Takéto BMW si ešte nevidel. Vyskúšali sme vodíkovú iX5 a ohromila nás vlastnosťami
Batérie či vodík? Táto otázka je aktuálne veľmi horúca a ľudstvo stojí na pomyselnej križovatke, či sa v doprave uberať smerom vodíkových technológií, čistých batérií, alebo tlačiť oba segmenty súčasne. BMW dnes na Slovensko prinieslo svoju pýchu v podobe vodíkového SUV iX5 Hydrogen a FonTech.sk mal jedinečnú príležitosť vďaka konferencii Globsec absolvovať prvé jazdy na tomto aute.
Spolu s vozidlom na Slovensko, kde je podpora tejto technológie vďaka ministrovi hospodárstva Richardovi Sulíkovi a jeho vodíkovému plánu veľmi silná, zavítal aj šéf vývoja vodíkových technológií BWM, Juergen Guldner, ktorý prezradil na Globsecu niekoľko kľúčových vlastností a výhod vodíkového elektromobilu oproti klasickému „baterkáču“.
Najvýkonnejší vodíkový systém v osobnom aute
BMW iX5 Hydrogen sa môže pýšiť najvýkonnejším vodíkovým systémom, aký sa doposiaľ v osobnom vozidle nachádza. Generátor má výkon až 125 kW a prebytky energie sa ukladajú do relatívne malej, 2 až 3 kWh batérie, ktorá poskytuje energiu v prípade potreby dodatočného výkonu až do 150 kW. Systémový výkon BMW iX5 Hydrogen tak činí až parádnych 275 kW (374 koní).
BMW pri vývoji vodíkových článkov spolupracuje s automobilkou Toyota. Rovnaké vodíkové články tak môžeme nájsť aj v Toyote Mirai.
Nádrž dokáže poňať až 6 kg vodíka a je umiestnená v spodnej časti vozidla na mieste, kde sa pri bežných elektromobiloch nachádzajú batérie. Automobilka počas prezentácie uviedla, že plne natankované SUV dokáže bez zastávky prejsť zhruba 500 km. Maximálna rýchlosť činí 190 km/h a zrýchlenie z 0 na 100 km/h dosahuje približne 7 sekúnd.
Niekoľko výhod oproti batériovému elektromobilu
Vodíkové BMW iX5 má oproti klasickému batériovému elektromobilu podľa automobilky hneď niekoľko výhod. Za prvé, jeho hmotnosť je porovnateľná s rovnako veľkým plug-in hybridom, čiže je nižšia než v prípade batériového elektromobilu rovnakej kategórie, čo má za následok lepšie jazdné vlastnosti.
BMW iX5 Hydrogen je tiež dobre zabezpečené v prípade rizika požiaru. Odhliadnuc od toho, že vodíkové auto s malou batériou je podstatne ľahšie uhasiť ako elektromobil s veľkým akumulátorom, má BMW aj špeciálny bezpečnostný systém, ktorý chráni inak veľmi reaktívny vodík.
Samotná nádrž totiž disponuje vysokou tepelnou odolnosťou, takže vodík vo vnútri je chránený aj v prípade požiaru. Akonáhle je to potrenné, systém sám vypustí z nádrže zostávajúci vodík cez špeciálny ventil, ktorý je umiestený na spodku nádrže.
Celá táto technológia bola preverená niekoľkými crash testami. Až keď sa dokázalo, že je vodíkový systém bezpečný, automobilka pristúpila k budovaniu auta ako takého.
V neposlednom rade vodíkové auto vyhráva nad batériovým elektromobilom aj z hľadiska kolísania dojazdu. BMW iX5 Hydrogen má totiž rovnaký, alebo veľmi podobný dojazd, či je vonku 30 stupňov nad nulou, alebo panujú silné mrazy.
Na rozdiel od Toyoty Mirai nevypúšťa BMW iX5 zo svojich výfukov takmer žiadnu vodu. Toyota má vo vozidle tlačidlo na vypustenie odpadovej vody, ktorá vzniká pri „spaľovaní“ vodíka. Tá by totiž mohla počas zimy zamrznúť a spôsobiť komplikácie, takže je potrebné túto vodu vypúšťať. V BMW však tento problém úplne odpadá.
Dizajn upravený pre lepšie prúdenie vzduchu
BMW iX5 Hydrogen sa viac podobá na klasický spaľovák než na batériový elektromobil. Batériové elektromobily totiž nepotrebujú toľko prieduchov a nasávaní na chladenie motora, no v prípade vodíkového auta je to inak.
Vodíková „X5-ka“ potrebuje o čosi viac vzduchu než klasická spaľovacia X5-ka, preto tu môžeš vidieť viac rôznych prieduchov a otvorov v prednej maske. Podobne ako pri spaľovacom motore, aj tu vzniká odpadové teplo, ktoré ale BMW efektívne využíva na vykurovanie interiéru.
Vodík do áut na Slovensku
Prvá slovenská vodíková čerpacia stanica vyrástla vo februári tohto roka v areáli Slovnaftu vo Vlčom hrdle. Patrí spoločnosti Messer Tatragas a jej plnička spĺňa všetky zákonom stanovené bezpečnostné podmienky a je pripravená pre plnenie autobusov a osobných vozidiel, zatiaľ na tlak maximálne 200 bar. Prvá vodíková čerpacia stanica na Slovensku je prístupná motoristom po predchádzajúcej registrácii na callcentrum.sk@messergroup.com alebo cez telefón 0850 111 221 každý pracovný deň od 6:00 do 15:00.
V areáli trnavského dopravcu Arriva, ktorý v kraji zabezpečuje aj prímeskú a mestskú autobusovú dopravu, bola dočasne umiestnená aj mobilná plniaca stanica s plniacim tlakom 350 barov. Počas prvých mesiacov však slúži výhradne na tankovanie dvojice prezentačných vodíkových elektromobilov.
Kľúčovou otázkou však je aj to, odkiaľ vodík do automobilov vziať. Jadrová energetická spoločnosť Slovenska (JESS) plánuje umiestniť výrobu zeleného vodíka pre dopravu do logistického areálu v Trnave – Modranke. Vodík tu bude vyrábať práve elektrolýzou, v pilotnej etape s jedným elektrolyzérom s maximálnou kapacitou na 0,45 tony vodíka denne. Toto množstvo by stačilo na natankovanie približne 20 – 25 autobusov, reálne sa však predpokladá len približne polovičná výroba. S montážou technológie na výrobu vodíka v Trnave – Modranke počíta investor v druhom kvartáli roka 2023. Predpokladaný termín spustenia výroby je štvrtý kvartál roku 2023. Celkové náklady odhaduje na približne 4 milióny eur.
Úplne nový zážitok z jazdy
Aj keď má vodíkové auto mnoho spoločného s batériovým elektromobilom, zážitok z jazdy na BMW iX5 Hydrogen bol v istom zmysle unikátny. Auto bolo ešte o čosi tichšie než klasický „baterkáč“, inak sa podvozkovo jedná o úplne rovnaké auto, akým je spaľovacia X5.
Stále jedná iba o prototyp. Do konca tohto roka však chce mať BMW na cestách menšiu flotilu vodíkového iX5, ktorá bude určená na testovacie účely. Prvé vodíkové BMW by sa mali dostať do predaja najneskôr do konca tohto desaťročia.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Packeta otvára „novú“ sieť balíkoboxov, doručovať do nich bude aj konkurencia
Majú suverénne najlepšiu optiku aj WiFi. Toto je najlepší poskytovateľ internetu na Slovensku
Veľký operátor ponúka státisícom Slovákov špičkový AI nástroj na rok zadarmo, ušetríš až 200 eur
Útok na kataster môže spôsobiť ešte väčšie škody. Unikli tieto citlivé údaje o Slovákoch
Autá zo Slovenska si podmanili trh. Svetová automobilka pokorila významný rekord vo výrobe
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Predlžuje život až o 60 %: Milionár Bryan Johnson vysadil kontroverzný doplnok. Robil mu vážne problémy
Rodinný ranč a večera pod krištáľovým lustrom. Toto je TOP 5 reštaurácií v Prešovskom kraji
124-ročná Číňanka prezradila tajomstvo svojej dlhovekosti. Nedá naň dopustiť, lekári krútia hlavou
Najchladnejšia zima za posledné roky: La Niña natiahne mrazy na našom území, varujú experti
Bitcoin na 150 000 dolároch určite nezastaví. Podľa analytika mieri podstatne vyššie
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Automobilky robili veľkú chybu: Francúzom stačil jeden model na elektrický prevrat, Nóri dokázali nemožné
- Ľudia na ňu takmer zabudli. Slávna automobilka znova ožíva, pripravuje dve špičkové autá
- Porušil legislatívu, tak ho rovno zabavili. V európskej krajine odobrali majiteľovi Teslu Cybertruck
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Veľký test elektromobilov: Kráľom dojazdu v zime sa stala prekvapivá značka, Tesla riadne sklamala
-
- Porušil legislatívu, tak ho rovno zabavili. V európskej krajine odobrali majiteľovi Teslu Cybertruck
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Veľký test elektromobilov: Kráľom dojazdu v zime sa stala prekvapivá značka, Tesla riadne sklamala
- Svetová automobilka dostala astronomickú pokutu. Podvádzala s emisiami CO2
- Prepraví ohromný počet áut. BYD spustil najväčšiu loď svojho druhu na svete
-
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Váži len 40 kg a má vyše 850 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý zmení budúcnosť dopravy
- Porušil legislatívu, tak ho rovno zabavili. V európskej krajine odobrali majiteľovi Teslu Cybertruck
- Za menej peňazí už lepšie auto nekúpiš. Tento nový hybrid je dokonalý pre Slovákov (TEST)
- Ľudia nechcú ani ich elektromobily. Nemecký gigant predáva čoraz menej áut, chystá novú generáciu
Je teória strún skutočná? Výpočty vedcov prinášajú nádej, ktorá môže prepísať fyziku
Veľké otrasy vo vedeckom svete: Nový druh dávneho živočícha má byť len veľký podvod
Armáda USA dostane desivé vylepšenie. Nasadia AI technológie, ktoré budú vyhrávať vojny
Astronómia je v ohrození. Vodíkový projekt môže zatieniť svetovú ikonu na pozorovanie vesmíru
Milióny ľudí o nej nevie. Skrytá funkcia iPhonu rozpozná rastliny aj svetové pamiatky
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Predlžuje život až o 60 %: Milionár Bryan Johnson vysadil kontroverzný doplnok. Robil mu vážne problémy
Rodinný ranč a večera pod krištáľovým lustrom. Toto je TOP 5 reštaurácií v Prešovskom kraji
124-ročná Číňanka prezradila tajomstvo svojej dlhovekosti. Nedá naň dopustiť, lekári krútia hlavou
Najchladnejšia zima za posledné roky: La Niña natiahne mrazy na našom území, varujú experti
Bitcoin na 150 000 dolároch určite nezastaví. Podľa analytika mieri podstatne vyššie
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené