Švédsky výrobca elektromobilov si nedával servítku pred ústa. Odhalila pravdu o ich emisiách
Téma elektromobility v automobilovom priemysle je na pretrase už niekoľko rokov. Za ten čas si našla svojich zástancov, ale aj mnohých odporcov. Je však elektromobil skutočne tak ekologický, za aký ho považujú mnohí výrobcovia? Dcérska značka švédskeho Volva odhalila emisie, ktoré sú s elektromobilmi spájané. V odvetví podľa Polestar chýba dostatok transparentnosti. O téme informoval AutoExpress.
V uplynulých rokoch sa terčom kritiky stali najmä dieselové motory, ktoré odsúdili aj mnohí fanúšikovia elektromobilov. Spaľovacie motory v moderných automobiloch pritom čakajú stále prísnejšie podmienky a automobilky sa pripravujú na razantné zmeny zo strany EÚ.
Problémom naďalej ostáva, že napriek moderným technológiám nedokážu flotily áut jednotlivých značiek splniť kritéria únie. Za porušenie podmienok im pritom hrozia obrovské sankcie.
Nádejou pre výrobcov automobilov tak má byť vyššia produkcia elektrických vozidiel, ktoré sú vo všeobecnosti označované za „ekologickú“ alternatívu. Diskusie a štúdie v tejto oblasti priniesli názory a fakty, ktoré sa v mnohých smeroch líšia. Pravdou však ostáva, že ako bežné vozidlo so spaľovacím motorom, aj elektromobil má svoju „temnú“ stránku spájanú s vysokými emisiami.
Polestar kritizuje automobilky za nedostatočnú transparentnosť
Švédsky Polestar, ktorý patrí pod automobilku Volvo, verejne prehlásil, že elektromobily nie sú ani zďaleka tak ekologické a bezemisné. V tomto smere spoločnosť kritizuje ostatné automobilky za nedostatočnú transparentnosť voči zákazníkom, ktorých mnohí o odvrátenej stránke elektrických áut neinformujú.
Okrem toho vytkla aj potrebu sledovania zdrojov v dodávateľskom reťazci, aby sa zabránilo porušovaniu ľudských práv a znečisťovaniu životného prostredia pri ťažbe. Tieto tvrdenia však majú svoje opodstatnenie.
„Nedostatok transparentnosti v tomto priemysle sťažuje pochopenie úplného dopadu elektrických automobilov na životné prostredie a je takmer nemožné porovnávať automobily od rôznych výrobcov,“ informuje Polestar.
V prvom prípade, kedy Polestar tvrdí, že elektromobily nie sú bezemisné, naráža na fakt, že samotné emisie vznikajú už pri produkcii takýchto vozidiel. V skutočnosti je pritom výroba elektromobilu ekologicky náročnejšia a vyprodukuje sa počas nej viac CO2 ako pri výrobe klasického auta.
Výroba elektromobilu má za následok vyššie emisie ako výroba klasického auta
Za celý životný cyklus Polestar 2 má byť pritom vyprodukovaných až 50 ton CO2, zatiaľ čo pri SUV XC40 so spaľovacím motorom je toto číslo vyššie „len“ o 8 ton. Hodnota emisií stúpa pri výrobe elektromobilu Polestar je pritom vyššia, ako v prípade produkcie takého Volva XC40.
Automobilka prezradila, že pri modeli XC40 sa počas výroby vyprodukuje 14 ton CO2, u Polestar 2 s batériami je táto hodnota až 24 ton. Veľký vplyv na životné prostredie má pritom aj samotná prevádzka elektromobilu.
Zatiaľ čo pri životnom cykle klasického auta má najväčší dopad na emisie jeho prevádzka, u elektromobilu to začína už výrobou batérií. Akumulátory sú pritom vyrábané z ťažkých kovov, ktoré sú často ťažené v katastrofálnych podmienkach a pri ich ťažbe sú mnohokrát zneužívané aj deti.
Ťažba takýchto materiálov potom zanecháva obrovské škody na životom prostredí a pritom dochádza tiež k už spomínanému porušovaniu ľudských práv, na ktoré Polestar upozorňuje.
Elektromobil musí prejsť istý počet kilometrov, aby sa ekologickou stopou vyrovnal konvenčnému vozidlu
Aby sa teda elektrický Polestar 2 vyrovnal svojou ekologickou stopou modelu XC40, ktorý prekonáva už pri výrobe, musel by počas životného cyklu prejsť aspoň 112 000 km za predpokladu, že pri jeho výrobe boli využité všetky dostupné zdroje elektriny.
Pokiaľ by bol tento elektromobil vyrábaný iba s využitím veternej energie, stále by potreboval prejsť minimálne 50 000 km, aby vyrovnal stopu s modelom XC40. Až po prekonaní určitého nájazdu sa potom stáva elektromobil skutočne ekologickejší ako vozidlo so spaľovacím motorom.
Podobné informácie pritom nedávno vo svojej štúdii potvrdil aj VW, ktorý otestoval elektrický e-Golf. Detailné informácie o výsledkoch tohto porovnania s dieselovým Golfom nájdeš v samostatnom článku.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
Klinec do rakvy spaľovákom. Elektrický Mercedes prešiel v teste viac ako 1300 km bez nabíjania
Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Tajná dohoda na obzore: Rusko chce od krajiny NATO späť rakety za 2,5 miliardy pre straty na fronte
EXKLUZÍVNE z Expa v Osake: „Slovensko má energiu a ťah, ktorý Japonsko potrebuje cítiť,“ hovorí tamojšia učiteľka a novinárka
Vodičom hrozí pokuta až 300 eur. Špeciálna značka na semafore mätie Slovákov, pravidlá sú jasné
Fico „na čele pelotónu“: Zarába 8-násobok priemernej mzdy, prekonal ho len jeden politik (REBRÍČEK)
Cez stanicu Poprad-Tatry nepremávali vlaky. Dopravu zastavili pre mimoriadnu udalosť
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
-
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
Nečakaná krajina zbrojí na úroveň veľmocí. Od Izraelu kúpila zbrane za vyše 2 miliardy eur
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
Slováci v tom majú jasno: Táto vec najviac znečisťuje ovzdušie v našej krajine
Americký gigant má na krku vážny problém. Na pôde východnej mocnosti porušil dôležitý zákon
Izolujú sa od sveta. Táto krajina svoj jadrový status zakotvila v zákone, Západ je v obavách
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP