Takéto BMW si ešte nevidel. Vyskúšali sme vodíkovú iX5 a ohromila nás vlastnosťami
Batérie či vodík? Táto otázka je aktuálne veľmi horúca a ľudstvo stojí na pomyselnej križovatke, či sa v doprave uberať smerom vodíkových technológií, čistých batérií, alebo tlačiť oba segmenty súčasne. BMW dnes na Slovensko prinieslo svoju pýchu v podobe vodíkového SUV iX5 Hydrogen a FonTech.sk mal jedinečnú príležitosť vďaka konferencii Globsec absolvovať prvé jazdy na tomto aute.
Spolu s vozidlom na Slovensko, kde je podpora tejto technológie vďaka ministrovi hospodárstva Richardovi Sulíkovi a jeho vodíkovému plánu veľmi silná, zavítal aj šéf vývoja vodíkových technológií BWM, Juergen Guldner, ktorý prezradil na Globsecu niekoľko kľúčových vlastností a výhod vodíkového elektromobilu oproti klasickému „baterkáču“.
Najvýkonnejší vodíkový systém v osobnom aute
BMW iX5 Hydrogen sa môže pýšiť najvýkonnejším vodíkovým systémom, aký sa doposiaľ v osobnom vozidle nachádza. Generátor má výkon až 125 kW a prebytky energie sa ukladajú do relatívne malej, 2 až 3 kWh batérie, ktorá poskytuje energiu v prípade potreby dodatočného výkonu až do 150 kW. Systémový výkon BMW iX5 Hydrogen tak činí až parádnych 275 kW (374 koní).
BMW pri vývoji vodíkových článkov spolupracuje s automobilkou Toyota. Rovnaké vodíkové články tak môžeme nájsť aj v Toyote Mirai.
Nádrž dokáže poňať až 6 kg vodíka a je umiestnená v spodnej časti vozidla na mieste, kde sa pri bežných elektromobiloch nachádzajú batérie. Automobilka počas prezentácie uviedla, že plne natankované SUV dokáže bez zastávky prejsť zhruba 500 km. Maximálna rýchlosť činí 190 km/h a zrýchlenie z 0 na 100 km/h dosahuje približne 7 sekúnd.
Niekoľko výhod oproti batériovému elektromobilu
Vodíkové BMW iX5 má oproti klasickému batériovému elektromobilu podľa automobilky hneď niekoľko výhod. Za prvé, jeho hmotnosť je porovnateľná s rovnako veľkým plug-in hybridom, čiže je nižšia než v prípade batériového elektromobilu rovnakej kategórie, čo má za následok lepšie jazdné vlastnosti.
BMW iX5 Hydrogen je tiež dobre zabezpečené v prípade rizika požiaru. Odhliadnuc od toho, že vodíkové auto s malou batériou je podstatne ľahšie uhasiť ako elektromobil s veľkým akumulátorom, má BMW aj špeciálny bezpečnostný systém, ktorý chráni inak veľmi reaktívny vodík.
Samotná nádrž totiž disponuje vysokou tepelnou odolnosťou, takže vodík vo vnútri je chránený aj v prípade požiaru. Akonáhle je to potrenné, systém sám vypustí z nádrže zostávajúci vodík cez špeciálny ventil, ktorý je umiestený na spodku nádrže.
Celá táto technológia bola preverená niekoľkými crash testami. Až keď sa dokázalo, že je vodíkový systém bezpečný, automobilka pristúpila k budovaniu auta ako takého.
V neposlednom rade vodíkové auto vyhráva nad batériovým elektromobilom aj z hľadiska kolísania dojazdu. BMW iX5 Hydrogen má totiž rovnaký, alebo veľmi podobný dojazd, či je vonku 30 stupňov nad nulou, alebo panujú silné mrazy.
Na rozdiel od Toyoty Mirai nevypúšťa BMW iX5 zo svojich výfukov takmer žiadnu vodu. Toyota má vo vozidle tlačidlo na vypustenie odpadovej vody, ktorá vzniká pri „spaľovaní“ vodíka. Tá by totiž mohla počas zimy zamrznúť a spôsobiť komplikácie, takže je potrebné túto vodu vypúšťať. V BMW však tento problém úplne odpadá.
Dizajn upravený pre lepšie prúdenie vzduchu
BMW iX5 Hydrogen sa viac podobá na klasický spaľovák než na batériový elektromobil. Batériové elektromobily totiž nepotrebujú toľko prieduchov a nasávaní na chladenie motora, no v prípade vodíkového auta je to inak.
Vodíková „X5-ka“ potrebuje o čosi viac vzduchu než klasická spaľovacia X5-ka, preto tu môžeš vidieť viac rôznych prieduchov a otvorov v prednej maske. Podobne ako pri spaľovacom motore, aj tu vzniká odpadové teplo, ktoré ale BMW efektívne využíva na vykurovanie interiéru.
Vodík do áut na Slovensku
Prvá slovenská vodíková čerpacia stanica vyrástla vo februári tohto roka v areáli Slovnaftu vo Vlčom hrdle. Patrí spoločnosti Messer Tatragas a jej plnička spĺňa všetky zákonom stanovené bezpečnostné podmienky a je pripravená pre plnenie autobusov a osobných vozidiel, zatiaľ na tlak maximálne 200 bar. Prvá vodíková čerpacia stanica na Slovensku je prístupná motoristom po predchádzajúcej registrácii na callcentrum.sk@messergroup.com alebo cez telefón 0850 111 221 každý pracovný deň od 6:00 do 15:00.
V areáli trnavského dopravcu Arriva, ktorý v kraji zabezpečuje aj prímeskú a mestskú autobusovú dopravu, bola dočasne umiestnená aj mobilná plniaca stanica s plniacim tlakom 350 barov. Počas prvých mesiacov však slúži výhradne na tankovanie dvojice prezentačných vodíkových elektromobilov.
Kľúčovou otázkou však je aj to, odkiaľ vodík do automobilov vziať. Jadrová energetická spoločnosť Slovenska (JESS) plánuje umiestniť výrobu zeleného vodíka pre dopravu do logistického areálu v Trnave – Modranke. Vodík tu bude vyrábať práve elektrolýzou, v pilotnej etape s jedným elektrolyzérom s maximálnou kapacitou na 0,45 tony vodíka denne. Toto množstvo by stačilo na natankovanie približne 20 – 25 autobusov, reálne sa však predpokladá len približne polovičná výroba. S montážou technológie na výrobu vodíka v Trnave – Modranke počíta investor v druhom kvartáli roka 2023. Predpokladaný termín spustenia výroby je štvrtý kvartál roku 2023. Celkové náklady odhaduje na približne 4 milióny eur.
Úplne nový zážitok z jazdy
Aj keď má vodíkové auto mnoho spoločného s batériovým elektromobilom, zážitok z jazdy na BMW iX5 Hydrogen bol v istom zmysle unikátny. Auto bolo ešte o čosi tichšie než klasický „baterkáč“, inak sa podvozkovo jedná o úplne rovnaké auto, akým je spaľovacia X5.
Stále jedná iba o prototyp. Do konca tohto roka však chce mať BMW na cestách menšiu flotilu vodíkového iX5, ktorá bude určená na testovacie účely. Prvé vodíkové BMW by sa mali dostať do predaja najneskôr do konca tohto desaťročia.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Na Slovensku odštartovala nová TV stanica. Dá sa pozerať úplne zadarmo a je v HD kvalite
Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
Prekvapivá krajina má obrovský záujem o slovenské zbrane. Štát rokuje o kúpe pokročilých systémov
STVR čelí kritike. Obľúbená relácia prišla o kľúčovú funkciu, náhrada ľudí naštvala
Poznáme ceny diaľničných známok pre rok 2026. Mnohých šoférov určite prekvapia
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Tajná dohoda na obzore: Rusko chce od krajiny NATO späť rakety za 2,5 miliardy pre straty na fronte
Vodičom hrozí pokuta až 300 eur. Špeciálna značka na semafore mätie Slovákov, pravidlá sú jasné
Jedna konkrétna skupina ľudí potichu bohatne. Mladí zatiaľ utekajú za hranice, alebo zostávajú bývať u mamy
Cez stanicu Poprad-Tatry nepremávali vlaky. Dopravu zastavili pre mimoriadnu udalosť
Zlodeji zničili bankomat, našli pri ňom plynovú bombu. Zasahuje polícia a hasičské zložky
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
Nečakaná krajina zbrojí na úroveň veľmocí. Od Izraelu kúpila zbrane za vyše 2 miliardy eur
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
Slováci v tom majú jasno: Táto vec najviac znečisťuje ovzdušie v našej krajine
Americký gigant má na krku vážny problém. Na pôde východnej mocnosti porušil dôležitý zákon
Izolujú sa od sveta. Táto krajina svoj jadrový status zakotvila v zákone, Západ je v obavách
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP