Sulíkov sen zrušili. Štát už nechce o vodíku ani počuť, takto vyzerá budúcnosť elektromobilov na Slovensku
Nedávno sme informovali o návrhu Akčného plánu rozvoja elektromobility v Slovenskej republike, ktorý sa v jednom z bodov venuje obmedzeniu maximálnej rýchlosti spaľovákov na diaľnici.
Ministerstvo hospodárstva nám v tejto súvislosti priblížilo detaily, podľa akých pravidiel chce obmedzovať maximálnu rýchlosť na diaľnici pre spaľováky a či bude výnimka obmedzenia rýchlosti platiť aj pre plug-in hybridné vozidlá. Návrh už prešiel aj pripomienkovaním iných rezortov. Akceptované a neakceptované pripomienky nám prezrádzajú ďalšie detaily.
„Zelené“ značky iba pre elektromobily
Ministerstvo financií pripomienkovalo, že nové „zelené“ značky by sa mali vydávať aj pre autá s plug-in hybridným pohonom. Ako dôvod uviedlo, že plug-in hybridné vozidlá dokážu v čisto elektrickom režime pokryť bežné jazdy väčšiny Slovákov bez toho, aby sa zapol spaľovací motor a tak fungujú ako čisté elektromobily.
Ministerstvo hospodárstva túto pripomienku zamietlo, čo nám ešte predtým vysvetlilo nasledovne:
„V tejto chvíli ešte o presnej podobe nie je rozhodnuté, avšak s vysokou pravdepodobnosťou sa to plug-in vozidiel nebude týkať. A to z dôvodu, ak by vozidlo nemalo k dispozícii dostatočné množstvo energie v batériách, tak takéto vozidlo máva spravidla vyššiu spotrebu a emisie, ako klasický hybrid.“
Jedným z najviac pripomienkovaných bodov bol B6, týkajúci sa možnosti využívania vyhradených pruhov pre autobusy vozidlami so „zelenými“ EČV. Tento bod pripomienkovali viaceré dopravné podniky na Slovensku. Ako dôvod uviedli, že budovanie BUS pruhov je realizované v mestách na zatraktívnenie hromadnej dopravy. Ich využívanie bezemisnými vozidlami, aj keď iba časovo obmedzené, by malo presne opačný efekt a taktiež by mohlo dôjsť k spomaleniu hromadnej dopravy. Rezort tento návrh akceptoval a tak je možné, že takúto výhodu elektromobily nebudú mať.

Výhody pre väčší počet elektromobilov
Ministerstvo financií taktiež pripomienkuje, aby výhody pre elektromobily neboli časovo obmedzené, respektíve aby sa vzťahovali na väčší počet elektromobilov. V návrhu je uvedená výška 5 % z celkového vozového parku, čo je extrémne nízka hodnota, ktorá bude čoskoro dosiahnutá, čím sa stratia motivátory na kúpu elektrického auta. Rezort navrhol upraviť text tak, aby sa uvedené výhody stali trvalými, respektíve trvanie by bolo naviazané napríklad na 50 % vozového parku. Táto pripomienka bola akceptovaná.
Asociácia priemyselných zväzov a dopravy zasa pripomienkovala, že zelený podklad EČV pre bezemisné vozidlá by mal zostať zachovaný. Toto odlíšenie je totiž lepšie ako nové označenie bezemisných vozidiel písmenami „EV“ na začiatku. Podľa asociácie dokážu obe tieto opatrenia fungovať súčasne, teda elektromobily môžu mať nový vzor EČV a môžu byť zároveň na zelenom podklade. Ministerstvo tento návrh akceptovalo.
Asociácia takisto žiada vypustiť opatrenie A3, ktoré sa týka rozvoja vodíkovej infraštruktúry na Slovensku. V návrhu Akčného plánu rozvoja elektromobility v Slovenskej republike nepovažujú za vhodné riešiť rozvoj infraštruktúry pre vodíkové vozidlá.

Množstvo pripomienok smerovalo tiež na zvýhodnenie elektromobilov z hľadiska poplatkov za využívanie diaľnic. Klub 500 pripomienkoval, že nižší poplatok za diaľnice pre elektromobily nemá s ekológiou nič spoločné. Všetky tieto pripomienky boli takisto akceptované.
Rezort dopravy a výstavby Slovenskej republiky pripomienkoval aj zvýhodnenie vozidiel so zelenými EČV z hľadiska parkovania. Táto výhoda by mala platiť iba na miestach určených pre elektromobily a iba po dobu nabíjania.
„Zavedenie parkovania zadarmo pre vozidlá so zelenou EČV (elektromobily) nie je trvalo udržateľný nástroj a s predpokladaným nárastom počtu elektromobilov bude samosprávam spôsobovať problémy so zahlcovaním centier miest takýmito vozidlami. V tomto smere je lepšie vytvárať vyhradené miesta iba pre elektromobily (v obmedzenom počte na každom parkovisku), kde bude mať vodič takéhoto vozidla možnosť parkovať iba počas nabíjania vozidla, v tom prípade môže byť parkovanie zadarmo,“ uviedol rezort.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Slováci si musia dávať obrovský pozor. Ak v domácnosti zakúriš týmto, riskuješ pokutu 5 000 eur

Vyrobí teplo aj chlad a ušetrí peniaze. Inovatívna technológia na Slovensku žne úspech, v Európe ju ignorujú

Obľúbený operátor rozdá Slovákom AI mobily a tablet za 1 €. Má len jedinú podmienku

Podceňovaná „technológia" šetrí Slovákom peniaze. Je zdravá a znižuje výdavky na energie

AKTUÁLNE: Veľký operátor spustil výpredaje. Desiatky TV staníc môžu Slováci získať len za 2 eurá
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Rusko testuje zbrane, ktoré menia pravidlá hry. Odborník varuje pred tajnými vojenskými systémami (TÝŽDENNÝ PREHĽAD)

7 nenápadných znakov, ktoré dokazujú, že máš vysoké IQ, aj keď sa tak necítiš

Expertka: Svaly sú orgánom dlhovekosti, mnohí ich chybne podceňujú, zlepšujú nielen telo, ale aj náladu

Čoskoro zistíme, že mnohé profesie boli len dočasné. Prichádza radikálna zmena sveta, varujú elitní vizionári

Nedostatok bežného vitamínu zvyšuje riziko demencie. Vedci varujú pred skrytou hrozbou pre mozog
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Ferrari si patentovalo motor, ktorý popiera zdravý rozum. Poháňa ho vodík a odoláva gravitácii
- Mám si kúpiť elektromobil alebo hybrid? Zistili sme, ktorý typ vozidla je pre Slovákov najvýhodnejší
- Elon Musk zase vyhral. Kontroverzná technológia Tesly prichádza do Európy
-
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Prejde 1 100 km a pod kapotou bude mať 2-litrový štvorvalec. Slávna značka „sa vykašľala“ na čisté EV
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Mám si kúpiť elektromobil alebo hybrid? Zistili sme, ktorý typ vozidla je pre Slovákov najvýhodnejší
- Ferrari si patentovalo motor, ktorý popiera zdravý rozum. Poháňa ho vodík a odoláva gravitácii
-
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Číňania urobili šialený test. 36-tonovým tankom prešli po batérii elektromobilu, toto sa stalo (VIDEO)
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
Čína spustila revolučný experiment, pri ktorom ušetrí až 90 % energie. Nie každý s ním súhlasí
Po Vianociach prichádza problém, o ktorom sa nehovorí. Slováci robia túto obrovskú chybu
Slovensko sa pripravuje na významný krok vo vesmírnom výskume. Budeme mať vlastný satelit
Študentka vyriešila 89-ročný problém, ktorý trápil vedcov. Kľúčový zdroj energie dostane vylepšenie
Kanada spúšťa projekt, ktorý môže prevrátiť jej energetickú politiku naruby. Odstrihne sa od USA
Európski vedci prerazili cenzúru DeepSeeku. Upravená verzia odhalila veľký problém
Slováci majú tento víkend jedinečnú šancu. Na oblohe uvidíme slávny asteroid
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Rusko testuje zbrane, ktoré menia pravidlá hry. Odborník varuje pred tajnými vojenskými systémami (TÝŽDENNÝ PREHĽAD)

7 nenápadných znakov, ktoré dokazujú, že máš vysoké IQ, aj keď sa tak necítiš

Expertka: Svaly sú orgánom dlhovekosti, mnohí ich chybne podceňujú, zlepšujú nielen telo, ale aj náladu

Čoskoro zistíme, že mnohé profesie boli len dočasné. Prichádza radikálna zmena sveta, varujú elitní vizionári

