Situácia na čínskom automobilovom trhu sa čoraz viac komplikuje pre globálnych výrobcov, ktorí sa stále ťažšie dokážu prispôsobiť prudko sa meniacemu dopytu. Jedným z najnovších signálov problémov je rozhodnutie Volkswagenu definitívne uzavrieť svoj závod v čínskom Nankingu. Zatiaľ čo ďalší svetový hráč – Stellantis – podáva návrh na bankrot prostredníctvom svojej spoločnej firmy s GAC Group. NA tieto závažné situácie upozornil portál Electrek.

Veľká strata

Závod v Nankingu, ktorý bol otvorený v roku 2008 v rámci spoločného podniku SAIC Volkswagen, patril medzi dôležité výrobné body nemeckého koncernu v Číne. Produkoval obľúbené spaľovacie modely ako Passat či Škoda Superb. Napriek kapacite na vyše 360-tisíc vozidiel ročne však čelil poklesu produkcie, čo je dôsledok celkového útlmu predaja tradičných áut na fosílne palivá.

Hovorca Volkswagenu potvrdil agentúre Reuters, že závod sa má oficiálne zatvoriť v druhej polovici tohto roka. Dodal, že „mnohé závody spoločnosti SAIC VOLKSWAGEN sa v súčasnosti prestavujú alebo už boli prestavené na výrobu elektrických vozidiel“, čo naznačuje presun ťažiska smerom k elektromobilite. Výroba modelu Passat sa presunie do iného závodu v tej istej provincii Ťiang-su.

Volkswagen

Plánujú ponúkať aj spaľováky

Aj keď by sa mohlo zdať, že ide len o čiastkové zmeny, v skutočnosti má Čína obrovský význam pre Volkswagen. Ide totiž o najväčší trh koncernu, ktorý tu realizuje až 30 % svojich dodávok. V prvej polovici roku 2025 predal spoločný podnik SAIC Volkswagen 523-tisíc vozidiel, čo je nárast o 2,3 % oproti minulému roku.

Nové elektromobily ako ID.4X Smart Edition, 2025 ID.3 Smart Edition a ID.3 GTX sú už v predaji a na trh sa čoskoro dostane aj Audi E5 Sportback – prvý elektromobil postavený na platforme Advanced Digitized Platform, s dojazdom až 770 km podľa čínskej normy CLTC.

Volkswagen však neotáča chrbtom ani spaľovacím motorom a naďalej plánuje ponúkať modely ako Passat, Lavida, Tiguan či T-Roc. Spoločnosť chce do roku 2030 chce SAIC Volkswagen uviesť viac než 20 nových modelov vrátane elektromobilov, hybridov aj predĺžených elektrických vozidiel (EREV).

Motor1

Domáci giganti ovládajú trh

Na druhej strane spektra však Stellantis čelí oveľa vážnejšiemu scenáru. Spoločný podnik s GAC Group, GAC-FCA, smeruje k bankrotu. Obe firmy oznámili ukončenie spolupráce už v roku 2022 a od októbra toho roku sa všetky vozidlá značky Jeep v Číne predávajú len ako dovoz. To však nestačilo na záchranu značky na tomto náročnom trhu.

Zatiaľ čo západní výrobcovia bojujú o prežitie, čínski giganti ako BYD preberajú kľúčové pozície. BYD v roku 2023 predbehol Volkswagen a stal sa najpredávanejšou automobilkou v Číne. A svoj náskok len prehlbuje – len v júni predal viac ako 382 500 vozidiel, čím za prvú polovicu 2024 prekročil hranicu 2,1 milióna predaných kusov, čo predstavuje medziročný nárast o 33 %.

Na výslnie sa tlačia aj ďalší domáci hráči ako Xpeng, NIO či technologický gigant Xiaomi, ktorí ponúkajú vozidlá s dlhším dojazdom a špičkovými technológiami. Okrem domáceho trhu už smerujú aj do zahraničia, čím vytvárajú ešte väčší tlak na tradičných výrobcov. Otázka znie, či dokážu legendárne značky držať krok. S príchodom nových generácií modelov by sa mohli karty ešte premiešať, ale zatiaľ je úplne jasné, kto má navrch.

Čítajte viac z kategórie: Tech

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP