Tesla s dojazdom 1000 km mohla prísť už pred rokom. Musk prezradil, prečo takýto elektromobil nikdy nevyrobí
Dojazd elektromobilov je dookola omieľaná téma. Najmä zarytí fanúšikovia spaľovákov sa ohrádzajú, že pokiaľ elektromobil neprejde na jedno nabitie aspoň 1000 km, nikdy po ňom dobrovoľne nesiahnu. Elon Musk v komentári na Twitteri prezradil, prečo takýto elektromobil Tesla, a možno ani žiadna iná automobilka, zrejme nikdy nevyrobí.
Musk na odpovedal na príspevok svojho fanúšika a podporovateľa Whole Mars Catalog. Ten vo svojom príspevku napísal, že Lucid práve doručil prvý elektromobil s dojazdom cez 500 míľ, no Tesla vraj bude prvá, ktorá spustí masovú výrobu takéhoto vozidla.

Na to ho Elon Musk svojim komentárom zrejme poriadne sklamal. Napísal, že Tesla mohla už pred rokom vyrobiť Model S s dojazdom cez 600 míľ, teda takmer 1000 km, no takýto dojazd je pre elektromobil v 99,9 % prípadov zbytočný, a preto zrejme elektrické auto pre masy s dojazdom 1000 km nikdy neuvidíme.
Zamerať sa máme na iné parametre
Musk prezradil, že už súčasný dojazd Modelz S cez 400 míľ, teda 650 km na jedno nabitie, je viac než dosť a spĺňa každodenné potreby drvivej väčšiny vodičov.
We could’ve made a 600 mile Model S 12 months ago, but that would’ve made the product worse imo, as 99.9% of time you’d be carrying unneeded battery mass, which makes acceleration, handling & efficiency worse. Even our 400+ mile range car is more than almost anyone will use.
— Elon Musk (@elonmusk) March 2, 2022
Ako dodáva portál InsideEVs, preteky v prekonávaní dojazdu medzi automobilkami sa už skončili. Elektromobily strednej triedy dnes bežne poskytujú dojazd nad 500 km, čo je skutočne postačujúce pre väčšinu denných jázd.
Luxusné automobilky, ako napríklad Lucid či Mercedes, sa ešte zrejme budú predháňať v dojazde na jedno nabitie, no teraz nastupujú omnoho dôležitejšie veci, ktoré treba pri elektromobiloch zlepšovať – sú nimi rýchlosť nabíjania, efektivita či nabíjacia infraštruktúra.
Vyrobiť Teslu s dojazdom 1000 km podľa Muska nie je problém a urobiť tak mohli už pred rokom. Vyšší dojazd ale logicky znamená väčšiu a ťažšiu batériu. No a úprimne, koľkokrát do roka potrebuje priemerný vodič prejsť na jeden záťah 1000 km?
Vo väčšine prípadov by tak motoristi so sebou nosili „mŕtvu váhu“, ktorá by zvyšovala priemernú spotrebu elektromobilu, zhoršovala akceleráciu a riadenie. Koniec koncov, Aj predaje automobilky Lucid potvrdzujú, že viac ľudí siaha po verzii Performance s nižším dojazdom, než po verzii Range s dojazdom cez 800 km.
Zmeniť to môžu batérie novej generácie
Pri súčasných technológiách batérií sme už zrejme dosiahli vrchol, čo sa týka maximálneho dojazdu a dobrej efektivity elektromobilu. Všetko ale môžu zmeniť batérie novej generácie, ktoré budú energeticky hustejšie.

V súčasnosti váži batéria s kapacitou 80 kWh zhruba 300-400 kg, no keď sa zvýši energetická hustota akumulátorov napríklad dvojnásobne, batéria s rovnakou hmotnosťou bude mať dvojnásobnú kapacitu a tým zabezpečí dvojnásobný dojazd. Následne nebude žiaden problém dosiahnuť hodnoty cez 1000 km na jedno nabitie.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Chcú zaviesť novú daň za každý prejdený kilometer. Európska vláda pretláča elektromobily zvláštnym spôsobom

Hyundai, ktorý utiahne Scaniu, aj najväčšia Kia na trhu. Experti vybrali TOP 5 elektromobilov v zime

Číňania urobili šialený test. 36-tonovým tankom prešli po batérii elektromobilu, toto sa stalo (VIDEO)

Väčšina Slovákov žije v omyle. Elektromobily majú v zime oproti spaľovákom veľkú výhodu

Vodíková pomsta: Technológia, ktorú sme odpísali, sa vracia v najväčšom štýle
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Mikroodvod mení hru: Už nebude rozhodovať, koľko zarobíš a pribudne aj niekoľko výnimiek
PREMIUMSvetová burza aj zlato výrazne porážajú naše štátne dlhopisy. Bitcoin po masívnych stratách s nimi prehráva

Slovensko čakajú hodiny chaosu. Rizikový scenár sa napĺňa, varujú experti (PREDPOVEĎ)

Najrýchlejšie rastúca značka z východného Slovenska získava 30 miliónov eur. Cieľom je stať sa jednorožcom

5 varovných signálov rakoviny žalúdka, ktorá sa maskuje za „obyčajnú ťažobu“. Väčšina Slovákov ich prehliada
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Číňania urobili šialený test. 36-tonovým tankom prešli po batérii elektromobilu, toto sa stalo (VIDEO)
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Väčšina Slovákov žije v omyle. Elektromobily majú v zime oproti spaľovákom veľkú výhodu
- Chcú zaviesť novú daň za každý prejdený kilometer. Európska vláda pretláča elektromobily zvláštnym spôsobom
-
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Číňania urobili šialený test. 36-tonovým tankom prešli po batérii elektromobilu, toto sa stalo (VIDEO)
- Väčšina Slovákov žije v omyle. Elektromobily majú v zime oproti spaľovákom veľkú výhodu
- Nabiješ ho do pár minút a má dojazd 1700 km. Čínska automobilka predstavila „rozsudok smrti“ pre spaľováky
-
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Väčšina Slovákov žije v omyle. Elektromobily majú v zime oproti spaľovákom veľkú výhodu
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- Pohon budúcnosti dostal facku. V Poľsku sa naraz pokazilo 25 autobusov, postihla ich záhadná porucha
- Číňania urobili šialený test. 36-tonovým tankom prešli po batérii elektromobilu, toto sa stalo (VIDEO)
Už nepotrebuješ ukazovať občiansky. Digitálne doklady v mobile dostali nové funkcie (PREHĽAD)
Nie stroje, ale ľudia môžu zlyhať. Na Slovensku sa stretli najväčšie AI hlavy, aby ukázali budúcnosť
Vodičom hrozí pokuta až 18 000 eur. Túto činnosť za volantom radšej nikdy nerob
Obávaný druh rakoviny môže byť čoskoro minulosťou. Vedci majú nové závery, vyvracajú hoaxy
Slovensko kruto zlyháva v kyberbezpečnosti. Verejnosť je v rizikovej zóne a ohrozuje celú digitálnu ekonomiku
Slovensko má v mestách kľúč k zelenej energii. Využívame ho len obmedzene, robíme chybu
Postúpi Slovensko na MS 2026 vo futbale? Superpočítač v tom má jasno, toto sú naše šance a súper vo finále baráže
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Mikroodvod mení hru: Už nebude rozhodovať, koľko zarobíš a pribudne aj niekoľko výnimiek
PREMIUMSvetová burza aj zlato výrazne porážajú naše štátne dlhopisy. Bitcoin po masívnych stratách s nimi prehráva

Slovensko čakajú hodiny chaosu. Rizikový scenár sa napĺňa, varujú experti (PREDPOVEĎ)

Najrýchlejšie rastúca značka z východného Slovenska získava 30 miliónov eur. Cieľom je stať sa jednorožcom

