Éra spaľovacích motorov sa pomalým tempom chýli k svojmu koncu a čoraz viac spoločností obracia svoj zrak na elektrickú energiu. Popredným výrobcom elektromobilov je americká Tesla na čele s Elonom Muskom, ktorý má odvážne plány aj v segmente kamiónov. Elektrickú Teslu Semi môže do konca tohto roka predbehnúť mladý startup Starsky Robotics, ktorý už testuje prvé kamióny na „diaľkové ovládanie“. 

Odkedy sa Tesla zapojila do segmentu elektromobilov, predstavila zopár modelov, ktorými chcela zmeniť dnešný automobilový svet. V minulom roku však spoločnosť ukázala aj prvý elektrický kamión s vlastnosťami, aké u dnešných ťahačov len tak nevidieť. Raz darmo, zdá sa, že povolanie kamionistu sa už čoskoro razantne zmení, pretože svoje verzie vyvíjajú aj ďalšie veľké spoločnosti. Popri Tesle je to aj Uber a Waymo, ktorí chcú mať svoj vlastný kamión s autonómnym riadením.

Tesla našla veľkého rivala, ktorý ju môže čoskoro predbehnúť

Týmto gigantom ale teraz konkuruje mladá spoločnosť Starsky Robotics, ktorá bola založená len pred 3 rokmi. Mladý CEO Stefan Seltz-Axmacher sa však protivníkov nebojí, pretože si myslí, že nákladná doprava nie je pre nich absolútnou prioritou. Podľa neho sa na vývoji konkurenčných autonómnych kamiónov podieľajú iba ľudia, ktorí sú v týchto spoločnostiach navyše, alebo sa len chcú nejako presadiť. Odvážnym plánom chce Starsky Robotics tromfnúť Teslu, Uber a Waymo už do konca tohto roka, kedy by mal byť predstavený prvý kamión spoločnosti bez vodiča za volantom.

Práve týmto modelom môže táto mladá firma poraziť ostrieľanú konkurenciu, pričom už svoje kamióny každodenne testuje. Aktuálne si na to spoločnosť najala 7 vodičov. Tí prejdú denne až 240 km. Za volantom sú však títo ľudia len dočasne. Starsky Robotics chce totiž vytvoriť špičkový simulátor, ktorý by šoférom kamiónov umožnil riadiť vozidlá na diaľku a bez potreby človeka v kabíne. Cieľom tohto projektu tak nie je úplne nahradiť vodiča kamiónu, ale iba ho premiestniť za obrazovky simulátora.

Nenechaj si ujsť
Tesla Semi je poriadny trhák. Záujem prejavila aj česká Alza

Povolanie kamionistu v Spojených štátoch vôbec nie je jednoduché. Vodiči si musia často pre vstup do tohto biznisu zaobstarať vlastný ťahač. Jeho cena sa pritom pohybuje na úrovni až 150 000 dolárov. Investícia sa im tak skoro nevráti späť a k tomu všetkému sa navyše pridávajú aj podmienky, ktoré robia toto povolanie nesmierne náročným. Stefan Seltz-Axmacher a jeho spoločnosť tak chce kamionistom zjednodušiť ich prácu, čo sa mu môže podariť už do konca tohto roka.

Nákladiak Semi už ukázal svoje možnosti

Svoje kamióny s autonómnym riadením vyvíja aj Uber, ktorý však potvrdil, že ešte nie sú pripravené na samostatné jazdenie. Tesla sa s elektrickým kamiónom Semi taktiež príliš neponáhľa a podľa všetkého sa do výroby nedostane skôr, než v budúcom roku. Veľký hype okolo tohto projektu však narobilo minuloročné predstavenie a prvá cesta z Nevady do Fremontu v Kalifornii. Počas tohto výjazdu prevážala Tesla Semi elektrické akumulátory pre elektromobily spoločnosti.

Tesla Semi
Zobraziť celú galériu (3)
Tesla Semi. Zdroj: Tesla

Ukážka potenciálu tohto kamiónu síce nadchla investorov a mnohých fanúšikov, no so svojim vlastným riešením môže Teslu o pár mesiacov predbehnúť Starsky Robotics. Treba však pripomenúť, že spoločnosť Elona Muska popri autonómnom riadení vyvíja aj elektrický systém pre kamión Semi, no Stefan Seltz-Axmacher chce na prepravu využiť klasické nákladiaky so spaľovacími motormi.

Pošli nám TIP na článok



Elektromobilita