Elektromobily, čistá energia a alternatívne zdroje sú horúcimi témami dneška, ktoré sa môžu zdať ako svetlá budúcnosť pre našu Zem. Rozmach elektrických automobilov v posledných rokoch je zreteľný, pričom medzi najväčších inovátorov v tomto priemysle patrí Tesla. Model S spoločnosti Elona Muska má aj napriek elektrickému pohonu výrazný vplyv na životné prostredie, ktoré je čoraz viac znečistené. 

Sleduj Fontech.sk aj na Facebooku, YouTube a Instagrame!

Po prečítaní nadpisu si si možno pomyslel, že ide o nejaký nezmysel. Tesla Model S však skutočne nepriaznivo vplýva na naše životné prostredie produkciou emisií, avšak nepriamou cestou počas výroby. Výskumníci z Massachusettského technologického inštitútu (MIT) sa pustili do testov, v ktorých porovnávali 3 automobily. Mimo Modelu S si vo výskume zobrali na mušku aj nové BMW 750 xDrive a rozmerovo malé Mitshubishi Mirage. U všetkých troch modelov skúmali emisie, ktoré sa kvôli nim dostanú do ovzdušia.

Model S nie je až tak ekologický

Z logického hľadiska by Model S mal produkovať nulové emisie, keďže jeho pohonným ústrojenstvom je elektromotor napájaný akumulátormi. Test MIT však nebral do úvahy škodlivý vplyv týchto áut počas ich jazdy na cestách, ale počas výrobného a životného cyklu. Zaznamenané údaje vedci prepočítavali na 1 prejdený kilometer. Vo výsledkoch najhoršie dopadlo BWM 750 xDrive, ktoré len nepriamym spôsobom vyprodukuje až 385 g CO2 na 1 km. Prekvapivo sa na druhom mieste neumiestnilo malé Mitshubishi so 192 g CO2/km, ale „ekologická“ Tesla Model S s 226 g emisií na 1 km. Všetko tkvie vo výrobnom procese celého automobilu a jeho jednotlivých komponentoch.

tesla model s

Nenechaj si ujsť
Tesla zaznamenala najväčšiu stratu v histórii. Výrazne znižuje výrobu najlepších elektromobilov

Výroba každého produktu, vrátane elektromobilu, stojí nielen čas, ale najmä energie, ktoré sú aktuálne stále vyrábané nie príliš ekologickým spôsobom. V USA je elektrická energia momentálne z veľkej časti vyrábaná najmä v tepelných elektrárňach, ktoré sú zásobované uhlím. Práve kvôli tomuto zdroju sa do ovzdušia vypúšťa ohromné množstvo oxidu uhličitého, ktoré situáciu s klimatickými zmenami rozhodne nezlepšuje. Elektromotor Tesly Model S navyše musí byť napájaný akumulátormi, ktoré sú kvôli hmotnosti vozidla a jeho rozmerom taktiež poriadne veľké.

Výroba akumulátorov si pýta svoju daň

K výrobe tohto zdroja energie sú však potrebné ďalšie látky, ktorých ťažba či výroba opäť negatívne vplýva na prírodu vôkol nás. Mimo lítia sa v akumulátoroch Modelu S nachádza aj kobalt, ktorý sa do výroby dodáva vo forme prášku. Počas produkcie tohto materiálu sa využíva proces redukcie oxidu kobaltnato-kobaltitého oxidom uhoľnatým, pričom je vedľajším produktom aj škodlivý oxid uhličitý.

Ceny kobaltu navyše prudko rastú a odhaduje sa, že jeho svetové zásoby budú takmer vyčerpané už do konca tohto storočia. Tesla Model S je tak napriek ekologickému pohonu nepriamym producentom emisií, ktoré škodia nielen prírode, ale aj nám ľuďom. Pri prepočte 226 g CO2/km na spotrebované palivo zistili výskumníci z MIT, že Tesla Model S na 100 km „zožerie“ až 9,5 l benzínu. Vzhľadom na hmotnosť a mohutnosť tohto elektromobilu však ide o celkom reálnu hodnotu, teda pokiaľ by ho miesto elektromotora poháňal spaľovací motor.

 

Ani takto na pohľad neškodný Model S nie je teda úplne bez viny. Počas jazdy na cestách síce nevyprodukuje žiadne škodlivé emisie, no to sa už nedá povedať o procese výroby a spôsobe získavania elektriny pre akumulátory. Vzhľadom na to, že sa elektromobily stále vo svete poriadne nepresadili, je tak stále realitou, že veľkú časť CO2 budú do ovzdušia vypúšťať spaľovacie motory automobilov.

Aká je tvoja reakcia?
Milujem to
0%
Páči sa mi to
80%
Chcem to
0%
Mám to
0%
Nepáči sa mi to
20%
Neznášam to
0%
O autorovi
Matúš Mitro
Milovník nových technológií, obzvlášť tých zo sveta smartfónov, ktoré mu učarovali už poriadne dávno. Má rád dobrú hudbu, nepohrdne kvalitným filmom, ale ani debatou o rôznych inováciách. Kontakt: [email protected]
  • Spout

    pekne!

  • yetam

    to čo je za blbé porovnanie nepriamo vyprodukovaného CO2? veď porovnávajme priame aj nepriame spolu toho vyprodukuje BMW 750 o 60% viac ako tesla… exiastuje auto so spalovacím motorom, ktoré bolo vyrobené tak ekologicky že vyprodukuje celkovo menej CO2 ako elektormobil?

    • asdf

      Tiez mi to nejde do hlavy, preco tolko porovnavaju emisie hotoveho spalovacieho auta vs emisie na vyrobu elektrickeho auta.
      Takisto sa takmer nikdy nespomina fakt, ze ludia v mestach by mohli zit v cistom ovzdusi…

  • Juro

    Podľa mňa je toto tiež blbosť. Nikde neuviedli koľko km ma dané auto najazdit. Čím viac bude tesla jazdiť bude úspora na CO2 klesať viac ako hocijaký spaľovací motor ktorý produkuje CO2 počas celej prevádzky. Tiež je vyrobený, možno viac ekologicky ale po 100 000km bude čísla úplne neporovnateľne. Možno sa dá namietať že elektrina sa vyrába v tepelných elektrárňach, ale pre porovnanie u nás je už len jedna zvyšok bud jadro alebo vodné. Tým pádom u nás není produkcia CO2 teslou taká zlá ako napr v USA

  • Stanislav StenLi Trnik

    Nasiel niekto zdroj toho vyskumu kde by sa uvadzali klucove hodnoty ako pocet najazdenych km atd? Poprosim link. Ja som ho nenasiel.

  • Jan Adamcak

    Vedci z MIT sa ozvali… A nie su stastni z takehoto zneuzivania ich vyskumu…
    P.S.: ak neide otvorit clanok, tak si ho vygooglite, google obchadza spoplatnenie na ft.com

    https://www.ft.com/content/d14b6c8a-c61e-11e7-b2bb-322b2cb39656

  • Lordken

    zdroj?

    Vyskumnici z MIT dostali objednavku na studiu od fordu alebo koho, tak to vyzera.

    A to ze tam rataju aj to, ze maju najvacsi podiel elektriny z tepelnych elektrarni ako nejaka rozvojova krajina je fakt fail. Mali by sa zamerat na vystavbu atomoviek (elektrarni, zbrani maju dost) alebo inych „zelensich“ elektrarni.

    Dalsia vec, ze pri tychto roznych „studiach“ sa dost casto zvykne brat do uvahy ako sa elektrina vyraba (vid rozvojove staty s vysokym tepelnym podielom, tam ten vysledok potom vyzera lepsie ako v civilizovanej krajine) ale pri spalovacich motoroch sa bere do uvahy len samotna spotreba auta, ale to ze sa ten benzin/diesel musi vyrobit, doviest z rafinerky atd to sa elegantne vynecha lebo potom nevyjdu cisla…

    Jasne ze dnesne akumulatory su naprd, pokial nedokazeme uskladnit energiu efektivnejsie tak to bude brzdit nie len elektromobily.

    A ten nadpis zase jak na topkach alebo bombasticky clanok pre deti. To je problem napisat seriozny titulok?