Sú dotácie na škodu? Keď ich zrušila európska veľmoc, ceny elektromobilov sa nečakane zmenili
V článku boli použité aj materiály TASR.
Aktualizované 21. januára 2024
Ceny elektromobilov v Nemecku od zrušenia príspevku na ich kúpu koncom minulého roka klesli. Zatiaľ čo niektorí výrobcovia prevzali vyplácanie zastaveného bonusu na seba, iní znížili ceny. TASR o tom informuje na základe správy agentúry DPA.
Najprv znížila ceny francúzska automobilka Citroën, za ňou krátko na to nasledovala skupina Volkswagen, ktorá znížila ceny rôznych modelov o 4760 až 7735 eur. Čínsky výrobca BYD na to reagoval zlacnením až o 15 %.
Elektromobily však zostávajú drahé. Z 99 modelov vozidiel s elektrickým pohonom, ktoré sa v súčasnosti ponúkajú na nemeckom trhu, majú len tri cenu pod hranicou 30 000 eur. Ďalších dvanásť modelov stojí od 30 000 do 40 000 eur.
Nemecký automobilový klub (ADAC) očakáva, že mnohí kupujúci sa v budúcnosti rozhodnú pre autá so spaľovacími motormi. „Zatiaľ neexistujú takmer žiadne skutočne cenovo dostupné elektromobily,“ kritizoval ADAC.
Pôvodný článok:
Dotácie na nákup elektromobilov sú pre mnohých dostatočným stimulom, aby pri voľbe ďalšieho auta siahli práve po tom s produkciou nulových emisií. V niektorých krajinách už ale takýto stimul nie je dostatočnou motiváciou na nákup a jednou z nich je aj Nemecko. Ako informuje Independent, tamojšia vláda sa chystá priškrtiť dotácie.
Nieže by Nemci štedrú zľavu na nákup elektrického auta nevítali s otvorenou náručou. Tamojšia vláda je totiž názoru, že vodiči z Nemecka by si už dnes kúpili elektromobil aj bez vysokej dotácie, a tak „zľavu“ na nákup elektromobilu výrazne zredukuje.
Tamojšie dotácie boli až príliš štedré
Koniec koncov, o takých dotáciách, aké sú v Nemecku, môžu Slováci iba snívať. Posledné kolo dotácií na nákup elektromobilu skončilo na Slovensku fiaskom a odvtedy márne čakáme na ďalšiu formu podpory pre vodičov, ktorí chcú jazdiť ekologicky.
Nemecko nám pritom môže ísť príkladom. Záujemci o kúpu elektromobilu, ktorý nepresahoval sumu 40-tisíc eur, získali dotáciu vo výške až 6-tisíc eur. To je naozaj slušná zľava, s ktorou by aj elektromobilita na Slovensku rozhodne nabrala výraznejší pokrok.
Po novom sa má však výška dotácií znížiť až o 25 %, a teda zákazník, ktorý si kupuje elektromobil do 40 000 €, dostane dotáciu vo výške maximálne 4 500 €.
So znižovaním neprestanú
Nemecko postupne bude znižovať dotácie vo všetkých cenových kategóriách, až napokon úplne zaniknú a kúpa elektromobilu už nebude sprevádzaná žiadnym finančným zvýhodnením.
Už dnes sa dotácia nevťahuje na autá drahšie ako 65-tisíc eur a od roku 2024 si už zľavu nebudú môcť uplatniť ani na modely s cenou prevyšujúcou 45-tisíc eur.
Rozhodnutie znížiť, respektíve pomaly zahubiť dotácie na nákup elektromobilov v Nemecku má napokon racionálne vysvetlenie.
Už dnes totiž po tamojších cestách jazdí vyše milióna elektromobilov a v uplynulom roku tvorili predaje elektrických áut až 14 %. Prirodzený záujem o tento druh pohonu je tak v tejto krajine očividný.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Naše automobilky majú veľký problém. Európske cesty zaplavia lacné elektromobily čínskej značky
Je to oficiálne: Elon Musk konečne spustil novú éru dopravy, prvé recenzie prekvapili (+videá)
Dacia spôsobí cenovú revolúciu. Chystá elektromobil pod 15 000 eur, poznáme dojazd aj parametre
Elektromotory vložia do kolies. Volkswagen plánuje vysokovýkonnú beštiu
Zlepší výkon na diaľnici aj v teréne. Stellantis si patentoval zvláštny komponent pre elektromobily
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Zomrela legenda filmovej hudby. Jeho najslávnejšiu melódiu poznal celý svet
Nešťastie na trati: Školák sa vracal z vysvedčenia, cesta domov sa skončila tragicky
Najnavštevovanejšie destinácie zasiahne extrémne počasie: Krajiny sú v pohotovosti
Rusi nechcú zomierať za Putina. Tisíce vojakov odmietajú bojovať, trestajú ich ako v gulagoch
Z dôchodku ti po novom ostane viac. Zmeny prídu už o pár dní
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Volkswagen vráti do áut milovaný prvok všetkých vodičov. Nasledovať ho má aj Škoda, Audi a Seat
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Naše automobilky majú veľký problém. Európske cesty zaplavia lacné elektromobily čínskej značky
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Volkswagen vráti do áut milovaný prvok všetkých vodičov. Nasledovať ho má aj Škoda, Audi a Seat
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Naše automobilky majú veľký problém. Európske cesty zaplavia lacné elektromobily čínskej značky
-
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Majitelia spaľovákov sa chytajú za hlavu. Batérie v elektromobiloch sú trvácnejšie, než ich autá
- Švajčiarsko zaplatilo 100 000 eur za porovnanie spaľováku a EV. Keď zistili výsledky, radšej ich ututlali
V Európe lietajú milióny dronov. Telekom ukázal systém, ktorý ich dokáže zastaviť
Ceny palív na Slovensku prudko stúpli. Sú najvyššie od apríla
Umelá inteligencia prekročila čiaru. Dánsko ju chce zastaviť zákonom
Žiadna tolerancia pre nenávisť a dezinformácie. Nemecko bráni digitálny zákon EÚ
Petržalská električka už má kolaudáciu. Bratislava čaká na finálne rozhodnutia
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP