Štát už vie, kto postaví vodíkové čerpačky po celom Slovensku. Chýba už len podpis zmluvy
Aktualizované 10. októbra 2022: Výsledky verejných obstarávaní pri vodíkových čerpacích staniciach realizované Slovenskou inovačnou a energetickou agentúrou (SIEA) stále nie sú známe. Ako pre agentúru SITA uviedla hovorkyňa SIEA Zuzana Valentová, úspešných uchádzačov už síce poznajú, ale vzhľadom na to, že sú v štádiu pred podpisom zmluvy a proces verejného obstarávania nebol ukončený, bližšie špecifikácie zatiaľ agentúra neuvádza.
Celkovo vyhlásila SIEA v súvislosti s vodíkom štyri verejné obstarávania. Problémy mala pri obstarávaní vodíkových dopravných prostriedkov. Začiatkom júna musela zrušiť súťaž na zabezpečenie autobusu na vodíkový pohon a s tým súvisiacich služieb, neskôr musela tak isto postupovať aj pri súťaži na prenájom dvoch identických autobusov na vodíkový pohon. Súťaže pritom plánuje v budúcnosti opakovať, na jej podmienkach momentálne pracuje.
Pôvodný článok zo 15. mája 2022: Slovenská inovačná a energetická agentúra (SIEA) vyhlásila tri nové verejné obstarávania týkajúce sa zabezpečenia vodíka a vodíkových dopravných prostriedkov. Chce obstarať dve čerpacie stanice, pričom jedna by mala byť v Trenčianskom a druhá v Košickom kraji. Technické riešenie musí umožniť čerpanie vodíkového paliva do osobných automobilov aj autobusov, a to v množstve minimálne 12 kg vodíkového paliva na jedno tankovanie pri plniacom tlaku minimálne 350 bar.
Druhé verejné obstarávanie sa tiež týka čerpacej stanice na vodík, avšak ide o prenosné riešenie, čiže „čerpačka“ by mala byť mobilná. To znamená, že musí byť prispôsobená na operatívny presun v rámci celého územia SR a rovnako musí vedieť zabezpečiť doplnenie vodíkového paliva pre osobné automobily aj autobusy na vodíkový pohon.
Čakaj aj vodíkové autobusy
Predmetom tretieho verejného obstarávania je „Nájom autobusov na vodíkový pohon“. Dva vodíkové autobusy majú slúžiť na účely statickej a dynamickej prezentácie bezemisných hromadných dopravných prostriedkov a prezentácie možností ich využitia v hromadnej doprave pre širokú a odbornú verejnosť. Môže ísť o mestské alebo prímestské autobusy, ktoré musia mať minimálne 15 miest na sedenie pre cestujúcich a dojazd aspoň 200 kilometrov.
Budú sa používať na prezentačné jazdy v rôznych lokalitách v rámci SR a SIEA ich plánuje zapožičiavať štátu alebo samosprávam, aby si vyskúšali, ako môžu fungovať hromadné dopravné prostriedky na báze vodíka v reálnych podmienkach.
Posledné, štvrté verejné obstarávanie „Zabezpečenie autobusu na vodíkový pohon a súvisiacich služieb“ má za cieľ získať jeden autobus na vodíkový pohon, ktorý bude využívaný na účely prezentácie vodíkovej dopravy širokej a odbornej verejnosti počas prezentačných podujatí národného projektu Žiť energiou. V tomto prípade musí úspešný uchádzač okrem autobusu zabezpečiť aj vodiča, prezentátora a tzv. krízové tankovanie vodíkového paliva. Počas určených podujatí sa ráta so 6-hodinovou statickou prezentáciu vodíkového autobusu a zároveň minimálne so štyrmi 20-minútovými prezentačnými okružnými jazdami počas jedného dňa podujatia.
„Stále sme presvedčení, že vodík predstavuje optimálne riešenia pre energetiku, ale aj čistejšie životné prostredie. Celá Európa má záujem znížiť emisie skleníkových plynov, ktoré vo veľkom produkuje aj doprava. Vozidlá s palivovými článkami poháňanými vodíkom sa pritom dojazdom aj časom potrebným na natankovanie najviac približujú benzínovým a naftovým autám, no neprodukujú žiadne znečisťujúce látky. Aj preto sa zameriavame na podporu využitia vodíka v doprave a rozšírenie vodíkovej infraštruktúry. Navyše v súčasnosti si treba uvedomiť aj to, že vodík môže znížiť našu závislosť na dovoze fosílnych palív, čím sa stáva dôležitým nástrojom pre energetickú sebestačnosť. A to sa dnes ukazuje ako nesmierne dôležité,“ uviedol generálny riaditeľ SIEA Peter Blaškovitš.
Zdôraznil, že všetky verejné obstarávania SIEA sú plne transparentné a uvítal by čo najširšiu účasť hospodárskych subjektov, ktoré sa venujú vodíkovým technológiám v doprave. „Je čas v čo najväčšej miere prinášať na Slovensko inovatívne riešenia, ktoré nás všetkých posunú vpred,“ dodal.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Spaľováky ešte nekončia. EÚ chystá „palivo budúcnosti“, Slováci však riskujú poškodenie motora
Honda zaskočila svet. Prehliadaný pohon je teraz o 92 % výkonnejší a stojí o polovicu menej
Státisícové Ferrari nemalo šancu. Nová Kia za „drobné" ho v pretekoch rozdrvila (VIDEO)
Skeptici dostali facku. Elektrický Ford prešiel 400 000 km, stav jeho batérie zarazil aj odborníkov
Váži iba 13 kg, no má neuveriteľný výkon. Divízia Mercedesu vyvinula elektromotor, ktorý zmení svet
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Hranica 120 rokov je reálna, tvrdí neurovedkyňa. Kľúčom k dlhovekosti sú tri jednoduché návyky
ESET zarobil 100 miliónov, firma zmenila vlastnícku štruktúru. Hlási tržby cez 690 miliónov eur
Začiatok novej vojny? Thajské stíhačky bombardujú Kambodžu, civilisti medzi obeťami
Koniec klasickej protivzdušnej obrany? Turecko vytiahlo pásové monštrum so smrtiacim laserom
Migréna má svojich spojencov v bežných potravinách. Už malé množstvo stačí na spustenie zápalových reakcií
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Váži iba 13 kg, no má neuveriteľný výkon. Divízia Mercedesu vyvinula elektromotor, ktorý zmení svet
- Elektrický Volkswagen prešiel 160 000 kilometrov. To, čo sa stalo s jeho batériou, prekvapilo odborníkov
- Slovensko prekvapuje: V elektromobilite sme extrémne vysoko. Paradoxne nám pomohla najväčšia slabina
-
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Elektrický Volkswagen prešiel 160 000 kilometrov. To, čo sa stalo s jeho batériou, prekvapilo odborníkov
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Váži iba 13 kg, no má neuveriteľný výkon. Divízia Mercedesu vyvinula elektromotor, ktorý zmení svet
- Slovensko prekvapuje: V elektromobilite sme extrémne vysoko. Paradoxne nám pomohla najväčšia slabina
-
- Elektrický Volkswagen prešiel 160 000 kilometrov. To, čo sa stalo s jeho batériou, prekvapilo odborníkov
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Slovensko prekvapuje: V elektromobilite sme extrémne vysoko. Paradoxne nám pomohla najväčšia slabina
- Škoda všetkých prekvapila. Nové EV s dojazdom 520 km bude chcieť každý, ale dostane ho len pár vyvolených
Kataster napadli pred pol rokom, no odpovede stále chýbajú. Štát o útoku mlčí a verejnosť tápe
Technologický gigant zarába ako nikdy. SAP v druhom štvrťroku zvýšil zisk o 37 %
Obrovský asteroid môže naraziť do Mesiaca. Zem čaká najväčší vesmírny dážď za 5 000 rokov
Nečakaná krajina zbrojí na úroveň veľmocí. Od Izraelu nakúpi zbrane za vyše 2 miliardy eur
Pred 10 rokmi vyvolala obrovský ošiaľ. Táto planéta stále vzbudzuje nádej na „druhú Zem“
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP