Tesla tvrdí, že jej revolučný autopilot je pripravený dobyť Európu. Má to však háčik
Tesla už druhýkrát predvádza svoje Full Self-Driving (FSD) schopnosti v európskom veľkomeste a po Paríži prichádza teraz Rím. V časozbernom videu automobil prechádza jednou z najnáročnejších dopravných sietí v Európe bez zásahu vodiča. Zdá sa, že Elon Musk a jeho tím sú presvedčení, že systém je pripravený aj pre starý kontinent. Naopak, európski regulátori ešte stále neukázali zelenú, informuje InsideEvs.
V Paríži sa Tesla ukázala na jednom z najchaotickejších miest, okolo Arc de Triomphe, kde sa stretáva dvanásť rušných ciest bez jasného pruhovania. Video pôsobilo ako demonštrácia schopnosti FSD zvládnuť aj to najhoršie, čo európske cesty ponúkajú.
Rím bol zvolený tiež cielene, pretože má úzke uličky, kockované dlažby, húfy skútrov a temperamentní talianski vodiči predstavujú ďalšiu úroveň výzvy. Pre väčšinu šoférov je Rím nočnou morou, pre Teslu testovacím polygónom.
FSD Supervised can handle Arc de Triomphe no problem
If there is a bigger roundabout in France, please let us know in the comments ?
Pending regulatory approval pic.twitter.com/IPR0jLiOW7
— Tesla Europe & Middle East (@teslaeurope) May 16, 2025
Musk posiela Teslu do boja s európskou byrokraciou
Elon Musk pritom nešetrí kritikou na adresu európskych regulačných orgánov, najmä holandských úradov a širších inštitúcií EÚ. „Je to veľmi frustrujúce,“ uviedol Musk a tvrdí, že FSD podľa interných údajov Tesly znižuje riziko zranení štvornásobne a je desaťkrát menej náchylný na haváriu ako ľudský vodič. Napriek týmto tvrdeniam ostáva proces schvaľovania v EÚ komplikovaný a pomalý.
Jedným z dôvodov je rozdielny právny rámec v porovnaní s USA. V Európe je momentálne legálne len takzvané Level 2 autonómne riadenie, teda auto síce môže meniť pruhy či pribrzdiť, ale vodič musí byť neustále pripravený zasiahnuť. Úplne bezdotykové riadenie zatiaľ povolené nie je, a to aj kvôli otázkam zodpovednosti v prípade nehody.
Výnimkou je Mercedes-Benz, ktorý ako prvý dostal povolenie na Level 3 systém Drive Pilot. Ten umožňuje vodičovi odložiť ruky z volantu do rýchlosti 95 km/h, ale len na nemeckých diaľniciach. Mercedes navyše používa redundantné systémy, napríklad duálne okruhy pre brzdy či riadenie, aby bola zaistená bezpečnosť aj pri poruche jedného z prvkov. Dôležitú úlohu hrá aj Lidar, teda laserový snímač okolia, ktorý v Tesle chýba.
Tesla sa spolieha výlučne na kamery a pokročilé neurónové siete, ktoré bežia na superpočítačoch. Práve absencia Lidar a radar systémov je jedným z faktorov, ktorý môže v očiach regulátorov pôsobiť ako nedostatočná bezpečnostná výbava. Samotní regulátori sa zatiaľ verejne k prípadu FSD nevyjadrili, čo naznačuje, že proces je ešte len v raných fázach.
Tesla v Európe operuje prostredníctvom svojho sídla v Holandsku, kde má na starosti homologizáciu áut pre celý kontinent tamojší úrad RDW. Ten je zodpovedný za testovanie a následné predloženie výsledkov európskym inštitúciám. Kým v USA si Tesla mohla dovoliť spustiť FSD ako verejnú betu bez širšieho regulačného súhlasu, v EÚ sa požaduje dôkaz o bezpečnosti a rozsiahle testovanie.
Zverejňovanie videí síce môže vyvolať verejnú diskusiu, ale proces to neurýchli. Fakt, že FSD bolo testované najmä v USA, používa výhradne kamery a vyvoláva množstvo právnych otázok, znamená, že jeho nasadenie v Európe zrejme v roku 2025 ešte neuvidíme.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Tesla sa v USA prepadla na dno, líder elektromobility má vážny problém

Elektromobilom namontujú výfuk. Stellantis má bizarný patent, ktorý vyrieši veľký problém áut

Svet kašle na spaľováky. Európania začali vo veľkom nakupovať elektromobily, USA riskuje krízu

Expertom sa podaril fyzikálny zázrak. Batérie budú mať 5-násobnú kapacitu

Zásadná zmena prepíše zákaz spaľovákov. EÚ zrejme povolí výnimku pre dva typy áut až do roku 2040
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Masová streľba na pláži: Oslavy Chanuky sa zmenili na krviprelievanie, hlásia 11 obetí
PREMIUMArpád Soltész otvorene: Viem si predstaviť, že Fico a Matovič budú tvoriť jednu koalíciu

Danko popiera, že by bol v parlamente opitý: „Vybrali mi nádor. Môžem si jedine štrngnúť“
PREMIUMVšeobecná lekárka varuje: Zabíja nás častejšie ako rakovina, no aj tak ju väčšina Slovákov ignoruje

Nočná mora protivzdušnej obrany: Nový „neviditeľný“ kamikadze dron má prúdový pohon a rýchlosť 510 km/h
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Elektromobilom namontujú výfuk. Stellantis má bizarný patent, ktorý vyrieši veľký problém áut
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Slováci chcú palivo budúcnosti, je lacnejšie ako elektromobily. Má len jeden veľký problém
- Vedci našli gigantický poklad rekordných rozmerov. 1,5 biliónové riešenie pre elektromobily zničí spaľováky
-
- Elektromobilom namontujú výfuk. Stellantis má bizarný patent, ktorý vyrieši veľký problém áut
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Slováci chcú palivo budúcnosti, je lacnejšie ako elektromobily. Má len jeden veľký problém
- Vedci našli gigantický poklad rekordných rozmerov. 1,5 biliónové riešenie pre elektromobily zničí spaľováky
-
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Slováci chcú palivo budúcnosti, je lacnejšie ako elektromobily. Má len jeden veľký problém
- Elektromobilom namontujú výfuk. Stellantis má bizarný patent, ktorý vyrieši veľký problém áut
Predseda nemeckej strany vyzval na zrušenie zákazu spaľovacích motorov
Slovákov čaká vesmírne divadlo: Na oblohe sa ukáže až 120 meteorov za hodinu
Analytik má dobrú správu: Ceny pohonných látok budúci týždeň klesnú
Projekt STICS prinesie slovenským mestám a obciam smart riešenia
Nvidia uvažuje o zvýšení výrobných kapacít čipov určených na export do Číny
Erdogan vyzval Putina na obmedzené prímerie v rusko-ukrajinskom konflikte
Teplý december priniesol na Slovensku sériu rekordov. Maximálne teploty dosiahli vysoké hodnoty
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Masová streľba na pláži: Oslavy Chanuky sa zmenili na krviprelievanie, hlásia 11 obetí
PREMIUMArpád Soltész otvorene: Viem si predstaviť, že Fico a Matovič budú tvoriť jednu koalíciu

Danko popiera, že by bol v parlamente opitý: „Vybrali mi nádor. Môžem si jedine štrngnúť“
PREMIUMVšeobecná lekárka varuje: Zabíja nás častejšie ako rakovina, no aj tak ju väčšina Slovákov ignoruje

