Tesla už druhýkrát predvádza svoje Full Self-Driving (FSD) schopnosti v európskom veľkomeste a po Paríži prichádza teraz Rím. V časozbernom videu automobil prechádza jednou z najnáročnejších dopravných sietí v Európe bez zásahu vodiča. Zdá sa, že Elon Musk a jeho tím sú presvedčení, že systém je pripravený aj pre starý kontinent. Naopak, európski regulátori ešte stále neukázali zelenú, informuje InsideEvs.

V Paríži sa Tesla ukázala na jednom z najchaotickejších miest, okolo Arc de Triomphe, kde sa stretáva dvanásť rušných ciest bez jasného pruhovania. Video pôsobilo ako demonštrácia schopnosti FSD zvládnuť aj to najhoršie, čo európske cesty ponúkajú.

Rím bol zvolený tiež cielene, pretože má úzke uličky, kockované dlažby, húfy skútrov a temperamentní talianski vodiči predstavujú ďalšiu úroveň výzvy. Pre väčšinu šoférov je Rím nočnou morou, pre Teslu testovacím polygónom.

Musk posiela Teslu do boja s európskou byrokraciou

Elon Musk pritom nešetrí kritikou na adresu európskych regulačných orgánov, najmä holandských úradov a širších inštitúcií EÚ. „Je to veľmi frustrujúce,“ uviedol Musk a tvrdí, že FSD podľa interných údajov Tesly znižuje riziko zranení štvornásobne a je desaťkrát menej náchylný na haváriu ako ľudský vodič. Napriek týmto tvrdeniam ostáva proces schvaľovania v EÚ komplikovaný a pomalý.

Jedným z dôvodov je rozdielny právny rámec v porovnaní s USA. V Európe je momentálne legálne len takzvané Level 2 autonómne riadenie, teda auto síce môže meniť pruhy či pribrzdiť, ale vodič musí byť neustále pripravený zasiahnuť. Úplne bezdotykové riadenie zatiaľ povolené nie je, a to aj kvôli otázkam zodpovednosti v prípade nehody.

Výnimkou je Mercedes-Benz, ktorý ako prvý dostal povolenie na Level 3 systém Drive Pilot. Ten umožňuje vodičovi odložiť ruky z volantu do rýchlosti 95 km/h, ale len na nemeckých diaľniciach. Mercedes navyše používa redundantné systémy, napríklad duálne okruhy pre brzdy či riadenie, aby bola zaistená bezpečnosť aj pri poruche jedného z prvkov. Dôležitú úlohu hrá aj Lidar, teda laserový snímač okolia, ktorý v Tesle chýba.

Tesla sa spolieha výlučne na kamery a pokročilé neurónové siete, ktoré bežia na superpočítačoch. Práve absencia Lidar a radar systémov je jedným z faktorov, ktorý môže v očiach regulátorov pôsobiť ako nedostatočná bezpečnostná výbava. Samotní regulátori sa zatiaľ verejne k prípadu FSD nevyjadrili, čo naznačuje, že proces je ešte len v raných fázach.

Tesla v Európe operuje prostredníctvom svojho sídla v Holandsku, kde má na starosti homologizáciu áut pre celý kontinent tamojší úrad RDW. Ten je zodpovedný za testovanie a následné predloženie výsledkov európskym inštitúciám. Kým v USA si Tesla mohla dovoliť spustiť FSD ako verejnú betu bez širšieho regulačného súhlasu, v EÚ sa požaduje dôkaz o bezpečnosti a rozsiahle testovanie.

Zverejňovanie videí síce môže vyvolať verejnú diskusiu, ale proces to neurýchli. Fakt, že FSD bolo testované najmä v USA, používa výhradne kamery a vyvoláva množstvo právnych otázok, znamená, že jeho nasadenie v Európe zrejme v roku 2025 ešte neuvidíme.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP