Batérie elektromobilov stále ostávajú najväčším strašiakom pri týchto vozidlách, ktoré si pomaly podmaňujú trh. Našťastie vedci a odborníci z tejto sféry realizujú výskumy a privádzajú svet do svetla reality. Takúto štúdiu vykonala aj spoločnosť P3 v spolupráci s firmou Aviloo, ktoré analyzovali reálne údaje z viac ako 7 000 elektromobilov s cieľom pochopiť, ako sa kapacita batérií časom znižuje. Výsledky výskumu naznačili, že batérie sú odolnejšie, než sa doteraz predpokladalo.

Prvé kilometre sú kritické

Zistenia sú pre majiteľov elektromobilov, ale aj potenciálnych kupcov, viac než povzbudivé. Hoci batérie v prvých fázach používania naozaj strácajú kapacitu rýchlejšie, tento pokles nie je dramatický. Po prvých 30 000 kilometroch sa kapacita zníži približne na 95 % pôvodnej hodnoty.

Od tohto bodu sa však proces degradácie značne spomalí. Pri najazdení 100 000 kilometrov si priemerná batéria udrží okolo 90 % svojej kapacity, pričom táto hodnota zostáva relatívne stabilná aj pri 300 000 kilometroch, keď kapacita stále dosahuje približne 87 %.

MVP Auto/YouTube

Výkon nad očakávania výrobcov

Tieto výsledky sú lepšie, než predpovedajú niektorí výrobcovia elektromobilov, ktorí vo svojich zárukách často uvádzajú, že kapacita batérie môže klesnúť na 70-80 % po určitom počte rokov alebo kilometrov. Štandardné záruky na batérie obvykle pokrývajú obdobie 8 rokov alebo 160 000 kilometrov. Niektoré zahŕňajú až 10 rokov alebo 250 000 kilometrov.

Štúdia tiež poukázala na to, že úvodný pokles kapacity je spôsobený vytváraním vrstvy tuhého elektrolytu na anóde batérie počas prvých nabíjacích cyklov. Tento proces, známy ako solid electrolyte interphase (SEI), má zásadný vplyv na počiatočnú stratu kapacity. Ďalšia degradácia je ovplyvnená chemickým zložením batérie a spôsobom, akým je vozidlo používané.

Dôležitosť jazdných a nabíjacích návykov

Výskum tiež zdôraznil, že štýl jazdy a spôsob nabíjania môžu výrazne ovplyvniť životnosť batérií. Rýchle nabíjanie, prudká akcelerácia alebo jazda vysokou rýchlosťou môžu urýchliť degradáciu batérie. Naopak, mierne jazdné tempo a starostlivé nabíjanie môžu predĺžiť jej životnosť.

Pozoruhodné je, že batérie elektromobilov môžu po ukončení svojej životnosti vo vozidle nájsť využitie v stacionárnom skladovaní energie. To znamená, že ich životnosť sa môže predĺžiť až na 20 rokov, a až potom prichádza na rad recyklácia.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP