Vyvrátili teóriu a odhalili realitu v praxi. Experti zistili, ako výrazne strácajú batérie EV svoju kapacitu
Batérie elektromobilov stále ostávajú najväčším strašiakom pri týchto vozidlách, ktoré si pomaly podmaňujú trh. Našťastie vedci a odborníci z tejto sféry realizujú výskumy a privádzajú svet do svetla reality. Takúto štúdiu vykonala aj spoločnosť P3 v spolupráci s firmou Aviloo, ktoré analyzovali reálne údaje z viac ako 7 000 elektromobilov s cieľom pochopiť, ako sa kapacita batérií časom znižuje. Výsledky výskumu naznačili, že batérie sú odolnejšie, než sa doteraz predpokladalo.
Prvé kilometre sú kritické
Zistenia sú pre majiteľov elektromobilov, ale aj potenciálnych kupcov, viac než povzbudivé. Hoci batérie v prvých fázach používania naozaj strácajú kapacitu rýchlejšie, tento pokles nie je dramatický. Po prvých 30 000 kilometroch sa kapacita zníži približne na 95 % pôvodnej hodnoty.
Od tohto bodu sa však proces degradácie značne spomalí. Pri najazdení 100 000 kilometrov si priemerná batéria udrží okolo 90 % svojej kapacity, pričom táto hodnota zostáva relatívne stabilná aj pri 300 000 kilometroch, keď kapacita stále dosahuje približne 87 %.
Výkon nad očakávania výrobcov
Tieto výsledky sú lepšie, než predpovedajú niektorí výrobcovia elektromobilov, ktorí vo svojich zárukách často uvádzajú, že kapacita batérie môže klesnúť na 70-80 % po určitom počte rokov alebo kilometrov. Štandardné záruky na batérie obvykle pokrývajú obdobie 8 rokov alebo 160 000 kilometrov. Niektoré zahŕňajú až 10 rokov alebo 250 000 kilometrov.
Štúdia tiež poukázala na to, že úvodný pokles kapacity je spôsobený vytváraním vrstvy tuhého elektrolytu na anóde batérie počas prvých nabíjacích cyklov. Tento proces, známy ako solid electrolyte interphase (SEI), má zásadný vplyv na počiatočnú stratu kapacity. Ďalšia degradácia je ovplyvnená chemickým zložením batérie a spôsobom, akým je vozidlo používané.
Dôležitosť jazdných a nabíjacích návykov
Výskum tiež zdôraznil, že štýl jazdy a spôsob nabíjania môžu výrazne ovplyvniť životnosť batérií. Rýchle nabíjanie, prudká akcelerácia alebo jazda vysokou rýchlosťou môžu urýchliť degradáciu batérie. Naopak, mierne jazdné tempo a starostlivé nabíjanie môžu predĺžiť jej životnosť.
Pozoruhodné je, že batérie elektromobilov môžu po ukončení svojej životnosti vo vozidle nájsť využitie v stacionárnom skladovaní energie. To znamená, že ich životnosť sa môže predĺžiť až na 20 rokov, a až potom prichádza na rad recyklácia.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
Klinec do rakvy spaľovákom. Elektrický Mercedes prešiel v teste viac ako 1300 km bez nabíjania
Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slováci prídu o 3 dni pracovného pokoja. Po kritike opozície a cirkvi je v hre náhrada za 6. január
Rusko simulovalo raketový útok na Poľsko. Vojenské cvičenie Zapad-2025 vyvolalo obavy z eskalácie v NATO
Počas hádky bodla žena muža kuchynským nožom, zraneniam počas prevozu vrtuľníkom podľahol
Dráma na letisku v Krakove: Charterové lietadlo zo Slovenska po pristátí zišlo z dráhy so 190 cestujúcimi na palube
Dvojdňová opica nie je výmysel: Vedci odhalili prečo po tridsiatke trpíš dlhšie. Odporúčajú 4 metódy, ako jej predísť
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
Slováci v tom majú jasno: Táto vec najviac znečisťuje ovzdušie v našej krajine
Americký gigant má na krku vážny problém. Na pôde východnej mocnosti porušil dôležitý zákon
Izolujú sa od sveta. Táto krajina svoj jadrový status zakotvila v zákone, Západ je v obavách
Klimatický šok: Fosílne palivá ich devastujú, verný spojenec Západu stojí pred nezvratnou skazou
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP