Tesla porazená. Mercedesu ako prvému na svete povolili autonómnu jazdu, kedy do šoférovania nemusíš vôbec zasahovať
Elektrifikácia automobilového priemyslu je len časťou revolúcie tohto odvetvia, ktoré sa v posledných rokoch zásadne transformuje. Veľkou inováciou do budúcnosti je totiž nielen vývoj batériových vozidiel, ale aj autonómneho riadenia, ktoré môže byť jedného dňa schopné prevziať plnú kontrolu nad riadením aj bez zásahu vodiča.
Nasadenie najvyššieho 6. levelu autonómneho riadenia na cestách je však ešte len hudbou budúcnosti a väčšina automobiliek dnes vo vozidlách poskytuje najmä prvé 3 úrovne tohto riadenia. Aj taká Tesla dnes vo svojich elektromobiloch poskytuje autonómne riadenie 2. stupňa.
V Nemecku ju však prebehol domáci hráč, ktorý ako prvý na svete získal povolenie pre využitie 3. levelu autonómneho riadenia na diaľnici, kedy vodič nemusí do ovládania vozidla zasahovať, informuje Teslarati.
Tento míľnik dosiahol Mercedes-Benz, ktorý podľa tlačovej správy spoločnosti splnil ako prvý prísne požiadavky normy UN-R157 pre 3. level autonómneho riadenia.
Mercedes tromfol Teslu v dôležitej inovácii automobilov
Povolenie pre využitie tohto stupňa autonómneho riadenia vo vozidle udelil automobilke Nemecký federálny úrad pre motorovú dopravu, ktorý týmto povolením otvára Mercedesu brány pre využitie 3. stupňa aj na medzinárodných trhoch. Riadenie takého vozidla ale musia umožňovať aj vnútroštátne predpisy.
V Nemecku budú mať vodiči možnosť využiť tento systém až na 13 191 km diaľnic s vhodnými podmienkami. Práve táto krajina však bola prvou, ktorá zaviedla právne predpisy pre využitie tretieho levelu autonómneho riadenia na cestách už v roku 2017.

Doteraz najvyšší komerčne dostupný level autonómneho riadenia začne Mercedes poskytovať vo svojej vlajkovej lodi triedy S, kde bude implementovaný vo forme systému Drive Pilot už od prvej polovice budúceho roka.
Povolenie pre využitie tohto systému sa vzťahuje aj na elektromobil Mercedes-Benz EQS. Systém potom umožní vodičovi využiť autonómne riadenie, ktoré dokáže vykonávať úkony miesto neho pri rýchlosti do 60 km/h, pričom bude funkčný aj v hustej premávke či zhoršených situáciách na nemeckých diaľniciach.
Autonómne riadenie zvláda aj so snímačom, ktorý Musk odsúdil na zánik
Namiesto riadenia vozidla tak bude mať vodič voľné ruky a zatiaľ čo bude vozidlo šoférovať zaňho, môže si upraviť napríklad nastavenia na centrálnom displeji alebo sa venovať aj nakupovaniu, podotkol Mercedes v tlačovej správe. Samotný Drive Pilot pritom využíva technológiu LiDAR, ktorú ešte pred pár rokmi kritizoval sám Elon Musk.

„Každý, kto sa spolieha na LIDAR, je odsúdený na zánik. Sú to drahé senzory, ktoré sú zbytočné. Je to ako mať veľa drahých doplnkov. Ako keď je jeden z nich zlý, no vy ich máte veľa, je to smiešne, uvidíte,“ informoval pred 3 rokmi TechCrunch.
Napriek silnej kritike od najväčšieho vizionára modernej doby dokázal práve Mecedes-Benz so svojim systémom využívajúcim LiDAR poraziť na domácej pôde Teslu, ktorá je v oblasti autonómneho riadenia veľkým favoritom.
Riadenie využije precízne dáta z mnohých zdrojov a snímačov
Neprekvapivo sa však Drive Pilot nespolieha len na tento špičkový senzor, pre svoje fungovanie a autonómne riadenie 3. stupňa využíva tiež kameru v zadnom skle a mikrofón, čo využíva pre detekciu sirén a svetiel záchranných zložiek.
Okrem tohto bude systém monitorovať aj vlhkosť a šmykľavosť vozovky pomocou špeciálneho senzoru umiestneného v podbehu kolesa, aby dokázal čo najlepšie analyzovať jazdné podmienky.

K tomu mu pomôže digitálna HD mapa, ktorá poskytne systému Drive Pilot všetky kritické informácie o profile a geometrii cesty, ako aj dáta obsahujúce dopravné značenie alebo informácie o prácach na ceste či dopravných nehodách. Vďaka týmto informáciám tak bude môcť autonómne riadenie robiť počas jazdy na ceste rozhodnutia, ktoré zaistia bezpečnú jazdu pre celú posádku.
Vodiči by si však nemali pliesť 3. level autonómneho riadenia s tým najvyšším, pri ktorom nie je zo strany vodiča potrebný žiaden zásah. Tretí level totiž stále vyžaduje, aby vodič sledoval okolie pri jazde a v prípade potreby mohol do riadenia zasiahnuť.
Celkovo máme 6 levelov autonómneho riadenia. Tu je popis toho, čo musí auto na danej úrovni zvládnuť:
- Úroveň 0 – žiadni asistenti, všetky úlohy pri riadení vykonáva vodič
- Úroveň 1 – o riadenie sa stará vodič, auto však dokáže samo upravovať rýchlosť alebo disponuje systémom udržiavania v jazdných pruhoch
- Úroveň 2 – auto už dokáže na krátky čas prevziať kontrolu nad riadením, vodič musí byť neustále v pozore
- Úroveň 3 – na základe zvolenej trasy dokáže autopilot vykonávať všetky úkony miesto vodiča, vodič musí neustále sledovať okolie a zasiahnuť v prípade núdze
- Úroveň 4 – systém je schopný plne autonómnej jazdy, no v prípade krízovej situácie vozidlo zastaví a vodič nad ním preberá kontrolu
- Úroveň 5 – systém je schopný plne autonómnej jazdy, zvláda aj riešenie krízových situácií, vodič vo vozidle nie je potrebný
Prvá bola Honda. Narazila však na obmedzenia
Mercedes-Benz ale nebol historicky prvou automobilkou, ktorá poslala na cesty vozidlo vybavené 3. stupňom autonómneho riadenia. Vlastný model s týmto riadením totiž ešte na jar tohto roka dostala na cesty Honda, ktorá v ňom využila systém Honda Sensing Elite. Ten sa ocitol v Honde Legend.
NEPREHLIADNI
Žiadna Tesla ani „luxusný Nemec“. Prvá automobilka posiela na cestu auto s 3. úrovňou autonómneho riadenia
Na rozdiel od Mercedesu, ktorému sa otvára možnosť využitia Drive Pilot aj na medzinárodných cestách, Honda mohla svoje autonómne riadenie nasadiť len na cesty v domácom Japonsku. Taktiež tu bolo využitie systému značne limitované, nakoľko sa dostal len do 100 kusov Legendu.
Kľúčová vlastnosť, na základe ktorej bola systému Hodny udelená certifikácia tretej úrovne asistovanej jazdy, je schopnosť autonómneho vedenia vozidla v dopravnej zápche na diaľnici. Systém dokáže do rýchlosti 30 km/h plne viesť vozidlo v zápche, dokáže zrýchľovať, brzdiť a zatáčať bez toho, aby vodič musel dávať pozor.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Tesla sa v USA prepadla na dno, líder elektromobility má vážny problém

Elektromobilom namontujú výfuk. Stellantis má bizarný patent, ktorý vyrieši veľký problém áut

Svet kašle na spaľováky. Európania začali vo veľkom nakupovať elektromobily, USA riskuje krízu

Expertom sa podaril fyzikálny zázrak. Batérie budú mať 5-násobnú kapacitu

Zásadná zmena prepíše zákaz spaľovákov. EÚ zrejme povolí výnimku pre dva typy áut až do roku 2040
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Masová streľba na pláži: Oslavy Chanuky sa zmenili na krviprelievanie, hlásia 11 obetí
PREMIUMArpád Soltész otvorene: Viem si predstaviť, že Fico a Matovič budú tvoriť jednu koalíciu

Odborníčka prezrádza jednoduchý trik na „pokojné“ brucho. Uľavuje tráveniu, brzdí nafukovanie a zápal v čreve

Nočná mora protivzdušnej obrany: Nový „neviditeľný“ kamikadze dron má prúdový pohon a rýchlosť 510 km/h

Onkológ s 22-ročnou praxou prehovoril o chemikáliách v domácnosti. Bežné čistiace prostriedky spája s rakovinou
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Elektromobilom namontujú výfuk. Stellantis má bizarný patent, ktorý vyrieši veľký problém áut
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Slováci chcú palivo budúcnosti, je lacnejšie ako elektromobily. Má len jeden veľký problém
- Vedci našli gigantický poklad rekordných rozmerov. 1,5 biliónové riešenie pre elektromobily zničí spaľováky
-
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Elektromobilom namontujú výfuk. Stellantis má bizarný patent, ktorý vyrieši veľký problém áut
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Slováci chcú palivo budúcnosti, je lacnejšie ako elektromobily. Má len jeden veľký problém
- Zabudnutá značka áut sa vytratila zo slovenských ciest. Teraz chystá čudný model s dojazdom 1800 km
-
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Slováci chcú palivo budúcnosti, je lacnejšie ako elektromobily. Má len jeden veľký problém
- Výmysel Číňanov: Benzínové zariadenie dáva elektromobilom dojazd 1 400 km a nabíjanie za 12 minút
Predseda nemeckej strany vyzval na zrušenie zákazu spaľovacích motorov
Slovákov čaká vesmírne divadlo: Na oblohe sa ukáže až 120 meteorov za hodinu
Analytik má dobrú správu: Ceny pohonných látok budúci týždeň klesnú
Projekt STICS prinesie slovenským mestám a obciam smart riešenia
Nvidia uvažuje o zvýšení výrobných kapacít čipov určených na export do Číny
Erdogan vyzval Putina na obmedzené prímerie v rusko-ukrajinskom konflikte
Teplý december priniesol na Slovensku sériu rekordov. Maximálne teploty dosiahli vysoké hodnoty
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Masová streľba na pláži: Oslavy Chanuky sa zmenili na krviprelievanie, hlásia 11 obetí
PREMIUMArpád Soltész otvorene: Viem si predstaviť, že Fico a Matovič budú tvoriť jednu koalíciu

Odborníčka prezrádza jednoduchý trik na „pokojné“ brucho. Uľavuje tráveniu, brzdí nafukovanie a zápal v čreve

Nočná mora protivzdušnej obrany: Nový „neviditeľný“ kamikadze dron má prúdový pohon a rýchlosť 510 km/h

