Český strašiak vodičov už rozdáva pokuty. Odhalí „neviditeľný” problém áut
Českí policajti si posvietili na emisie áut, ktorým v prípade porušenia predpisov a noriem rozdávajú pokuty. Nerobia tak ale v technickom centre, no priamo v premávke, informuje ČT24 v reportáži zverejnenej na Facebooku.
Podľa reportáže majú českí policajti k dispozícii mobilnú jednotku na meranie emisií áut, ktorú následne vykonávajú vyškolení technici priamo v premávke. To sa však netýka len nákladných vozidiel, ale aj bežných osobných automobilov.
„Policajti a technici majú teraz pravidelne kontrolovať autá na nadmerné emisie škodlivín. Požiadavku predložilo ministerstvo životného prostredia – podľa neho prax ukazuje, že ani platná technická kontrola nie je zárukou, že je všetko v poriadku,“ píše ČT24 vo svojom príspevku.
Pokuta a 30 dní na odstránenie poruchy
V reportáži policajti napríklad zastavili mladú ženu, ktorá viedla starší Renault Clio, pričom okamžite poukázali na fakt, že z auta sa nadmerne dymí. Dym bol dokonca až taký hustý, že na ceste zanechal čiernu stopu.
Technici teda osadili mobilné meracie zariadenie a vykonali emisnú kontrolu. Nebolo žiadnym prekvapením, že vozidlo prekročilo akceptovanú normu viac než dvojnásobne – v prvom meraní mu totiž zistili dymivosť až 3,96, pričom v norme sú hodnoty do 1,7, podotkol technik. Nebolo objasnené, v akých jednotkách sú tieto hodnoty merané.

Takéto merania sa vykonajú celkovo 4 a v poslednom dokonca dymivosť dosiahla hodnotu 6,18. Následne sa urobí priemer meraní, v ktorom toto konkrétne vozidlo dosiahlo úroveň 4,28 – vysoko nad normou. Podľa technika to môže spôsobiť napríklad zlé palivo či filtre.
Častice nachádzajúce sa vo výfukových plynoch navyše môžu spôsobiť vážne zdravotné problémy, medzi ktoré patrí napríklad aj rakovina či infarkt. Vodičke preto uložili pokutu 1000 českých korún a povinnosť poruchu odstrániť do 30 dní.
Takéto kontroly od začiatku septembra celkovo kontrolovali 68 vozidiel, pričom až ohromných 43 z nich bolo nevyhovujúcich.
Prečo s takýmito kontrolami začali?
ČT24 ďalej informuje, že podľa českého ministerstva životného prostredia pravidelné emisné kontroly nestačia. Čo je horšie, tieto kontroly sú často vykonávané nesprávne a dokonca má dochádzať k prepisu nameraných údajov. Systémové pochybenie však české ministerstvo dopravy odmieta.
Realita je taká, že to, o čom hovorí ČT24, sa často deje aj na Slovensku. Sám som sa neraz stal svedkom toho, že auto, ktoré jednoznačne nespĺňalo akékoľvek emisné normy, prešlo „barterovým obchodom“. Na cestách je zároveň pomerne bežné pozorovať autá, ktorým sa nadštandardne dymí z výfuku.

Deti potvrdili najhoršie obavy
Okolie slovenských škôl je poznačené zhustenou dopravou. Ovzdušie tam výrazne znečisťujú emisie z výfukových plynov. K zhusťovaniu dopravy v okolí škôl prispievajú aj rodičia a učitelia. Pre TASR to uviedla Slovenská agentúra životného prostredia (SAŽP) v súvislosti s meraním znečisťovania ovzdušia z dopravy na školách pasívnymi meračmi.
Deti patria medzi zraniteľné skupiny osôb z pohľadu kvality ovzdušia. „Všeobecne platí, že je situácia horšia v prípade škôl, ktoré sú umiestnené v blízkosti rušných ciest, križovatiek či parkovísk. V areáloch často chýba zeleň, ktorá by pomohla znečistenie aspoň čiastočne eliminovať,“ povedala odborná manažérka projektu LIFE IP – Zlepšenie kvality ovzdušia z ministerstva životného prostredia Veroniku Basta.

Do výzvy na meranie kvality ovzdušia sa zapojilo 65 škôl, odborná porota podľa kritérií vybrala 42 z nich. Žiaci týchto škôl pracovali s mapou v rámci prípravy meraní, následne ich zapojili aj do inštalácie pasívno-difúznych meračov a do zaznamenávania meteorologických parametrov počas sledovaného obdobia, opísala SAŽP.
Merania prebiehali súčasne na dvoch miestach pri každej škole. Z dopravného hľadiska išlo o rušné miesto, označené ako červená zóna. SAŽP tam predpokladala nameranie vyšších koncentrácií ako v pokojnejšej zelenej zóne, kde namerali nižšie koncentrácie oxidu dusičitého. „Naše predpoklady sa takmer vo všetkých prípadoch potvrdili. Čím je väčší rozdiel hodnôt medzi červenou a zelenou zónou, tým je väčší vplyv sledovaného zdroja znečisťovania na okolité ovzdušie, ktorým je v našom prípade doprava,“ poukázala Basta.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Musia okamžite konať. Známu automobilku čaká kvôli elektromobilom strata až 19,5 miliárd dolárov

Konzervatívci dali zbohom nafte. Susedia Slovenska už kupujú viac elektromobilov

ROZHODNUTÉ: Európska únia povolí. Zákaz spaľovákov sa odkladá, ide o pyrrhovo víťazstvo

Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny

Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Vedec z NASA odhalil skutočnú povahu Betlehemskej hviezdy. Staroveké čínske záznamy potvrdzujú biblický príbeh
PREMIUMLegendárny slovenský výrobca vianočných gulí prišiel o 50 % zamestnancov. V globálnej kríze bojuje o prežitie

Zápal, ktorý necítiš, vie postupne ničiť tvoje srdce. Tichý problém v ústach môže rozhodovať o tvojom živote

Vládny špeciál premiéra Fica zostal po nehode v Bruseli uzemnený. Čaká na posúdenie výrobcom

Nový kmeň chrípky tlačí európske nemocnice na hranicu možností. Vedci varujú pred silnou sezónou
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
Putin uráža európskych lídrov, Poľsko odpovedá ostrým nasadením Patriotov
Európska únia definitívne uzavrela kapitolu energetickej politiky. Plyn z Ruska dostal stopku
Nabíjačky budú mať priamo na diaľniciach. Nemci investujú miliardu eur do „elektrickej rarity“
Zabezpečia „Východný štít“. Poľsko po 30 rokoch obnoví výrobu zákernej zbrane
Slovensko má dve šance na Oscara. Najdiskutovanejší film roka o hroznej tragédii ale vypadol
Kým ostatní riešia konflikty, Európa poslala do vesmíru raketu. Rusko ani USA už nepotrebujeme
Známa automobilka pochovala elektrické nákladiaky. Smeruje k hybridom a menším elektromobilom
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Vedec z NASA odhalil skutočnú povahu Betlehemskej hviezdy. Staroveké čínske záznamy potvrdzujú biblický príbeh
PREMIUMLegendárny slovenský výrobca vianočných gulí prišiel o 50 % zamestnancov. V globálnej kríze bojuje o prežitie

Zápal, ktorý necítiš, vie postupne ničiť tvoje srdce. Tichý problém v ústach môže rozhodovať o tvojom živote

Vládny špeciál premiéra Fica zostal po nehode v Bruseli uzemnený. Čaká na posúdenie výrobcom

