Stellantis prepisuje dejiny batérií. Peugeot testuje technológiu, ktorá má zatieniť Teslu aj Porsche.
Vo svete elektromobility sa dejú zmeny, ktoré nemajú nič spoločné s lesklými karosériami či výkonom na okruhu, ale s tým, čo sa skrýva hlboko v útrobách batériových článkov. Koncern Stellantis, pod ktorý patrí aj Peugeot, spustil testovanie prototypu s technológiou IBIS – Intelligent Battery Integrated System. Ide o prelomový batériový systém, ktorý môže z elektromobilov urobiť efektívnejšie, ľahšie a lacnejšie stroje.
Čo je vlastne IBIS?
Kým dnešné elektromobily okrem batérie potrebujú aj dve veľké a ťažké jednotky – invertor a palubnú nabíjačku, Stellantis chce tieto komponenty jednoducho „schovať“ priamo do batérie. Tá by tak nebola len zdrojom energie, ale zároveň aj srdcom celého elektrického pohonu. Práve integrácia nabíjačky a invertora má priniesť dramatické úspory hmotnosti, priestoru a zvýšenie výkonu.

Na vývoji sa podieľa viacero firiem a inštitúcií z Francúzska, pričom projekt má podporu vlády. Prvý testovací kus vznikol na báze modelu Peugeot e-3008, ktorý jazdí na platforme STLA Medium. Ide o logický krok – Peugeot už dnes dokáže ponúknuť dojazd až 700 km s klasickou batériou a s novým systémom chce posunúť latku ešte vyššie.
Kľúčové výhody novej technológie
Podľa údajov Stellantisu prináša IBIS voči klasickým riešeniam viacero zásadných benefitov:
-
Nižšia hmotnosť – úspora približne 40 kg vďaka odstráneniu samostatných komponentov a kabeláže.
-
Viac priestoru – batéria ušetrí okolo 17 litrov, čo dáva konštruktérom väčšiu voľnosť pri návrhu áut.
-
Vyšší výkon – nárast zo 150 kW na 172 kW, teda o 15 %, bez zväčšenia batérie.
-
Vyššia efektivita – až o 10 % nižšia spotreba energie pri rovnakej jazde.
-
Rýchlejšie nabíjanie – na 7 kW AC nabíjačke trvá dobitie približne o hodinu menej.
-
Jednoduchšia údržba – menej komponentov znamená jednoduchší servis a lepšie možnosti recyklácie či druhého života batérií.
Okrem automobilového priemyslu môže mať IBIS prínos aj pre železnice, lodnú dopravu, letectvo či dátové centrá, kde sú efektívne a modulárne batériové systémy rovnako kľúčové.

Peugeot vs. Porsche: dva prístupy k inováciám
Stellantis sa netají tým, že s touto technológiou mieri vysoko. Kým Porsche hľadá dokonalé jazdné vlastnosti pre úzky okruh nadšencov, Peugeot sa snaží o riešenie, ktoré zlepší každý jeden elektromobil – od mestských hatchbackov po veľké SUV. Porovnanie s prémiovou značkou preto nie je o priamej konkurencii na trati, ale o odlišnej filozofii: demokratizovať špičkové batériové technológie pre masy.
Kedy sa ich dočkáme?
Aktuálne prebieha druhá fáza testovania, kde Peugeot e-3008 slúži ako prvý mobilný prototyp s technológiou IBIS. Stellantis odhaduje, že do sériových áut by sa mohla dostať do konca desaťročia, teda približne do roku 2030.
Ak sa to podarí, budeme svedkami zásadného zlomu – elektromobily s nižšou cenou, dlhším dojazdom a vyšším výkonom už nemusia byť len víziou.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

ROZHODNUTÉ: Európska únia povolí. Zákaz spaľovákov sa odkladá, ide o pyrrhovo víťazstvo

Tesla zhorela na celej čiare. Ak si chceš kúpiť jazdenku, týmto modelom sa oblúkom vyhni

Elektromobilom namontujú výfuk. Stellantis má bizarný patent, ktorý vyrieši veľký problém áut

Svet kašle na spaľováky. Európania začali vo veľkom nakupovať elektromobily, USA riskuje krízu

Expertom sa podaril fyzikálny zázrak. Batérie budú mať 5-násobnú kapacitu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Slovenský travel influencer má dlhovať klientom a cestovke desaťtisíce eur. „Na naše mená neexistovali žiadne letenky“
PREMIUMMiliardár Křetínský skupuje najväčšie autocentrá v regióne. Potichu buduje obrovské impérium

Na Európu sa rúti bombogenéza: Meteoexperti varujú pred hlbokou tlakovou nížou, vietor dosahuje až 200 km/h

Semafor Andreja Danka má vážnu konkurenciu. Na Google Mapách sa objavil Sad Martiny Šimkovičovej

MIMORIADNE: V Bratislave došlo k zrážke vlaku a auta, vozidlo uviazlo na koľajisku
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
Slovensko má dve šance na Oscara. Najdiskutovanejší film roka o hroznej tragédii ale vypadol
Kým ostatní riešia konflikty, Európa poslala do vesmíru raketu. Rusko ani USA už nepotrebujeme
Známa automobilka pochovala elektrické nákladiaky. Smeruje k hybridom a menším elektromobilom
Zlom v EÚ: Spaľovacie motory po roku 2035 nezmiznú. Nový balík umožní ich prežitie
Elon Musk prepisuje dejiny. Výška jeho majetku vyráža dych, vďačí za to jednej veci
Zostrihaný prejav spustil peklo. Trump od BBC žiada likvidačné odškodné
Poliakom došla trpezlivosť. Vyvíjajú štátnu aplikáciu na nahlasovanie podozrivých situácií
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Slovenský travel influencer má dlhovať klientom a cestovke desaťtisíce eur. „Na naše mená neexistovali žiadne letenky“
PREMIUMMiliardár Křetínský skupuje najväčšie autocentrá v regióne. Potichu buduje obrovské impérium

Na Európu sa rúti bombogenéza: Meteoexperti varujú pred hlbokou tlakovou nížou, vietor dosahuje až 200 km/h

Semafor Andreja Danka má vážnu konkurenciu. Na Google Mapách sa objavil Sad Martiny Šimkovičovej

