Tesla porazená. Mercedesu ako prvému na svete povolili autonómnu jazdu, kedy do šoférovania nemusíš vôbec zasahovať
Elektrifikácia automobilového priemyslu je len časťou revolúcie tohto odvetvia, ktoré sa v posledných rokoch zásadne transformuje. Veľkou inováciou do budúcnosti je totiž nielen vývoj batériových vozidiel, ale aj autonómneho riadenia, ktoré môže byť jedného dňa schopné prevziať plnú kontrolu nad riadením aj bez zásahu vodiča.
Nasadenie najvyššieho 6. levelu autonómneho riadenia na cestách je však ešte len hudbou budúcnosti a väčšina automobiliek dnes vo vozidlách poskytuje najmä prvé 3 úrovne tohto riadenia. Aj taká Tesla dnes vo svojich elektromobiloch poskytuje autonómne riadenie 2. stupňa.
V Nemecku ju však prebehol domáci hráč, ktorý ako prvý na svete získal povolenie pre využitie 3. levelu autonómneho riadenia na diaľnici, kedy vodič nemusí do ovládania vozidla zasahovať, informuje Teslarati.
Tento míľnik dosiahol Mercedes-Benz, ktorý podľa tlačovej správy spoločnosti splnil ako prvý prísne požiadavky normy UN-R157 pre 3. level autonómneho riadenia.
Mercedes tromfol Teslu v dôležitej inovácii automobilov
Povolenie pre využitie tohto stupňa autonómneho riadenia vo vozidle udelil automobilke Nemecký federálny úrad pre motorovú dopravu, ktorý týmto povolením otvára Mercedesu brány pre využitie 3. stupňa aj na medzinárodných trhoch. Riadenie takého vozidla ale musia umožňovať aj vnútroštátne predpisy.
V Nemecku budú mať vodiči možnosť využiť tento systém až na 13 191 km diaľnic s vhodnými podmienkami. Práve táto krajina však bola prvou, ktorá zaviedla právne predpisy pre využitie tretieho levelu autonómneho riadenia na cestách už v roku 2017.

Doteraz najvyšší komerčne dostupný level autonómneho riadenia začne Mercedes poskytovať vo svojej vlajkovej lodi triedy S, kde bude implementovaný vo forme systému Drive Pilot už od prvej polovice budúceho roka.
Povolenie pre využitie tohto systému sa vzťahuje aj na elektromobil Mercedes-Benz EQS. Systém potom umožní vodičovi využiť autonómne riadenie, ktoré dokáže vykonávať úkony miesto neho pri rýchlosti do 60 km/h, pričom bude funkčný aj v hustej premávke či zhoršených situáciách na nemeckých diaľniciach.
Autonómne riadenie zvláda aj so snímačom, ktorý Musk odsúdil na zánik
Namiesto riadenia vozidla tak bude mať vodič voľné ruky a zatiaľ čo bude vozidlo šoférovať zaňho, môže si upraviť napríklad nastavenia na centrálnom displeji alebo sa venovať aj nakupovaniu, podotkol Mercedes v tlačovej správe. Samotný Drive Pilot pritom využíva technológiu LiDAR, ktorú ešte pred pár rokmi kritizoval sám Elon Musk.

„Každý, kto sa spolieha na LIDAR, je odsúdený na zánik. Sú to drahé senzory, ktoré sú zbytočné. Je to ako mať veľa drahých doplnkov. Ako keď je jeden z nich zlý, no vy ich máte veľa, je to smiešne, uvidíte,“ informoval pred 3 rokmi TechCrunch.
Napriek silnej kritike od najväčšieho vizionára modernej doby dokázal práve Mecedes-Benz so svojim systémom využívajúcim LiDAR poraziť na domácej pôde Teslu, ktorá je v oblasti autonómneho riadenia veľkým favoritom.
Riadenie využije precízne dáta z mnohých zdrojov a snímačov
Neprekvapivo sa však Drive Pilot nespolieha len na tento špičkový senzor, pre svoje fungovanie a autonómne riadenie 3. stupňa využíva tiež kameru v zadnom skle a mikrofón, čo využíva pre detekciu sirén a svetiel záchranných zložiek.
Okrem tohto bude systém monitorovať aj vlhkosť a šmykľavosť vozovky pomocou špeciálneho senzoru umiestneného v podbehu kolesa, aby dokázal čo najlepšie analyzovať jazdné podmienky.

K tomu mu pomôže digitálna HD mapa, ktorá poskytne systému Drive Pilot všetky kritické informácie o profile a geometrii cesty, ako aj dáta obsahujúce dopravné značenie alebo informácie o prácach na ceste či dopravných nehodách. Vďaka týmto informáciám tak bude môcť autonómne riadenie robiť počas jazdy na ceste rozhodnutia, ktoré zaistia bezpečnú jazdu pre celú posádku.
Vodiči by si však nemali pliesť 3. level autonómneho riadenia s tým najvyšším, pri ktorom nie je zo strany vodiča potrebný žiaden zásah. Tretí level totiž stále vyžaduje, aby vodič sledoval okolie pri jazde a v prípade potreby mohol do riadenia zasiahnuť.
Celkovo máme 6 levelov autonómneho riadenia. Tu je popis toho, čo musí auto na danej úrovni zvládnuť:
- Úroveň 0 – žiadni asistenti, všetky úlohy pri riadení vykonáva vodič
- Úroveň 1 – o riadenie sa stará vodič, auto však dokáže samo upravovať rýchlosť alebo disponuje systémom udržiavania v jazdných pruhoch
- Úroveň 2 – auto už dokáže na krátky čas prevziať kontrolu nad riadením, vodič musí byť neustále v pozore
- Úroveň 3 – na základe zvolenej trasy dokáže autopilot vykonávať všetky úkony miesto vodiča, vodič musí neustále sledovať okolie a zasiahnuť v prípade núdze
- Úroveň 4 – systém je schopný plne autonómnej jazdy, no v prípade krízovej situácie vozidlo zastaví a vodič nad ním preberá kontrolu
- Úroveň 5 – systém je schopný plne autonómnej jazdy, zvláda aj riešenie krízových situácií, vodič vo vozidle nie je potrebný
Prvá bola Honda. Narazila však na obmedzenia
Mercedes-Benz ale nebol historicky prvou automobilkou, ktorá poslala na cesty vozidlo vybavené 3. stupňom autonómneho riadenia. Vlastný model s týmto riadením totiž ešte na jar tohto roka dostala na cesty Honda, ktorá v ňom využila systém Honda Sensing Elite. Ten sa ocitol v Honde Legend.
NEPREHLIADNI
Žiadna Tesla ani „luxusný Nemec“. Prvá automobilka posiela na cestu auto s 3. úrovňou autonómneho riadenia
Na rozdiel od Mercedesu, ktorému sa otvára možnosť využitia Drive Pilot aj na medzinárodných cestách, Honda mohla svoje autonómne riadenie nasadiť len na cesty v domácom Japonsku. Taktiež tu bolo využitie systému značne limitované, nakoľko sa dostal len do 100 kusov Legendu.
Kľúčová vlastnosť, na základe ktorej bola systému Hodny udelená certifikácia tretej úrovne asistovanej jazdy, je schopnosť autonómneho vedenia vozidla v dopravnej zápche na diaľnici. Systém dokáže do rýchlosti 30 km/h plne viesť vozidlo v zápche, dokáže zrýchľovať, brzdiť a zatáčať bez toho, aby vodič musel dávať pozor.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)

Slováci ešte nič rýchlejšie nevyrábali. Porsche predstavilo najsilnejší model vo svojej histórii, má 1 150 koní

Vodíková pomsta: Technológia, ktorú sme odpísali, sa vracia v najväčšom štýle

Európska únia vzkriesi zabudnutý pohon áut. Naleje milióny do alternatívnych palív, aby zabila spaľováky

Budúcnosť je elektrická: Nový vynález dramaticky predĺži dojazd elektromobilov aj životnosť ich batérií
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

MIMORIADNE: Európska komisia spúšťa proces infringementu proti Slovensku

NOVÝ PRIESKUM: PS na vrchole, SNS vypadáva z parlamentu. Jedna strana je jazýčkom na váhach

Poslankyňa Smeru-SD náhle končí v parlamente. Vzdala sa mandátu

7 rokov hanby a 1,7 milióna eur v betóne. Stredoslovenské mesto konečne prelomilo kliatbu rozostavanej plavárne

ÚBOK spustil masívnu operáciu „DALLAS“. Policajti zasahujú vo viacerých krajoch
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Európska únia vzkriesi zabudnutý pohon áut. Naleje milióny do alternatívnych palív, aby zabila spaľováky
- Budúcnosť je elektrická: Nový vynález dramaticky predĺži dojazd elektromobilov aj životnosť ich batérií
- Pohon budúcnosti dostal facku. V Poľsku sa naraz pokazilo 25 autobusov, postihla ich záhadná porucha
- Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
- Slováci ešte nič rýchlejšie nevyrábali. Porsche predstavilo najsilnejší model vo svojej histórii, má 1 150 koní
-
- Európska únia vzkriesi zabudnutý pohon áut. Naleje milióny do alternatívnych palív, aby zabila spaľováky
- Pohon budúcnosti dostal facku. V Poľsku sa naraz pokazilo 25 autobusov, postihla ich záhadná porucha
- Budúcnosť je elektrická: Nový vynález dramaticky predĺži dojazd elektromobilov aj životnosť ich batérií
- Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
- Vodíková pomsta: Technológia, ktorú sme odpísali, sa vracia v najväčšom štýle
-
- Pohon budúcnosti dostal facku. V Poľsku sa naraz pokazilo 25 autobusov, postihla ich záhadná porucha
- Budúcnosť je elektrická: Nový vynález dramaticky predĺži dojazd elektromobilov aj životnosť ich batérií
- Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
- Štát ide po vodičoch: Zmeny pocítia všetci Slováci, za rýchlosť sa bude trestať prísnejšie (PREHĽAD)
- Európska únia vzkriesi zabudnutý pohon áut. Naleje milióny do alternatívnych palív, aby zabila spaľováky
USA radšej mlčia, Brusel ho ešte ani nevidel. Čo sa skrýva za „mierovým plánom“ pre Ukrajinu?
NATO sa pripravuje na najhoršie. Holandsko posiela na Východ vojakov aj rakety
Slovenským domácnostiam hrozí výrazné zdraženie elektriny. Vláda nie je pripravená, tvrdí SaS
Čína úplne rozdupala Európu. Tento rok vyrobí podľa analytika šialené množstvo elektromobilov
Došla im trpezlivosť. Európsky štát vyhral spor proti Mete, tá teraz musí zaplatiť astronomickú sumu
OFICIÁLNE: Slovenský trh má nového lídra. Slávny operátor dosiahol najvyšší počet zákazníkov
NVIDIA opäť láme rekordy. Vďaka AI zarába také peniaze, o akých sa iným firmám ani nesnívalo
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

MIMORIADNE: Európska komisia spúšťa proces infringementu proti Slovensku

NOVÝ PRIESKUM: PS na vrchole, SNS vypadáva z parlamentu. Jedna strana je jazýčkom na váhach

Poslankyňa Smeru-SD náhle končí v parlamente. Vzdala sa mandátu

7 rokov hanby a 1,7 milióna eur v betóne. Stredoslovenské mesto konečne prelomilo kliatbu rozostavanej plavárne

