Tesla porazená. Mercedesu ako prvému na svete povolili autonómnu jazdu, kedy do šoférovania nemusíš vôbec zasahovať
Elektrifikácia automobilového priemyslu je len časťou revolúcie tohto odvetvia, ktoré sa v posledných rokoch zásadne transformuje. Veľkou inováciou do budúcnosti je totiž nielen vývoj batériových vozidiel, ale aj autonómneho riadenia, ktoré môže byť jedného dňa schopné prevziať plnú kontrolu nad riadením aj bez zásahu vodiča.
Nasadenie najvyššieho 6. levelu autonómneho riadenia na cestách je však ešte len hudbou budúcnosti a väčšina automobiliek dnes vo vozidlách poskytuje najmä prvé 3 úrovne tohto riadenia. Aj taká Tesla dnes vo svojich elektromobiloch poskytuje autonómne riadenie 2. stupňa.
V Nemecku ju však prebehol domáci hráč, ktorý ako prvý na svete získal povolenie pre využitie 3. levelu autonómneho riadenia na diaľnici, kedy vodič nemusí do ovládania vozidla zasahovať, informuje Teslarati.
Tento míľnik dosiahol Mercedes-Benz, ktorý podľa tlačovej správy spoločnosti splnil ako prvý prísne požiadavky normy UN-R157 pre 3. level autonómneho riadenia.
Mercedes tromfol Teslu v dôležitej inovácii automobilov
Povolenie pre využitie tohto stupňa autonómneho riadenia vo vozidle udelil automobilke Nemecký federálny úrad pre motorovú dopravu, ktorý týmto povolením otvára Mercedesu brány pre využitie 3. stupňa aj na medzinárodných trhoch. Riadenie takého vozidla ale musia umožňovať aj vnútroštátne predpisy.
V Nemecku budú mať vodiči možnosť využiť tento systém až na 13 191 km diaľnic s vhodnými podmienkami. Práve táto krajina však bola prvou, ktorá zaviedla právne predpisy pre využitie tretieho levelu autonómneho riadenia na cestách už v roku 2017.

Doteraz najvyšší komerčne dostupný level autonómneho riadenia začne Mercedes poskytovať vo svojej vlajkovej lodi triedy S, kde bude implementovaný vo forme systému Drive Pilot už od prvej polovice budúceho roka.
Povolenie pre využitie tohto systému sa vzťahuje aj na elektromobil Mercedes-Benz EQS. Systém potom umožní vodičovi využiť autonómne riadenie, ktoré dokáže vykonávať úkony miesto neho pri rýchlosti do 60 km/h, pričom bude funkčný aj v hustej premávke či zhoršených situáciách na nemeckých diaľniciach.
Autonómne riadenie zvláda aj so snímačom, ktorý Musk odsúdil na zánik
Namiesto riadenia vozidla tak bude mať vodič voľné ruky a zatiaľ čo bude vozidlo šoférovať zaňho, môže si upraviť napríklad nastavenia na centrálnom displeji alebo sa venovať aj nakupovaniu, podotkol Mercedes v tlačovej správe. Samotný Drive Pilot pritom využíva technológiu LiDAR, ktorú ešte pred pár rokmi kritizoval sám Elon Musk.

„Každý, kto sa spolieha na LIDAR, je odsúdený na zánik. Sú to drahé senzory, ktoré sú zbytočné. Je to ako mať veľa drahých doplnkov. Ako keď je jeden z nich zlý, no vy ich máte veľa, je to smiešne, uvidíte,“ informoval pred 3 rokmi TechCrunch.
Napriek silnej kritike od najväčšieho vizionára modernej doby dokázal práve Mecedes-Benz so svojim systémom využívajúcim LiDAR poraziť na domácej pôde Teslu, ktorá je v oblasti autonómneho riadenia veľkým favoritom.
Riadenie využije precízne dáta z mnohých zdrojov a snímačov
Neprekvapivo sa však Drive Pilot nespolieha len na tento špičkový senzor, pre svoje fungovanie a autonómne riadenie 3. stupňa využíva tiež kameru v zadnom skle a mikrofón, čo využíva pre detekciu sirén a svetiel záchranných zložiek.
Okrem tohto bude systém monitorovať aj vlhkosť a šmykľavosť vozovky pomocou špeciálneho senzoru umiestneného v podbehu kolesa, aby dokázal čo najlepšie analyzovať jazdné podmienky.

K tomu mu pomôže digitálna HD mapa, ktorá poskytne systému Drive Pilot všetky kritické informácie o profile a geometrii cesty, ako aj dáta obsahujúce dopravné značenie alebo informácie o prácach na ceste či dopravných nehodách. Vďaka týmto informáciám tak bude môcť autonómne riadenie robiť počas jazdy na ceste rozhodnutia, ktoré zaistia bezpečnú jazdu pre celú posádku.
Vodiči by si však nemali pliesť 3. level autonómneho riadenia s tým najvyšším, pri ktorom nie je zo strany vodiča potrebný žiaden zásah. Tretí level totiž stále vyžaduje, aby vodič sledoval okolie pri jazde a v prípade potreby mohol do riadenia zasiahnuť.
Celkovo máme 6 levelov autonómneho riadenia. Tu je popis toho, čo musí auto na danej úrovni zvládnuť:
- Úroveň 0 – žiadni asistenti, všetky úlohy pri riadení vykonáva vodič
- Úroveň 1 – o riadenie sa stará vodič, auto však dokáže samo upravovať rýchlosť alebo disponuje systémom udržiavania v jazdných pruhoch
- Úroveň 2 – auto už dokáže na krátky čas prevziať kontrolu nad riadením, vodič musí byť neustále v pozore
- Úroveň 3 – na základe zvolenej trasy dokáže autopilot vykonávať všetky úkony miesto vodiča, vodič musí neustále sledovať okolie a zasiahnuť v prípade núdze
- Úroveň 4 – systém je schopný plne autonómnej jazdy, no v prípade krízovej situácie vozidlo zastaví a vodič nad ním preberá kontrolu
- Úroveň 5 – systém je schopný plne autonómnej jazdy, zvláda aj riešenie krízových situácií, vodič vo vozidle nie je potrebný
Prvá bola Honda. Narazila však na obmedzenia
Mercedes-Benz ale nebol historicky prvou automobilkou, ktorá poslala na cesty vozidlo vybavené 3. stupňom autonómneho riadenia. Vlastný model s týmto riadením totiž ešte na jar tohto roka dostala na cesty Honda, ktorá v ňom využila systém Honda Sensing Elite. Ten sa ocitol v Honde Legend.

Žiadna Tesla ani „luxusný Nemec“. Prvá automobilka posiela na cestu auto s 3. úrovňou autonómneho riadenia 
Na rozdiel od Mercedesu, ktorému sa otvára možnosť využitia Drive Pilot aj na medzinárodných cestách, Honda mohla svoje autonómne riadenie nasadiť len na cesty v domácom Japonsku. Taktiež tu bolo využitie systému značne limitované, nakoľko sa dostal len do 100 kusov Legendu.
Kľúčová vlastnosť, na základe ktorej bola systému Hodny udelená certifikácia tretej úrovne asistovanej jazdy, je schopnosť autonómneho vedenia vozidla v dopravnej zápche na diaľnici. Systém dokáže do rýchlosti 30 km/h plne viesť vozidlo v zápche, dokáže zrýchľovať, brzdiť a zatáčať bez toho, aby vodič musel dávať pozor.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Európske automobilky stoja pred kontroverzným krokom. Číňania prišli s taktikou, ktorá ich môže zničiť

Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho

O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe

Japonci ukázali budúcnosť áut. Na kritickú vec ale totálne zabudli

Slováci sa „zobúdzajú“. Predaje elektromobilov rekordne rastú, dôvod ale prekvapí
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Dom s pozemkom a príslušenstvom za 28 000 eur. Štát predáva nepotrebný majetok

Európska komisia stráca trpezlivosť: Slovensko, Poľsko a Maďarsko môžu čeliť žalobe

Finančné príspevky pre zdravotníkov dostali zelenú. Mesačne si prilepšia o stovky eur

„Neobjednali sme si 280 kíl čokolády.“ Blanárov rezort reaguje na kritiku Holečkovej

Putin mení tón po 3 rokoch vojny na Ukrajine. Z triumfálnej invázie je mierová misia
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
- 
					- VIDEO: Zbláznila sa Čína? Neuveríš, čím pokryli celé pohorie
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Pochopili, že ubližujú sami sebe. Bohatá krajina chce okamžite zrušiť clá na elektromobily z Číny
- Spaľováky skončili. Čína a Nissan vyvrátili mýtus o špinavej výrobe elektromobilov, ktorý vykrikujú aj Slováci
- Toyota varuje celý svet. Elektromobily spôsobia veľké problémy, existujú aj alternatívne pohony
 
- 
					- VIDEO: Zbláznila sa Čína? Neuveríš, čím pokryli celé pohorie
- Pochopili, že ubližujú sami sebe. Bohatá krajina chce okamžite zrušiť clá na elektromobily z Číny
- Slováci sa „zobúdzajú“. Predaje elektromobilov rekordne rastú, dôvod ale prekvapí
- Spaľováky skončili. Čína a Nissan vyvrátili mýtus o špinavej výrobe elektromobilov, ktorý vykrikujú aj Slováci
- Toyota varuje celý svet. Elektromobily spôsobia veľké problémy, existujú aj alternatívne pohony
 
- 
				- Pochopili, že ubližujú sami sebe. Bohatá krajina chce okamžite zrušiť clá na elektromobily z Číny
- VIDEO: Zbláznila sa Čína? Neuveríš, čím pokryli celé pohorie
- EÚ ide po vodičoch. Drastické zmeny pocítia aj Slováci, za toto ti môžu zobrať vodičák (PREHĽAD)
- Toyota varuje celý svet. Elektromobily spôsobia veľké problémy, existujú aj alternatívne pohony
- Ušetrí 37 500 litrov nafty. Liebherr testuje prvý nakladač s podceňovaným pohonom budúcnosti
 
Slováci dávajú bohom spaľovákom. Elektrické autá u nás raketovo rastú, no máme veľký problém
Spojenec Ruska sa pustil do USA a varuje pred novou hrozbou. Ste pokrytci, odkazuje
Európsky Detroit má problém. Slovenský automobilový priemysel sa dostal do slepej uličky
Svetová elita ničí Zem. Oxfam odhalil katastrofálne rozdiely v emisiách
To, čo Nvidia dokázala, nemá v histórii obdoby. Svet financií stojí v nemom úžase
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Dom s pozemkom a príslušenstvom za 28 000 eur. Štát predáva nepotrebný majetok

Európska komisia stráca trpezlivosť: Slovensko, Poľsko a Maďarsko môžu čeliť žalobe

Finančné príspevky pre zdravotníkov dostali zelenú. Mesačne si prilepšia o stovky eur

„Neobjednali sme si 280 kíl čokolády.“ Blanárov rezort reaguje na kritiku Holečkovej

 
				
			 
				 
				 
                 
				 
				 
				
 
		