Táto technológia môže zmeniť svet elektromobilov. Batéria 240 tonového nákladiaku sa nabije za pár minút
Elektromobily v súčasnosti limituje azda už iba rýchlosť nabíjania. Tie najlepšie dokážu prejsť na jedno nabitie stovky kilometrov, no následné dobitie batérie trvá v rozmedzí 30 minút až jednej hodiny. Britská firma WAE Technologies ale svetu ukázala novú batériu, ktorá by mohla byť inšpiráciou aj pre budúce osobné elektromobily. Ako píše Electrek, nasadila ju do 240-tonového nákladného auta, pričom jej plné nabitie trvá zhruba 30 minút.
V súvislosti s elektromobilitou sa často hovorí aj o tom, že batériový pohon nie je príliš vhodný pre nákladnú dopravu a ťažké stroje. Tieto vozidlá totiž majú vysokú spotrebu elektrickej energie a aby dosahovali solídny dojazd, musia byť vybavené obrovskou batériou.
Rovnako je to aj v prípade ťažkého nákladného auta, ktoré sa používa pri ťažbe nerastov. Spoločnosť WAE totiž aktuálne vlastní ťažiarensky gigant Fortescue a spoločne sa podieľali na vývoji elektrického nákladného vozidla, ktoré váži 240 ton a disponuje až 1,4 MWh akumulátorom.
Obrovská batéria sa nabije za 30 minút
Celý pohonný systém pritom váži 15 ton, čo vzhľadom na celkovú hmotnosť vozidla nie je až tak veľa. Ako píše MoveElectric, systém pozostáva 8 batériových packov, pričom každý z nich sa skladá z 36 modulov, ktoré sú separátne od seba chladené a majú vlastný batériový manažment.
Vďaka tomu spoločnosť dokáže dosiahnuť pozoruhodný čas nabitia, ktorý je na úrovni 30 minút. Firma však nešpecifikuje, či sa jedná o plné nabitie, alebo nabitie na 80 % kapacity. Podstatnú časť energie dokáže vozidlo získať späť do batérií vďaka rekuperácií. Predsa len, ak sa z kopca spustí 240 ton hmoty, generátor dokáže vyprodukovať veľké množstvo energie.
Vozidlo sa začne testovať už tento rok a ak budú testy úspešné, môže spôsobiť revolúciu v ťažkej nákladnej doprave, ale aj v automobilovom priemysle ako takom. „Brzdou“ môže byť zrejme iba nutnosť použitia obrovskej batérie, ktorá by inak vystačila pre 20 bežných elektromobilov.
Nejde o prvý ekologický pokus v ťažkej doprave
Ešte v polovici minulého roka sme priniesli článok, v ktorom sme informovali o podobnom ťažkom nákladnom vozidle, ktoré ale miesto čisto batériového pohonu využíva vodíkový pohon,
Nákladné vozidlo nuGen disponuje až 2 MWh hybridným energetickým úložiskom, ktoré pozostáva z klasických batérií a vodíkových článkov. Samotné batérie pritom dosahujú neuveriteľnú kapacitu 1,2 MWh, respektíve 1 200 kWh. Len pre porovnanie, bežný elektromobil disponuje batériou s kapacitou okolo 60 kWh.
Konvenčné dieselové naftové vozidlo takýchto rozmerov dokáže za deň spotrebovať až 3 000 litrov nafty, pričom vygeneruje neuveriteľných osem ton CO2. Spoločnosť plánuje v blízkej budúcnosti nahradiť až 40 dieselových vozidiel novým vodíkovým modelom.
Ambície nadnárodnej spoločnosti Anglo American sú však omnoho vyššie, vodíkovo-batériovými nákladiakmi plánuje nahradiť celú svoju flotilu 400 vozidiel po celom svete.
Nákladné vozidlo nuGen je pritom úplne ekologické. Energia na výrobu zeleného vodíka sa získava z neďalekej solárnej elektrárne a tento vodík sa následne tankuje do nádrží monštruózneho nákladiaka.
Do roku 2030 chce mať spoločnosť Anglo America až 8 svojich baní úplne uhlíkovo neutrálnych a do roku 2040 bude uhlíkovo neutrálna celá spoločnosť.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Klinec do rakvy spaľovákom. Elektrický Mercedes prešiel v teste viac ako 1300 km bez nabíjania
Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
2 000 koní, strhujúce zrýchlenie a šialené ceny. Toto je TOP 10 najdrahších elektromobilov sveta
Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
„Prastaré cvičenie“ dokáže omladiť mozog. Starší ľudia spia lepšie a mozog im funguje ako u mladých, tvrdia vedci
Rusi odhodia rukavice a Ukrajine hrozí tvrdá odveta, varuje generál Šándor. Situácia podľa neho eskaluje
Všetko, čo si si myslel o kŕčoch, nemusí platiť: Vedci odhalili, že hlavnou príčinou nie je dehydratácia
Rusko simulovalo raketový útok na Poľsko. Vojenské cvičenie Zapad-2025 vyvolalo obavy z eskalácie v NATO
Jazyková polícia Kim Čong-una: Za slovo „hamburger“ či „zmrzlina“ hrozí strata práce, nahradil ich bizarnými názvami
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
-
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
Americký gigant má na krku vážny problém. Na pôde východnej mocnosti porušil dôležitý zákon
Izolujú sa od sveta. Táto krajina svoj jadrový status zakotvila v zákone, Západ je v obavách
Klimatický šok: Fosílne palivá ich devastujú, verný spojenec Západu stojí pred nezvratnou skazou
Európskej únii hrozí kríza: Zákaz spaľovacích motorov zrušíme, sľúbil Európanom predseda ľudovej strany
Umelá inteligencia dostane prísnejšie pravidlá. Brusel chce Kódex praxe do roku 2026
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP