Tesla oznámila stiahnutie 376 241 vozidiel Model 3 a Model Y z roku 2023 kvôli možnému výpadku posilňovača riadenia. Podľa hlásenia pre americký Národný úrad pre bezpečnosť cestnej premávky (NHTSA) môže byť na vine nadmerné namáhanie dosky plošných spojov pri nízkej rýchlosti, čo spôsobí, že posilňovač prestane fungovať po úplnom zastavení vozidla.

Aj keď sa riadenie nezablokuje, vodič bude musieť vyvinúť omnoho väčšiu silu na otáčanie volantom, čo zvyšuje riziko nehody. Na tento problém upozornil portál InsideEVs.

Majú šťastie v nešťastí

Dobrou správou však je, že Tesla už tento problém vyriešila softvérovou aktualizáciou na diaľku, takže majitelia dotknutých vozidiel nemusia podniknúť žiadne kroky. Práve v tomto spočíva jedna z hlavných výhod Tesly – jej schopnosť rýchlo reagovať na problémy prostredníctvom online aktualizácií, bez nutnosti návštevy servisu.

Na druhej strane však takéto pravidelné stiahnutia poukazujú na opačnú stránku tohto prístupu. Tesla dokáže efektívne opravovať softvérové chyby, no zároveň sa zdá, že venuje menej pozornosti dôkladnému testovaniu predtým, než sa problém objaví vo veľkom rozsahu. V tomto prípade sa problém prejavil u tisícov majiteľov ešte pred tým, než bola vyriešená.

„Od 10. januára 2025 Tesla identifikovala 3 012 záručných nárokov a 570 hlásení z terénu v súvislosti s touto závadou,“ uvádza sa v oficiálnom dokumente. Okrem toho sa Tesle venuje pozornosť aj zo strany zahraničných regulátorov, ktorí skúmajú podobné problémy s jej systémami riadenia. Pred pár rokmi musela automobilka riešiť aj inú chybu v posilňovači riadenia pri Modeloch X a Y, ktorá sa prejavila po prejazde cez výmole alebo nerovný terén. Aj vtedy sa problém vyriešil cez aktualizáciu softvéru.

Výhoda softvérovo definovaných vozidiel je nepopierateľná – umožňuje rýchle zásahy bez fyzických servisných zásahov. Automobilky vďaka tomu šetria náklady a zlepšujú zákaznícku skúsenosť. No súčasný vývoj ukazuje aj limity tohto trendu. Tesla čelí častým „softvérovým opravám“, Volvo sa stretáva s oneskoreniami a chybami pri zavádzaní softvérových systémov do svojich modelov a Rivian sa umiestnil na poslednom mieste v nedávnom prieskume spoľahlivosti.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP