Táto Tesla Model X prešla rekordných 650 000 km. Čo všetko bolo treba vymeniť a koľko stáli opravy?
Elektromobil, ktorý vlastnila služba Tesloop, bol vyrobený v roku 2016, mal 90 kWh batériu a na odometri neuveriteľných 400 000 míľ, čo je približne 644 tisíc kilometrov, informuje Jalopnik.
Tesloop je spoločnosť, ktorá ponúka jazdy v elektromobiloch Tesla medzi mestami Los Angeles, San Diego, Palm Springs a Las Vegas. Je známa aj tým, že ich elektromobily v radoch firmy majú najazdených nespočetne veľa kilometrov, ku ktorým si vedú dôsledné servisné záznamy. Zakladateľ spoločnosti, Haydn Sonnad, poskytol úplné záznamy o údržbe spomínaného modelu, ktoré boli potrebné, aby s ním bolo možné najazdiť 644 000 kilometrov.
Kompletné servisné záznamy usporiadané chronologicky zobrazujú záznamy každej opravy, ktorá bola potrebná. Niektoré z nich sú zvýraznené, pretože sú považované za zaujímavé. Ide o podrobný prehľad, čo všetko bolo nutné vymeniť, aby tento elektromobil vydržal v dobrom stave 644 000 km.
Údržba v hodnote 29 000 dolárov (približne 26 600 €) bola rozdelená na 5 kategórií – údržba a poruchy elektroniky, údržba a poruchy batérie / dobíjania, údržba interiéru a exteriéru, údržba hnacieho ústrojenstva a bŕzd, a údržba sedačiek.
Údržba a poruchy elektroniky
V tabuľkách je možné si všimnúť , že pri 116 490 kilometroch a pri 185 657 kilometroch sa musel vymeniť kompresor klimatizácie. Keďže auto prechádzalo púšťou, klimatizácia bola zapnutá takmer non-stop. Sonnad potvrdil, že pri kompresoroch si uvedomili, že pravdepodobne nie sú stavané, aby boli používané neustále. Poznamenal aj, že kompresory používané v bežných automobiloch majú životnosť 160 – 240 tisíc km, narozdiel od kompresora v Tesle, poháňaného vysokonapäťovou batériou.
Ako vieme, Tesla mala veľké problémy s efektnými, ale komplikovanými dverami Falcon Wings. Prvý problém s nimi sa vyskytol pri nájazde 231-tisíc km. Skúsenosti Tesloop s ich používaním naznačujú, že Tesla tieto problémy vyriešila.
Medzi ďalšie elektrické problémy, ktoré sa objavili v priebehu rokov, patrí Media Control Unit alebo MCU (veľká dotyková obrazovka). Táto porucha nepatrí medzi nezvyčajné na starších Modeloch S a X. Výmena na tomto konkrétnom kuse prišla po asi 601-tisíc kilometroch po chybe, kedy obrazovka zostala čierna. To malo za následok opravu v hodnote takmer 2400 dolárov (približne 2 200 €).
Okrem toho sa rozsvietila kontrolka airbagu približne v rovnakom čase. Servisné stredisko uviedlo, že v priestore bezpečnostných pásov našli zlý vodič a opravili ho za 111,25 dolárov (približne 102 €).
Údržba a poruchy batérie a dobíjania
Vyskytli sa aj problémy s batériou a systémom nabíjania. Samotná batéria vydržala až 510-tisíc km. Bola vymenená za novú po tom, čo zistili, že sa vybije aj napriek tomu, že nezobrazovala nulový dojazd. To znamená, že vozidlo síce malo prejsť ešte okolo 90 kilometrov, ale nečakane „zomrelo“. Sonnad povedal, že záruka Tesly sa nevzťahuje na takéto poškodenie batérie. Jeho tím bol však schopný presvedčiť Teslu, že sa jedná o zlyhanie, pretože dojazd nie je presný, a tým vážne brzdí použiteľnosť vozidla.
Je potrebné spomenúť, že záruka Tesly na batérie je 8 rokov alebo 241 400 km, podľa toho, čo nastane skôr, s minimálnou kapacitou 70 % batérie počas záručnej doby. Podľa webu Electrek ide o nedávnu zmenu. Predtým bola batéria v záruke na neobmedzený počet kilometrov.
Ďalším problémom, ktorý sa vyskytol, bolo veko nabíjacieho portu. Pri 463-tisíc kilometroch bolo opravované a pri 601-tisíc kilometroch bolo vymenené. Sonnad tvrdí, že hlavným problémom je jeho manuálne zatváranie, pretože je navrhnuté tak, aby sa zatváralo automaticky.
Údržba interiéru a exteriéru
Pri 191 573 kilometroch bolo potrebné prečalúnenie obloženia šoférovych dverí a spolujazdcovho koberčeka. Sonnad, ktorý má skúsenosti s mnohými Teslami, povedal, že niečo také je normálne. Veľmi často sa vyskytnú iba drobné problémy a Tesla sa o to zvyčajne postará bezplatne. Rovnako bola nutná výmena odkladacieho priestoru pred spolujazdcom približne pri 304 tisíc kilometroch.
Pomerne často sa menil lem blatníka – okolo 220 000, 378 000 a 510 000 kilometroc. Podľa Sonnada sa uvoľní hneď, ako sa naň dostane trochu viac nečistoty alebo vody.
Údržba hnacieho ústrojenstva a bŕzd
Čo sa dá považovať za výbornú správu, je nájazd, pri ktorom boli menené brzdové doštičky a rotory. Bolo to až po prejdení 267 000 kilometrov. V porovnaní s bežnými vozidlami je to výborné číslo, ale skreslovať ho môže fakt, že väčšina z nich bola najazdených na diaľnici, takže nebolo potrebné často brzdiť.
Okrem bŕzd bola pri rovnakom nájazde vymenená náprava a ložisko ľavého zadného kolesa. Hoci výmena ložiska nie je prekvapujúca, o náprave sa to povedať nedá. Sonnad si presne nepamätá, čo sa stalo, predpokladá však, že táto výmena nebola nutná, ale skôr ju spravili z dôvodu pohodlnosti. Podľa faktúry bola zákazka odpoveďou na sťažnosť týkajúcu sa vibrácií počas jazdy.
Medzi ďalšie opravy hnacích ústrojenstiev patrila zmena tesnenia prednej nápravy po viac ako 482 000 kilometroch. Medzi najväčšie výmeny patrila výmena pohonnej jednotky pri 495 000 km. Našťastie to bolo podľa záznamov opravené zadarmo.
Údržba sedačiek
V servisnom zázname sa uvádza, že mali byť opravované držiaky sedadiel k podlahe. Oprava mala riešiť problém hlučnosti sedadiel pri nastavovaní. To nie je všetko. K dispozícii je tiež účet za 5 000 dolárov (približne 4600 €) pri 379 000 kilometroch s označením „Nahradené sedadlá v strednom rade“.
Zdá sa, že mechanizmy, ktoré umožňujú sedadlám posúvať a nakláňať sa dopredu či dozadu môžu byť problém. Sennad potvrdil, že mechanizmy vydávajú praskavý zvuk a stretol sa s ním aj pri Modeli S. Pri novších autách už tento problém nemali.
Zhrnutie
Veľkým úspechom je, že údržba v prepočte na kilometer je relatívne lacná a porovnateľná s Toyotou Prius, tvrdí Sennad. Taktiež spomenul, že prvých 200 000 km boli náklady extrémne nízke, ale odvtedy dramaticky stúpali.
Veľkým víťazstvom je, že bolo potrebné menej údržby, ako si myslel. Dokonca si myslí, že frekvencia je nižšia ako pri bežných automobiloch. Nakoniec spomenul, že zaobchádzanie pracovníkov Tesly nie je vždy vynikajúce, ale ich celkový prístup bol dobrý.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Má priemerny dojazd, no úchvatnú kompaktnosť. Nissan vylepšil elektrický Leaf, cena však poriadne zaskočí
Obyvatelia európskej metropoly sa vzbúrili: Spaľováky tu dostali stopku skôr, než ktokoľvek čakal
Slávna značka našla spôsob, ako vyrobiť lacný elektromobil. Európania ho kúpia za menej ako 20 000 €
Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
Batéria sa sama zahreje na 1 000 °C. Vedci elegantne vyriešili obrovský problém elektromobilov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slováci hádžu do koša „superpotravinu“: Znižuje tlak, chráni kosti a spomaľuje starnutie
Mrazivá predpoveď expertov: Ruská armáda sa poučila z chýb. Ukrajinu čaká ešte väčšia deštrukcia
Renomovaný lekár prezradil jednoduchý trik, ktorý odhalí zdravé trávenie. Stačí ti na to potravina za pár drobných
Zlomená panva a rozdrvená tvár. Lekári varujú pred najnebezpečnejším zvykom Slovákov v aute
Seniori získajú bonus 2 000 € mesačne: Európska krajina spúšťa „aktívny dôchodok“
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Slávna značka našla spôsob, ako vyrobiť lacný elektromobil. Európania ho kúpia za menej ako 20 000 €
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Batéria sa sama zahreje na 1 000 °C. Vedci elegantne vyriešili obrovský problém elektromobilov
- Európske automobilky sú pod tlakom. Ak chcú 5 hviezdičiek, musia v autách nahradiť nenávidenú vec
-
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Slávna značka našla spôsob, ako vyrobiť lacný elektromobil. Európania ho kúpia za menej ako 20 000 €
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Obľúbená automobilka sa vysmiala trendom. Jej nový elektromobil je ultralacný a váži len 800 kg
- Batéria sa sama zahreje na 1 000 °C. Vedci elegantne vyriešili obrovský problém elektromobilov
-
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Slávna značka našla spôsob, ako vyrobiť lacný elektromobil. Európania ho kúpia za menej ako 20 000 €
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Európske automobilky sú pod tlakom. Ak chcú 5 hviezdičiek, musia v autách nahradiť nenávidenú vec
Po ruských dronoch prichádza tvrdá odpoveď. Británia predlžuje svoju misiu nad Poľskom
Británia posiela Ukrajine technológiu, ktorá mení vojnu. Na fronte pribúdajú tisíce dronov denne
Ak máš tohto operátora, máš to najlepšie na Slovensku. 5G sieť zasahuje už viac než 5 miliónov ľudí
Fosílne palivá ich devastujú a musia konať rýchlo. Dôležitý spojenec Západu sa musí rozhodnúť
Kľúčový ľad planéty sa stráca alarmujúcou rýchlosťou. Vedci hovoria o predčasnej katastrofe
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP