Takto vyzerá tanker budúcnosti. Jazdí na elektrinu, miesto ropy preváža masívne batérie
Japonský startup PowerX, ktorý sa venuje vývoju batérií, predstavil koncept tankeru budúcnosti. Ako informuje PRNewsWire, obrovská loď poháňaná elektrinou by mala miesto ropy prevážať obrovské batérie, ktoré budú zdrojom čistej energie na miestach, kde je výroba elektriny problematická.
Prvý batériový tanker na svete bol predstavený na medzinárodnej námornej výstave Bariship v Imabari City v Japonsku. Zatiaľ je celý projekt na papieri, no funkčný prototyp by mal byť zhotovený do roku 2025, pričom testy prvého batériového tankera začnú o rok neskôr.
Loď prevezie megawatthodiny čistej energie
Hotové plavidlo by malo na dĺžku dosahovať až 140 metrov a vybavené bude 96 kontajnerovými batériovými úložiskami. Tie budú podobné ako napríklad úložiská Megapack od Tesly, avšak lodné batérie musia odolávať poveternostným vplyvom na mori, takže budú zrejme o čosi odolnejšie.
Tanker dokáže vďaka týmto batériám prepraviť až 241 MWh energie. Spoločnosť PowerX si batériové úložiská vyvíja sama. Tie sú založené na chémii LFP, vďaka čomu by mali byť spoľahlivejšie a zároveň by mali poskytnúť vysokú životnosť. Spoločnosť uvádza, že úložiská zvládnu až 6 000 nabíjacích cyklov. Celý systém je navyše škálovateľný, takže v budúcnosti nebude problém vyrobiť ešte väčšie lode s vyšším počtom batérií.
Loď je poháňaná elektrinou
Cieľom prvého batériového tankera na svete nie je len prenášať energiu z obnoviteľných zdrojov. Veľkou výzvou je aj pohon samotnej lode, ktorý by mal byť tiež ekologický. Tanker je preto poháňaný elektromotormi, pričom prvý prototyp by mal na jedno nabitie preplávať zhruba 300 km, píše Electrek.
To nie je zrovna najviac, no časom, keď sa zvýši hustota energie batériových článkov a znížia sa výrobné náklady, bude spoločnosť schopná vyrobiť lode s ďaleko vyšším „dojazdom“.
Ako sme už naznačili v úvode, ich využitie firma vidí napríklad na miestach, kde je problematické dodávať obnoviteľnú energiu prostredníctvom podmorských káblov. Ide napríklad o ostrovy ako Hawai či Filipíny, v ktorých okolí je vysoká seizmická aktivita.
Priľahlé pevninské štáty budú schopné vyrábať dostatok elektriny z obnoviteľných zdrojov a následne ju môžu na ostrovy posielať pomocou takýchto batériových tankerov.
Je toto ideálne miesto pre vodík?
V súvislosti s touto témou vysvitá otázka, či by nebol na ukladanie energie vhodnejší práve vodík. Na výrobu batérií totiž potrebujeme množstvo drahých kovov. Aby sme energiu vedeli prenášať, musíme tieto batérie neustále nabíjať a vybíjať, pričom dochádza k degradácii samotnej batérie.
V tomto prípade by mohol byť vhodnejším energetickým úložiskom práve vodík. Ten, ak sa vyrába elektrolýzou pomocou elektriny, je úplne ekologický (ak je aj elektrina vyrobená z obnoviteľných zdrojov).
Takýto vodík následne stačí načerpať do nádrží tankera a preniesť na miesto, kde je potrebný. Vodík sa dá následne pomocou palivových vodíkových článkov premeniť na elektrickú energiu. Pri preprave vodíka pritom nedochádza takmer k žiadnej degradácií „nosiča“, teda vodíkovej nádrže.
O tom, že vodík má rozhodne budúcnosť, avšak nie v osobnej doprave ale v priemysle, v minulosti hovoril aj predseda Národnej vodíkovej asociácie Slovenska Ján Weiterschűtz:
„V energetike vodík nie je zdrojom energie, ale energonosičom. Vďaka nemu je možné elektrickú energiu uložiť vo vodíku, efektívne ju skladovať aj na dlhé obdobie či prepravovať na dlhé vzdialenosti. Vodík sa bude využívať všade tam, kde bude priama elektrifikácia nákladovo neefektívna alebo nemožná,“
Čítajte viac z kategórie: Ekológia
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Veľmoc dala zelenú autu budúcnosti. Lietajúci elektromobil s dojazdom 1000 km je za rohom
Má 340 koní a 560 km dojazd. Nová Škoda je najvýkonnejšie auto milovanej značky
Najväčšia automobilka sveta kolíše. Bojí sa riskovať a zvažuje stopku pre elektromobily
Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
Milovaná technológia ti môže zruinovať peňaženku. Rýchlonabíjanie má neviditeľný dopad na batériu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Najaktívnejšia sopka Severného Pacifiku môže o pár hodín vybuchnúť. Odborníci plánujú byť pri tom
Druhým príjmom si môžeš aj uškodiť: Zarábať popri práci neznamená mať peniaze len na vlastné výdavky (ODBORNÍK)
Ultra-spracované potraviny zvyšujú riziko zákernej choroby. Môžu prispievať k zápalu a odumieraniu neurónov
Fico sa v Moskve stretol s čínskym prezidentom, rokovali o vzájomnej spolupráci
Až 30 % stredoškolákov na Slovensku zažíva digitálne peklo. Drvivé percento sa nikomu nezdôverí
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Má 340 koní a 560 km dojazd. Nová Škoda je najvýkonnejšie auto milovanej značky
- Milovaná technológia ti môže zruinovať peňaženku. Rýchlonabíjanie má neviditeľný dopad na batériu
- Čína má plán, ktorý zničí benzínky. Zmazali najväčšiu slabinu elektromobilov, odborníci im tlieskajú
- Slováci stále veria nezmyslom o elektromobiloch. Tu je 5 mýtov, ktoré sú už dávno úplne mimo reality
- Strmhlavý pád Tesly pokračuje. Zverejnili katastrofálne čísla, Musk konečne našiel vinníka
-
- Najväčšia automobilka sveta kolíše. Bojí sa riskovať a zvažuje stopku pre elektromobily
- Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
- Má 340 koní a 560 km dojazd. Nová Škoda je najvýkonnejšie auto milovanej značky
- Milovaná technológia ti môže zruinovať peňaženku. Rýchlonabíjanie má neviditeľný dopad na batériu
- Čína má plán, ktorý zničí benzínky. Zmazali najväčšiu slabinu elektromobilov, odborníci im tlieskajú
-
- Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s pohonom budúcnosti
- Je ultrabezpečné a má úchvatný výkon. Toto hybridné SUV prejde bez tankovania takmer 1 500 km
- Čína má plán, ktorý zničí benzínky. Zmazali najväčšiu slabinu elektromobilov, odborníci im tlieskajú
- Najväčšia automobilka sveta kolíše. Bojí sa riskovať a zvažuje stopku pre elektromobily
V európskej krajine došlo k výbuchu skladu. Úrady varujú ľudí pred jedovatým oblakom
Slováci kupujú jazdenky rýchlejšie. Pozri sa, ktoré miznú zo stránok ako prvé
Ministerstvo dopravy uzavrie zmluvu za vyše 6 miliónov eur. Dostane úplne nový systém
Slovensko riskuje zlyhanie aj energetickú nestabilitu. Riziko závislosti rastie
Vedci vytvorili betón z moču. Môže nahradiť pieskovec aj cement
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Najaktívnejšia sopka Severného Pacifiku môže o pár hodín vybuchnúť. Odborníci plánujú byť pri tom
Druhým príjmom si môžeš aj uškodiť: Zarábať popri práci neznamená mať peniaze len na vlastné výdavky (ODBORNÍK)
Ultra-spracované potraviny zvyšujú riziko zákernej choroby. Môžu prispievať k zápalu a odumieraniu neurónov
Fico sa v Moskve stretol s čínskym prezidentom, rokovali o vzájomnej spolupráci
Až 30 % stredoškolákov na Slovensku zažíva digitálne peklo. Drvivé percento sa nikomu nezdôverí
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené