Sulíkov sen zrušili. Štát už nechce o vodíku ani počuť, takto vyzerá budúcnosť elektromobilov na Slovensku
Nedávno sme informovali o návrhu Akčného plánu rozvoja elektromobility v Slovenskej republike, ktorý sa v jednom z bodov venuje obmedzeniu maximálnej rýchlosti spaľovákov na diaľnici.
Ministerstvo hospodárstva nám v tejto súvislosti priblížilo detaily, podľa akých pravidiel chce obmedzovať maximálnu rýchlosť na diaľnici pre spaľováky a či bude výnimka obmedzenia rýchlosti platiť aj pre plug-in hybridné vozidlá. Návrh už prešiel aj pripomienkovaním iných rezortov. Akceptované a neakceptované pripomienky nám prezrádzajú ďalšie detaily.
„Zelené“ značky iba pre elektromobily
Ministerstvo financií pripomienkovalo, že nové „zelené“ značky by sa mali vydávať aj pre autá s plug-in hybridným pohonom. Ako dôvod uviedlo, že plug-in hybridné vozidlá dokážu v čisto elektrickom režime pokryť bežné jazdy väčšiny Slovákov bez toho, aby sa zapol spaľovací motor a tak fungujú ako čisté elektromobily.
Ministerstvo hospodárstva túto pripomienku zamietlo, čo nám ešte predtým vysvetlilo nasledovne:
„V tejto chvíli ešte o presnej podobe nie je rozhodnuté, avšak s vysokou pravdepodobnosťou sa to plug-in vozidiel nebude týkať. A to z dôvodu, ak by vozidlo nemalo k dispozícii dostatočné množstvo energie v batériách, tak takéto vozidlo máva spravidla vyššiu spotrebu a emisie, ako klasický hybrid.“
Jedným z najviac pripomienkovaných bodov bol B6, týkajúci sa možnosti využívania vyhradených pruhov pre autobusy vozidlami so „zelenými“ EČV. Tento bod pripomienkovali viaceré dopravné podniky na Slovensku. Ako dôvod uviedli, že budovanie BUS pruhov je realizované v mestách na zatraktívnenie hromadnej dopravy. Ich využívanie bezemisnými vozidlami, aj keď iba časovo obmedzené, by malo presne opačný efekt a taktiež by mohlo dôjsť k spomaleniu hromadnej dopravy. Rezort tento návrh akceptoval a tak je možné, že takúto výhodu elektromobily nebudú mať.
Výhody pre väčší počet elektromobilov
Ministerstvo financií taktiež pripomienkuje, aby výhody pre elektromobily neboli časovo obmedzené, respektíve aby sa vzťahovali na väčší počet elektromobilov. V návrhu je uvedená výška 5 % z celkového vozového parku, čo je extrémne nízka hodnota, ktorá bude čoskoro dosiahnutá, čím sa stratia motivátory na kúpu elektrického auta. Rezort navrhol upraviť text tak, aby sa uvedené výhody stali trvalými, respektíve trvanie by bolo naviazané napríklad na 50 % vozového parku. Táto pripomienka bola akceptovaná.
Asociácia priemyselných zväzov a dopravy zasa pripomienkovala, že zelený podklad EČV pre bezemisné vozidlá by mal zostať zachovaný. Toto odlíšenie je totiž lepšie ako nové označenie bezemisných vozidiel písmenami „EV“ na začiatku. Podľa asociácie dokážu obe tieto opatrenia fungovať súčasne, teda elektromobily môžu mať nový vzor EČV a môžu byť zároveň na zelenom podklade. Ministerstvo tento návrh akceptovalo.
Asociácia takisto žiada vypustiť opatrenie A3, ktoré sa týka rozvoja vodíkovej infraštruktúry na Slovensku. V návrhu Akčného plánu rozvoja elektromobility v Slovenskej republike nepovažujú za vhodné riešiť rozvoj infraštruktúry pre vodíkové vozidlá.
Množstvo pripomienok smerovalo tiež na zvýhodnenie elektromobilov z hľadiska poplatkov za využívanie diaľnic. Klub 500 pripomienkoval, že nižší poplatok za diaľnice pre elektromobily nemá s ekológiou nič spoločné. Všetky tieto pripomienky boli takisto akceptované.
Rezort dopravy a výstavby Slovenskej republiky pripomienkoval aj zvýhodnenie vozidiel so zelenými EČV z hľadiska parkovania. Táto výhoda by mala platiť iba na miestach určených pre elektromobily a iba po dobu nabíjania.
„Zavedenie parkovania zadarmo pre vozidlá so zelenou EČV (elektromobily) nie je trvalo udržateľný nástroj a s predpokladaným nárastom počtu elektromobilov bude samosprávam spôsobovať problémy so zahlcovaním centier miest takýmito vozidlami. V tomto smere je lepšie vytvárať vyhradené miesta iba pre elektromobily (v obmedzenom počte na každom parkovisku), kde bude mať vodič takéhoto vozidla možnosť parkovať iba počas nabíjania vozidla, v tom prípade môže byť parkovanie zadarmo,“ uviedol rezort.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Čo naozaj robia slovenskí IT-čkári: Takto vyzerá deň v živote programátora s platom niekoľko tisíc eur
Kotlár ostal v pozore: Vláda oslavuje slovenský mRNA startup, aj keď nás „mení na kukurice”
Slováci oslavujú. Digitálne doklady v mobile sú tu, takto si ich aktivuješ (NÁVOD)
AKTUÁLNE: Slovákom už stačia doklady aj v mobile. Štát konečne spustil mobilné aplikácie, tu ich využiješ
Slovensko stavilo na správny druh energie. Expert vysvetlil, prečo a ako z neho bude štát prosperovať
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Smrť dievčaťa vyvolala vlnu kritiky: Toxické látky v kvetoch môžu spôsobiť rakovinu, varujú vedci
„Len sa uč a budeš sa mať dobre“ už neplatí: Generácia Z mení pohľad na peniaze a nebojí sa riskovať, hovorí odborník (ROZHOVOR)
Obľúbená potravina Slovákov prekvapila škodlivým účinkom: Francúzsko ju zakazuje v sociálnych zariadeniach
Šéf rozviedky má na muške 4 štáty: „Ak bude NATO postupovať agresívne voči Rusku, zničia celý blok,“ tvrdí
Historický prelom v stomatológii: Vedcom sa podarilo vypestovať ľudský zub, ktorý môže nahradiť implantáty
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- S naftou zmizli aj karcinogénne látky. Američania nasadili elektrické vlaky, z ich vedľajších účinkov ostali šokovaní
- Slávna značka je v hlbokej kríze. Ku dnu ju ťahá hneď niekoľko faktorov, Stellantis je zúfalý
- Definitívny obrat? Známy ropný gigant na svojich čerpačkách prestáva predávať benzín a naftu
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Posledný klinec do rakvy spaľovákov? Nová batéria je o 80 % ľahšia a prakticky nestráca kapacitu
-
- Definitívny obrat? Známy ropný gigant na svojich čerpačkách prestáva predávať benzín a naftu
- S naftou zmizli aj karcinogénne látky. Američania nasadili elektrické vlaky, z ich vedľajších účinkov ostali šokovaní
- Môžeme len ticho závidieť. Honda predáva elektrické SUV s 650 km dojazdom a šialenou cenou
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Posledný klinec do rakvy spaľovákov? Nová batéria je o 80 % ľahšia a prakticky nestráca kapacitu
-
- Tento typ pohonu je definitívne obrovský emisný podvod. Potvrdila to ďalšia štúdia
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Definitívny obrat? Známy ropný gigant na svojich čerpačkách prestáva predávať benzín a naftu
- Čech si poriadne zavaril. Elektromobil nabíjal zo zásuvky v spoločnej garáži, účet za elektrinu susedov šokoval
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
Slovenský Envien Group expanduje do Brazílie. Kúpila polovicu podniku Agropéu
204 dní vo vesmíre. Posádka ISS pristála bezpečne v Kazachstane
V Pekingu bežali aj humanoidní roboty. Cieľom bolo testovať ich limity
Technológie AI napredujú rýchlo. Programátori môžu byť medzi prvými, koho nahradia
POZOR: Milovaný Windows končí. Experti varujú Slovákov pred nečakaným problémom
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Smrť dievčaťa vyvolala vlnu kritiky: Toxické látky v kvetoch môžu spôsobiť rakovinu, varujú vedci
„Len sa uč a budeš sa mať dobre“ už neplatí: Generácia Z mení pohľad na peniaze a nebojí sa riskovať, hovorí odborník (ROZHOVOR)
Obľúbená potravina Slovákov prekvapila škodlivým účinkom: Francúzsko ju zakazuje v sociálnych zariadeniach
Šéf rozviedky má na muške 4 štáty: „Ak bude NATO postupovať agresívne voči Rusku, zničia celý blok,“ tvrdí
Historický prelom v stomatológii: Vedcom sa podarilo vypestovať ľudský zub, ktorý môže nahradiť implantáty
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené