Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Inžinierom z americkej spoločnosti Venus Aerospace sa podarilo otestovať jedinečný superrýchly dron, ktorý je poháňaný špeciálnym detonačným raketovým motorom. Ako upozorňuje portál LiveScience, tento motor má pre letectvo ohromný potenciál a v porovnaní s klasickými raketovými motormi dosahuje o poznanie vyššiu efektivitu – priniesť môže extrémne rýchle dopravné lietadlá, ktoré zatienia aj legendárny Concorde.

Prekvapivý úspech

Tento superrýchly dron prešiel svojim vôbec prvým ostrým testom, počas ktorého sa mu podarilo udržať vo vzduchu za pomoci rotačného detonačného raketového motora. Celé zariadenie váži 136 kg, na dĺžku meria 2,4 m a podarilo sa mu dosiahnuť výšku 3 658 metrov. V porovnaní s klasickými raketovými motormi má tento typ dosahovať o 15 % vyššiu efektivitu, vysvetľuje spoločnosť Venus Aerospace v tlačovej správe.

Pri rýchlosti takmer 1 100 km/h preletel dron až 16 km a ako palivo použil peroxid vodíka. Motor dokázal vyvinúť ťah na úrovni 5,33 kN a podľa niektorých je možné touto technológiou dosiahnuť až o 25 % vyššiu efektivitu, než klasickými raketovými motormi. Aj 15 % je však zásadný posun a firma má ambiciózne dlhodobé plány.

Venus Aerospace

Víziou tejto firmy sú totiž dopravné lietadlá schopné dosahovať rýchlosť až Mach 9, teda okolo 11 000 km/h. To je viac ako štvornásobná rýchlosť v porovnaní s legendárnymi nadzvukovými lietadlami Concorde. Ambície sú však len prvým krokom k úspechu a ambicióznych startupov v letectvo v posledných rokoch zlyhalo mnoho. Venus Aerospace bude čeliť zásadným technologickým výzvam.

Vyzve Starship na súboj

Takáto extrémne rýchla forma leteckej dopravy s použitím raketových motorov môže vyzvať na súboj aj Starship, ktorú chcela americká spoločnosť SpaceX použiť ako transport v rámci Zeme. Aj v tomto prípade je problémom hluk, ale napríklad tiež manévre, ktorým bude posádka vystavená – tie sú v porovnaní s lietadlom, ktoré síce môže byť pomalšie, dosť nepríjemné.

Hluk a náklady

Jedným z hlavných problémov nadzvukových dopravných lietadiel bol hluk, ktorý pri prevádzke vytvárali. To sa snažia inžinieri riešiť inovatívnym aerodynamickým dizajnom, avšak pri použití raketových motorov je zmysel takéhoto riešenia otázny. Detonačné motory tak môžu nájsť využitie len na špecifických linkách, na ktorých nebude hluk tak veľkým problémom.

Okrem hluku je zatiaľ otázna aj životnosť takýchto raketových motorov v porovnaní nielen s klasickými raketovými motormi, z ktorých podaktoré už zvládajú aj viac ako 10 letov do vesmíru, ale najmä v porovnaní s klasickými turbínovými motormi v prípade, že chce táto technológia skutočne konkurovať dopravným lietadlám.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú