Takto zmenili automobilový priemysel emisné normy za posledných 30 rokov a nastolili trend elektromobilov
Z dôvodov masového používania motorových vozidiel, ktoré sa koncentrujú prevažne vo veľkých mestách, je najprísnejší tlak na znižovanie emisií práve pre túto skupinu dopravných prostriedkov. Doprava na elektrický pohon je ešte stále na svojich začiatkoch, a preto je znižovanie emisií zatiaľ jediná cesta.
Znečisťovanie ovzdušia v súvislosti s automobilovou dopravou bolo prvýkrát spomenuté ešte začiatkom 50. rokov. Výskum v Kalifornii dokázal, že smogová obloha nad Los Angeles bola dôsledkom prehustenej a veľmi pomalej automobilovej dopravy.
Všetko to začalo v USA
Viackrát bolo preukázané, že vo výfukových plynoch spaľovacích motorov sa vyskytuje niekoľko stoviek látok, ktoré majú škodlivý účinok na životné prostredie. Obmedzovanie škodlivých emisii výfukových plynov vozidiel bolo zavedené v roku 1968 v USA. Po Spojených štátoch začali s obmedzeniami aj Japonsko či Európa. V roku 1971 prijala Európska hospodárska komisia predpis o obmedzovaní škodlivín vo výfukových plynoch.
Emisné limity sa začali uplatňovať známou normou označovanou ako „EURO 1“, pričom od roku 1992 sa každé štyri roky emisné limity sprísňovali. Pri norme EURO 1 boli povinné montáže katalyzátorov do všetkých nových vozidiel, pričom opatrenia sa dotkli aj benzínu, ktorý musel byť bezolovnatý.
Emisná norma EURO 2 bola schválená v januári 1996. Norma znížila limity pre oxid uhoľnatý a kombinovaný limit pre uhľovodíky a oxidy dusíka. Zníženie sa týkalo benzínových aj naftových motorov.
V roku 2000 bola schválená norma EURO 3, ktorá rozdelila limity uhľovodíkov a oxidov dusíka, ale pridala aj osobitné limity oxidov dusíka pre dieselové vozidlá. Aby sa znížili povolené limity, tak sa musela doba zahrievania motora eliminovať.
V januári 2005 bola zavedená norma EURO 4, ktorá bola zameraná hlavne na redukciu častíc oxidov dusíka. Niektoré dieselové vozidlá EURO 4 boli vybavené filtrami pevných častíc.
Príchod filtrov pevných častíc
EURO 5 bola schválená v septembri 2009, pričom veľkou novinkou bolo zavedenie filtrov pevných častíc (DPF) pre všetky nové dieselové vozidlá. Filtre pevných častíc by mali zachytávať až 99 % všetkých tuhých častíc, takže oproti predchádzajúcej norme malo ísť o veľký krok vpred. Sprísnenie limitov predstavovalo zníženie NOx až o 28 % v porovnaní s EURO 4. Pri norme EURO 5 boli zavedené aj limity pre tuhé častice pri benzínových motoroch s priamym vstrekovaním.
Emisná norma EURO 6 bola schválená v septembri 2014 a zameraná je hlavne na dieselové motory. Pre tieto motory je povolený limit NOx 0,08 g/km. Niektorí výrobcovia museli zaviesť selektívnu katalytickú redukciu, pri ktorej sa vstrekuje do výfuku naftového motora kvapalinu AdBlue. Chemická reakcia premieňa v tomto prípade oxidy dusíka na neškodnú vodu a dusík, ktoré sú odvádzané výfukovým potrubím.
Zníženie emisií NOx z dieselových motorov až o 67 % v porovnaní s EURO 5 bolo nutné hlavne z toho dôvodu, že na základe viacerých štúdií sa potvrdil negatívny dopad emisií na dýchacie problémy.
Vozidlá s normou EURO 6 môžu byť okrem systému SCR, ktorý vstrekuje AdBlue (močovinu) do výfuku, vybavené aj ďalšími technológiami, ktoré spĺňajú normy. Môže ísť napríklad o NOx absorbér, ktorý uchováva NOx a redukuje ho na dusík cez katalyzátor alebo použitie špeciálnej kvapaliny, ktorá sa doplní do palivovej nádrže pri každom natankovaní. Kvapalina napomáha regenerácii DPF znížením teploty potrebnej na regeneráciu.
Normy sa budú aj naďalej sprísňovať
Od septembra 2017 sa norma opäť sprísnila na EURO 6d-Temp a EURO 6d. Nové normy začali merať emisie novým spôsobom. Meranie počas reálnej jazdy by malo oproti tomu laboratórnemu lepšie odrážať skutočné emisie, ktoré vozidlo vyprodukuje. S novou normou EURO 6d-Temp majú automobilky problémy hlavne z dôvodu merania počas reálnej jazdy. Od roku 2020 by mala byť v platnosti len emisná norma EURO 6d, ktorá sa od 6d-Temp bude líšiť v odchýlke.
Každá nová norma znamená pre automobilky problém, s ktorým sa musia popasovať. Znamená to hlavne úpravu motorov a pridanie nových technológií, ktoré pomôžu spĺňať stanovené limity. To však nie je niekedy z rôznych dôvodov možné a preto už viacero modelov výrobu skončilo, prípadne boli pozastavené. Stratégiou Európskej únie je neustále znižovanie emisií zo 130 g/km na iba 95 g/km do roku 2020. Potom je na pláne zníženie o 20 % do roku 2025 a následné ďalšie znižovanie o 37,5 % do roku 2030.
Ochrana životného prostredia a zdravia obyvateľstva je určite dôležitá. Jasné je aj to, že automobilová doprava patrí medzi najšpinavšie na svete, pričom v mnohých svetových veľkomestách spôsobuje problémy nielen na cestách, ale aj v kvalite ovzdušia.
Je potrebné len dúfať v to, že sa štáty či samosprávy postarajú o to, aby prevádzkovanie nových vozidiel bolo výhodnejšie a lacnejšie, ako prevádzka tých starých, ktoré už majú problém s novými normami.
[supsystic-tables id=38]
Čítajte viac z kategórie: Novinky
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Letecké spoločnosti zarazili ľudí. Letenky budú od 2026 výrazne lacnejšie, cestujúci aj tak zúria
V kľúčovom teste všetkých zarazili. Večný spojenec Ruska ukázal nový zbraňový systém
Prehliadané sci-fi konečne mieri online. Hviezda Batmana v ňom stále zomiera
Je 25-krát rýchlejšia než zvuk. Nečakaný štát odhalil raketu, ktorá zničí čokoľvek vo vzdialenosti 1 500 km
Európu zásobí na 40 rokov. Startup postaví reaktor na jadrový odpad, dodá energiu 250 000 domácnostiam
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
VIDEO: Na juhu Slovenska vyrástlo „malé more“ za 1,5 milióna eur. Prvý deň ponúka vstup zadarmo pre všetkých
Najklikanejším tlačidlom na internete je „Skip this ad“. Ľudí štve, keď z nich robia reklamy hlupákov, hovorí expert
Bezpečnostný analytik Bránik: Fotky Ficovho brucha nemali byť zverejnené
Vytiahli sme postupovú kalkulačku: Slováci môžu postúpiť aj v prípade, že už nevyhrajú (VÝPOČET)
Iba euro za liter? Ceny palív sú na Slovensku na 4-ročných minimách, situácia spred 4 rokov sa opakuje
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- ČERNÁK je len začiatok. Toto sú najočakávanejšie slovenské filmy roka
- TEST: Vymenila som iPhone za najlacnejší Android. Už pri zapnutí prišiel šok, to však nebolo to najhoršie
- Daniel nabíja elektromobil za vyše 40 000 € cez fotovoltiku. 100 km prejde skoro zadarmo (ROZHOVOR)
- Hollywoodska legenda je späť. Rambo hlási úplne novú podobu, ukáže peklo vo Vietname
- Zmrznuté svetlo môže vysvetliť temnú hmotu. Nová teória prevracia fyziku naruby
-
- TEST: Vymenila som iPhone za najlacnejší Android. Už pri zapnutí prišiel šok, to však nebolo to najhoršie
- Hollywoodska legenda je späť. Rambo hlási úplne novú podobu, ukáže peklo vo Vietname
- ČERNÁK je len začiatok. Toto sú najočakávanejšie slovenské filmy roka
- Výrazne šetrí palivo, no vodiči ju vraj nenávidia. Táto automatická funkcia v autách má dostať veľké vylepšenie
- Neprežije nič na 8000 m2. Najlepšiu zbraň Ukrajiny závidí aj Rusko, v panike z nej minuli najdrahšie rakety
-
- Potupa neutícha: Odhalili, čo poháňa ruské kamikadze drony
- TEST: Vymenila som iPhone za najlacnejší Android. Už pri zapnutí prišiel šok, to však nebolo to najhoršie
- Astronómovia neverili vlastným očiam. V ďalekej galaxii spozorovali zvláštny disk
- AKTUÁLNE: Obľúbená služba Slovákov sa stala obeťou útoku. Hacker napadol 89 miliónov účtov a odcudzil údaje
- Veľmoc našla ložisko mimoriadne vzácnej suroviny. Má astronomickú hodnotu
Trh s energiami sa konečne upokojil. Rekordy z roku 2022 sú zabudnuté
Slovenské atómové elektrárne sú pripravené na extrémny scenár
Rusko prestáva rešpektovať všetky medzinárodné dohody. Zadržalo surovinu smerujúcu z Estónska
Polícia SR upozorňuje na zákerný podvod. Slovákom prichádza do pošty podozrivý email
Húsíovia mierili na Tel Aviv desivou raketou. Izrael varuje pred tvrdou odvetou
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
VIDEO: Na juhu Slovenska vyrástlo „malé more“ za 1,5 milióna eur. Prvý deň ponúka vstup zadarmo pre všetkých
Najklikanejším tlačidlom na internete je „Skip this ad“. Ľudí štve, keď z nich robia reklamy hlupákov, hovorí expert
Bezpečnostný analytik Bránik: Fotky Ficovho brucha nemali byť zverejnené
Vytiahli sme postupovú kalkulačku: Slováci môžu postúpiť aj v prípade, že už nevyhrajú (VÝPOČET)
Iba euro za liter? Ceny palív sú na Slovensku na 4-ročných minimách, situácia spred 4 rokov sa opakuje
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené