Sulíkov sen zrušili. Štát už nechce o vodíku ani počuť, takto vyzerá budúcnosť elektromobilov na Slovensku
Nedávno sme informovali o návrhu Akčného plánu rozvoja elektromobility v Slovenskej republike, ktorý sa v jednom z bodov venuje obmedzeniu maximálnej rýchlosti spaľovákov na diaľnici.
Ministerstvo hospodárstva nám v tejto súvislosti priblížilo detaily, podľa akých pravidiel chce obmedzovať maximálnu rýchlosť na diaľnici pre spaľováky a či bude výnimka obmedzenia rýchlosti platiť aj pre plug-in hybridné vozidlá. Návrh už prešiel aj pripomienkovaním iných rezortov. Akceptované a neakceptované pripomienky nám prezrádzajú ďalšie detaily.
„Zelené“ značky iba pre elektromobily
Ministerstvo financií pripomienkovalo, že nové „zelené“ značky by sa mali vydávať aj pre autá s plug-in hybridným pohonom. Ako dôvod uviedlo, že plug-in hybridné vozidlá dokážu v čisto elektrickom režime pokryť bežné jazdy väčšiny Slovákov bez toho, aby sa zapol spaľovací motor a tak fungujú ako čisté elektromobily.
Ministerstvo hospodárstva túto pripomienku zamietlo, čo nám ešte predtým vysvetlilo nasledovne:
„V tejto chvíli ešte o presnej podobe nie je rozhodnuté, avšak s vysokou pravdepodobnosťou sa to plug-in vozidiel nebude týkať. A to z dôvodu, ak by vozidlo nemalo k dispozícii dostatočné množstvo energie v batériách, tak takéto vozidlo máva spravidla vyššiu spotrebu a emisie, ako klasický hybrid.“
Jedným z najviac pripomienkovaných bodov bol B6, týkajúci sa možnosti využívania vyhradených pruhov pre autobusy vozidlami so „zelenými“ EČV. Tento bod pripomienkovali viaceré dopravné podniky na Slovensku. Ako dôvod uviedli, že budovanie BUS pruhov je realizované v mestách na zatraktívnenie hromadnej dopravy. Ich využívanie bezemisnými vozidlami, aj keď iba časovo obmedzené, by malo presne opačný efekt a taktiež by mohlo dôjsť k spomaleniu hromadnej dopravy. Rezort tento návrh akceptoval a tak je možné, že takúto výhodu elektromobily nebudú mať.
Výhody pre väčší počet elektromobilov
Ministerstvo financií taktiež pripomienkuje, aby výhody pre elektromobily neboli časovo obmedzené, respektíve aby sa vzťahovali na väčší počet elektromobilov. V návrhu je uvedená výška 5 % z celkového vozového parku, čo je extrémne nízka hodnota, ktorá bude čoskoro dosiahnutá, čím sa stratia motivátory na kúpu elektrického auta. Rezort navrhol upraviť text tak, aby sa uvedené výhody stali trvalými, respektíve trvanie by bolo naviazané napríklad na 50 % vozového parku. Táto pripomienka bola akceptovaná.
Asociácia priemyselných zväzov a dopravy zasa pripomienkovala, že zelený podklad EČV pre bezemisné vozidlá by mal zostať zachovaný. Toto odlíšenie je totiž lepšie ako nové označenie bezemisných vozidiel písmenami „EV“ na začiatku. Podľa asociácie dokážu obe tieto opatrenia fungovať súčasne, teda elektromobily môžu mať nový vzor EČV a môžu byť zároveň na zelenom podklade. Ministerstvo tento návrh akceptovalo.
Asociácia takisto žiada vypustiť opatrenie A3, ktoré sa týka rozvoja vodíkovej infraštruktúry na Slovensku. V návrhu Akčného plánu rozvoja elektromobility v Slovenskej republike nepovažujú za vhodné riešiť rozvoj infraštruktúry pre vodíkové vozidlá.
Množstvo pripomienok smerovalo tiež na zvýhodnenie elektromobilov z hľadiska poplatkov za využívanie diaľnic. Klub 500 pripomienkoval, že nižší poplatok za diaľnice pre elektromobily nemá s ekológiou nič spoločné. Všetky tieto pripomienky boli takisto akceptované.
Rezort dopravy a výstavby Slovenskej republiky pripomienkoval aj zvýhodnenie vozidiel so zelenými EČV z hľadiska parkovania. Táto výhoda by mala platiť iba na miestach určených pre elektromobily a iba po dobu nabíjania.
„Zavedenie parkovania zadarmo pre vozidlá so zelenou EČV (elektromobily) nie je trvalo udržateľný nástroj a s predpokladaným nárastom počtu elektromobilov bude samosprávam spôsobovať problémy so zahlcovaním centier miest takýmito vozidlami. V tomto smere je lepšie vytvárať vyhradené miesta iba pre elektromobily (v obmedzenom počte na každom parkovisku), kde bude mať vodič takéhoto vozidla možnosť parkovať iba počas nabíjania vozidla, v tom prípade môže byť parkovanie zadarmo,“ uviedol rezort.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Na Slovensku odštartovala nová TV stanica. Dá sa pozerať úplne zadarmo a je v HD kvalite
Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
Prekvapivá krajina má obrovský záujem o slovenské zbrane. Štát rokuje o kúpe pokročilých systémov
STVR čelí kritike. Obľúbená relácia prišla o kľúčovú funkciu, náhrada ľudí naštvala
Poznáme ceny diaľničných známok pre rok 2026. Mnohých šoférov určite prekvapia
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
„Prastaré cvičenie“ dokáže omladiť mozog. Starší ľudia spia lepšie a mozog im funguje ako u mladých, tvrdia vedci
Všetko, čo si si myslel o kŕčoch, nemusí platiť: Vedci odhalili, že hlavnou príčinou nie je dehydratácia
Rusko simulovalo raketový útok na Poľsko. Vojenské cvičenie Zapad-2025 vyvolalo obavy z eskalácie v NATO
Počas hádky bodla žena muža kuchynským nožom, zraneniam počas prevozu vrtuľníkom podľahol
Slováci prídu o 3 dni pracovného pokoja. Po kritike opozície a cirkvi je v hre náhrada za 6. január
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
Slováci v tom majú jasno: Táto vec najviac znečisťuje ovzdušie v našej krajine
Americký gigant má na krku vážny problém. Na pôde východnej mocnosti porušil dôležitý zákon
Izolujú sa od sveta. Táto krajina svoj jadrový status zakotvila v zákone, Západ je v obavách
Klimatický šok: Fosílne palivá ich devastujú, verný spojenec Západu stojí pred nezvratnou skazou
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP