Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.


Tesla Model 3 má byť z doterajšej ponuky výrobcu niečim novým, niečím, čo si bude môcť dovoliť širší zástup zákazníkov. Tí sa k predobjednávkam vo veľkom hrnuli a doteraz si tento elektromobil rezervovalo približne 500 000 záujemcov. Spoločnosť Elona Muska sa ale potýka s nedostatočne silnou výrobou. 

Veľkolepé plány Tesly priniesť svetu dostupný elektromobil za prijateľnú cenu sa stali realitou ešte v júli, keď bol predstavený Model 3. Táto elektrická novinka mala byť predzvesťou konca spaľovacích motorov. Elon Musk predpovedal, že v septembri tohto roka spoločnosť vyprodukuje 1 500 kusov tohto elektromobilu. Skutočnosť je však ďaleko od predpokladov a Tesla doposiaľ vyrobila len o niečo viac ako 300 kusov. Týmto tak padajú očakávania, že do decembra sa podarí zdvihnúť výrobu až na 20 000 kusov mesačne. Rovnako sa zrejme zrútia aj plány na zvýšenie produkcie všetkých modelov, a to až na 500 000 za rok 2018. Elektromobily však nie sú jediným predmetom výroby, no prečo sa Tesla potýka s týmito nedostatkami? Dôvodov je hneď viacero.

Výrobné čísla nie sú najdôležitejším aspektom.

Spoločnosť Elona Muska si od svojho začiatku prešla všelijakými obdobiami, no počas jej histórie sa potýkala najmä s nedostatočne rýchlou produkciou a širokou ponukou produktov. Investori tento problém dokážu prehliadnuť, nakoľko vedia, že vo svete aktuálne nie je pre Teslu dostatočne silná konkurencia. Celá politika spoločnosti je založená na odlišnosti a jedinečnosti, čo ju stavia do výhodnej pozície.

V roku 2015 ju dokonca príliš netrápilo ani predstavenie elektrického Chevroletu Bolt, konkurenta pre Model 3. Tesla však dokáže ohromiť, čo sa jej darí zakaždým, keď príde s nejakým novým, inovatívnym produktom. Spôsob fungovania nevadí ani burze na Wall Street, a to napriek tomu, že je jej trhová hodnota veľmi nestála. Navzdory tomuto faktu sa hodnota tohto výrobcu od roku 2010 zvýšila o neskutočných 1 200 %, aj keď sú štvrťročné zisky minimálne a finančné zdroje sa rýchlo míňajú.

Výroba Modelu 3 je niečim úplne novým.

Od počiatkov výroby elektromobilov sa Tesla trápi kvôli pomalej produkcii, ktorá postihla Model S a neskôr aj Model X. Práve druhý spomínaný kúsok bol pre Elona Musk a jeho spoločnosť výrobným „peklom“, ktoré však postupom času prekonali. Teraz sa zdá, že problémy spred pár rokov sa vrátia pri výrobe Modelu 3. Aj keď mal byť tento elektromobil prvým modelom pre masy, rýchlosť jeho výroby tomu vôbec nenasvedčuje a spoločnosť sa tak doposiaľ neudomácnila vo veľkovýrobe.

Nenechaj si ujsť
Tesla s Muskom chce ísť do gigantického projektu. Vďaka solárnym článkom a batériam obnovia hurikánom zdevastované Puerto Rico

Model 3 má podľa Elona Muska dlhú krivku stabilizácie, ktorá predstavuje čas od prekonania výrobných problémov, až po ustálenie a zvýšenie produkcie. Aj keď Tesla zvládla vývoj a dokonca ho oficiálne predstavila skôr ako sa očakávalo, dopláca na nedostatočnú výrobu. Predsa ide len o projekt, ktorý je pre spoločnosť niečim novým, a tak sa Muskové slová spred niekoľkých mesiacov zrejme (opäť) nenaplnia.

Tesla využíva trpezlivosť zákazníkov a investorov.

Počas 14 rokov na scéne dokázala Tesla nesmierne zvýšiť svoju hodnotu ako značka a tiež si vybudovala meno po celom svete. Vďaka tomu si z času na čas môže dovoliť utrácať a trocha zavádzať príliš odvážnymi sľubmi. Na tento štýl spoločnosti si už mnohí zvykli. Aj keď mnohokrát nenaplní očakávania, nestráca svoju povesť a cieľ, ktorým nie je len výroba elektromobilov.

CEO Tesly Elon Musk
Zobraziť celú galériu (1)
EVANNEX Tesla Accessories/Pinterest

Plány Tesly totiž smerujú k zlepšeniu situácie na Zemi, ktorú chce ochrániť aj rozšírením výroby elektriny pomocou alternatívnych zdrojov. Spomedzi mnohých spoločností je tá pod vedením Elona Muska jedna z mála, ktorá robí niekedy aj nie príliš zmysluplné veci pre „vyššie dobro“. Týmto prístupom si dokázala získať verných investorov. Tí už vedia, že ak sa niekto vydá na cestu spolu s Teslou, bude štedro odmenený.

Masová produkcia Modelu 3 je zatiaľ len víziou budúcnosti.

V porovnaní s renomovanými výrobcami klasických automobilov so spaľovacími motormi je Tesla len malou spoločnosťou, ktorá stále nenabehla na systém masovej výroby. Veď len nedávno sa jej podarilo dostať k tým najlepším dodávateľom, pretože základňa v Kalifornii je poriadne ďaleko od centra automobilového priemyslu, ktorý prekvitá najmä na strednom západe a juhu USA. Napredovanie vo výrobe Modelu 3 sa tak zatiaľ nekoná. Predpokladaných 1 500 kusov Modelu 3 vyrobených len počas septembra boli odvážnym plánom, ktorý, žiaľ, výrobca nedosiahol.

Nenechaj si ujsť
Alza spustila predaj elektromobilov Tesla už aj na Slovensku. Priprav si balík peňazí aj pre Model 3

Naďalej sa tak stretáva s obrovským dopytom a pomalou výrobou. Prechod k masovej produkcii elektromobilov Tesly je tak stále otázkou času a zrejme potrvá ešte dlhšie ako sa očakávalo. Aj takáto nelichotivá situácia však má svoje pozitíva. Spoločnosť stále nemá dostatok skúseností s veľkovýrobou. Miesto rýchlej a objemnej produkcie sa ale radšej zamerala na optimalizáciu, zdokonalenie a vylepšovanie výrobnej linky a procesov, ktoré jej v budúcnosti môžu pomôcť dosiahnuť cieľ.

Model 3 vyzerá z hľadiska výroby jednoduchšie ako Model S a X. Je tomu však skutočne tak?

Elegantné riešenie minimalistického interiéru a exteriéru Tesly Model 3 má svoje odôvodnenie. Menej prístrojov malo znamenať jednoduchšiu a rýchlejšiu výrobu, no prečo tomu tak nie je? Ostatní výrobcovia elektromobilov sa kvôli ich rýchlemu uvedeniu do premávky rozhodli len pozmeniť základy modelov so spaľovacími motormi. Vo výsledku ich novinky nedisponujú futuristickým interiérom ani exteriérom.

Model 3 má ale úplne nové základy, a teda nejde len o upravenú verziu konvenčného automobilu. Napriek jeho jednoduchosti sa však výrobca stretáva s problémom, ktorým je spôsob, akým sa tento elektromobil kompletizuje. Z dlhodobého hľadiska môže byť minimalistický dizajn tejto novinky užitočný, no počiatočná výroba sa musí ešte vyladiť, aby Tesla pristúpila k masovej produkcii. A práve to môže ešte istý čas potrvať.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú