Y než politickými aktivitami Muska.

elon musk a tesla červené iksko
Flickr/Tesla (Úprava redakcie)

Čínske značky predbiehajú Teslu

V celkovom predaji elektromobilov sa Tesla vo februári prepadla na druhé miesto s 15 737 predanými vozidlami. Na líderskú pozíciu sa dostala značka Volkswagen, ktorá vďaka 180 % nárastu predala 19 565 elektromobilov. Výrazný nárast zaznamenali aj BMW (+20 %, 13 475 BEV), Audi (+70 %, 9 868 BEV), Renault (+96 %, 9 387 BEV) a Kia (+56 %, 8 153 BEV).

Zaujímavým trendom je rast čínskych automobiliek, ktoré vo februári predali 19 800 elektromobilov a prvýkrát v dejinách predbehli Teslu. Je však dôležité spomenúť, že do tejto kategórie JATO zaradilo aj Volvo, ktoré patrí pod čínsku skupinu Geely. Volvo s 6 656 predanými elektromobilmi sa tesne dostalo do prvej desiatky, zatiaľ čo BYD obsadil 15. miesto s 4 436 kusmi; Polestar sa umiestnil na 20. priečke s 2 405 predanými vozidlami.

Xpeng autá na parkovisku.
XPENG

Medzi najpredávanejšími modelmi sa ako jediný „čínsky“ model podľa definície JATO umiestnil Volvo EX30 s 3 314 registráciami. Tesla Model 3, ktorý sa stal najpredávanejším elektromobilom vo februári (6 834 registrácií), je pritom vyrábaný v Číne pre európsky trh. Ďalšími elektromobilmi vyrábanými v Číne sú Dacia Spring (17. miesto, 2 934 kusov) a Cupra Tavascan (19. miesto, 2 456 kusov).

Čínske značky však ešte ani zďaleka nie sú v Európe tak veľmi rozšírené, takže z tohto hľadiska ich rozhodne môžeme označiť za exotické. Hoci plány ázijskej veľmoci sú skutočne ambiciózne aj na Starom kontinente a postupom času budú rozhodne miešať kartami na tomto trhu.

ČLÁNOK POKRAČUJE NA ĎALŠEJ STRANE ->>>

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP