Európania úplne prestali kupovať Teslu. Muska nespasilo ani jeho eso z rukáva
Tesla sa v Európe topí v čoraz väčších problémoch. Prvé údaje o marcových dodávkach v niektorých krajinách naznačujú, že aj napriek uvedeniu modernizovaného Modelu Y sa pokles predaja elektrických áut tejto značky prehlbuje, píše o téme Electrek.
Už prvé dva mesiace roka 2025 boli pre Teslu v Európe mimoriadne slabé. Minulý týždeň sa objavili správy o tom, že predaj medziročne klesol o 43 % v porovnaní s už tak náročným rokom 2024. Paradoxne, trh s elektromobilmi v Európe pritom vzrástol o 31 %.
Katastrofa pokračuje
V marci začala Tesla dodávať aktualizovaný Model Y, čo mnohí považovali za potenciálnu záchranu predaja. No prvé dáta z krajín, ktoré už zverejnili štatistiky, ukazujú, že situácia sa zatiaľ nelepší:
-
Francúzsko: 3 159 dodaných vozidiel, čo predstavuje pokles o 37 % oproti marcu 2024 a 41 % za celý prvý kvartál
-
Holandsko: 1 536 vozidiel, pokles o 61 % oproti marcu 2024 a 50 % v Q1
-
Švédsko: 911 vozidiel, pokles o 64 % oproti marcu 2024 a 55 % v Q1
-
Rakúsko: 815 vozidiel, pokles o 34 % oproti marcu 2024 a 48 % v Q1
-
Portugalsko: 1 209 vozidiel, mierny nárast o 2 % oproti marcu 2024, ale celkový pokles o 26 % v Q1
-
Nórsko: 2 211 vozidiel, pokles o 1 % oproti marcu 2024 a 25 % v Q1
Aj keď Tesla v marci využila objednávky, ktoré sa nazbierali od januára, a rozbehla dodávky nového Modelu Y, stále neponúkla verziu s pohonom zadných kolies (RWD). Tá by mohla byť cenovo dostupnejšia a potenciálne prilákať viac zákazníkov.
Otázkou však zostáva, nakoľko to pomôže a ako dlho vydrží tento efekt. V Číne, kde sú už všetky verzie Modelu Y k dispozícii, Tesla musela ponúknuť stimuly na podporu predaja.
Tesla a poškodenie značky v Európe
Existuje silný argument, že klesajúce čísla v Európe nesúvisia len s prechodom na nový Model Y, ale aj s oslabením značky Tesla. Spoločnosť síce koncom roka 2024 výrazne zlacnila staré modely, čo viedlo k ich rýchlemu vypredaniu, no nová verzia zatiaľ nezaznamenala očakávaný rast.
Diskusie medzi akcionármi Tesly sa často točia okolo otázky, či je pokles predaja len dočasným javom spôsobeným modelovou výmenou, alebo dlhodobým problémom. Hoci druhý kvartál by mohol priniesť jasnejší obraz, kompletné hodnotenie situácie zrejme uvidíme až v treťom kvartáli 2025.
Zatiaľ to však vyzerá, že predaj Tesly v Európe v prvom štvrťroku medziročne klesne o približne 40 %, a to na trhu, kde dopyt po elektromobiloch ako celku rastie. Tento pokles možno pripísať kombinácii problémov so značkou a prechodom na nový Model Y. Tesla tak bude musieť v Európe ešte poriadne zabojovať, aby zvrátila tento negatívny trend.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
Klinec do rakvy spaľovákom. Elektrický Mercedes prešiel v teste viac ako 1300 km bez nabíjania
Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slováci prídu o 3 dni pracovného pokoja. Po kritike opozície a cirkvi je v hre náhrada za 6. január
Päť potravín, ktoré ničia tvoj mozog: Lekárka odhalila, čo nikdy neje, preto zostáva mladá a plná energie
Mozgová hmla ťa oberá o schopnosť myslieť. Lekár odhalil štyri jednoduché riešenia
Nespavosť devastuje telo aj myseľ, varujú odborníci. Vedci odhalili desivú pravdu o nedostatku spánku
Rusko simulovalo raketový útok na Poľsko. Vojenské cvičenie Zapad-2025 vyvolalo obavy z eskalácie v NATO
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
- Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
Slováci v tom majú jasno: Táto vec najviac znečisťuje ovzdušie v našej krajine
Americký gigant má na krku vážny problém. Na pôde východnej mocnosti porušil dôležitý zákon
Izolujú sa od sveta. Táto krajina svoj jadrový status zakotvila v zákone, Západ je v obavách
Klimatický šok: Fosílne palivá ich devastujú, verný spojenec Západu stojí pred nezvratnou skazou
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP