Takto zmenili automobilový priemysel emisné normy za posledných 30 rokov a nastolili trend elektromobilov
Z dôvodov masového používania motorových vozidiel, ktoré sa koncentrujú prevažne vo veľkých mestách, je najprísnejší tlak na znižovanie emisií práve pre túto skupinu dopravných prostriedkov. Doprava na elektrický pohon je ešte stále na svojich začiatkoch, a preto je znižovanie emisií zatiaľ jediná cesta.
Znečisťovanie ovzdušia v súvislosti s automobilovou dopravou bolo prvýkrát spomenuté ešte začiatkom 50. rokov. Výskum v Kalifornii dokázal, že smogová obloha nad Los Angeles bola dôsledkom prehustenej a veľmi pomalej automobilovej dopravy.
Všetko to začalo v USA
Viackrát bolo preukázané, že vo výfukových plynoch spaľovacích motorov sa vyskytuje niekoľko stoviek látok, ktoré majú škodlivý účinok na životné prostredie. Obmedzovanie škodlivých emisii výfukových plynov vozidiel bolo zavedené v roku 1968 v USA. Po Spojených štátoch začali s obmedzeniami aj Japonsko či Európa. V roku 1971 prijala Európska hospodárska komisia predpis o obmedzovaní škodlivín vo výfukových plynoch.
Emisné limity sa začali uplatňovať známou normou označovanou ako „EURO 1“, pričom od roku 1992 sa každé štyri roky emisné limity sprísňovali. Pri norme EURO 1 boli povinné montáže katalyzátorov do všetkých nových vozidiel, pričom opatrenia sa dotkli aj benzínu, ktorý musel byť bezolovnatý.
Emisná norma EURO 2 bola schválená v januári 1996. Norma znížila limity pre oxid uhoľnatý a kombinovaný limit pre uhľovodíky a oxidy dusíka. Zníženie sa týkalo benzínových aj naftových motorov.
V roku 2000 bola schválená norma EURO 3, ktorá rozdelila limity uhľovodíkov a oxidov dusíka, ale pridala aj osobitné limity oxidov dusíka pre dieselové vozidlá. Aby sa znížili povolené limity, tak sa musela doba zahrievania motora eliminovať.
V januári 2005 bola zavedená norma EURO 4, ktorá bola zameraná hlavne na redukciu častíc oxidov dusíka. Niektoré dieselové vozidlá EURO 4 boli vybavené filtrami pevných častíc.
Príchod filtrov pevných častíc
EURO 5 bola schválená v septembri 2009, pričom veľkou novinkou bolo zavedenie filtrov pevných častíc (DPF) pre všetky nové dieselové vozidlá. Filtre pevných častíc by mali zachytávať až 99 % všetkých tuhých častíc, takže oproti predchádzajúcej norme malo ísť o veľký krok vpred. Sprísnenie limitov predstavovalo zníženie NOx až o 28 % v porovnaní s EURO 4. Pri norme EURO 5 boli zavedené aj limity pre tuhé častice pri benzínových motoroch s priamym vstrekovaním.
Emisná norma EURO 6 bola schválená v septembri 2014 a zameraná je hlavne na dieselové motory. Pre tieto motory je povolený limit NOx 0,08 g/km. Niektorí výrobcovia museli zaviesť selektívnu katalytickú redukciu, pri ktorej sa vstrekuje do výfuku naftového motora kvapalinu AdBlue. Chemická reakcia premieňa v tomto prípade oxidy dusíka na neškodnú vodu a dusík, ktoré sú odvádzané výfukovým potrubím.
Zníženie emisií NOx z dieselových motorov až o 67 % v porovnaní s EURO 5 bolo nutné hlavne z toho dôvodu, že na základe viacerých štúdií sa potvrdil negatívny dopad emisií na dýchacie problémy.
Vozidlá s normou EURO 6 môžu byť okrem systému SCR, ktorý vstrekuje AdBlue (močovinu) do výfuku, vybavené aj ďalšími technológiami, ktoré spĺňajú normy. Môže ísť napríklad o NOx absorbér, ktorý uchováva NOx a redukuje ho na dusík cez katalyzátor alebo použitie špeciálnej kvapaliny, ktorá sa doplní do palivovej nádrže pri každom natankovaní. Kvapalina napomáha regenerácii DPF znížením teploty potrebnej na regeneráciu.
Normy sa budú aj naďalej sprísňovať
Od septembra 2017 sa norma opäť sprísnila na EURO 6d-Temp a EURO 6d. Nové normy začali merať emisie novým spôsobom. Meranie počas reálnej jazdy by malo oproti tomu laboratórnemu lepšie odrážať skutočné emisie, ktoré vozidlo vyprodukuje. S novou normou EURO 6d-Temp majú automobilky problémy hlavne z dôvodu merania počas reálnej jazdy. Od roku 2020 by mala byť v platnosti len emisná norma EURO 6d, ktorá sa od 6d-Temp bude líšiť v odchýlke.
Každá nová norma znamená pre automobilky problém, s ktorým sa musia popasovať. Znamená to hlavne úpravu motorov a pridanie nových technológií, ktoré pomôžu spĺňať stanovené limity. To však nie je niekedy z rôznych dôvodov možné a preto už viacero modelov výrobu skončilo, prípadne boli pozastavené. Stratégiou Európskej únie je neustále znižovanie emisií zo 130 g/km na iba 95 g/km do roku 2020. Potom je na pláne zníženie o 20 % do roku 2025 a následné ďalšie znižovanie o 37,5 % do roku 2030.
Ochrana životného prostredia a zdravia obyvateľstva je určite dôležitá. Jasné je aj to, že automobilová doprava patrí medzi najšpinavšie na svete, pričom v mnohých svetových veľkomestách spôsobuje problémy nielen na cestách, ale aj v kvalite ovzdušia.
Je potrebné len dúfať v to, že sa štáty či samosprávy postarajú o to, aby prevádzkovanie nových vozidiel bolo výhodnejšie a lacnejšie, ako prevádzka tých starých, ktoré už majú problém s novými normami.
[supsystic-tables id=38]
Čítajte viac z kategórie: Novinky
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Z 0 na 100 za 2,5 sekundy a bez kvapky benzínu. Ferrari odhalilo brutálne parametre svojho prvého EV
Náš vesmír vznikol v počítači vyspelej civilizácie, simulácii života verí aj Elon Musk
Západ je v pozore. Čína predstavila zabijaka ChatGPT, nová AI ho v testoch rozdrvila
Profesor z Harvardu šokoval vedecký svet: Sme prví vo vesmíre, ale nie poslední. Ľudstvo sa zrodilo príliš skoro
Američania ohúrili svet. Z opačného konca planéty vypustili jadrovú raketu, trafila cieľ na meter presne
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Veľká odstávka jednej z najväčších bánk na Slovensku: 8 hodín nezaplatíš kartou, nepôjde ani aplikácia
Lavrov: Slovensko a Maďarsko bránia, aby sa z EÚ stala „vojnová mašinéria“
Hackeri odhalili tajomstvá ruského superzbraňového systému. Dokáže „usmažiť“ elektroniku nepriateľa
Majú 100 rokov a stále lietajú cez oceán na Slovensko. Kanadský pár odhalil svoje tajomstvá vitality
Diplomatická bomba z Washingtonu: Trump navrhol vylúčiť európsku krajinu z NATO, neplatí dosť na obranu
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Ohromne zbohatnú a spasia Európu. Blízko Slovenska našli obrovské ložisko ropy a plynu
- Slováci majú v dome zdroj energie, o ktorom netušili. Nová technológia vykuruje aj chladí a šetrí tisíce eur
- Američania vytvorili magnet, ktorý ohýba realitu. Len o vlások prežil vlastný experiment
- Bruce Willis prehráva boj s časom, jeho stav sa zhoršuje. Budeme si ho pamätať kvôli niečomu inému
- Výbuchy Kevina Costnera všetko zmenili. Pravda o konci jedného z najlepších seriálov je konečne vonku
-
- Ohromne zbohatnú a spasia Európu. Blízko Slovenska našli obrovské ložisko ropy a plynu
- Toto už nie je len dron. Najväčšia zbrojovka sveta ukázala zbraň budúcnosti, ktorá zmení vojny
- Slováci majú v dome zdroj energie, o ktorom netušili. Nová technológia vykuruje aj chladí a šetrí tisíce eur
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s úžasným pohonom
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
-
- Nikto niečo podobné neskúsil. Čína nechala vybuchnúť tri jadrové bomby za sebou, výsledky sú znepokojivé
- Zmeny v STK zaskočili Slovákov. Vysoké pokuty hrozia aj tým, ktorí auto už nemajú (PREHĽAD)
- Toto už nie je len dron. Najväčšia zbrojovka sveta ukázala zbraň budúcnosti, ktorá zmení vojny
- Ohromne zbohatnú a spasia Európu. Blízko Slovenska našli obrovské ložisko ropy a plynu
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
AKTUÁLNE: Nad kritickými objektmi v Česku sa objavili neznáme drony. Armáda je pripravená konať
Ľadové kráľovstvo Zeme mizne pred očami. Vedci majú „riešenie“, je ale k ničomu a nezachráni ho
Fosílne palivá sú zachránené. Mali skončiť, ale teraz sa stalo niečo, čo otriaslo celým svetom
EÚ chce vlastnú umelú inteligenciu. Cieľom je 75 % firiem s AI do roku 2030
To, čo sa stalo v Nemecku, nečakal nikto. Prémiové značky dostali tvrdú lekciu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP