Takto zmenili automobilový priemysel emisné normy za posledných 30 rokov a nastolili trend elektromobilov
Z dôvodov masového používania motorových vozidiel, ktoré sa koncentrujú prevažne vo veľkých mestách, je najprísnejší tlak na znižovanie emisií práve pre túto skupinu dopravných prostriedkov. Doprava na elektrický pohon je ešte stále na svojich začiatkoch, a preto je znižovanie emisií zatiaľ jediná cesta.
Znečisťovanie ovzdušia v súvislosti s automobilovou dopravou bolo prvýkrát spomenuté ešte začiatkom 50. rokov. Výskum v Kalifornii dokázal, že smogová obloha nad Los Angeles bola dôsledkom prehustenej a veľmi pomalej automobilovej dopravy.
Všetko to začalo v USA
Viackrát bolo preukázané, že vo výfukových plynoch spaľovacích motorov sa vyskytuje niekoľko stoviek látok, ktoré majú škodlivý účinok na životné prostredie. Obmedzovanie škodlivých emisii výfukových plynov vozidiel bolo zavedené v roku 1968 v USA. Po Spojených štátoch začali s obmedzeniami aj Japonsko či Európa. V roku 1971 prijala Európska hospodárska komisia predpis o obmedzovaní škodlivín vo výfukových plynoch.
Emisné limity sa začali uplatňovať známou normou označovanou ako „EURO 1“, pričom od roku 1992 sa každé štyri roky emisné limity sprísňovali. Pri norme EURO 1 boli povinné montáže katalyzátorov do všetkých nových vozidiel, pričom opatrenia sa dotkli aj benzínu, ktorý musel byť bezolovnatý.
Emisná norma EURO 2 bola schválená v januári 1996. Norma znížila limity pre oxid uhoľnatý a kombinovaný limit pre uhľovodíky a oxidy dusíka. Zníženie sa týkalo benzínových aj naftových motorov.
V roku 2000 bola schválená norma EURO 3, ktorá rozdelila limity uhľovodíkov a oxidov dusíka, ale pridala aj osobitné limity oxidov dusíka pre dieselové vozidlá. Aby sa znížili povolené limity, tak sa musela doba zahrievania motora eliminovať.
V januári 2005 bola zavedená norma EURO 4, ktorá bola zameraná hlavne na redukciu častíc oxidov dusíka. Niektoré dieselové vozidlá EURO 4 boli vybavené filtrami pevných častíc.
Príchod filtrov pevných častíc
EURO 5 bola schválená v septembri 2009, pričom veľkou novinkou bolo zavedenie filtrov pevných častíc (DPF) pre všetky nové dieselové vozidlá. Filtre pevných častíc by mali zachytávať až 99 % všetkých tuhých častíc, takže oproti predchádzajúcej norme malo ísť o veľký krok vpred. Sprísnenie limitov predstavovalo zníženie NOx až o 28 % v porovnaní s EURO 4. Pri norme EURO 5 boli zavedené aj limity pre tuhé častice pri benzínových motoroch s priamym vstrekovaním.
Emisná norma EURO 6 bola schválená v septembri 2014 a zameraná je hlavne na dieselové motory. Pre tieto motory je povolený limit NOx 0,08 g/km. Niektorí výrobcovia museli zaviesť selektívnu katalytickú redukciu, pri ktorej sa vstrekuje do výfuku naftového motora kvapalinu AdBlue. Chemická reakcia premieňa v tomto prípade oxidy dusíka na neškodnú vodu a dusík, ktoré sú odvádzané výfukovým potrubím.
Zníženie emisií NOx z dieselových motorov až o 67 % v porovnaní s EURO 5 bolo nutné hlavne z toho dôvodu, že na základe viacerých štúdií sa potvrdil negatívny dopad emisií na dýchacie problémy.
Vozidlá s normou EURO 6 môžu byť okrem systému SCR, ktorý vstrekuje AdBlue (močovinu) do výfuku, vybavené aj ďalšími technológiami, ktoré spĺňajú normy. Môže ísť napríklad o NOx absorbér, ktorý uchováva NOx a redukuje ho na dusík cez katalyzátor alebo použitie špeciálnej kvapaliny, ktorá sa doplní do palivovej nádrže pri každom natankovaní. Kvapalina napomáha regenerácii DPF znížením teploty potrebnej na regeneráciu.
Normy sa budú aj naďalej sprísňovať
Od septembra 2017 sa norma opäť sprísnila na EURO 6d-Temp a EURO 6d. Nové normy začali merať emisie novým spôsobom. Meranie počas reálnej jazdy by malo oproti tomu laboratórnemu lepšie odrážať skutočné emisie, ktoré vozidlo vyprodukuje. S novou normou EURO 6d-Temp majú automobilky problémy hlavne z dôvodu merania počas reálnej jazdy. Od roku 2020 by mala byť v platnosti len emisná norma EURO 6d, ktorá sa od 6d-Temp bude líšiť v odchýlke.
Každá nová norma znamená pre automobilky problém, s ktorým sa musia popasovať. Znamená to hlavne úpravu motorov a pridanie nových technológií, ktoré pomôžu spĺňať stanovené limity. To však nie je niekedy z rôznych dôvodov možné a preto už viacero modelov výrobu skončilo, prípadne boli pozastavené. Stratégiou Európskej únie je neustále znižovanie emisií zo 130 g/km na iba 95 g/km do roku 2020. Potom je na pláne zníženie o 20 % do roku 2025 a následné ďalšie znižovanie o 37,5 % do roku 2030.
Ochrana životného prostredia a zdravia obyvateľstva je určite dôležitá. Jasné je aj to, že automobilová doprava patrí medzi najšpinavšie na svete, pričom v mnohých svetových veľkomestách spôsobuje problémy nielen na cestách, ale aj v kvalite ovzdušia.
Je potrebné len dúfať v to, že sa štáty či samosprávy postarajú o to, aby prevádzkovanie nových vozidiel bolo výhodnejšie a lacnejšie, ako prevádzka tých starých, ktoré už majú problém s novými normami.
[supsystic-tables id=38]
Čítajte viac z kategórie: Novinky
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Testovali ho na 40 miliónoch kilometrov. Tento hybridný pickup prejde 1 000 km bez tankovania a nabitia
Opakuje sa každú hodinu a nič také sme ešte nevideli. Vedci objavili signál, ktorý popiera našu fyziku
Výrazne si nimi skracuješ život. Experti varujú pred nebezpečným druhom potravín, Slováci ho milujú
Vedci vynašli skutočnú bio náhradu. Zuby zo skúmavky vyriešia problém, ktorý trápi ľudstvo odjakživa
Tvoj feed sa zásadne zmení. Meta chce vyriešiť najotravnejší problém Facebooku
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Čierne žaby a vlky imúnne voči rakovine. Zmutované tvory Černobyľa odolávajú smrteľnej radiácii
Nemeraj všetko a vyspi sa aj bez hodiniek. Neurogenetik Eichler varuje pred sledovaním spánku
Zomrel pred pár týždňami a nahradil ho herec. Okolo smrti pápeža Františka sa šíria dezinformácie
Kontrolóri na Slovensku odhalili kontaminované mäso z Poľska. Ak si si ho kúpil, ihneď ho vyhoď
Detailná predpoveď na leto 2025: Meteorológovia už vedia, ako budú vyzerať ďalšie mesiace
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- NASA sleduje emisie CO2 z vesmíru. Najväčší znečisťovateľ v Európe je blízko Slovenska
- Nové radary 24/7 s umelou inteligenciou nahnevali vodičov. Odhalia veľký zlozvyk Slovákov za volantom
- Rusko zradil dlhoročný spojenec. Ukrajine posiela obrovské množstvo zbraní
- Vojnový veľkofilm s Tomom Hanksom sa vracia. Ukáže najväčšiu vec 2. svetovej vojny
- USA má v rukách tajný sen Rusov. V sekunde by ukončil akýkoľvek konflikt
-
- NASA sleduje emisie CO2 z vesmíru. Najväčší znečisťovateľ v Európe je blízko Slovenska
- Nové radary 24/7 s umelou inteligenciou nahnevali vodičov. Odhalia veľký zlozvyk Slovákov za volantom
- USA má v rukách tajný sen Rusov. V sekunde by ukončil akýkoľvek konflikt
- Najobľúbnejšia pirátska služba Slovákov skončila. Tisíce filmov a seriálov si už nepozrieš
- Rusko zradil dlhoročný spojenec. Ukrajine posiela obrovské množstvo zbraní
-
- Najobľúbnejšia pirátska služba Slovákov skončila. Tisíce filmov a seriálov si už nepozrieš
- Nové radary 24/7 s umelou inteligenciou nahnevali vodičov. Odhalia veľký zlozvyk Slovákov za volantom
- Veľmoc objavila 35 miliónov ton veľmi vzácnej suroviny. Prinesie im ohromné bohatstvo
- Toto je rebríček najmenej poruchových áut. Nájdeš medzi nimi aj svoje?
- Vedci neverili vlastným očiam. Po vyše 4 000 rokoch našli zabudnuté mesto, z ktorého im padla sánka
Fico v ňom vidí významnú investíciu. Slovensko chystá jadrový megaprojekt za 15 miliárd eur
Tanker Kiwala dostal zelenú. Estónci ho po prísnej kontrole pustili ďalej
Z knižnice rovno k robotike. SmartLaby ti ukážu, čo všetko dokážeš
Čína bojuje o zisky. Rast v priemysle zatiaľ odoláva americkým clám
Krok za 37 miliárd eur. Toyota Motor môže prepísať svoju históriu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Čierne žaby a vlky imúnne voči rakovine. Zmutované tvory Černobyľa odolávajú smrteľnej radiácii
Nemeraj všetko a vyspi sa aj bez hodiniek. Neurogenetik Eichler varuje pred sledovaním spánku
Zomrel pred pár týždňami a nahradil ho herec. Okolo smrti pápeža Františka sa šíria dezinformácie
Kontrolóri na Slovensku odhalili kontaminované mäso z Poľska. Ak si si ho kúpil, ihneď ho vyhoď
Detailná predpoveď na leto 2025: Meteorológovia už vedia, ako budú vyzerať ďalšie mesiace
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené