Štát už vie, kto postaví vodíkové čerpačky po celom Slovensku. Chýba už len podpis zmluvy
Aktualizované 10. októbra 2022: Výsledky verejných obstarávaní pri vodíkových čerpacích staniciach realizované Slovenskou inovačnou a energetickou agentúrou (SIEA) stále nie sú známe. Ako pre agentúru SITA uviedla hovorkyňa SIEA Zuzana Valentová, úspešných uchádzačov už síce poznajú, ale vzhľadom na to, že sú v štádiu pred podpisom zmluvy a proces verejného obstarávania nebol ukončený, bližšie špecifikácie zatiaľ agentúra neuvádza.
Celkovo vyhlásila SIEA v súvislosti s vodíkom štyri verejné obstarávania. Problémy mala pri obstarávaní vodíkových dopravných prostriedkov. Začiatkom júna musela zrušiť súťaž na zabezpečenie autobusu na vodíkový pohon a s tým súvisiacich služieb, neskôr musela tak isto postupovať aj pri súťaži na prenájom dvoch identických autobusov na vodíkový pohon. Súťaže pritom plánuje v budúcnosti opakovať, na jej podmienkach momentálne pracuje.
Pôvodný článok zo 15. mája 2022: Slovenská inovačná a energetická agentúra (SIEA) vyhlásila tri nové verejné obstarávania týkajúce sa zabezpečenia vodíka a vodíkových dopravných prostriedkov. Chce obstarať dve čerpacie stanice, pričom jedna by mala byť v Trenčianskom a druhá v Košickom kraji. Technické riešenie musí umožniť čerpanie vodíkového paliva do osobných automobilov aj autobusov, a to v množstve minimálne 12 kg vodíkového paliva na jedno tankovanie pri plniacom tlaku minimálne 350 bar.
Druhé verejné obstarávanie sa tiež týka čerpacej stanice na vodík, avšak ide o prenosné riešenie, čiže „čerpačka“ by mala byť mobilná. To znamená, že musí byť prispôsobená na operatívny presun v rámci celého územia SR a rovnako musí vedieť zabezpečiť doplnenie vodíkového paliva pre osobné automobily aj autobusy na vodíkový pohon.
Čakaj aj vodíkové autobusy
Predmetom tretieho verejného obstarávania je „Nájom autobusov na vodíkový pohon“. Dva vodíkové autobusy majú slúžiť na účely statickej a dynamickej prezentácie bezemisných hromadných dopravných prostriedkov a prezentácie možností ich využitia v hromadnej doprave pre širokú a odbornú verejnosť. Môže ísť o mestské alebo prímestské autobusy, ktoré musia mať minimálne 15 miest na sedenie pre cestujúcich a dojazd aspoň 200 kilometrov.
Budú sa používať na prezentačné jazdy v rôznych lokalitách v rámci SR a SIEA ich plánuje zapožičiavať štátu alebo samosprávam, aby si vyskúšali, ako môžu fungovať hromadné dopravné prostriedky na báze vodíka v reálnych podmienkach.
Posledné, štvrté verejné obstarávanie „Zabezpečenie autobusu na vodíkový pohon a súvisiacich služieb“ má za cieľ získať jeden autobus na vodíkový pohon, ktorý bude využívaný na účely prezentácie vodíkovej dopravy širokej a odbornej verejnosti počas prezentačných podujatí národného projektu Žiť energiou. V tomto prípade musí úspešný uchádzač okrem autobusu zabezpečiť aj vodiča, prezentátora a tzv. krízové tankovanie vodíkového paliva. Počas určených podujatí sa ráta so 6-hodinovou statickou prezentáciu vodíkového autobusu a zároveň minimálne so štyrmi 20-minútovými prezentačnými okružnými jazdami počas jedného dňa podujatia.
„Stále sme presvedčení, že vodík predstavuje optimálne riešenia pre energetiku, ale aj čistejšie životné prostredie. Celá Európa má záujem znížiť emisie skleníkových plynov, ktoré vo veľkom produkuje aj doprava. Vozidlá s palivovými článkami poháňanými vodíkom sa pritom dojazdom aj časom potrebným na natankovanie najviac približujú benzínovým a naftovým autám, no neprodukujú žiadne znečisťujúce látky. Aj preto sa zameriavame na podporu využitia vodíka v doprave a rozšírenie vodíkovej infraštruktúry. Navyše v súčasnosti si treba uvedomiť aj to, že vodík môže znížiť našu závislosť na dovoze fosílnych palív, čím sa stáva dôležitým nástrojom pre energetickú sebestačnosť. A to sa dnes ukazuje ako nesmierne dôležité,“ uviedol generálny riaditeľ SIEA Peter Blaškovitš.
Zdôraznil, že všetky verejné obstarávania SIEA sú plne transparentné a uvítal by čo najširšiu účasť hospodárskych subjektov, ktoré sa venujú vodíkovým technológiám v doprave. „Je čas v čo najväčšej miere prinášať na Slovensko inovatívne riešenia, ktoré nás všetkých posunú vpred,“ dodal.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Na Slovensko sa chystá ďalšia automobilka. Už čoskoro tu bude vyrábať prémiový elektromobil
Obídu clá a zachránia giganta. Číňania chcú v Európe odkúpiť závody tradičnej automobilky
Na 100 % sa nabije za 24 minút. BYD predstavil elektromobil s 1 000 koňmi, stojí smiešne peniaze
Jej predaje začali okamžite klesať. Nemci začali bojkotovať Teslu, majú na to neuveriteľný dôvod
Slovensko rieši paradoxný problém. Elektromobil si už nabiješ kdekoľvek, nová vyhláška môže všetko zmeniť
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
SaS podá trestné oznámenie za zneužívanie SIS. Tajná správa vychádzala z jediného mailu vytvoreného cez ChatGPT
Skrytá hrozba v obľúbenom nápoji Slovákov: Za takýchto podmienok ho nikdy nekonzumuj
300-miliónové útočisko pre svetovú elitu. Najdrahší bunker na svete ponúka robotických lekárov a nekonečný luxus
Trump oznámil revolučný projekt „Stargate“: Do umelej inteligencie bude investovaná astronomická suma
Na Slovensku pribudla superrýchla lanovka. Vďaka tejto novinke si lyžovačku užiješ naplno
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Jej predaje začali okamžite klesať. Nemci začali bojkotovať Teslu, majú na to neuveriteľný dôvod
- Elektromobily sklamali, predaje áut stúpli. Európania vo veľkom kupujú prekvapujúci typ pohonu
- Na 100 % sa nabije za 24 minút. BYD predstavil elektromobil s 1 000 koňmi, stojí smiešne peniaze
- Luxusný Maybach má nového rivala. Nečakaná „automobilka“ ukázala obrovskú beštiu s 1000 koňmi
- Bude veľmi lacný a dostane kontroverznú batériu. Dacia chystá ďalší dostupný elektromobil
-
- Elektromobily sklamali, predaje áut stúpli. Európania vo veľkom kupujú prekvapujúci typ pohonu
- Luxusný Maybach má nového rivala. Nečakaná „automobilka“ ukázala obrovskú beštiu s 1000 koňmi
- Ľudia na ňu takmer zabudli. Slávna automobilka znova ožíva, pripravuje dve špičkové autá
- Automobilky robili veľkú chybu: Francúzom stačil jeden model na elektrický prevrat, Nóri dokázali nemožné
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
-
- Automobilky robili veľkú chybu: Francúzom stačil jeden model na elektrický prevrat, Nóri dokázali nemožné
- Ľudia na ňu takmer zabudli. Slávna automobilka znova ožíva, pripravuje dve špičkové autá
- Elektromobily sklamali, predaje áut stúpli. Európania vo veľkom kupujú prekvapujúci typ pohonu
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Luxusný Maybach má nového rivala. Nečakaná „automobilka“ ukázala obrovskú beštiu s 1000 koňmi
Vie o nej málo Slovákov. Bezplatná aplikácia vybaví daňové priznanie za teba
Denne cez neho pretečie 9 miliónov m³. Slovenský prepravca plynu zvyšuje kapacitu od susedov
Útok očakávali už vopred. Ruskí hackeri napadli systémy bohatej európskej krajiny
Clá USA ohrozujú trh. Volkswagen varuje pred „škodlivými dôsledkami“
Slovákom zjednoduší cestovanie vlakom. ZSSK spustilo nový webový portál
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
SaS podá trestné oznámenie za zneužívanie SIS. Tajná správa vychádzala z jediného mailu vytvoreného cez ChatGPT
Skrytá hrozba v obľúbenom nápoji Slovákov: Za takýchto podmienok ho nikdy nekonzumuj
300-miliónové útočisko pre svetovú elitu. Najdrahší bunker na svete ponúka robotických lekárov a nekonečný luxus
Trump oznámil revolučný projekt „Stargate“: Do umelej inteligencie bude investovaná astronomická suma
Na Slovensku pribudla superrýchla lanovka. Vďaka tejto novinke si lyžovačku užiješ naplno
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené