Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
Situácia na čínskom automobilovom trhu sa čoraz viac komplikuje pre globálnych výrobcov, ktorí sa stále ťažšie dokážu prispôsobiť prudko sa meniacemu dopytu. Jedným z najnovších signálov problémov je rozhodnutie Volkswagenu definitívne uzavrieť svoj závod v čínskom Nankingu. Zatiaľ čo ďalší svetový hráč – Stellantis – podáva návrh na bankrot prostredníctvom svojej spoločnej firmy s GAC Group. NA tieto závažné situácie upozornil portál Electrek.
Veľká strata
Závod v Nankingu, ktorý bol otvorený v roku 2008 v rámci spoločného podniku SAIC Volkswagen, patril medzi dôležité výrobné body nemeckého koncernu v Číne. Produkoval obľúbené spaľovacie modely ako Passat či Škoda Superb. Napriek kapacite na vyše 360-tisíc vozidiel ročne však čelil poklesu produkcie, čo je dôsledok celkového útlmu predaja tradičných áut na fosílne palivá.
Hovorca Volkswagenu potvrdil agentúre Reuters, že závod sa má oficiálne zatvoriť v druhej polovici tohto roka. Dodal, že „mnohé závody spoločnosti SAIC VOLKSWAGEN sa v súčasnosti prestavujú alebo už boli prestavené na výrobu elektrických vozidiel“, čo naznačuje presun ťažiska smerom k elektromobilite. Výroba modelu Passat sa presunie do iného závodu v tej istej provincii Ťiang-su.
Plánujú ponúkať aj spaľováky
Aj keď by sa mohlo zdať, že ide len o čiastkové zmeny, v skutočnosti má Čína obrovský význam pre Volkswagen. Ide totiž o najväčší trh koncernu, ktorý tu realizuje až 30 % svojich dodávok. V prvej polovici roku 2025 predal spoločný podnik SAIC Volkswagen 523-tisíc vozidiel, čo je nárast o 2,3 % oproti minulému roku.
Nové elektromobily ako ID.4X Smart Edition, 2025 ID.3 Smart Edition a ID.3 GTX sú už v predaji a na trh sa čoskoro dostane aj Audi E5 Sportback – prvý elektromobil postavený na platforme Advanced Digitized Platform, s dojazdom až 770 km podľa čínskej normy CLTC.
Volkswagen však neotáča chrbtom ani spaľovacím motorom a naďalej plánuje ponúkať modely ako Passat, Lavida, Tiguan či T-Roc. Spoločnosť chce do roku 2030 chce SAIC Volkswagen uviesť viac než 20 nových modelov vrátane elektromobilov, hybridov aj predĺžených elektrických vozidiel (EREV).
Domáci giganti ovládajú trh
Na druhej strane spektra však Stellantis čelí oveľa vážnejšiemu scenáru. Spoločný podnik s GAC Group, GAC-FCA, smeruje k bankrotu. Obe firmy oznámili ukončenie spolupráce už v roku 2022 a od októbra toho roku sa všetky vozidlá značky Jeep v Číne predávajú len ako dovoz. To však nestačilo na záchranu značky na tomto náročnom trhu.
Zatiaľ čo západní výrobcovia bojujú o prežitie, čínski giganti ako BYD preberajú kľúčové pozície. BYD v roku 2023 predbehol Volkswagen a stal sa najpredávanejšou automobilkou v Číne. A svoj náskok len prehlbuje – len v júni predal viac ako 382 500 vozidiel, čím za prvú polovicu 2024 prekročil hranicu 2,1 milióna predaných kusov, čo predstavuje medziročný nárast o 33 %.
Na výslnie sa tlačia aj ďalší domáci hráči ako Xpeng, NIO či technologický gigant Xiaomi, ktorí ponúkajú vozidlá s dlhším dojazdom a špičkovými technológiami. Okrem domáceho trhu už smerujú aj do zahraničia, čím vytvárajú ešte väčší tlak na tradičných výrobcov. Otázka znie, či dokážu legendárne značky držať krok. S príchodom nových generácií modelov by sa mohli karty ešte premiešať, ale zatiaľ je úplne jasné, kto má navrch.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Elon Musk spravil v Európe radikálny krok. Tieto dva elektromobily si už nikdy nekúpiš
Toyota sa pripravuje na koniec spaľovákov. V Česku spustí elektrickú ofenzívu, ktorou chce dobyť Európu
Predáva sa už aj na Slovensku. Elektrická Kia najazdila 100 000 kilometrov, jej batéria si to ani nevšimla
Staré EV batérie dostali nový život, ktorý spaľováky nikdy nepoznajú. V Texase ukladajú 24 MWh energie a napájajú stovky domácností
Ľudstvo nemá kam ukladať energiu. Zachráni nás „zabudnutý” typ batérie, ktorú už 146 rokov nevyužívame
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
KVÍZ: Posledná otázka zlomí nervy 90 % Slovákov. Ak nezvládneš túto gramatickú výzvu, vráť sa do školskej lavice
HIV sa šíri medzi ruskými vojakmi alarmujúcim tempom. Armádni lekári sa snažia štatistiky utajiť
Ľudstvo „prepísalo“ kalendár: Zem bude mať 2 nové ročné obdobia. Tradičné zanikajú, varujú vedci
Živnostníkom zostáva už len pár dní, inak im hrozia sankcie. Nezabudnite na túto povinnosť
Mladá Slovenka vytvára netradičné umelecké diela. Na prvej vernisáži predala takmer všetky obrazy
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Elon Musk spravil v Európe radikálny krok. Tieto dva elektromobily si už nikdy nekúpiš
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Predáva sa už aj na Slovensku. Elektrická Kia najazdila 100 000 kilometrov, jej batéria si to ani nevšimla
- Toyota sa pripravuje na koniec spaľovákov. V Česku spustí elektrickú ofenzívu, ktorou chce dobyť Európu
- Ľudstvo nemá kam ukladať energiu. Zachráni nás „zabudnutý” typ batérie, ktorú už 146 rokov nevyužívame
-
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Predáva sa už aj na Slovensku. Elektrická Kia najazdila 100 000 kilometrov, jej batéria si to ani nevšimla
- Elon Musk spravil v Európe radikálny krok. Tieto dva elektromobily si už nikdy nekúpiš
- Toyota sa pripravuje na koniec spaľovákov. V Česku spustí elektrickú ofenzívu, ktorou chce dobyť Európu
- Ľudstvo nemá kam ukladať energiu. Zachráni nás „zabudnutý” typ batérie, ktorú už 146 rokov nevyužívame
-
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Státisícové Ferrari nemalo šancu. Nová Kia za „drobné“ ho v pretekoch rozdrvila (VIDEO)
- Ľudstvo nemá kam ukladať energiu. Zachráni nás „zabudnutý” typ batérie, ktorú už 146 rokov nevyužívame
- Nemci môžu spasiť Európu. Prišli na geniálny spôsob, ako „vyťažiť“ nedostatkovú surovinu budúcnosti
- Stojí len 10 000 eur a ponúka solídny dojazd. Čínsky elektromobil zbúra trh, možno príde aj do Európy
Taraba ohlásil energetickú megainvestíciu. Slovenské mestá získajú milióny eur
Slováci kupujú jazdené autá, ako nikdy predtým. Priemerný vek a nájazd prudko rastie, dominuje jedna značka
Zubár odhalil šokujúce riziká populárneho spánkového triku. Riskuješ veľké nepríjemnosti
Slováci si neuvedomujú, že to môže vybuchnúť. Odborník varuje pred „elektronickým“ zlozvykom domácností
Domácnosti si priplatia až o 3 000 eur. Nová kalkulačka odhalila tvrdú realitu emisného výmyslu EÚ
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP