Elektromobilom namontujú výfuk. Stellantis má bizarný patent, ktorý vyrieši veľký problém áut
Keď sa povie výfukový systém, väčšine ľudí napadne klasický spaľovací motor a odvod splodín. V prípade elektromobilov sa však tento pojem môže zdať zbytočný, no automobilka Stellantis tento názor nezdieľa. Nedávno podala patentovú prihlášku na systém, ktorý by mohol pomôcť predchádzať požiarom batérií v elektrických vozidlách alebo aspoň minimalizovať ich následky. Na túto nezvyčajnú inováciu upozornil portál GreenCarReports.
Podľa dokumentácie zverejnenej 16. januára americkým Úradom pre patenty a ochranné známky (USPTO) Stellantis vyvinul riešenie, ktoré by malo odvádzať horľavé plyny uvoľnené pri prehrievaní batérií, známom aj ako tepelný únik. Tento jav nastáva, keď sa batéria prehrieva do takej miery, že chemické reakcie v nej sa vymknú spod kontroly a spôsobia reťazový efekt vedúci k požiaru.
Medzi nebezpečné plyny uvoľňované pri tomto procese patria vodík, metán, etán, etylén, acetylén, propán, cyklopropán a bután. Ak sa tieto plyny nahromadia a dosiahnu kritickú koncentráciu, môžu sa vznietiť pri vysokých teplotách generovaných prehrievajúcou sa batériou. Stellantis preto navrhuje výfukový systém, ktorý by ich odvádzal von a mohol tak znížiť riziko eskalácie požiaru.
Ako by mal systém fungovať?
Patent popisuje systém, ktorý by zahŕňal viacero úpravných zón, v ktorých by sa odvádzané plyny chemicky spracovali, aby sa eliminovali alebo aspoň redukovali nebezpečné chemické zlúčeniny. Tento koncept pripomína katalyzátory v tradičných spaľovacích vozidlách, ktoré premieňajú škodlivé emisie na menej nebezpečné látky.
Zaujímavosťou je, že väčšina moderných elektromobilov má veľmi pokročilé systémy riadenia batérií (BMS), ktoré dokážu monitorovať a kontrolovať teplotu batérií na úrovni jednotlivých modulov alebo dokonca článkov. Okrem toho sú batérie uzavreté v ochranných obaloch a chladené kvapalinou, čím sa riziko prehriatia výrazne znižuje. Napriek tomu Stellantis vidí zmysel v riešení, ktoré by mohlo pomôcť pri nepredvídaných situáciách.
Stellantis sa v poslednom čase zaoberá netradičnými riešeniami pre elektromobily. Napríklad model Dodge Charger Daytona EV už dnes disponuje špeciálnym výfukovým systémom, ktorý napodobňuje zvuk burácajúceho osemvalca, aby si zachoval charakter legendárnych modelov z minulosti.
Nie je to prvý pokus o riešenie problému
Stellantis nie je jediná spoločnosť, ktorá sa snaží nájsť riešenie na požiare batérií. Už v roku 2019 dodávateľ automobilových komponentov Bosch navrhol využitie pyrotechnických prvkov, ktoré by v prípade tepelného úniku okamžite prerušili elektrické spojenia medzi batériou a zvyškom vozidla.
Aj keď takéto riešenia pravdepodobne neodstránia riziko úplne, môžu výrazne pomôcť pri minimalizácii škôd a zvýšiť bezpečnosť nielen pre vodičov a pasažierov, ale aj pre záchranné zložky, ktoré sa k horiacim elektromobilom často boja priblížiť.
Požiare batérií v elektromobiloch viedli k niekoľkým veľkým zvolávacím akciám. Napriek tomu však podľa Inštitútu pre bezpečnosť na cestách (IIHS) nepredstavujú najväčšie bezpečnostné riziko spojené s elektromobilmi. Oveľa väčším problémom je ich vysoká hmotnosť, ktorá pri nehodách môže spôsobiť väčšie škody na iných vozidlách.
Hoci stále nie je isté, či sa patentovaný systém Stellantisu niekedy objaví v sériovej výrobe, ukazuje, že automobilky sa na problém bezpečnosti batérií pozerajú stále vážnejšie. Vývoj v oblasti elektromobility pokračuje a podobné inovácie môžu prispieť k tomu, aby boli elektromobily nielen ekologickejšie, ale aj bezpečnejšie.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Tesla sa rúti do záhuby. Prišla o šialených 800 miliárd, takto reagoval Elon Musk
Luxusnej automobilke ostali oči pre plač. Čaká stratu až 85 % zákazníkov, jej elektromobil vysmiali
VIDEO: Elektromobily hrajú prím. 1 000-koňová beštia od Porsche prekonala ďalší rekord
Ponúka lepší výkon ako jeho naftová verzia. Hyundai predstaví netradičný stroj s inovatívnym nabíjaním
Nové Mini zo mňa vytriaslo dušu. Zábavný elektromobil dvíha adrenalín, mimo mesto ho však nezoberieš
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Matovič v Chorvátsku pátra po údajnej Ficovej vile: „Jasné, že nemá pozemok a vilu na svoje meno,“ vyhlásil
Realita ajurvédskych pobytov: Reset za tisíce eur, strata váhy či koniec migrén. Odborníčka reaguje na skúsenosti Sloveniek
Tisícky miest v neistote: Zamestnanci známej automobilky odmietajú „zoznam hrôz“
MATURITA 2025: Poznáme témy slohových prác dnešných skúšok
KVÍZ: 8 z 10 Slovákov by dnes nezmaturovalo z angličtiny. Dokáž, že si výnimka a získaš 100 %
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Tesla sa rúti do záhuby. Prišla o šialených 800 miliárd, takto reagoval Elon Musk
- Luxusnej automobilke ostali oči pre plač. Čaká stratu až 85 % zákazníkov, jej elektromobil vysmiali
- Majú rezervy milión ton, aj tak ju dovážajú. Putin nariadil urýchlenie ťažby dôležitej suroviny
- Volkswagen navždy odstráni z áut nepraktický prvok. Bola to chyba, priznal šéf
- Nočná mora Slovákov: „Jazdenky“ v online bazároch sú plné skrytých problémov. Dáta odhalili tvrdú realitu
-
- Tesla sa rúti do záhuby. Prišla o šialených 800 miliárd, takto reagoval Elon Musk
- Luxusnej automobilke ostali oči pre plač. Čaká stratu až 85 % zákazníkov, jej elektromobil vysmiali
- Volkswagen navždy odstráni z áut nepraktický prvok. Bola to chyba, priznal šéf
- Už to nie sú len nálepky. Majitelia Tesiel odstraňujú logá a nahradzujú ich značkami konkurencie
- Majú rezervy milión ton, aj tak ju dovážajú. Putin nariadil urýchlenie ťažby dôležitej suroviny
-
- Volkswagen navždy odstráni z áut nepraktický prvok. Bola to chyba, priznal šéf
- Tesla sa rúti do záhuby. Prišla o šialených 800 miliárd, takto reagoval Elon Musk
- Luxusnej automobilke ostali oči pre plač. Čaká stratu až 85 % zákazníkov, jej elektromobil vysmiali
- Majú rezervy milión ton, aj tak ju dovážajú. Putin nariadil urýchlenie ťažby dôležitej suroviny
- Honda zaskočila svet. Prehliadaný pohon je teraz o 92 % výkonnejší a stojí o polovicu menej
Známa automobilka krváca peniaze. Môže za to Čína, hovoria experti
Technologické akcie stále klesajú. Známe spoločnosti sú v červených číslach
Masívny kyberútok na sieť X. Musk naznačuje veľkú koordinovanú operáciu
Bezpilotné lietadlá útočia na Moskvu. Ukrajina stupňuje tlak pred stretnutím s USA
Austráliu zasiahla desivá búrka. Desaťtisíce domácností sú stále bez elektriny
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Matovič v Chorvátsku pátra po údajnej Ficovej vile: „Jasné, že nemá pozemok a vilu na svoje meno,“ vyhlásil
Realita ajurvédskych pobytov: Reset za tisíce eur, strata váhy či koniec migrén. Odborníčka reaguje na skúsenosti Sloveniek
Tisícky miest v neistote: Zamestnanci známej automobilky odmietajú „zoznam hrôz“
MATURITA 2025: Poznáme témy slohových prác dnešných skúšok
KVÍZ: 8 z 10 Slovákov by dnes nezmaturovalo z angličtiny. Dokáž, že si výnimka a získaš 100 %
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené